Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 18:00

KNHS.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Margreet/ Bokt Wiki

Vanaf 21 april moeten alle paarden die in Nederland worden gehouden verplicht geregistreerd worden op de locatie waar ze staan. Belangrijkste reden voor deze aanscherping in de Europese wetgeving is dat op deze manier snel gehandeld kan worden bij dierziekten of mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid. De nieuwe registratieplicht staat in de Europese Diergezondheidsverordening. Voor geiten, schapen en varkens geldt dit al langer.

Bij de registratieplicht wordt onderscheid gemaakt tussen de houder van het paard en de houder van de locatie. Een houder van een paard is verantwoordelijk voor de identificatie van het paard middels chip, paspoort en registratie bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie. De houder van de locatie is verantwoordelijk voor het registreren van de paarden op zijn locatie op zijn UBN-nummer bij de RVO.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om de paardachtigen op het UBN aan te melden. We verwachten dat dit vanaf 12 april 2021 mogelijk is. Hoe je dit doet lees je dan op de website van RVO.

Klik hier voor een uitgebreid bericht over alle wijzigingen per 21 april en een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden.

Gratis communicatiemiddelen beschikbaar voor KNHS en FNRS sportaanbieders
Ben je houder van een locatie, bijvoorbeeld als eigenaar of bedrijfsleider van een pension-, trainings- of opfokstal? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk paarden van anderen op jouw bedrijf gestald staan. Het is dan belangrijk dat jouw klanten goed geïnformeerd zijn over de juiste registratie van hun paard. Welke verantwoordelijkheden brengt dit voor de houder van het paard, maar ook de houder van de locatie met zich mee?

FNRS en KNHS stellen daarom communicatiemiddelen beschikbaar voor FNRS-leden en KNHS-sportaanbieders om hun klanten en leden te informeren over de wijzigingen rondom de identificatie en registratie van paarden.

Poster: om jouw klanten kort en bondig te informeren over de verantwoordelijkheden.

Voorbeeldbrief: waarin uitgelegd wordt wat van de klant verwacht wordt en wat je als stalhouder regelt voor de juiste registratie.

Deze documenten zijn gratis te downloaden via het organisatieportaal van Mijn KNHS. Je kunt deze documenten zelf (laten) afdrukken. De posters zijn ook te bestellen via de FRNS via [url=mailto:ondernemersdesk@fnrs.nl]deze link[/url].

pluisje88

Re: Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:18

Ik vind het persoonlijk maar een vage bedoeling allemaal..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:20

pluisje88 schreef:

Bedoening

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:04

Zie niet echt waar die documenten te downloaden zijn als ik de link volg. Ook lekker vaag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:10

Amalarab schreef:
pluisje88 schreef:

Bedoening

Huh?

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:13

Ben ook erg benieuwd naar de documenten.
Kan ze zelf niet vinden via mjjnkmhs en ben geen fnrs lid.

Maar een hoop dingen worden nu steeds beter uitgelegd.
Al blijft het me verbazen dat de kosten nog niet bekend zijn en dat het systeem pas na 12 april gebruikt kan worden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:23

pluisje88 schreef:
Amalarab schreef:
Bedoening

Huh?

Vage bedoening is de juiste uitdrukking.

Maar inderdaad, ik snap er ook maar weinig van..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:38

Texas02 schreef:

Dat heb ik in mijn 32 jarige leven werkelijk nog nooit gehoord of gezien:o

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:33

Ik snap er ook niks van...
Laat het er eerst maar op aan komen

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:36

Ik vind het ook zo onduidelijk. Ik heb mijn paard opgezocht, er komt een stamboek naar voren, leuk en dan? Moet ik nu nog wat doen? Hij staat in zijn paspoort op mijn naam, moet ik dan nog wat doen? Een goede Q&A zou handig met vragen die mensen ook daadwerkelijk hebben :+

En waarom is dit alleen via internet te vinden? Via Facebook en knhs? Als je dat niet hebt weet je het dus niet?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:38

“ en houder van een paard is verantwoordelijk voor de identificatie van het paard middels chip, paspoort en registratie bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie.”

Ik heb bij mijn pony een Iers paspoort, dat mag dan dus niet? Ben benieuwd hoe dit vormgegeven gaat worden en wat dat gaat kosten.. Moet toch niet zo zijn dat ik geheel nieuw paspoort ergens in NL moet aanvragen?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:44

Marrit13 schreef:
“ en houder van een paard is verantwoordelijk voor de identificatie van het paard middels chip, paspoort en registratie bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie.”

Ik heb bij mijn pony een Iers paspoort, dat mag dan dus niet? Ben benieuwd hoe dit vormgegeven gaat worden en wat dat gaat kosten.. Moet toch niet zo zijn dat ik geheel nieuw paspoort ergens in NL moet aanvragen?

