Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:09

Eurodressage
Sport
Door Alizee Froment

Afbeelding
Alizee Froment. Foto: Aniek1985

Alizee Froment is een voormalig internationaal Grand Prix-ruiter en voormalig trainer van het Franse ponyteam. Ze reed haar laatste CDI in 2015 en richt zich sindsdien op vrijheidsdressuur, die ze regelmatig laat zien op paardenbeurzen door heel Europa. Froment is gevestigd in België, waar ze paarden opleidt tot Grand Prix niveau.

"Waarom is het gebruik van stem verboden in de showring?"
Een babbelbox van geboorte ging over van moeder op dochter door verschillende generaties heen, ik moet toegeven dat ik de neiging heb om veel met mijn paarden te praten. Toen ik de wereld van vrijheidsdressuur ontdekte, "verslechterde" de gewoonte omdat ik het ritme sterk ondersteunde met geluidseffecten om mijn paard op de grond te helpen begrijpen wat ik van hem verwachtte, welke snelheid en welke energie. Beetje bij beetje begon ik deze spraakopdrachten in het zadel toe te passen op dezelfde manier als ik mijn benen, mijn rug, mijn zit en mijn handen gebruik.

Op dat moment ontdekte ik hoe buitengewoon ontvankelijk paarden zijn voor stemcommando's. Zodra ze de beweging begrijpen, bevestigd en technisch correct, stelt een verstandig gebruikte stem je in staat om de details te verfijnen, een beetje meer activiteit toe te voegen, een beetje meer veerkracht en vooral de andere hulpmiddelen te verwijderen ten behoeve van een betere rijvaardigheid die vloeiender is, denk ik, en gemakkelijker voor zowel het paard als de ruiter. Naarmate het paard zelfstandiger wordt, krijgt het meer bewegingsvrijheid en focus, wat de band met zijn ruiter alleen maar versterkt, die zo de hulpen kan verlichten. De resultaten zijn een duidelijk voordeel voor beide partijen, waardoor een beter, algemeen begrip tussen de combinatie mogelijk is.

Dit pad heeft me ertoe gebracht de vraag te stellen: waarom is de stem - een natuurlijk hulpmiddel zoals de rest van ons lichaam en niet een kunstmatig hulpmiddel - verboden in de wedstrijdring? Het gaat natuurlijk niet om het starten van een nummer en het uitstoten van eindeloze decibels de lucht in, maar om vocale codes die de rest van onze hulpmiddelen zo goed begeleiden en verduidelijken. Ik begrijp niet waarom dit van ons wordt ontnomen.

Waar kunstmatige hulpmiddelen, zoals sporen en zwepen, bepaalde onopgeloste problemen tussen ruiter en paard kunnen maskeren, zal dit niet het geval zijn met de stem, die de boodschap alleen maar versterkt en het begrip tussen ruiter en paard versterkt.

Dit is een reflectie die ik wilde delen, aangezien het niet controversieel is en het misschien het waard is om gehoord te worden. We zijn tenslotte allemaal op zoek om onze sport elke dag te verbeteren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JPitty op 14-03-21 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje aangepast.

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:40

Volledig mee eens.
Zo was ik vorig jaar met mijn paard voor het eerst op wedstrijd, eerste keer van huis, paard gespannen. Moest ik de 1e proef in een bak waar 1 kant bestond uit drukke reclameborden. Je raad het al: paard was kinkerig en gespannen.
Ik heb hem met mij stem redelijk rustig kunnen krijgen en hem door kunnen laten lopen. Hij heeft de 1e proef erg knap gelopen:-)
Echter: naderhand zegt de jury heel streng: "je hebt tegen hem gepraat en dat mag niet. Ik had je zo 10 punten aftrek kunnen doen. Dat je tegen hem praat is alleen maar omdat jíj onzeker bent, niet je paard."
-O- koekoek....volgens mij ken ik mijn paard als geen ander en mijzelf ook, en wérkt mijn stem gewoon beter dan mijn paard langs alles heen trekken en schoppen.
Van mij mogen ze de stem zeker toevoegen als hulpmiddel, alleen zijn de grenzen hierin wel lastig te bepalen denk ik. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat geschreeuw of continu geklak niet prettig is.

BigOne

Re: Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:14

Liever de stem dan met de zweep of sporen. Wanneer het maar zachtjes gebeurd en geen overdreven hoog stemmetje dat je drie ringen verder nog hoort.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:37

Is dat niet een oude traditie van toen de dressuur nog was om het paard voor te bereiden op het slagveld?

