In kaart: hoe zit het met de rhino-besmettingen wereldwijd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

In kaart: hoe zit het met de rhino-besmettingen wereldwijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:28

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Al twee weken wordt de paardenwereld, naast het Corona-virus, ook met een anders virus geconfronteerd: rhino. De uitbraak in Valencia zette heel Europa op zijn kop en ook in andere delen van de wereld werden er ondertussen rhino-besmettingen vastgesteld. Maar is er reden tot panikeren en moeten we van een globale pandemie spreken?

Een blik op de kaart die hier te vinden is toont dat er van een pandemie nog helemaal geen sprake is. Momenteel zijn er in de Verenigde Staten en Canada twee gevallen van rhino bekend. Spanje heeft 45 positive gevallen, Frankrijk 20 en België 18. Verder zien we in Duitsland nog 9 positieve besmettingen en in Nederland slechts één. In Zweden zijn op dit moment twee positieve besmettingen.

Het is dus nog niet te laat om het virus 'in te dijken' en onder controle te houden. "Als iedereen nu zijn gezond verstand gebruikt en eventuele besmette paarden snel afzondert, kan onze sport waarschijnlijk over enkele weken weer van start", klikt het bij verschillende bronnen.

Sure_lee

Re: In kaart: hoe zit het met de rhino-besmettingen wereldwijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:31

Valt dus zo te lezen tot nu toe allemaal best mee.
Waar ik sta verplichten ze je nu om binnen 10 dagen je paarden te vaccineren. Ik vind het grote onzin. Maar ik blijf er graag staan en doe het daarom toch.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:56

Is die besmetting in Nederland het gevolg van het gebeuren in Valencia? Want ik weet van een besmetting die er al eerder was. Is dat dezelfde als die nu geteld wordt?

En zijn al die gevallen Spanje een gevolg van 'Valencia' of eerder een oorzaak?

Ik vind het allemaal niet zo bijzonder. Ieder jaar zijn er wel een paar gevallen in het land. Sommige jaren meer dan andere. Negen jaar geleden was er een grote uitbraak, en die komt misschien dit jaar ook weer, maar voorlopig is hij er nog niet. Heel vervelend voor de bedrijven die het treft, maar het hoort er helaas wel bij, zeker als er zo veel en ver gereisd wordt met paarden.

Sure_lee schreef:
Waar ik sta verplichten ze je nu om binnen 10 dagen je paarden te vaccineren.

Dat vind ik best wel erg eigenlijk. Er is niks anders dan anders en de vaccinaties bieden maar beperkte bescherming. Ik snap wel dat sommige stallen het verplicht stellen, met name als er ook gefokt wordt, maar om het nu opeens te gaan doen terwijl het anders niet nodig geacht werd slaat nergens op.
Dat mensen er zelf voor kiezen om te vaccineren is natuurlijk prima.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:27

Tja ben ik met je eens. Maar in mijn huisvestingsovereenkomst stond al dat het verplicht was maar er is nooit op gecontroleerd. Nu moet het dus wel.
Ik denk dat dit op meer plekken is want bij heel veel klinieken was het vaccin ineens op door de grote vraag.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:34

Bij ons op stal zijn ze ook een app gestart met iedereen die mee wilt doen met vaccineren..

Ikzelf trek er niet echt aan.. De variant die heerst is juist neurologisch en bekend dat de vaccinatie daar niet goed tegen werkt.. Dus ga mijn paard nu echt niet verzwakken door 2x een verzwakte variant van het gewone Rhino erin te spuiten.. Heb je zo je hele stal besmet met gewone Rhino.. Want bij ons staat alles samen op de weide.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:21

Het is best een vaag bericht, ik denk dat ze toch uitgaan van paarden die in Valencia op dat concours zijn geweest. Er zijn er die daarna naar een andere wedstrijd zijn vertrokken of die hun paarden snel na de uitbraak naar hun eigen stal hebben verplaatst. Volgens mij tellen ze die gevallen alleen maar mee, het gaat in elk geval om uitbraken van de laatste 14 dagen.
Als het ergens, bijvoorbeeld in Nederland bij een stal is uitgebroken, zal dat de FEI worst zijn als er geen paarden staan die internationaal meedoen vrees ik...

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:01

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 04:26

Gelukkig is dat bij mij op stal niet zo en hoeven wij niet tegen Rhino enten.. Ik wil hem ook niet laten vaccineren tegen Rhino, want ze kunnen van de vaccinatie flink ziek worden en het helpt maar beperkt en niet tegen de neurologische variant..

