Clickertraining in Canada met HippoLogic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Clickertraining in Canada met HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:54

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
HippoLogic en Kyra.

Bokker HippoLogic is in 2012 verhuisd. Ze vertrok vanuit Nederland naar Canada met haar gezin, de katten en haar paard, om haar eigen clickertraining academy op te richten. Wil je weten hoe het emigratieproces voor HippoLogic verliep, en hoe ze de Hippo Logic Clicker Training Academy heeft opgericht? Lees dan hieronder verder.

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Ik ben de oprichter van HippoLogic (Hippo=paard, Logic=wetenschap) en de HippoLogic Clicker Training Academy. Ik help paardenmensen een nog betere band met hun paard op te bouwen door ze te leren hoe ze hun paard dwangvrij kunnen trainen en rijden. Ik doe dat door middel van online coaching en cursussen en de Clicker Training Academy, een online mentoring programma waar studenten van dagelijkse feedback op hun clickertraining kunnen profiteren.

* Hoe ben je met clickertraining in aanraking gekomen?
Goh, dat is lang, lang geleden. Vorige eeuw! :x Ik had een rijinstructrice en een vriendin die beide zich aan het verdiepen waren in positieve bekrachtiging in dierentraining. Zij voegden me toe aan een Yahoo e-maillijst (internet was nog een baby en er waren geen paardenwebsites met informatie over training). Zodoende zat ik in een groep mensen die wetenschappelijke artikelen en benaderingen aan het bespreken waren. Ik durfde niets te vragen, ik las en las en las. Ik was veel te verlegen en ook snapte ik niet alle Engelse wetenschappelijke termen die ze daar bezigden.

De praktijk heb ik van met mijn twee mentors geleerd en veel van ze afgekeken. Ik was destijds zelf privé rijinstructeur in Nederland en ik begon het mondjesmaat toe te passen in de lessen en workshops. Niets helpt zo goed je de stof eigen te maken als (de beginselen) aan een ander uit te leggen.

* Om welke reden ben je naar Canada verhuisd?
Dat leek ons gewoon leuk! :D Een avontuur! We hadden het goed in Nederland en dachten: waarom niet dit leven, maar dan met bergen en meer natuur? En het was zeker een avontuur: met ups en downs. Maar het was het dubbel en dwars waard, zonder emigratie was ik waarschijnlijk nooit online gaan coachen.

Op zoek 'naar avontuur' zijn we ons in andere landen gaan verdiepen en kijken welke landen aan onze eisen voldeden. Mijn man zit in IT, dus ergens waar internet is, was belangrijk. Ik wilde iets met paarden blijven doen, dus een derdewereldland zag ik niet zitten.

Een andere belangrijke reden was dat we de taal spraken. We hadden al vaak de strubbelingen van emigranten in het programma "Ik vertrek" gezien. Dus toen we onze 8-weekse cursus Spaans niet afmaakten wegens gebrek aan motivatie, viel Spanje automatisch van onze lijst. _O-

Toen kwamen we bij Canada uit en dan vooral British Columbia. Nou het was een avontuur. We zijn (toen al het papierwerk na een paar jaar rond was!!) met onze éénjarige zoon, twee katten en mijn paard naar Vancouver vertrokken, waar mijn man een baan had gevonden.

* Zijn er veel verschillen tussen Canada en Nederland, qua cultuur, maar ook qua manier van paarden houden?
Ja, heel veel! Ze lopen hier behoorlijk achter op gebied van dierenwelzijn. Rodeo's en paardenrennen zijn 'amazing' and 'fun' (voor wie? Niet voor de dieren... :+ ). Omdat de race-industrie hier zo groot is, zijn hier veel afgedankte racepaarden. Veel worden dan als 3 jarige (na anderhalf jaar onder het zadel geweest te zijn en soms ook actief geracet te hebben) als recreatiepaard aangeboden. Dat zorgt voor problemen want Thoroughbreds die opgevoed zijn als racepaard, zijn zonder omscholing geen geschikte paarden voor recreanten. De paarden zijn erg goedkoop (veelal gratis!), dus dat is waar veel mensen hier mee beginnen.

Een ander verschil is dat er amper rijscholen zijn zoals wij dat kennen. Dus beginners kopen eerst een paard en gaan dan af te toe een clinic doen. In Nederland leren de meeste mensen toch wel eerst rijden voor ze een paard aanschaffen.

Het houden en voeren is ook heel anders. Paarden worden niet in groepen gehouden maar in individuele paddocks of "in-outs". Dat zijn boxen met een ieniemieinie uitloopje. Die paarden komen dus nooit in een groep. Weiland is hier in Vancouver schaars en groepshuisvesting is moeilijk te vinden. Inmiddels heb ik wel een groot netwerk paardenmensen.