Hier ook een met een Iers paspoort. Ga echt geen nieuwe betalen omdat ze ergens bedacht hebben dat dat ineens moet.
Zijn op hun achterhoofd gevallen daar.

Regristreren oke, maar dan wel met de middelen die al aanwezig zijn.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:50

Hier een met een Frans paspoort, zou mooi zijn als er een overgangsregeling komt waarmee we onze paspoorten met chipnummer kunnen laten registreren.
Maar dat kan ik nog niets over vinden

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:53

Je moet je buitenlandse paard in Nederland registreren, bij een paspoort uitgevende instantie. Je houdt gewoon dat buitenlandse paspoort, maar dan staat het wel in Nederland geregistreerd. Kan bij vrijwel elke ppi. En moest eigenlijk al sinds 2015/2016 geloof ik.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:55

pluisje88 schreef:
Texas02 schreef:

Dat heb ik in mijn 32 jarige leven werkelijk nog nooit gehoord of gezien:o

Nooit te oud om te leren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:55

En dan hier dadelijk alles met veel werk voor elkaar.
En denk je nu echt dat ze in Spanje of Frankrijk of welk zuidelijker land ook het allemaal zo netjes gaan doen?? _O-

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:59

LoveBodin schreef:
Je moet je buitenlandse paard in Nederland registreren, bij een paspoort uitgevende instantie. Je houdt gewoon dat buitenlandse paspoort, maar dan staat het wel in Nederland geregistreerd. Kan bij vrijwel elke ppi. En moest eigenlijk al sinds 2015/2016 geloof ik.

Ah ok. Ik heb hem wel via het NL stamboek op mijn naam laten zetten en op laten nemen in het stamboek dus dan zou dat goed moeten zijn. Dankje!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:00

Marrit13 schreef:
LoveBodin schreef:

Ah ok. Ik heb hem wel via het NL stamboek op mijn naam laten zetten en op laten nemen in het stamboek dus dan zou dat goed moeten zijn. Dankje!

Je kan het controleren. Ergens bij KNHS staat een link naar de rvo. Daar kan je je levensnummer invullen en kijken of die in Nederland geregistreerd staat. Dan weet je het zeker! Maar klinkt als dat het bij jou gewoon goed is hoor!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:36

Waar ik mijn paarden heb zitten we met drie bedrijven in 1 pand. Bedrijf 1 is de eigenaar van het pand. Verder hebben we niks met elkaar te maken. De drie bedrijven doen alle verzorging / training van hun paarden zelf.
Zoals ik het begrijp moet bedrijf 1 dan de locatie registreren en de drie bedrijven apart van elkaar hun paarden?

Maar wat nu als bedrijf 1 hun locatie niet wil registreren ?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:38

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:39

Dat zou dus betekenen dat ik voor mijn paard een nieuw paspoort moet aanvragen/registreren. Heb ik nooit gedaan, duits geregistreerd paard hier. Bah wat een gedoe... kost geld natuurlijk. En dan UBN nummer etc. Tsja weer leuke bezigheid voor op een regenachtige dag.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:42

maximosa schreef:
Dat zou dus betekenen dat ik voor mijn paard een nieuw paspoort moet aanvragen/registreren. Heb ik nooit gedaan, duits geregistreerd paard hier. Bah wat een gedoe... kost geld natuurlijk. En dan UBN nummer etc. Tsja weer leuke bezigheid voor op een regenachtige dag.

Nee geen nieuw paspoort, elk EU paspoort is gewoon geldig en mag niet eens vervangen worden. Vermits ie natuurlijk correct is.
Enige wat je moet doen is importmelding indien paard nog niet in NL database zit (zie mijn post hierboven voor de link).

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:45

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:46

Als ik het goed begrijp zou het paspoort dan ook op naam van de eigenaar moeten staan..? Ik denk dat 9 van de 10 paarden niet zijn overgeschreven in het paspoort. Wou dat destijds wel maar toen ik de kosten zag dacht ik laat maar

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:50

Rainer schreef:
Poosje81 schreef:
https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard

is de link van het RVO waarbij je kan verifieren of je buitenlandse paard in NL database staat.

Importmelding kan je inderdaad via elk ppi doen.

https://www.nsvt.eu/formulieren/paard-o ... n-op-naam/

Kan je die onderste link voor elk paard van elk ras gebruiken dat nog niet in bij het rvo geregistreerd staat?

Vermits het een buitenlands paard en paspoort is wel ja, elk paard dat reeds in NL geregistreerd staat wordt automatisch doorverwezen naar PPI in kwestie.

pluisje88 schreef:
Als ik het goed begrijp zou het paspoort dan ook op naam van de eigenaar moeten staan..? Ik denk dat 9 van de 10 paarden niet zijn overgeschreven in het paspoort. Wou dat destijds wel maar toen ik de kosten zag dacht ik laat maar

Nee dat is geen noodzaak officieel, tenminste, wat op dit moment is aangegeven.