Het doorgeefstokje van maart: MisterA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Het doorgeefstokje van maart: MisterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 18:52

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Uit de oude doos: De eerste kennismaking met een paard

Lente is weer in 't land, zie je de bloemetjes aan de waterkant? Hé, kijk daar vliegt een kanariepiet, tjiep, tjiep, tjiep :)ddd Vanaf vandaag is het weer officeel lente in ons kikkerlandje. Het leek er vandaag echter nog niet zoveel op met miezerregen, wind en bevroren autoruiten. Maar dat mag de pret niet drukken! Vorige maand konden jullie het doorgeefstokje lezen van Janderegelaa, waarin velen verbaasd was dat Janderegelaa, geen Jan heet. Janderegelaa gaf het stokje door aan MisterA, ook een bekende uit de fokkerij kant van Bokt. Benieuwd naar zijn antwoorden? Lees dan gauw verder in dit 2e doorgeefstokje van maart!

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik werd van het bestaan van Bokt op de hoogte gebracht door mijn medewerkster. Nooit eerder van gehoord. Veel forums spraken me totaal niet aan maar de fokkerijforums trokken mijn aandacht. Dat leek me leuk om mijn ervaringen met andere fokkers te delen en zo ook van anderen te kunnen leren.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Het allereerste bericht was op een hengstenkeuze topic, toen mijn favoriete onderwerp.
Citaat:
Krack C of één van (grotere) zoons. Geeft prima karakter door mooi bergop gebouwd en mooie grote voeten. Zijn zoon Trento zou ook heel goed passen, denk ik.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Schaam ik me eigenlijk niet voor, dus een 8. Zou nog steeds actueel kunnen zijn.

Afbeelding
Afbeelding

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Zelf denk ik vooral, of dat verwacht ik, van mijn passie voor fokkerij.
Meest in het oog springende topic wat ik ooit heb geplaatst was eigenlijk een soort blog waarin ik vertelde over het gehele keuringstraject dat twee van mijn 3-jarige merries hebben afgelegd, vanaf het moment van het maken van de röntgenopnamen voor het prok certificaat tot en met één van beide merries als Elite merrie acteerde in de kopgroep van de Nationale Merrie Keuring.

Dat was achteraf best wel een waagstuk. Stel dat allebei de merries bij de stamboekopname geen ster zouden zijn geworden.

Volgens mij was dat wel succesvol omdat hier ieder stapje in het keuringstraject uitvoerig werd besproken.
Wil je dat topic nog eens doorlezen? Dat kan hier! [F-AM] MERRIES NAAR DE KEURING, beleef het mee van A tot Z.

Links op de foto's de twee merries. De bruine is Anky, ze is elite geworden en heeft inmiddels een stel fijne nakomelingen gebracht. De donkerbruine is Astrid. Na de merrietest is ze ook Elite geworden. Daarna veel successen in de sport met Floor Dröge, en uiteindelijk Grand Prix. Ze is ook Preferent en haar eerste nakomeling is ook GP geklasseerd.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Bokt heeft eigenlijk nog dezelfde betekenis als bij de start, van kennis en ervaring uitwisselen tot gewoon gezellig meepraten over met name fokkerijzaken. Soms post ik ook op Nieuws en Maatschappij over politieke onderwerpen maar daar heb ik minder plezier in omdat daar naar mijn indruk veel gepraat wordt en weinig geluisterd. Daardoor krijg ik het gevoel dat er weinig empathie voor een ander standpunt of inzicht is.

Via Bokt heb ik veel mensen leren kennen uit de fokkerijwereld maar ook uit de dressuursport. Met veel van hen heb ik nog regelmatig contact mee en ik heb er goede vrienden aan overgehouden.

Afbeelding
Nog een highlight, onze KWPN goedgekeurde hengst Electron.
Hier net na de goedkeuring.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Nee, nooit last van gehad, ik ben meestal nogal zakelijk van aard.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Veel van mijn dromen zijn uitgekomen, mijn passie voor dieren, eerst melkvee en schapen en daarna ook paarden. Natuurlijk heb ik nog steeds dromen. Nog een keer een eigen hengst goedgekeurd krijgen bij een vooraanstaand stamboek, een Nationale merrie-of veulen kampioen en waarschijnlijk een utopie, een fokproduct op de Olympische Spelen en nog mooier, om daar zelf bij te kunnen zijn.