Ook training is anders. Ze zijn dol op Natural Horsemanship en staan (nog) niet open voor force-free training en rijden. Sommige mensen denken zelfs dat clickertraining alleen iets voor honden (predators) is.
Internet is niet zo vanzelfsprekend als voor Nederlanders. Ondenkbaar dat niet elke pensionstalling een website heeft, toch?

Afbeelding
HippoLogic Clicker Training Academy

Canadezen zijn supervriendelijk maar ook afstandelijk. Als je al iets afspreekt dan is dat nooit bij iemand thuis. Ze houden daar niet van. Je spreekt af in een coffeeshop (Starbucks, Tim Hortons of de MacDonald's). En ze draaien graag om de hete brij heen. Dus ze zeggen 'ja, leuk!' als ze 'nee' bedoelen. KOm je dan en dan langs? Zeggen ze 'ja' op je uitnodiging maar dan komen ze niet opdagen of laten nooit meer iets van zich horen. Zo heb ik eens een 3-gangen vegan maaltijd voor een paardenvriendin gemaakt waar ik dus mee bleef zitten. Haar even opbellen? Ja ze was thuis, waarom vroeg ik dat? Ik dacht dat we een afspraak hadden (datum, tijdstip en adres, zelfs het menu was besproken want ik ben geen vegan), maar nee dat was 'beleefdheid'. 8)7 Mijn man moest even dat bord voor mijn kop weghalen want ik kon het niet geloven! Zwaar teleurgesteld, dat snap je. Weer wat geleerd! :D

Wat ik erg fijn vind is dat ze overal in de rij staan en voorkruipen bijna niet voorkomt. Ze zijn heel respectvol en erg sociaal: iedereen draagt mondkapjes, houdt afstand, enz.

De natuur is fantastisch! We hebben kolibries in de tuin, wasberen, eekhoorns en af en toe een stinkdier. We hebben een paar jaar geleden een beer in de speeltuin gezien (niet leuk, maar wel een avontuur). En kamperen is hier een feest in Nationale parken. Dat doen we dus ook geregeld tussen mei en september in de weekenden. En dan lekker hiken.

* Hoe ziet het proces van emigreren met je paard eruit?
Dat kun je hier lezen: [VVDD] 7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

* Kon je paard snel wennen in Canada?
Ja, ik geloof het wel. Ik heb haar niet in Calgary op kunnen zoeken toen ze daar in quarantaine stond, dus hoe dat ging weet ik niet. Ze was wel blij toen ze me na een rit van nog eens 14 uur op de trailer zag!
Het klimaat in Vancouver is qua temperatuur gelijk aan Nederland. Iets warmer in de winter, maar met veel, veel meer regen!

* Hoe ben je op het idee gekomen om de HippoLogic Clicker Training te starten?
Ik was in Nederland paardrij-instructrice en ontdekte dat veel problemen in het zadel voortkomen uit onbegrip en miscommunicatie het paard. Dat was de start om workshop en clinics aan te bieden. In Canada was er amper animo voor positieve bekrachtiging en het was moeilijk om op stallen 'binnen' te komen. Veel stallen hanteren hier de regel dat er geen "outside instructors" les mogen geven (om hun eigen instructeur/barn manager te beschermen).

Met een éénjarig kind thuis en geen kinderopvang, was een reguliere baan niet mogelijk en ik wilde graag wat leuks en nuttigs doen. Zodoende ben ik een paar voormalig lesklanten gaan e-mailen en gevraagd of ze video training wilde uitproberen. Ik wilde graag mensen en hun paarden helpen. Zo ben ik begonnen: het evalueren van een trainingsvideo, dan een gedetailleerd trainingsplan voor ze schrijven en na twee weken een opvolgsessie om te zien of ze het konden implementeren en of ze verbetering zagen.

Dat ging zo goed dat ik daarmee doorgegaan ben. Nu heb klanten over de hele wereld en ik heb meer dan 18 cursussen in mijn online Clicker Training Academy. Daarnaast heb ik natuurlijk mijn beroemde "Grastraining". In die cursus leer ik hoe je je paard kan laten stoppen met grassnacken tijdens rijden en at liberty work, zodat hij weer naar jou luistert.

