"Maagzweren hebben een gigantische invloed op de gezondheid"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

"Maagzweren hebben een gigantische invloed op de gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 17:25

*Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Maagzweren zijn een veelvoorkomend probleem bij paarden. Vooral sportpaarden krijgen hier last van en dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid en prestaties van je paard. Maar wat zijn de symptomen? Of nog belangrijker: wat kan je doen om maagzweren te voorkomen?

Wat is een maagzweer?
In de eerste plaats is het belangrijk om te begrijpen wat een maagzweer precies is. Een maagzweer is eigenlijk een ontsteking van de maagwand die ontstaat nadat de beschermende slijmvlieslaag wordt aangetast. De onderste laag van de maag is altijd met een slijmvlieslaag bedekt om de maag te beschermen tegen maagzuur, dit wordt geproduceerd om de vertering mogelijk te maken. De bovenste helft van de maag heeft een andere bekleding, waardoor het minder goed bestand is tegen maagzuur. Een maagzweer ontstaat als het maagzuur het bovenste deel van de maag aantast.

Symptomen
Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een maagzweer of maagproblemen in het algemeen. Het moeilijke is dat er niet één overduidelijk signaal is dat op de aanwezigheid van maagklachten wijst. Bovendien geeft het ene paard duidelijker aan dat hij problemen heeft dan het andere paard. De enige mogelijkheid om met zekerheid te weten dat je paard een maagzweer heeft, is door de dierenarts dit te laten vaststellen d.m.v. een endoscopie. Mogelijke symptomen zijn onder andere: minder (of niet meer) eten, knoeien met krachtvoer, gapen, pijnlijk reageren als je de buik aanraakt of aansingelt, vage koliekklachten, doffe vacht, vermageren, diarree en luchtzuigen.

Oorzaken
Er zijn verschillende factoren die de kans op een maagzweer kunnen verhogen. Hieronder enkele van de meest voorkomende;
  • Verkeerd dieet: In tegenstelling tot mensen maken paarden vooral speeksel aan als ze op hun voedsel kauwen. Dat speeksel zorgt ervoor dat het maagzuur in de maag geneutraliseerd wordt. Het is daarom belangrijk dat je paard altijd voldoende ruwvoer ter beschikking heeft, aangezien ze op dit ruwvoer langere tijd kauwen, blijft de speekselproductie in stand
  • Medicijnen: Sommige medicijnen kunnen de bescherming van de maagwand aantasten, waardoor het maagzuur sneller voor beschadiging kan zorgen.
  • Stress: Stress zorgt voor de productie van bepaalde stoffen waardoor de maagwand gevoeliger wordt voor aantasting van het maagzuur. Paarden krijgen stress als er niet aan de drie belangrijkste behoeftes wordt voldaan: onbeperkt ruwvoer, voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten.

Hoe kun je een maagzweer voorkomen?
Met een juist voedingsmanagement kom je al een heel eind. Het is erg belangrijk dat je paard altijd ruwvoer ter beschikking heeft zodat hij altijd kan eten. Als je bang bent dat je paard te dik wordt, kan je eventueel met een hooinet of slowfeeders werken.

Paarden die erg gevoelig blijven voor maagproblemen kunnen gebaat zijn met een supplement dat een goede werking van de maag bevordert.

Jor1988

Re: "Maagzweren hebben een gigantische invloed op de gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:54

Hele fijne uitleg. Maar wat is dan bijvoorbeeld een goed werkend supplement? En wat is een juist voedingsmanagement?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:40

Voor wie meer wilt weten over maagzweren, raad ik dit topic aan: [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Veel tips, adviezen en helaas veel ervaringsdeskundigen. Mijn paard staat momenteel op behandeling en dit topic geeft mij erg veel handvatten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:58

Jor1988 schreef:
Hele fijne uitleg. Maar wat is dan bijvoorbeeld een goed werkend supplement? En wat is een juist voedingsmanagement?

Onbeperkt ruwvoer, droog hooi beter dan alle vormen van kuilvoer. In geweekte bietenpulp zit pectine wat een slijmlaagje legt over de maag/ darmwand wat kan helpen. Luzerne los kan te prikkelend zijn..zorg voor niet teveel krachtvoer en altijd ruwvoer voor krachtvoer geven.
Er is voer speciaal voor paarden met maagzweren, hier bijv. goede ervaring met Gastro + van Havens.

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:59

Elisa2 schreef:
Jor1988 schreef:

Onbeperkt ruwvoer, droog hooi beter dan alle vormen van kuilvoer. In geweekte bietenpulp zit pectine wat een slijmlaagje legt over de maag/ darmwand wat kan helpen. Luzerne los kan te prikkelend zijn..zorg voor niet teveel krachtvoer en altijd ruwvoer voor krachtvoer geven.
Er is voer speciaal voor paarden met maagzweren, hier bijv. goede ervaring met Gastro + van Havens.

Dankjewel :)

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:00

xJolien schreef:
Voor wie meer wilt weten over maagzweren, raad ik dit topic aan: [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Veel tips, adviezen en helaas veel ervaringsdeskundigen. Mijn paard staat momenteel op behandeling en dit topic geeft mij erg veel handvatten.

Dankjewel, ik ga lezen :)

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:35

Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Fibra anti itch, Oerbalans en bietenpulp en lijnzaadolie, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:40

Elisa2 schreef:
Jor1988 schreef:

Als ik dat met de mijne doe, kan ik me volgende maand aanmelden in het obesitas topic. Onbeperkt hooi is voor het gros van de paarden eigelijk niet mogelijk, zelfs met slowfeeders.
Maar bietenpulp is idd wel een goede tip!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:40

beline1 schreef:
Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Fibra anti itch, Oerbalans en bietenpulp en lijnzaadolie, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.

Even benieuwd, in wat voor kudde stond je paard eerst en in wat voor kudde nu?
Hier een maagzweren klant, staat samen met een jaarling en mijn merrie. Jaarling 'speelt' regelmatig met hem. Vraag me af in hoeverre hem dat stress geeft...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:55

Citaat:

Als ik dat met de mijne doe, kan ik me volgende maand aanmelden in het obesitas topic. Onbeperkt hooi is voor het gros van de paarden eigelijk niet mogelijk, zelfs met slowfeeders.
Maar bietenpulp is idd wel een goede tip!

Toch is het wel heel erg belangrijk, met slowfeeders met hele fijne mazen. Belangrijk is niet dat ze veel te eten krijgen maar dat ze niet langer dan een uur zonder iets te knabbelen staan. (al is het maar 1 grasspiet) Helaas is op veel stallen het management meer gericht op de mens dan op het paard waardoor ze soms uren met een lege maag staan. Dat is een recept voor maagproblemen.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:20

Amy223 schreef:
beline1 schreef:

Even benieuwd, in wat voor kudde stond je paard eerst en in wat voor kudde nu?
Hier een maagzweren klant, staat samen met een jaarling en mijn merrie. Jaarling 'speelt' regelmatig met hem. Vraag me af in hoeverre hem dat stress geeft...

Een kudde met alleen ruinen en vaak een nieuw erbij en weer één weg, en dan ging hij de nieuwkomer beschermen of opeisen en had hij het met de rest aan de stok (ook in een grote weide met volop gras). En nu staat hij naast 2 paarden waar hij wel mee speelt, maar er zit een draadje tussen en die wisselen niet . Hij staat rondom tussen de paarden maar staan allemaal wel apart.