Blog

Deel 1: Het “Left Brain Introverte” paard
Deel 2: Het "Left Brain Extraverte" paard

Een screenshot uit een video: wanneer Mish weer eens "zoefff" deed...
Voor mij was dat heel goed, want dat dwong me om de eerste stap te zetten naar de natural horsemanship, en daarmee heb ik haar kunnen helpen om iets meer in balans te komen. Dat was wel nodig, kan ik je vertellen!
Right brain extraverte paarden zijn van zichzelf nogal onzeker aangelegd, en zijn van zichzelf volgzamer en minder dominant. Ze hebben veel baat bij rust, ritme en regelmaat, en wanneer ze ontregeld raken, raken ze behoorlijk snel van de kook. Hun verwarring verandert dan razendsnel in angst en paniek, en de RBE wordt dan erg expressief in zijn reacties: snurken, ineens wegrennen, 180 graden omdraaien, blind door je heen rennen; dat zit allemaal in het repertoire van de RBE. De Right Brain Extravert is vlot, voorwaarts, en zal eerder harder gaan rennen dan uit zichzelf vertragen.
De Right Brain Extravert
De Right Brain Extravert hoeft gelukkig niet zijn hele leven zo'n stresskip te zijn, ook al zit dat er van nature wel een beetje in. Hij kan gelukkig een heel stuk meer innerlijke rust en kalmte leren te vinden vinden, wat ik ook ontdekt heb in mijn jaren met Mish. Hier een aantal tips op een rijtje om je paard te helpen die innerlijke balans wat beter te vinden:
- Zorg voor ritme en regelmaat. Wees voorspelbaar. Vraag dingen op dezelfde manier en varieer niet te snel achter elkaar met opdrachten die je van hem vraagt. Cirkels doen het bijvoorbeeld altijd erg goed, en herhalende overgangen of herkenbare patronen.
- Een RBE is vaak erg snel. Het werkt echter niet om op de rem te gaan hangen, daar worden ze alleen maar gestrester van. Vaak werkt het juist om meer energie toe te voegen. Wil je paard hard lopen? Vraag hem dan nog iets harder te lopen dan waar hij zelf om vroeg. Dat zorgt er vaak voor dat hij juist weer kalmeert en dat je hulpen weer beter doorkomen.
- Als je paard aangeeft dat hij ergens niet klaar voor is, heb dan respect voor die grens en push niet verder dan dat je paard aankan. Vaak werkt het beter om geduld te hebben tot hij weer zelf in staat is tot nadenken. Bij een RBE is vertrouwen alles, en vertrouwen verlies je wanneer je hem over zijn grenzen probeert te laten gaan.
- Ga niet mee in de spanning van je paard, maar wees de stabiele factor waar je paard op kan vertrouwen. Laat zien dat het allemaal niet eng is. Geef het goede voorbeeld. Dat betekent niet dat je per sé laag in je energie moet zitten. Vaak juist niet, want als je paard heel hoog in zijn energie zit, en jij bent de rust zelve, dan walst hij zo door je heen. Match de energie van je paard, maar wel met een innerlijke stabiliteit waar hij steun uit kan halen.
- Wanneer hij afgeleid raakt door iets engs, geef hem een doel, een taak om zijn aandacht op te richten. Zorg dat iets anders interessanter wordt en meer aandacht vergt dan het enge, zodat hij zijn hyperfocus op het enge los kan laten.
Case study: Mish
Ik vertelde het net al, maar toen ik Mish had, was ze echt een uitdaging. Alles was eng, en als je het enge op dag 1 had overwonnen, was het op dag 2 weer net zo eng. Weg van de kudde veroorzaakte stress, zelfs als ik haar net uit de wei haalde begon ze al te snurken en te trippelen. Als ik dan verder weg probeerde te gaan was het al vrij vlot steigeren en in paniek rondjes om me heen spurten. Op onze eerste stal moesten we dan ook nog eens langs een gebouw waar koeien in stonden, en als die loeiden waren de rapen al helemaal gaar.

Mish vond vreemde ondergronden heel lastig...
Ondertussen deed het grondwerk míj veel goeds, want we leerden haar dat wij mensen een persoonlijke ruimte hadden, en dat je daar niet in moet springen als het spannend wordt. Dat ze niet met haar schouder in mijn ruimte moet duwen en mij omver moet walsen. Dat ze best weg mag springen, maar dan niet richting mij. Toen dat helder voor haar werd, werd het een stuk makkelijker om met haar op pad te gaan, want dan bleef het voor mij ook veilig.

...dus daar hebben we veel mee geoefend.

In haar latere jaren merkte ik dat ze steeds meer in balans kwam. Ze werd milder, en begon ook steeds meer zelfvertrouwen en rust over zich te krijgen. Vroeger had ik nooit durven denken dat ik ooit zonder zadel en hoofdstel op haar zou durven zitten, maar dat kon ik uiteindelijk vol vertrouwen. We deden ook liberty, los, in een grote bak, puur op lichaamstaal met elkaar spelen, waarbij ze dan vol enthousiasme in volle galop weer naar me terug kwam rennen en altijd weer terug bij me wilde zijn. Die connectie, die is me heel erg aan haar bijgebleven.
Tot slot...
Ik ben ontzettend dankbaar dat ik een paard met zo'n mooi, goedaardig en vriendelijk karakter heb leren kennen, waar ik zo veel van heb mogen leren.
Wie heeft er nog meer een Right Brain Extravert? Deel je verhalen hieronder!