Niets is vervelender dat een paard dat je negeert en alleen maar oog voor de grassprietjes heeft. _-:(
Mijn tradtionele en NH aanpak werkte nooit langdurig als er gras in de buurt was. Toen werd ik door iemand op het spoor gezet om dit helemaal (ja, echt 100%) met positieve bekrachtiging te trainen.
Ik merkte dat ik het grassnacken toen echt succesvol kon 'afleren' (omdat er iets beters voor in de plaats kwam). Na een bètatraining waarin mijn studenten ook successen boekte heb ik een online training ontwikkeld. In april, mei en juni bied ik grastraining ook met coaching aan, want dan hebben mensen dit het hardst nodig.

* Heb je tips voor beginnende clickertrainers?
Ja. Begin met mijn gratis training en daarna:
Vind een ervaren R+ mentor.
Dat is de snelste weg. Ik had zo'n geluk met 2 mensen die mij op weg hielpen! En toch heb ik nog talloze fouten gemaakt. Want ik miste het 'systeem' dat ik in mijn NH pakket wel had. Inmiddels heb ik mijn eigen R+ training systeem ontwikkeld die al mijn studenten gebruiken. Als je geïnteresseerd bent in een mentor en geen privé-instructie kan of wil, neem dan contact op en sluit je aan in de HippoLogic Clicker Training Academy.

verder: gewoon proberen.

* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Iedereen die een droom heeft: ga ervoor! Laat je niets wijsmaken als het anderen het 'te gek voor woorden vinden' en volg je eigen weg. Je hebt jouw Eigen wijsheid! :j

JudithO

Re: Clickertraining in Canada met HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:35

Leuk geschreven! Ook grappig dat de paardenwereld daar zo anders in elkaar zit dan hier in Ontario.
Hier loopt juist alles buiten op de wei, op stal staan ze alleen als het nodig is bijvoorbeeld voor een les of voor de nodige verzorging.
Wat mij vooral opvalt is dat in bijna elk weiland een schuilstal staat. Regels daarvoor zijn hier veel soepeler!
En qua voeding lopen ze echt belachelijk achter, maar ik weet niet of dat bij jullie wat beter geregeld is.

Interessant stuk ook over je bedrijf. Ik heb het eigenlijk nooit opgezocht, maar in het verleden wel enorm goede resultaten behaald met clickertraining. Ik ga je website eens doorlezen en wie weet word ik een nieuwe klant ;)

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:40

Wat een leuk artikel!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:34

Hey dat is een bekende, ik herken jou van de filmpjes dat je een paard heb aangeleerd in de hoek van de bak te mesten.. Geniaal!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:13

Dank voor de leuke reacties!

@JudithO Ze voeren hier 'anders'. Hier in Vancouver area is de race industrie popular en daardoor de gedachte dat voer bomvol vet moet zitten en ze zijn dol op 'sweet feed'. Thoroughbreds kunnen dat misschien wel hebben (in training ;) ), maar sobere rassen absoluut niet. Veel recreanten doen zelf geen onderzoek naar voer en ze slikken veel voor zoete koek. Hoe liggen ze in Ontario achter? Kun je een voorbeeld geven? Jij zit in die industrie! :D

Stuur me gerust een pb of App me even als je wilt kletsen over paarden (we schelen maar 3 uur in tijd. Ik ben drie uur eerder).

@Biscuitje: Dank je en bedank ook @Banjer: zij heeft gevraagd of ik dit leuk zou vinden.

@Benoite: Ja Kyra kon dat (video op mijn YT)! Ze heeft daarna ook snel geleerd om voor ik haar ophaalde, snel even naar de wc te gaan. Nooit meer de poetsplaats leegscheppen (wat ik vaak vergat :o ) of een beetje een sloom paard hebben omdat ze moet plassen en je hebt het niet door. Heb je jouw paard ook een beetje zindelijk?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:43

Leuk stuk Sandra. Bijzonder om te lezen hoe het werkt in Canada! Vind het altijd gaaf om te zien dat mensen het emigreren aandurven!

En mooi stukje over je bedrijf!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:20

Wauw wat een leuk stuk! Toevallig zat ik van de week te denken wat meer met de clicker te gaan werken. Ik ken het inderdaad van de honden en weet dat het bij de paarden ook gebruikt wordt maar heb het zelf nog niet eerder bij de paarden toegepast.

Ik moet wel lachen om je opmerking over elke stal heeft een website. Dat is volgens mij echt niet zo. De grotere stallen wellicht maar ik heb al heel wat stallen gezien zonder website.