Het was toen waarschijnlijk zo'n pestherrie met wapengekletter, hoefgetrappel, geschreeuw en kanonnen dat het gewoon niet te doen was.

Daarbij heb ik het al eens meegemaakt dat iemand anders 'ho' riep en mijn pony ineens stil stond, want zo geleerd.
Grappige situatie, maar ik was gelukkig niet op het slagveld of midden in een dressuurproef.

Wellicht wordt het tijd om te herzien, een zachte stemhulp is een vriendelijke hulp en ik ga er vanuit dat niemand in een proef naar z'n paard gaat zitten schreeuwen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:43

Ja, helemaal mee eens. Ik communiceer heel erg met stem met mijn paard(en).

Al snap ik wel dat stemhulpen (en andere vocale hulpen) in groep best verwarrend kunnen zijn. Op een NH-clinic leerden we ons paard aan de longe met fluitsignaal naar ons toe te halen. Toen ik floot, stond het paard naast mij (ook één van de mijne, uitgeleend aan een clinic deelnemer) gelijk stil. :)

Edit: vergelijkbaar met het verhaal van GypsyCobs dus

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:45

Helemaal mee eens. Eindelijk iemand die het zegt!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:12

Mijn paard is halfblind.. In grondwerk werk ik met 2 versies.. De versie waar hij mij goed kan zien gebruik ik lichaamstaal, de kant waarop hij mij niet kan zien, puur op stem. En die combinatie samen zorgt dat tijdens het rijden mijn paard veel beter bewerkbaar kan zijn. Nu rijdt ik geen officiële wedstrijden maar pakken we zo nu en dan een onderlinge mee. En dan praat ik tegen mijn paard, omdat hij nu eenmaal minder ziet van zijn omgeving, maar mijn stem hem gerust stelt. Dus betere focus.

Achja, dan kunnen die punten mij gestolen worden.. Ik ga voor ervaring en een meetmoment van mijn rijden. En als mijn paard zijn rondje afmaakt door stemgebruik ipv wegschieten en geen figuren meer kunnen rijden, dan neem ik dat voor lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:13

Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:20

Ik heb altijd gepraat tegen mijn pony's en paarden. Ook tijdens wedstrijden. Ene keer wel een opmerking over, andere keer niet. Ik vind de stem een prettig hulpmiddel dus ik gebruik mijne om te kalmeren, te enthousiasmeren en te belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:24

safina schreef:
Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.
Ik denk dat als een dressuurruiter op het punt is dat ze achter hun paard zouden moeten schreeuwen, ze die energie beter kunnen sparen om het dier te vangen. :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:27

Zachte stemhulpen kunnen je paard wel helpen.

Maar.. op wedstrijd, in een volle inrijbak, raakt mijn paard wel eens overprikkeld door de andere ruiters met stemhulpen, geklik etc.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:54

Mijn bijrijdpaard van een paar jaar geleden stond ook voor de kar met z'n eigenaar. Ik reed met hem "bestgaand" op de trekpaarden keuring. Rondje stap, draf, galop met nog 6 paarden in de baan. In de galop werd hij best heet en ik merkte dat mijn zadel begon te schuiven, dus ik probeerde hem terug te nemen. Eigenaar stond langs de kant, zag dat wij in draf overgingen, had niet door dat ik van het paard af schoof en riep: Galop! En hop, daar gingen we weer :+

Mijn eigen paard rij ik veel met stemhulpen. Ik vind het een fijne manier van communiceren en het helpt ons allebei. HO is echt 4 benen in de grond en dat is erg fijn. Maar ook commando's als ruuuuustig of gálop! werken erg goed.

Het heeft voor- en nadelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:05

Je hebt praten en praten... ik snap heel goed dat het op concours niet toegestaan is. Persoonlijk kan ik me groen en geel ergeren aan ruiters die hun paard niet voor elkaar hebben en denken dat ze dit met de stem op kunnen lossen. Vooral met springen. Het is echt niet nodig je paard bij iedere hindernis “aan te moedigen” door ertegen te schreeuwen...

Een keer zacht “braaf, ho of terug” stoort niemand tijdens de proef, of het losrijden en zou voor mij gewoon toegestaan mogen zijn. Het probleem is echter waar ga je de grens trekken? Decibellen meten?

