Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 09:35

NOS.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Jim Hollander / FEI

Een in Nederland teruggekeerd paard dat heeft deelgenomen aan de Sunshine Tour in Spanje is na terugkeer positief getest op het rhinopneumonie-virus. Het paard is volgens de Nederlandse paardensportfederatie KNHS niet ziek.

De internationale paardensportfederatie FEI maakte begin vorige week bekend dat bij een concours in Valencia het rhinopneumonie-virus was uitgebroken. Twaalf paarden zijn inmiddels overleden.

Lees het hele artikel, waarin je meer kan lezen over Rhino en een maatregel van de FEI, op NOS.nl

vosje2010

Re: Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:03

Hopelijk is dit paard geïsoleerd gestald en nergens gaan trainen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:17

Staat in het artikel.. Paard staat in Weert en is volgens protocol gecontroleerd, vertoonde geen koorts of andere ziekteverschijnselen. Paard is nu geïsoleerd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:31

Komt nu wel heel erg dichtbij.. Hopelijk is het allemaal gauw over en gaan er niet nog meer paarden aan dood.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:35

Gaan ze nu van ieder paard een nieuwsitem maken?
Natuurlijk zullen sommige terugkerende paarden positief zijn, daar is ook een protocol voor (o.a. niet stoppen en uitladen onderweg).
Rhino komt ook niet ineens „dichterbij“, het was er altijd al. Iedere stal kan ineens een uitbraak hebben aangezien heel veel paarden het bij zich dragen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:10

Yenni schreef:
Komt nu wel heel erg dichtbij.. Hopelijk is het allemaal gauw over en gaan er niet nog meer paarden aan dood.

Het is allang dichtbij hoor... Er is in stal in Ede die rhino hebben...al een week of twee ofzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:13

Maar hoe kan het dat een paard dat zo vaak gecontroleerd is en dus rhino heeft mag reizen?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:24

DuoPenotti schreef:
Maar hoe kan het dat een paard dat zo vaak gecontroleerd is en dus rhino heeft mag reizen?

Zal voor vertrek negatief getest zijn en nu toch positief.
In Frankrijk ook 6 op 1 stal geloof ik..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:15

DuoPenotti schreef:

Zoiets heet incubatietijd :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:18

Maar ik zou verwachten dat die incubatietijd daar werd afgewacht.
Ik vind het echte een slechte zaak dat die dieren nu heel Europa over getrokken worden.
De eigenaren begrijp ik wel hoor, die willen daar weg. Maar dat zou niet doorslaggevend mogen zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:27

DuoPenotti schreef:
Ik vind het echte een slechte zaak dat die dieren nu heel Europa over getrokken worden.
De eigenaren begrijp ik wel hoor, die willen daar weg. Maar dat zou niet doorslaggevend mogen zijn.

Incubatietijd van Rhino kan soms wel 3 weken duren... dan zouden ze inderdaad daar moeten blijven.
Maar doorgaand mag je met een negatieve test gewoon terug naar huis reizen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:33

DuoPenotti schreef:

In een besmettelijke omgeving incubatietijd afwachten is riskant. Begrijpelijk dat er dan na negatieve test gereisd wordt en thuis verder in quarantaine geplaatst. Ook omdat er daar te weinig DA's en middelen zijn voor aantal potentiele patienten.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:24

Yenni schreef:

Een stal nog geen km verderop hier is ook weken dicht geweest door rhino. Niks van gemerkt :)
Het is er altijd al.. Maar word nu ineens massaal genoemd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:04

Kimley schreef:
Yenni schreef:

Een stal nog geen km verderop hier is ook weken dicht geweest door rhino. Niks van gemerkt :)
Het is er altijd al.. Maar word nu ineens massaal genoemd.

Er zijn verschillende varianten van het Rhino virus, deze lijkt besmettelijker.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:27

Ja dat snap ik wel, maar zolang iedereen gewoon die paarden netjes apart houdt hoef je je als andere stalhouder niet zoveel zorgen te maken :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:35

Wij hebben vorig jaar rhino gehad.

Waren een paar met koorts en mijn 2 paarden positief op de neurologische rhino versie. Mijne werden ook atactisch en hebben 2 maanden apart gestaan van de rest.

Er staan daar 110 paarden dus het viel wel mee.

Stal verderop ook rhino zelfde vorm ik dacht 9 gevallen, maar geen overleden. Wel heftige momenten gehad.

Het is al tijden dichtbij, maar dan is het niet zo confronterend en ver van je bed show. Nu wordt het overal benoemd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:51

De nieuwsreporters weten nu allemaal wat een virus is, dus de komende 5 jaar wordt ieder virus waarschijnlijk maximaal uitgemolken in het nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:17

Ben benieuwd wanneer de eerste mondkapjes voor paarden in de winkel liggen :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:22

Rhino is in mijn ogen toch altijd wel 'groot' nieuws geweest in paardenland?
Vroeger was er toch zelfs een centraal topic op Bokt waarin echt ieder geval (dus ook paard Jaap van de buren bij wijze van spreken) gemeld werd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:52

Gini schreef:
Rhino is in mijn ogen toch altijd wel 'groot' nieuws geweest in paardenland?
Vroeger was er toch zelfs een centraal topic op Bokt waarin echt ieder geval (dus ook paard Jaap van de buren bij wijze van spreken) gemeld werd.

Die bestaat nog steeds.
Volgens mij wordt dit ook extra onder de aandacht gebracht omdat er meer geld mee gemoeid gaat. Duurdere paarden enzo.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:06

Rhino is idd al jaren een schrikbeeld in paarden land. Deze krijgt extra aandacht gezien het grote aantal paarden dat er bij betrokken is, het feit dat het om bekendere namen gaat en doordat het net als Corona om een virus gaat..

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:18

Ik kan het zo niet op het internet vinden maar je mag nu wel reizen met je paard? Niet voor de lol maar bezoek aan kliniek. Op de site van de kliniek staat niks over Rhino.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:11

Je mag überhaupt nog reizen met je paard. Wij gaan ook nog dagelijks naar de binnenbak om de paarden te trainen.

Waarom zou je niet naar een kliniek mogen? Als je paard klachten heeft, dan zou ik het inderdaad niet doen en even bellen hoe en wat.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:15

Kimley schreef:
Je mag überhaupt nog reizen met je paard. Wij gaan ook nog dagelijks naar de binnenbak om de paarden te trainen.

Waarom zou je niet naar een kliniek mogen? Als je paard klachten heeft, dan zou ik het inderdaad niet doen en even bellen hoe en wat.

Nee, paard heeft geen Rhino-klachten maar er is weer een paniekzaaier op stal dus de stalhouder wilde even weten van hoe en wat en ik kon verder niks vinden.

Dank voor je bericht :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:36

Gelbrich schreef:
Nee, paard heeft geen Rhino-klachten maar er is weer een paniekzaaier op stal dus de stalhouder wilde even weten van hoe en wat en ik kon verder niks vinden.

Dank voor je bericht :)

In Nederland zijn behalve voor de wedstrijd sport geen andere maatregelen afgekondigd. Wel hebben heel veel stalhouders besloten hun stallen op slot te doen. Dus geen paard van het erf af en geen derden op het terrein.