Je zegt dat mensen gewoon ja zeggen als beleefdheid, is er een manier om te ontdekken dat het een beleefdheids ja is of weet je dat gewoon niet? Ik kan me voorstellen als je met die vriendin zo op de details in gaat dat je dan wel wat gaat voorbereiden inderdaad..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:05

HippoLogic schreef:
@JudithO Ze voeren hier 'anders'. Hier in Vancouver area is de race industrie popular en daardoor de gedachte dat voer bomvol vet moet zitten en ze zijn dol op 'sweet feed'. Thoroughbreds kunnen dat misschien wel hebben (in training ;) ), maar sobere rassen absoluut niet. Veel recreanten doen zelf geen onderzoek naar voer en ze slikken veel voor zoete koek. Hoe liggen ze in Ontario achter? Kun je een voorbeeld geven? Jij zit in die industrie! :D

Stuur me gerust een pb of App me even als je wilt kletsen over paarden (we schelen maar 3 uur in tijd. Ik ben drie uur eerder).

Inderdaad anders. Granen zijn hier nummer 1, bijna overal wordt losse haver en gerst bijgegeven. Haver als extra energie in de winter en het dan gek vinden dat die paarden veranderen in bommetjes.
Er is ook bijna geen vitaminebrok te krijgen.
Vet voeren ze inderdaad echt heel veel, soms zelfs gewoon los palmvet. Echt bizar, haha. Normaal zie je paarden afvallen in de winter, maar hier dus gewoon niet omdat er zo idioot rijk gevoerd wordt.
Hier staat bijvoorbeeld een Quarter en die doet echt al 10 jaar niks omdat ze haar eigenaresse er steeds af bokt. Dat beest is echt gigantisch obees maar krijgt nog steeds dagelijks een kg krachtvoer!! Echt bizar haha.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:28

Heel leuk stuk!! Ik ben wel benieuwd hoe weet je dan wanneer de afspraak wel staat? Straks dacht jij dat het beleefdheid is en staat de ander voor je deur, te wachten op dat drie gangen menu! Hahaha

Leuk om je hele verhaal te lezen. Wie waren je mentoren in het begin?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:05

freetorun schreef:
Leuk stuk Sandra. Bijzonder om te lezen hoe het werkt in Canada! Vind het altijd gaaf om te zien dat mensen het emigreren aandurven!

En mooi stukje over je bedrijf!

Dank je. Ja, emigreren is een duik in het diepe. Het is absoluut niet gemakkelijk om zover uit onze comfort zone te springen, maar juist dat kan ook de grootste ontdekkingen en beloningen opleveren. Dat ik al jaren voor corona al online aan het clicker coachen was, is iets wat ik in Nederland niet zou hebben gedaan. Dan was ik in die jaren waarschijnlijk stad en land blijven afreizen om persoonlijk lessen en clinics te geven.

Je leert jezelf en je gezin heel goed kennen; je bent immers op hen aangewezen. Het was ook niet altijd makkelijk om alleen thuis te zitten met een eenjarig kind en een man die gelijk fulltime aan het werk ging.

Maar de natuur, het leerproces en alles is het dubbel en dwars waard. Je leert ook heel veel over je eigen Nederlandse cultuur zodra je eruit stapt en het van een afstand kan bezien. :D De pluspunten van de Nederlandse cultuur en de minpunten ook, hoor. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:43

Ymor schreef:
Wauw wat een leuk stuk! Toevallig zat ik van de week te denken wat meer met de clicker te gaan werken. Ik ken het inderdaad van de honden en weet dat het bij de paarden ook gebruikt wordt maar heb het zelf nog niet eerder bij de paarden toegepast.

Leuk! Ik kan het zeker aanraden!
Er is wel een groot verschil tussen honden en paarden clickeren doordat hun natuurlijke gedrag natuurlijk anders is en je daarop moet inspelen. Dat is namelijk je uitgangspunt in positieve bekrachtiging.

Dat is een puntje waar veel van mijn klanten die honden trainen (ook professionele hondentrainers) in het begin tegenaan lopen. Je kan heel veel gedrag bij een hond triggeren door een snoepje te gooien, een paard raakt de kluts kwijt als je at liberty een wortel gooit (maar dat kun je wel aanleren, maar je wilt ze ook niet telkens hun voerbeloningen van het zand laten eten).

Kom een kijkje nemen in ons topic zou ik zeggen. Hier zitten ook Nederlandse prof clicker trainers: [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Citaat:
Ik moet wel lachen om je opmerking over elke stal heeft een website. Dat is volgens mij echt niet zo. De grotere stallen wellicht maar ik heb al heel wat stallen gezien zonder website.

Oké, misschien niet letterlijk. Toen ik in 2012 vertrok en nog veel op Bokt zat, leek het of elk meisje met een pony die vrijheidsdressuur een eigen website had. Als je op zoek was naar een stal, kon je op het internet zoeken.