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 04:32

Iemand enig idee in welk deel van het land die besmetting dan is?
Ik hoor hier in Limburg (nl) al diverse stal namen vallen waar besmettingen zouden zijn Nav Valencia.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 05:34

SjonnieZ schreef:
Ik hoor hier in Limburg (nl) al diverse stal namen vallen waar besmettingen zouden zijn Nav Valencia.

De enige besmetting in Nederland die mij bekend is, is in Ede (Gelderland).

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:06

Wel lastig dat de berichtgeving zo minimaal is. Als je gaat googlen dan vind je bijna niks, maar op Facebook zie je allemaal paniek berichten. En laat dat nou net zijn waar veel mensen hun 'informatie' vandaan halen.
Mijn stal heeft als gevolg afgekondigd dat niemand naar andere locaties mag voor les. (Geen idee voor hoe lang ook) Heel frustrerend als het gebaseerd is op blijkbaar 1 geval van Rhino? Want dan kan de stal toch elke winter/voorjaar op slot als er ergens in Nederland een paard rondloopt met Rhino of droes... -O-

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:31

Het enige geval wat ik weet is een stal in Ede.
Ieder jaar is er Rino.
Super rot als het jou stal treft.
Maar nu de media er op is gesprongen is het een hype

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:09

SjonnieZ schreef:

Limburg België zijn wel een aantal besmettingen gelinkt aan Valencia.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:23

Volgend equnews.be zijn er al zeker 10 besmettingen in België die te herleiden zijn tot Valencia, waarvan 4 in West-Vlaanderen, 1 in Oost-Vlaanderen, 1 in Limburg en een aantal in Wallonië. In de praktijk zijn er echter waarschijnlijk wel meer dan er officieel gemeld zijn.

Mijn paard wordt standaard geënt tegen rhino. Vroeger nam ik haar overal mee naartoe en ik wou niet dat ze ergens op een plek met andere paarden, een rhinovariant zou krijgen en daarmee de ander paarden op stal (waaronder drachtige merries/fokmerries) zou besmetten. Zij wordt nog steeds elk half jaar geënt. Zij heeft nog nooit een bijwerking gehad van het vaccin. Ik ken eigenlijk geen enkel paard dat ziek werd van een rhinovaccin, dus ik denk niet dat je daar bang voor moet zijn.
Wel denk ik dat halsoverkop gaan enten, maar weinig nut hebt. Bij een paard dat nog nooit geënt is, moet je sowieso al 2 entingen laten zetten met ca. 5 weken tussen voor ze enigszins beschermd zijn, maar daarnaast beschermt het vaccin amper tegen de neurologische variant. Mijn dierenarts zei wel dat een paard dat het virus draagt, (en niet ziek is, enkel drager), maar geënt is, veel minder kans heeft om een ander paard te besmetten dn een paard dat drager is, en niet geënt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:26

DGL schreef:
Wel lastig dat de berichtgeving zo minimaal is. Als je gaat googlen dan vind je bijna niks, maar op Facebook zie je allemaal paniek berichten. En laat dat nou net zijn waar veel mensen hun 'informatie' vandaan halen.
Mijn stal heeft als gevolg afgekondigd dat niemand naar andere locaties mag voor les. (Geen idee voor hoe lang ook) Heel frustrerend als het gebaseerd is op blijkbaar 1 geval van Rhino? Want dan kan de stal toch elke winter/voorjaar op slot als er ergens in Nederland een paard rondloopt met Rhino of droes... -O-

Vandaar idd mijn vraag. Onze stal is nog open maar om ons heen zijn veel stallen potdicht. Zelfs een stal waar de paarden niet naar buiten mogen omdat de paarden langs de weg staan.

Klinkt allemaal zeer paniekerig

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:45

LindyH schreef:
Negen jaar geleden was er een grote uitbraak .