Ja, er is nu een verbod op stemhulpen, maar je kunt ze prima toch gebruiken zonder dat iemand het doorheeft en er dus last van heeft

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:11

Ik ben erg voor zachtjes praten tegen je paard.
(Knollie hoort zo'n tien keer beter dan een mens, dus graag zachtjes ivm diervriendelijkheid.)

En mogelijk is het ook een deel van de militaire erfenis - nu, ik leid Knollie niet op voor het slagveld.
Praten met je danspartner : logischer kan het niet...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:24

Ik geef eerlijk toe dat ik nog wel eens galop fluister in de proef vlak voordat we aangalopperen en tot nu toe heeft de jury het niet gehoord (of ik heb altijd mazzel gehad).. Ik doe het nu ook niet meer, het aangalopperen gaat nu veel beter, maar in het begin had hij er nogal moeite mee. Of een keertje zachtjes ho waar niemand anders het hoort.. Op het moment dat ik merk dat hij overstuur raakt omdat iets niet lukt (daar heeft hij echt last van, hij wil alles goed doen), boeit het me niet meer en verknal ik rustig mijn proef door zachtjes tegen hem te praten..

Maar waar ik een vreselijke hekel aan heb, is als mensen constant zitten te klikken met de tong tegen hun paard. Hun eigen paard is eraan gewend en geeft geen reactie meer, en andere paarden die wel fatsoenlijk getraind zijn reageren erop terwijl dat niet moet.. Dus dat echte stemhulpen en klikken verboden zijn, snap ik heel goed, want je kunt de proef van iemand anders ermee verpesten..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:51

Ik lul in mijn proeven ook.

Wel zachtjes, maar ik rij mijn proeven zonder spoor of zweep en rij mijn paard erdoor met kleine stemhulpen.

Zo kan ze heel vurig zijn in galop en gebruik ik vaak "wachten". Mijn paard snapt dat en reageert daar fijn op. Zo heb ik ook "let op" of "ga door".

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:43

Gelukkig men ik en mag ik gewoon tegen mijn pony's praten. Ook mogen we op wedstrijden met een oortje in dressuur rijden. Scheelt een hoop geschreeuw aan de kant.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:48

Wat een mooie visie en een mooi artikel, ik kan me er helemaal in vinden! Ik zie ook wel de moeilijkheden, maar zeker ook de mogelijkheden.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:12

Mijn paard is ook helemaal op stem gereden. Dochter heeft geen beenfunctie dus dus moet zo blijven ook. Moet zeggen dat ik nooit met beenhulp rijdt maar altijd op zit en stem. Ik vind het zelf heel prettig we begrijpen elkaar heel goed.

Nadeel is ook dat mijn andere Kids op stem rijden, ik vraag me wel af hoe dat ook met een ander paardje zal zijn...mijn zoontje krijgt met been geven paardje niet in draf maar met een zacht fluitje wel...

Dochter lief had het idee om met een wedstrijd mee te doen dus ik bedacht dat het misschien een goed idee zou zijn om meer met been hulp te gaan rijdenzonder stem. Toen ik de galop hulp gaf en geen stem gebruikte resulteerde dat ik een flinke bokpartij, ze kent het dus helemaal niet....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:16

elizabeth85 schreef:
Mijn paard is ook helemaal op stem gereden. Dochter heeft geen beenfunctie dus dus moet zo blijven ook. Moet zeggen dat ik nooit met beenhulp rijdt maar altijd op zit en stem. Ik vind het zelf heel prettig we begrijpen elkaar heel goed.

Nadeel is ook dat mijn andere Kids op stem rijden, ik vraag me wel af hoe dat ook met een ander paardje zal zijn...mijn zoontje krijgt met been geven paardje niet in draf maar met een zacht fluitje wel...

Dochter lief had het idee om met een wedstrijd mee te doen dus ik bedacht dat het misschien een goed idee zou zijn om meer met been hulp te gaan rijdenzonder stem. Toen ik de galop hulp gaf en geen stem gebruikte resulteerde dat ik een flinke bokpartij, ze kent het dus helemaal niet....

Tuurlijk snapt een paard het niet als je de originele hulp, die hij wel snapt compleet weglaat. Je zult in het begin de hulpen moeten gaan combineren. Dus en stem en been. Zodra hij gewend is aan been kun je de stem weglaten.