Hier moet je de gele gids tevoorschijn halen. :+ I kid you not! Dat was lastig, want ik moest een stal hebben voor ik Kyra naar Canada liet vliegen. Ik geloof dat ik iets van 10 websites had gevonden (in een gebied zo groot als Groningen, ik had meer verwacht... :o ), waarvan meer dan de helft(!) informatie ouder dan 2 jaar erop had staan..... Stel je voor je zoekt een stal in een ander land en het is 2012. Dan vind je er een met een homepage die een clinic aanbiedt in 2007. _O-

E-mail etiquette was ook anders. Hier bellen mensen liever dan e-mailen.

Het is in de afgelopen tijd (8 jaar) wel iets verbeterd, maar over het algemeen lopen ze zo'n 15 jaar achter. En ik maak geen grapje....

Citaat:
Je zegt dat mensen gewoon ja zeggen als beleefdheid, is er een manier om te ontdekken dat het een beleefdheids ja is of weet je dat gewoon niet? Ik kan me voorstellen als je met die vriendin zo op de details in gaat dat je dan wel wat gaat voorbereiden inderdaad..

Het enige wat je kan doen is denken: Believe it when I see it!

Hoe vaak ik playdates voor mijn zoon (hij is 10 jaar nu) niet heb zien doorgaan. Dan bel je (ja je hebt een tijd en dag) en vraag je wanneer ze komen.... Het is al 15 minuten later en je kind staat te springen om zijn vriendje te zien. *\o/* Bel je op en krijg je als antwoord:"Wij gaan nu naar de film". Mijn man moest mij uitleggen dat dit dus "Nee" betekent.... |o Ik wilde ze zo graag geloven!

Dit speelt ook zakelijk en was een van de redenen dat ik online ging coachen. Mensen zijn super geinteresseerd in clickertraining... Zeggen ze. Ze vragen wat je aan het doen bent met een paard, je legt uit dat je het paard positief bekrachtigd en dat hij zo snel leert wat er verwacht wordt. "Oh, interesting...." *IK* dacht dat ik dat kon vertalen met "Wow, dat is interessant (vertel meer!)". Maar, nee!

Ken je de uitdrukking Lost in in translation? Het heeft me echt drie jaar gekost voor ik snapte dat "Interesting!" betekende... lamaarlullen. :x

Zo ook de uitdrukking "I call you". _O-

Ik zit al 8 jaar te wachten... (Nee grapje, alleen 3 jaar). Als potentiële klanten dat in Nederland tegen me zeiden ("Interessant!" of "Ik bel je!") dan kon ik letterlijk naast de telefoon gaan zitten en een telefoontje verwachten. Hier betekent het iets heel anders. Ik vind de uitdrukking Don't hold your breath daarom ook prachtig!

Nederlanders zijn reacht door zee en als ze denken dat je onzin verkoopt zeggen ze dat. In Nederland heb je 'recht op een eigen mening' en mag je die te pas en te onpas ventileren (in vergelijking met Canada). Hier zeggen ze "If you can't say anything nice, don't say anything at all". Het is wel lekker: niemand heeft ooit rechtstreeks(!) kritiek op wat je doet. ;)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:01

HippoLogic schreef:
Nederlanders zijn reacht door zee en als ze denken dat je onzin verkoopt zeggen ze dat. In Nederland heb je 'recht op een eigen mening' en mag je die te pas en te onpas ventileren (in vergelijking met Canada). Hier zeggen ze "If you can't say anything nice, don't say anything at all". Het is wel lekker: niemand heeft ooit rechtstreeks(!) kritiek op wat je doet. ;)

Ik zou hier echt niet mee kunnen omgaan denk ik :') Ik weet graag waar ik aan toe ben!

Leuk dat clickertraining toch wel steeds meer begint door te sijpelen. In het echte leven nog niet zo (ik ben bij mij in de regio nog nooit iemand tegengekomen die clickert := ), maar op bokt zie je het wel vaker de laatste tijd. Jammer genoeg zijn er volgens mij veel clickerende bokkers naar FB (besloten groep) verdwenen, zoals ik ook in het clickertraining topic zei.

Ik ben ook wel benieuwd wie jouw mentors waren. En heb je nog inspiratiebronnen? De grotere namen ken ik wel (Alexandra Kurland, Shawna Karrasch, de dames van Connection Training (ik heb Rachel een keer ontmoet! Aardig mens :j ), Inge Teblick), zijn er ook minder bekende clickertrainers die ik echt op moet zoeken?