9 Jaar geleden heb ik mijn huidige paard gekocht en door de slechte toestand waarin hij zich bevond had ik best veel contact met veel dierenartsen. Ik heb het toen gevraagd en hun vertelden dat het toen juist relatief rustig was met de rhino dat jaar. Ze hadden vanwege de mediahipe zelfs bevriende klinieken uit andere regio's gebeld en die vertelden ook dat het reuze meeviel. De reden dat het toen uitvoerig in het nieuws kwam was omdat de media even niks negatievers over kon vinden om over te berichten. Vanaf het moment dat de Costa Concordia zonk werd het een heel stuk minder met de berichtgeving over rhino.
Ik gok zomaar dat de reden waarom het nu weer uitvoerig in het nieuws is komt omdat het op een groot concours is uitgebroken en de mensen toch al in de van zijn van virussen.
De gevallen van hier hebben zo goed als zeker niks te maken met Valencia. Rhino gaat zeer zelden van stal tot stal, tenzij het mee word genomen door een ander paard of een mens echt besmet snot aan zich heeft. Maar het virus overleeft het nog geen uur buiten een paardenlichaam.
11 Jaar geleden was er wel een grote uitbraak. Toen heeft mijn vorige paard een zeer ernstige verkoudheidsbesmetting gehad. Hij is er flink ziek van geweest.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:14

Ik ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Sure_lee schreef:
Waar ik sta verplichten ze je nu om binnen 10 dagen je paarden te vaccineren. Ik vind het grote onzin. Maar ik blijf er graag staan en doe het daarom toch.

Dat zou hier nog knap lastig zijn, zoals ik begrepen heb zijn er hier nog amper dierenartsen die de enting op voorraad hebben en zijn er wachtlijsten voor de Rhino-inenting.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:47

Toen ik mijn da belde kon ik inderdaad op de wachtlijst. Maar de staleigenaar had wel een da die alle paarden kon vaccineren. Gaat om ongeveer 40 paarden. Zijn ze op dit moment aan het doen.
Dan over ongeveer 5 weken nog een keer en dan halfjaarlijks.
Ik hoop dat er niet veel paarden last krijgen van de vaccinatie. Zitten best wat oudjes tussen en paarden die al wat mankeren.
Ik verwacht bij die van mij geen problemen maar je weet het nooit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:00

esje01 schreef:
Het enige geval wat ik weet is een stal in Ede.
Ieder jaar is er Rino.
Super rot als het jou stal treft.
Maar nu de media er op is gesprongen is het een hype

Precies en de nieuwsredactie van Bokt doet daar net zo hard aan mee.....

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:11

Ik vraag me ook een beetje af hoe accuraat die kaart is en onder welke voorwaarden deze cijfers gegenereerd zijn.

Bij mijn weten zijn er alleen in Ontario (Ca) al 4 gevallen/stallen met Rhino maar dat is niet te relateren aan Valencia. "Gewoon" zoals het elk jaar voor komt.
Dat ene geval in NL is bij mijn weten in Ede en dat is inmiddels ook al ruim 2 weken geleden. Het betreffende paard was van een vriendin van een stalgenoot van mij en heeft zover ik weet ook niks te maken met Valencia. Wederom "zoals elk jaar".
En het lijkt mij dat ruiters met paarden uit Valencia het zekere voor het onzekere nemen, ook om te voorkomen dat andere paarden ziek worden, en ze dus in quarantaine geplaatst hebben.

Ik kan me er persoonlijk iig nog niet erg druk om maken...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:13

Die kaart is naar mijn idee alleen Valencia-gerelateerd. Ruiters die al snel door waren naar andere concoursen of hun paard(en) vervroegd mee terug naar huis hebben genomen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:48

Jet schreef:
Die kaart is naar mijn idee alleen Valencia-gerelateerd. Ruiters die al snel door waren naar andere concoursen of hun paard(en) vervroegd mee terug naar huis hebben genomen.

Ook de cijfers uit de VS en Canada? Want áls ze ze al overvliegen lijkt het mij toch niet dat ze ze zo vroeg in het jaar weer terug vliegen? Of ik ben onvoldoende op de hoogte van internationale wedstrijdplanningen, dat kan ook heel goed hoor haha.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:32

Sure_lee schreef:

Aparte is, is dat de inenting helemaal niet schijnt te werken voor de neurologische variant enkel voor de abortus variant en ze fokken daar toch niet?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:00

Veel dierenartsen zijn al door hun rhinovaccinaties heen en vrezen dat ze niet voldoende hebben voor de 2e enting over 4 weken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:15

Silly1972 schreef:
Sure_lee schreef:

Aparte is, is dat de inenting helemaal niet schijnt te werken voor de neurologische variant enkel voor de abortus variant en ze fokken daar toch niet?

Het vaccin tegen de abortus variant moet je om de 3 maanden laten herhalen wil deze nut hebben....