8. Vraag van Janderegelaa: Recent zijn er hengsten afgewezen bij het KWPN, 1 was heel erg goed maar een moederlijn met (te) weinig sport en predikaten. Zou hij er wat voor voelen om zo’n hengst toch door te laten gaan en een licentie te geven voor een bepaald aantal dekkingen waarna er een evaluatie plaatsvindt?

De andere hengst had een ontzettend goede afstamming met heel veel GP moeders maar een beperkte stap. En daar heb ik dezelfde vraag over als bij de eerste hengst.

Een erg goede hengst met in de moederlijn te weinig sport en predicaten, afwijzen of door laten gaan richting verrichtingsonderzoek, ik zou die hengst zeker een kans geven.
En de andere vraag, een hengst met een droom afstamming maar met een matig exterieur en weinig overtuigend in sportaanleg, zou ik geen kans geven. En waarom? Veel is erfelijk, met name de beweging en het exterieur van de hengst zelf. En veel is maakbaar, bijvoorbeeld de (dressuur) sportprestaties tot een bepaald niveau, in de moederlijn.

Afbeelding
3 generaties: Lady, Rapsody en Walzing Mathilde

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Elisa2

10. Welke vraag zou je graag aan deze bokker willen stellen?
Elisa, respect voor jouw inzet , hoe je steeds weer, al jarenlang je heel intensief bezighoud met fokkerijadviezen. Met name over hengstenkeuzes.

Heb je de indruk dat jouw adviezen ter harte worden genomen en, vooral, ook worden opgevolgd? Ik heb het gevoel dat dressuurpaardenfokkers zo ongeveer de meest eigenwijze mensen zijn die er rondlopen. Anders zou er toch veel meer progressie te zien zijn in de dressuurpaardenpopulatie? :D :(:)
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 21-03-21 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfoutjes eruit gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:00

Wat een ontzettend leuk stuk om te lezen en wat een mooie prestaties! Ik vind het ook tof om een keer dit "hoekje" van Bokt wat meer op de voorgrond te zien. :D Ik ben zelf opgegroeid tussen de KWPN'ers op een kleinschalige hobbyfokkerij van familievrienden, maar inmiddels helemaal uit de warmbloeden. Desondanks lees ik graag mee op het fokkerijforum en ik ga ook zeker het topic over je merries eens doorlezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:22

Leuk Adri! Ik was altijd al fan van Astrid, vanaf het begin van het topic. Ik vind jouw posts en adviezen altijd erg waardevol. Dank daarvoor!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 20-03-21 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijziging op verzoek

TICKELS

Re: Het doorgeefstokje van maart: MisterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:11

Leuk Adri!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:04

Mooi stukje geworden Adri! Zie je dat je het wel kunt _/-\o_

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:59

Leuk stuk !
Ik ben je, denk ik, nog nooit tegengekomen op Bokt, dus dit is een aangename kennismaking !

Bijzonder knappe fokproducten ook <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:13

Leuk stukje Adri, mooi om te zien hoe Astrid zich zo ontwikkeld heeft en wat jij inmiddels bereikt hebt met je fokkerij daar kunnen veel fokkers volgens mij alleen maar van dromen. Ik vind jouw inzichten dan ook altijd erg waardevol!

Dankjewel voor het compliment, ik ga mijn best doen om je vraag te beantwoorden in het volgende doorgeefstokje.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:26

Erg goed gelukt, en interessant om te lezen..

de angst dat het niet zou lukken met de foto's etc is helemaal goedgekomen.
Elisa suc6!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:27

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Adri, mooi om te zien hoe Astrid zich zo ontwikkeld heeft en wat jij inmiddels bereikt hebt met je fokkerij daar kunnen veel fokkers volgens mij alleen maar van dromen. Ik vind jouw inzichten dan ook altijd erg waardevol!

Dankjewel voor het compliment, ik ga mijn best doen om je vraag te beantwoorden in het volgende doorgeefstokje.