Ook het verschil tussen honden en paarden trainen is wel echt een ding ja! Nou heb ik ook wel een lastig ras hond, en heeft hij een rugzakje, dat maakt het niet makkelijker... maar honden trainen vind ik dus echt ontzettend moeilijk in vergelijking met paarden :') Al helpt het niet dat opnieuw mijn regio hierin echt achterloopt, de meeste hondenscholen beginnen nu net een beetje met luring/'losse' voedselbeloningen. Clickers zijn hier niet aan de orde :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:27

JudithO schreef:
Inderdaad anders. Granen zijn hier nummer 1, bijna overal wordt losse haver en gerst bijgegeven. Haver als extra energie in de winter en het dan gek vinden dat die paarden veranderen in bommetjes.
Vet voeren ze inderdaad echt heel veel, soms zelfs gewoon los palmvet. Echt bizar, haha. Normaal zie je paarden afvallen in de winter, maar hier dus gewoon niet omdat er zo idioot rijk gevoerd wordt.
Hier staat bijvoorbeeld een Quarter en die doet echt al 10 jaar niks omdat ze haar eigenaresse er steeds af bokt. Dat beest is echt gigantisch obees maar krijgt nog steeds dagelijks een kg krachtvoer!! Echt bizar haha.

Ja ik heb op stallen gewerkt om een netwerk op te bouwen van paardenmensen. Alleen ruwvoer voeren wordt hier bijna als een zonde beschouwd.
Hier hebben ze 1 soort vitamine/mineralen brokjes. Kyra vond ze altijd heel lekker.

Hier zijn ze dol op "Step feed". Ken je dat? Het is een merk en ze hebben Step 1 t/m8. Allemaal hevig bewerkt.
En ze hoeven ook niet alles op het label te vermelden, de regels zijn heel anders dan in de EU.

Hier voeren ze veel alfalfa, soms zelfs amper of geen hooi. Ze voeren ook alfalfa cubes en alfalfa pellets en zijn dol op mashes (slobber) van beet pulp (pellets met melasse en niet los, want dat is niet te krijgen).

Granen zijn ze hier minder dol op: een handje haver voor een oud paard (ja die zonder tanden! :Y) ) door de geweekte bietenpulp.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:34

Raamzicht schreef:
Heel leuk stuk!! Ik ben wel benieuwd hoe weet je dan wanneer de afspraak wel staat? Straks dacht jij dat het beleefdheid is en staat de ander voor je deur, te wachten op dat drie gangen menu! Hahaha

Leuk om je hele verhaal te lezen. Wie waren je mentoren in het begin?

Je gaat mensen selecteren, hoor. De ja-zeggers worden geen vrienden. Bijna al onze goede vrienden (behalve 2) zijn immigranten, geen Canadezen.
En ja het gebeurd nog steeds dat ik erin trap.

Het grote verschil is dat een Nederlander zegt: "Hey, ik kan niet op die dag, maar zullen we wat anders afspreken? Ik pak mijn agenda even." Hier zeggen ze: "Is goed. Leuk. Ik bel je." om vervolgens niets te laten horen. Ze vinden het ook vervelend (maar zeggen dat niet) als jij dan zegt: "Wanneer dan wel?" . Heb ik ook afgeleerd... :')

Mijn mentoren waren geen bekende mensen, maar wel echte training nerds. Is ook al weer meer dan twintig jaar geleden. :+ Zij zaten ook in de Yahoo email lijst.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:40

Leuk stukje !
Altijd fijn ook om een inkijkje in het dagelijkse leven en het paardenleven aan de andere kant van de oceaan te krijgen.

Ik had echt een ander idee van de canadese mentaliteit :=

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:42

HippoLogic schreef:
JudithO schreef:

Ja ik heb op stallen gewerkt om een netwerk op te bouwen van paardenmensen. Alleen ruwvoer voeren wordt hier bijna als een zonde beschouwd.
Hier hebben ze 1 soort vitamine/mineralen brokjes. Kyra vond ze altijd heel lekker.

Hier zijn ze dol op "Step feed". Ken je dat? Het is een merk en ze hebben Step 1 t/m8. Allemaal hevig bewerkt.
En ze hoeven ook niet alles op het label te vermelden, de regels zijn heel anders dan in de EU.

Hier voeren ze veel alfalfa, soms zelfs amper of geen hooi. Ze voeren ook alfalfa cubes en alfalfa pellets en zijn dol op mashes (slobber) van beet pulp (pellets met melasse en niet los, want dat is niet te krijgen).

