Bokt community

HippoLogic en Kyra.
Bokker HippoLogic is in 2012 verhuisd. Ze vertrok vanuit Nederland naar Canada met haar gezin, de katten en haar paard, om haar eigen clickertraining academy op te richten. Wil je weten hoe het emigratieproces voor HippoLogic verliep, en hoe ze de Hippo Logic Clicker Training Academy heeft opgericht? Lees dan hieronder verder.
* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Ik ben de oprichter van HippoLogic (Hippo=paard, Logic=wetenschap) en de HippoLogic Clicker Training Academy. Ik help paardenmensen een nog betere band met hun paard op te bouwen door ze te leren hoe ze hun paard dwangvrij kunnen trainen en rijden. Ik doe dat door middel van online coaching en cursussen en de Clicker Training Academy, een online mentoring programma waar studenten van dagelijkse feedback op hun clickertraining kunnen profiteren.
* Hoe ben je met clickertraining in aanraking gekomen?
Goh, dat is lang, lang geleden. Vorige eeuw!

De praktijk heb ik van met mijn twee mentors geleerd en veel van ze afgekeken. Ik was destijds zelf privé rijinstructeur in Nederland en ik begon het mondjesmaat toe te passen in de lessen en workshops. Niets helpt zo goed je de stof eigen te maken als (de beginselen) aan een ander uit te leggen.
* Om welke reden ben je naar Canada verhuisd?
Dat leek ons gewoon leuk!

Op zoek 'naar avontuur' zijn we ons in andere landen gaan verdiepen en kijken welke landen aan onze eisen voldeden. Mijn man zit in IT, dus ergens waar internet is, was belangrijk. Ik wilde iets met paarden blijven doen, dus een derdewereldland zag ik niet zitten.
Een andere belangrijke reden was dat we de taal spraken. We hadden al vaak de strubbelingen van emigranten in het programma "Ik vertrek" gezien. Dus toen we onze 8-weekse cursus Spaans niet afmaakten wegens gebrek aan motivatie, viel Spanje automatisch van onze lijst.

Toen kwamen we bij Canada uit en dan vooral British Columbia. Nou het was een avontuur. We zijn (toen al het papierwerk na een paar jaar rond was!!) met onze éénjarige zoon, twee katten en mijn paard naar Vancouver vertrokken, waar mijn man een baan had gevonden.
* Zijn er veel verschillen tussen Canada en Nederland, qua cultuur, maar ook qua manier van paarden houden?
Ja, heel veel! Ze lopen hier behoorlijk achter op gebied van dierenwelzijn. Rodeo's en paardenrennen zijn 'amazing' and 'fun' (voor wie? Niet voor de dieren...

Een ander verschil is dat er amper rijscholen zijn zoals wij dat kennen. Dus beginners kopen eerst een paard en gaan dan af te toe een clinic doen. In Nederland leren de meeste mensen toch wel eerst rijden voor ze een paard aanschaffen.
Het houden en voeren is ook heel anders. Paarden worden niet in groepen gehouden maar in individuele paddocks of "in-outs". Dat zijn boxen met een ieniemieinie uitloopje. Die paarden komen dus nooit in een groep. Weiland is hier in Vancouver schaars en groepshuisvesting is moeilijk te vinden. Inmiddels heb ik wel een groot netwerk paardenmensen.
Ook training is anders. Ze zijn dol op Natural Horsemanship en staan (nog) niet open voor force-free training en rijden. Sommige mensen denken zelfs dat clickertraining alleen iets voor honden (predators) is.
Internet is niet zo vanzelfsprekend als voor Nederlanders. Ondenkbaar dat niet elke pensionstalling een website heeft, toch?

HippoLogic Clicker Training Academy
Canadezen zijn supervriendelijk maar ook afstandelijk. Als je al iets afspreekt dan is dat nooit bij iemand thuis. Ze houden daar niet van. Je spreekt af in een coffeeshop (Starbucks, Tim Hortons of de MacDonald's). En ze draaien graag om de hete brij heen. Dus ze zeggen 'ja, leuk!' als ze 'nee' bedoelen. KOm je dan en dan langs? Zeggen ze 'ja' op je uitnodiging maar dan komen ze niet opdagen of laten nooit meer iets van zich horen. Zo heb ik eens een 3-gangen vegan maaltijd voor een paardenvriendin gemaakt waar ik dus mee bleef zitten. Haar even opbellen? Ja ze was thuis, waarom vroeg ik dat? Ik dacht dat we een afspraak hadden (datum, tijdstip en adres, zelfs het menu was besproken want ik ben geen vegan), maar nee dat was 'beleefdheid'.

