Sport
Door Alizee Froment

Alizee Froment. Foto: Aniek1985
Alizee Froment is een voormalig internationaal Grand Prix-ruiter en voormalig trainer van het Franse ponyteam. Ze reed haar laatste CDI in 2015 en richt zich sindsdien op vrijheidsdressuur, die ze regelmatig laat zien op paardenbeurzen door heel Europa. Froment is gevestigd in België, waar ze paarden opleidt tot Grand Prix niveau.
"Waarom is het gebruik van stem verboden in de showring?"
Een babbelbox van geboorte ging over van moeder op dochter door verschillende generaties heen, ik moet toegeven dat ik de neiging heb om veel met mijn paarden te praten. Toen ik de wereld van vrijheidsdressuur ontdekte, "verslechterde" de gewoonte omdat ik het ritme sterk ondersteunde met geluidseffecten om mijn paard op de grond te helpen begrijpen wat ik van hem verwachtte, welke snelheid en welke energie. Beetje bij beetje begon ik deze spraakopdrachten in het zadel toe te passen op dezelfde manier als ik mijn benen, mijn rug, mijn zit en mijn handen gebruik.
Op dat moment ontdekte ik hoe buitengewoon ontvankelijk paarden zijn voor stemcommando's. Zodra ze de beweging begrijpen, bevestigd en technisch correct, stelt een verstandig gebruikte stem je in staat om de details te verfijnen, een beetje meer activiteit toe te voegen, een beetje meer veerkracht en vooral de andere hulpmiddelen te verwijderen ten behoeve van een betere rijvaardigheid die vloeiender is, denk ik, en gemakkelijker voor zowel het paard als de ruiter. Naarmate het paard zelfstandiger wordt, krijgt het meer bewegingsvrijheid en focus, wat de band met zijn ruiter alleen maar versterkt, die zo de hulpen kan verlichten. De resultaten zijn een duidelijk voordeel voor beide partijen, waardoor een beter, algemeen begrip tussen de combinatie mogelijk is.
Dit pad heeft me ertoe gebracht de vraag te stellen: waarom is de stem - een natuurlijk hulpmiddel zoals de rest van ons lichaam en niet een kunstmatig hulpmiddel - verboden in de wedstrijdring? Het gaat natuurlijk niet om het starten van een nummer en het uitstoten van eindeloze decibels de lucht in, maar om vocale codes die de rest van onze hulpmiddelen zo goed begeleiden en verduidelijken. Ik begrijp niet waarom dit van ons wordt ontnomen.
Waar kunstmatige hulpmiddelen, zoals sporen en zwepen, bepaalde onopgeloste problemen tussen ruiter en paard kunnen maskeren, zal dit niet het geval zijn met de stem, die de boodschap alleen maar versterkt en het begrip tussen ruiter en paard versterkt.
Dit is een reflectie die ik wilde delen, aangezien het niet controversieel is en het misschien het waard is om gehoord te worden. We zijn tenslotte allemaal op zoek om onze sport elke dag te verbeteren.