Granen zijn ze hier minder dol op: een handje haver voor een oud paard (ja die zonder tanden! :Y) ) door de geweekte bietenpulp.

Interessant om te zien hoe het qua regio verschilt.
Ik zit in de buurt van Toronto en hier is het voerbeleid juist top. Veel ruwvoer (al is hooi dit jaar lastig ivm de magere oogst in 2020), verschillende types krachtvoer voor de verschillende types paarden (geschikt voor volbloed, warmbloed, koudbloed, en alle mixjes) en een gigantisch assortiment aan individuele supplementen.
OTTBs zijn er hier ook veel, maar gelukkig is er wel veel begeleiding voor diegene die dit als eerste paard kopen, dan gaat het paard vaak eerst even in "full training." Vooral de professionele eventers specialiseren zich in het omscholen. De "gewone" recreatie ruiters hebben meestal een draft-cross met voornamelijk een percheron gemixt met de volboed van de buren :+

Gelukkig is de Toronto regio qua cultuur wel veel "moderner" dan andere regios hier in Ontario. Vind het erg fijn dat ik eindelijk afspraken kan maken en gewoon weet dat ze ook op komen dagen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:47

Dat step feed ben ik nog niet tegen gekomen.
Apart dat er zoveel verschil zit, haha. Wel leuk en interessant om te lezen.

Snowwhite, dat van alles en nog wat kruisen hoor je inderdaad echt heel veel. Heel veel draft met quarter bijvoorbeeld, like why?
Die OTTBs heb ik een lichtelijke hekel aan. Een vriendin van mij had er 2 en die zijn echt knettergek. Ze denkt zelf dat ze heel goed kan rijden maar heeft afgelopen maanden al meerdere keren in het ziekenhuis gelegen met weer een hersenschudding. Echt, waarom vraag je je dan af.

Dat ja zeggen en nee bedoelen is wel echt een ding ja. Eigenlijk blijven hier alleen de Canadezen over die met ja ook echt ja bedoelen. Maar dat zijn meestal een beetje dominante mensen, haha, die zelf ook rustig overal hun mening durven te uiten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:01

Fillis schreef:
Ik zou hier echt niet mee kunnen omgaan denk ik :') Ik weet graag waar ik aan toe ben!

Ik ook, maar je moet wat.... Je gaat er niet voor terug. Veels te veel te zien en te leren hier. En de natuur.... <3

Fillis schreef:
Leuk dat clickertraining toch wel steeds meer begint door te sijpelen. In het echte leven nog niet zo (ik ben bij mij in de regio nog nooit iemand tegengekomen die clickert := ), maar op bokt zie je het wel vaker de laatste tijd. Jammer genoeg zijn er volgens mij veel clickerende bokkers naar FB (besloten groep) verdwenen, zoals ik ook in het clickertraining topic zei.

Dan moet je misschien je visie aanpassen. Ze zijn er echt wel. En heel veel! Zelfs hier ken ik nu een stuk of 20 clickeraars. Voordeel voor mij is natuurlijk dat mensen naar mij komen.

Fillis schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wie jouw mentors waren. En heb je nog inspiratiebronnen? De grotere namen ken ik wel (Alexandra Kurland, Shawna Karrasch, de dames van Connection Training (ik heb Rachel een keer ontmoet! Aardig mens :j ), Inge Teblick), zijn er ook minder bekende clickertrainers die ik echt op moet zoeken?

Mijn mentoren waren lid van de Yahoo e-maillijst en echte training nerds. Geen bekende namen.

Ik heb veel bewondering voor Ken Ramirez, vooral omdat hij een van de weinigen is die -net als ik- overtuigt is dat je paarden met 100% R+ kan trainen en je geen R- of P+/P- hoeft te gebruiken.

Barbara Heidenrich is erg goed. Zij traint exotische dieren. Ik heb vanwege mijn achtergrond Diermanagement Wildlife Management & Zoos altijd een zwak gehouden voor het trainen van dierentuindieren. Met name het trainen van husbandry skills en oplossen van probleemgedrag wat in dierentuinen wat tegenwoordig heel vaak met R+ gedaan word. Altijd inspirerend.

Fillis schreef:
Ook het verschil tussen honden en paarden trainen is wel echt een ding ja! Nou heb ik ook wel een lastig ras hond, en heeft hij een rugzakje, dat maakt het niet makkelijker... maar honden trainen vind ik dus echt ontzettend moeilijk in vergelijking met paarden :') Al helpt het niet dat opnieuw mijn regio hierin echt achterloopt, de meeste hondenscholen beginnen nu net een beetje met luring/'losse' voedselbeloningen. Clickers zijn hier niet aan de orde :+

Lang geleden (toen ik jong was LOL) was Martin Gaus al aan het honden trainen met de clicker op de Nederlandse tv. Ik weet nog dat hij van slipkettingen overging op de clicker. Wel een beetje anders, want er is veel voortschrijdend inzicht, maar ik vond dat toen al zo interessant.