Zo doe je dit ook met een jong paard dat net onder het zadel is. Je gebruikt de stemhulpen die het paard al kent van het werk op de grond en longeren in combinatie met je been, hand en zithulpen, tot het paard snapt wat je vraagt zonder stem.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:18

Zo mee eens! Na jaren braaf m'n mond houden in de dressuurring, ging ik western rijden en hey, daar is geen enkel paard overprikkeld van een beetje geluid om zich heen ;) Ideaal. Inmiddels ligt er al weer enkele jaren een dressuurzadel op mijn paard, maar ik klets gewoon rustig door hoor.

En dat 'je verpest er het rijden van een ander mee, wiens paard op jouw stemhulp kan reageren'... Tjah, wij reden regelmatig met 5 man tegelijk in de bak. Allemaal geluiden makend tegen ons paard, gebruikten zelfs de zelfde cues (klik voor stap, dubbelklik voor jog, kusgeluidje voor lope). Ieder paard reageerde heel netjes alléén op de hulpen van zijn eigen ruiter, inclusief alleen die stemhulpen.

Zie ik toch veel liever dan sporen die er in gedrukt worden of flink zweepgebruik - en oh ja: flink zweepgebruik van een andere ruiter kan óók zomaar impact hebben op het stresslevel van jouw paard, dus dan veel liever stemgeluid :) :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:22

Skippy01 schreef:
Zo mee eens! Na jaren braaf m'n mond houden in de dressuurring, ging ik western rijden en hey, daar is geen enkel paard overprikkeld van een beetje geluid om zich heen ;) Ideaal. Inmiddels ligt er al weer enkele jaren een dressuurzadel op mijn paard, maar ik klets gewoon rustig door hoor.

En dat 'je verpest er het rijden van een ander mee, wiens paard op jouw stemhulp kan reageren'... Tjah, wij reden regelmatig met 5 man tegelijk in de bak. Allemaal geluiden makend tegen ons paard, gebruikten zelfs de zelfde cues (klik voor stap, dubbelklik voor jog, kusgeluidje voor lope). Ieder paard reageerde heel netjes alléén op de hulpen van zijn eigen ruiter, inclusief alleen die stemhulpen.

Zie ik toch veel liever dan sporen die er in gedrukt worden of flink zweepgebruik - en oh ja: flink zweepgebruik van een andere ruiter kan óók zomaar impact hebben op het stresslevel van jouw paard, dus dan veel liever stemgeluid :) :j

Want het een sluit het ander natuurlijk uit :z
Als je niet op stem rijdt, heb je automatisch teveel spoor- en flink zweepgebruik

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:24

996981 schreef:
Skippy01 schreef:

Want het een sluit het ander natuurlijk uit :z
Als je niet op stem rijdt, heb je automatisch teveel spoor- en flink zweepgebruik

Dat zeg ik nergens ;)
Ik zeg dat ik het een liever zie dan het ander. En zweep- en spoorgebruik zijn nog steeds gemeengoed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:31

Wat goed deze brief van deze mevrouw. Ik hoop dat dit gaat doordringen in de wedstrijdbepalende bobo's en dat dit toegestaan gaat worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:34

Skippy01 schreef:
Dat zeg ik nergens ;)
Ik zeg dat ik het een liever zie dan het ander. En zweep- en spoorgebruik zijn nog steeds gemeengoed.

Iedereen ziet het liefst fijn gereden paarden, of dit nu in de dressuur, western, springen of op een buitenritje is. Het probleem is echter dat er weinig mensen zijn die fijn kunnen rijden. Waar dat aan ligt is een heel andere discussie.

Je paard opleiden met gebruik van stemhulp: prima, doe ik zelf ook :j op het moment dat je op concours komt hoort een paard echter zo aan het been te zijn dat je niet continu hoeft te klikken, of tegen hem te schreeuwen om voorwaarts te kunnen. Een paard hoort dan je beenhulp te kennen en snappen. Hetzelfde geldt voor andere stemhulpen.

En niemand gaat erover vallen als jij in de proef je hulp zachtjes ondersteund met een stemhulp bij bijvoorbeeld aangalopperen, achterwaarts of in een overgang terug. Het probleem is echter dat veel mensen niet snappen dat het paard je ook hoort als je bijna fluistert.

En ja; zodra het stemvolume gewoon praten of zelfs roepen wordt kunnen andere ruiters en paarden er last van krijgen. Niet alleen omdat hun paard er óok op reageert, maar ook omdat het drukt op de concentratie van andere ruiters.