*\o/* Fijn dat je de uitdaging aangaat. :D
Jan de Regelaar-Mark.. :) Ik heb wel veel hulp gehad van prugelpiet. Anders was er niets van terecht gekomen.
En als ik had geweten dat het n.b. op Voorpagina Nieuws wordt geplaatst :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:34

Mr A , ook ik heb toendertijd her topic over de beide merries gevolgd en vond het hartstikke interessant!
Wat een geluk, dat er hier op bokt ook echte- eigenwijze - kenners / fokkers aanwezig zijn.

En Elisa "ken " ik van het Belisar / Houston topic, ben al benieuwd naar jouw verhaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:18

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Jan de Regelaar-Mark.. :) Ik heb wel veel hulp gehad van prugelpiet. Anders was er niets van terecht gekomen.

Wist je dat niet :o

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:03

Mooi stukje, bedankt!

Ik ervaar het als heel waardevol, dat mensen zoals jij, ervaring en kennis ook op dit platform willen delen. Ik lees altijd met veel interesse en probeer er zoveel mogelijk lering uit te trekken.
Je levert een bijzondere bijdrage aan de sport en hebt duidelijk een visie, dat inspireert :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:13

Leuk dat je meegedaan hebt Adrie! Ik lees altijd graag jouw posts. :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:35

Leuk stuk Adri! Ik vind jouw bijdrages op bokt altijd erg fijn om te lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:00

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Volgens mij verdien jij het om eens op de voorpagina te staan :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:02

Ik vind het leuk! Van Jan-Mark, naar Adri, en straks Elisa. Ik lees met plezier mee over jullie fokkerswijsheid. :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:09

absque_dubio schreef:
Ik vind het leuk! Van Jan-Mark, naar Adri, en straks Elisa. Ik lees met plezier mee over jullie fokkerswijsheid. :)

Ja, weer eens in de goede hoek van Bokt, de fokkerij! <3

Elisa 2, meestal staan op de voorpagina's nieuwsberichten waarin we niet genoemd willen worden. {:)-:(

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:16

misterA schreef:

Elisa 2, meestal staan op de voorpagina's nieuwsberichten waarin we niet genoemd willen worden. {:)-:(

Nou echt hoor!
Ondanks dat ik met pony’s fok en naar keuringen ga ipv paarden, lees ik Elisa haar berichten heel graag. Altijd goed onderbouwd advies, heel leerzaam! En soms wat ondankbaar/jammer hoe mensen met haar advies omgaan. Ze steekt er wel de tijd en moeite in.
Het topic over Anky en Astrid was ook erg interessant. Gaf mij bevestiging van waarom ik geen paarden fok; veel te ingewikkeld met die 10 routes. _O-

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:20

Absque_dubio, Herman Finkers zei al, er is maar één goede weg en dat is de Krentenweg(ge)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:47

Wat leuk! Ik lees alles mee in de dressuurpaard fokkerij. En vind het erg interessant omdat ik dit jaar voor het eerst ga fokken.
Hier ken ik ook zeker jullie namen van, janderegelaar/Mark, mister a en Elisa. Ik heb ook altijd de indruk dat jullie visie wel interessant kan zijn en er veel ervaring is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:53

Bij de laatste twee Bokkers in de kijker valt het me eigenlijk op hoe gek de vraag "Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?" eigenlijk is. :D Niet iedereen start op Bokt dus blijkbaar als 12-jarig pennymeisje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:47

Gini schreef:
Bij de laatste twee Bokkers in de kijker valt het me eigenlijk op hoe gek de vraag "Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?" eigenlijk is. :D Niet iedereen start op Bokt dus blijkbaar als 12-jarig pennymeisje.

Haha...Nee ik was 35!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:25

absque_dubio schreef:
misterA schreef:

Nou echt hoor!
Ondanks dat ik met pony’s fok en naar keuringen ga ipv paarden, lees ik Elisa haar berichten heel graag. Altijd goed onderbouwd advies, heel leerzaam! En soms wat ondankbaar/jammer hoe mensen met haar advies omgaan. Ze steekt er wel de tijd en moeite in.
Het topic over Anky en Astrid was ook erg interessant. Gaf mij bevestiging van waarom ik geen paarden fok; veel te ingewikkeld met die 10 routes. _O-

Dankjewel, super compliment :o

Haha Adri, ja meestal wel maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen. :D