Niet opgeven, want zodra je 'ziet' dat er echt veel R+ trainers zijn ga je ze steeds meer zien. Net als dat je net een nieuwe auto koopt. Mijn eerste auto was een gouden (beige) Peugeot 205. Ik dacht: ik heb iets bijzonders en unieks. Want ik had ze nooit zien rijden (niet op gelet). Toen ik zelf een Peugeot 205 kocht, zag ik ze 'ineens' overal rijden. Zelfde met clicker trainers heb ik: ik weet dat er veel mensen zijn, dus is mijn brein erop gefocussed en daarom kom ik ze overal tegen. :+ Mooi he, hoe dat werkt.

Welke regio zit je?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:04

Pandora2 schreef:
Leuk stukje !
Altijd fijn ook om een inkijkje in het dagelijkse leven en het paardenleven aan de andere kant van de oceaan te krijgen.

Ik had echt een ander idee van de canadese mentaliteit :=

Ik ook! Een echte eye-opener! :wow:

En als je vakantieganger bent, merk je dat ook niet. Dan ben je in " _/-\o_ _/-\o_ Awe"

Zodra je van de mensen opaan moet kunnen (zoals ik het dagelijkse leven) dan ontdek je dat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:11

_Snow_White schreef:
Interessant om te zien hoe het qua regio verschilt.
Ik zit in de buurt van Toronto en hier is het voerbeleid juist top. Veel ruwvoer (al is hooi dit jaar lastig ivm de magere oogst in 2020), verschillende types krachtvoer voor de verschillende types paarden (geschikt voor volbloed, warmbloed, koudbloed, en alle mixjes) en een gigantisch assortiment aan individuele supplementen.
OTTBs zijn er hier ook veel, maar gelukkig is er wel veel begeleiding voor diegene die dit als eerste paard kopen, dan gaat het paard vaak eerst even in "full training." Vooral de professionele eventers specialiseren zich in het omscholen. De "gewone" recreatie ruiters hebben meestal een draft-cross met voornamelijk een percheron gemixt met de volboed van de buren :+

Gelukkig is de Toronto regio qua cultuur wel veel "moderner" dan andere regios hier in Ontario. Vind het erg fijn dat ik eindelijk afspraken kan maken en gewoon weet dat ze ook op komen dagen :')

Hier zijn OTTB's en quarters populair. Ik zie weinig koudbloed-mix (als ik ze zie idd Percheron, maar anders dan de Franse Percheron), wel veel quartermixjes en Thorroughbred. Het enige 'koudbloedachtige' ras dat hier regelmatig voorkomt is de Canadian. Die lijkt een heel klein beetje op een Fries, maar dan horizontaler en met minder behang. Wel mooi, kalm en slim.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:14

Ik zou wel heel graag een keer als toerist naar Canada komen. Lijkt me echt een fantastisch mooi land <3
Maar ik sta doodsangsten uit in een vliegtuig. En overzwemmen duurt zo lang... :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:19

Je kan ook met de boot. Waarschijnlijk wel een vrachtschip. Ik denk zo'n 3 weken enkele reis.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:26

:=
Oh no please, ik word al misselijk als ik er nog maar aan denk. Kan ook moeilijk 3 weken pillen slikken tegen zeeziekte. :')

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:31

Wat een leuk stuk Sandra! Weet nog heel goed dat je vertrok.Al het geregel met verhuizen van je paard oa. Fijn dat jullie je draai helemaal hebben gevonden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:47

Bonnelover schreef:
Wat een leuk stuk Sandra! Weet nog heel goed dat je vertrok.Al het geregel met verhuizen van je paard oa. Fijn dat jullie je draai helemaal hebben gevonden.

Pff, ja wat een gedoe. Drie dagen voor Pinksteren: Er is een plak voor Kyra vrij. In Belgie. We moeten het vandaag weten.... :') Stress! Bovenop de verhuisstress van onszelf.

Kyra is trouwens ingeslapen vrijdag een week geleden. Het is echt even zwaar, want Kyra heeft me overal doorheen gesleept. Mijn man en kind ook, hoor. Maar Kyra zorgde toch in corona tijd dat je de deur uitkomt. Dat mis ik verschrikkelijk.