Wat ik erg fijn vind is dat ze overal in de rij staan en voorkruipen bijna niet voorkomt. Ze zijn heel respectvol en erg sociaal: iedereen draagt mondkapjes, houdt afstand, enz.
De natuur is fantastisch! We hebben kolibries in de tuin, wasberen, eekhoorns en af en toe een stinkdier. We hebben een paar jaar geleden een beer in de speeltuin gezien (niet leuk, maar wel een avontuur). En kamperen is hier een feest in Nationale parken. Dat doen we dus ook geregeld tussen mei en september in de weekenden. En dan lekker hiken.
* Hoe ziet het proces van emigreren met je paard eruit?
Dat kun je hier lezen: [VVDD] 7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada
* Kon je paard snel wennen in Canada?
Ja, ik geloof het wel. Ik heb haar niet in Calgary op kunnen zoeken toen ze daar in quarantaine stond, dus hoe dat ging weet ik niet. Ze was wel blij toen ze me na een rit van nog eens 14 uur op de trailer zag!
Het klimaat in Vancouver is qua temperatuur gelijk aan Nederland. Iets warmer in de winter, maar met veel, veel meer regen!
* Hoe ben je op het idee gekomen om de HippoLogic Clicker Training te starten?
Ik was in Nederland paardrij-instructrice en ontdekte dat veel problemen in het zadel voortkomen uit onbegrip en miscommunicatie het paard. Dat was de start om workshop en clinics aan te bieden. In Canada was er amper animo voor positieve bekrachtiging en het was moeilijk om op stallen 'binnen' te komen. Veel stallen hanteren hier de regel dat er geen "outside instructors" les mogen geven (om hun eigen instructeur/barn manager te beschermen).
Met een éénjarig kind thuis en geen kinderopvang, was een reguliere baan niet mogelijk en ik wilde graag wat leuks en nuttigs doen. Zodoende ben ik een paar voormalig lesklanten gaan e-mailen en gevraagd of ze video training wilde uitproberen. Ik wilde graag mensen en hun paarden helpen. Zo ben ik begonnen: het evalueren van een trainingsvideo, dan een gedetailleerd trainingsplan voor ze schrijven en na twee weken een opvolgsessie om te zien of ze het konden implementeren en of ze verbetering zagen.
Dat ging zo goed dat ik daarmee doorgegaan ben. Nu heb klanten over de hele wereld en ik heb meer dan 18 cursussen in mijn online Clicker Training Academy. Daarnaast heb ik natuurlijk mijn beroemde "Grastraining". In die cursus leer ik hoe je je paard kan laten stoppen met grassnacken tijdens rijden en at liberty work, zodat hij weer naar jou luistert.
Niets is vervelender dat een paard dat je negeert en alleen maar oog voor de grassprietjes heeft.

Mijn tradtionele en NH aanpak werkte nooit langdurig als er gras in de buurt was. Toen werd ik door iemand op het spoor gezet om dit helemaal (ja, echt 100%) met positieve bekrachtiging te trainen.
Ik merkte dat ik het grassnacken toen echt succesvol kon 'afleren' (omdat er iets beters voor in de plaats kwam). Na een bètatraining waarin mijn studenten ook successen boekte heb ik een online training ontwikkeld. In april, mei en juni bied ik grastraining ook met coaching aan, want dan hebben mensen dit het hardst nodig.
* Heb je tips voor beginnende clickertrainers?
Ja. Begin met mijn gratis training en daarna:
Vind een ervaren R+ mentor.
Dat is de snelste weg. Ik had zo'n geluk met 2 mensen die mij op weg hielpen! En toch heb ik nog talloze fouten gemaakt. Want ik miste het 'systeem' dat ik in mijn NH pakket wel had. Inmiddels heb ik mijn eigen R+ training systeem ontwikkeld die al mijn studenten gebruiken. Als je geïnteresseerd bent in een mentor en geen privé-instructie kan of wil, neem dan contact op en sluit je aan in de HippoLogic Clicker Training Academy.
verder: gewoon proberen.
* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Iedereen die een droom heeft: ga ervoor! Laat je niets wijsmaken als het anderen het 'te gek voor woorden vinden' en volg je eigen weg. Je hebt jouw Eigen wijsheid!