Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 16:46

Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Foto: Marjo

Op sociale media circuleert momenteel een post die erg veel commotie veroorzaakt onder paardeneigenaars. In de post wordt beweerd dat een medewerker van Natuurpunt Limburg gisterenavond met opzet een paard aanreed waarop het dier geëuthanaseerd moest worden. We contacteerden zowel Natuurpunt Vlaanderen als een ooggetuige om uit te zoeken wat er zich gisterenavond in het Limburgse Opglabbeek precies heeft afgespeeld.

De ooggetuige, die tevens ook een vriend is van de eigenaar van het paard, begint zijn relaas: “De eigenaar van het paard is een vriend van ons en was tijdens een buitenrit met zijn vriendin en hun twee paarden ons huis gepasseerd. Aangezien ze niet precies wisten wat de weg terug naar huis was, heeft mijn vriendin hen dit uitgelegd. Onderweg moeten ze echter het verkeerde pad zijn ingeslagen want zonder het zelf te beseffen, kwamen ze op privéterrein van Natuurpunt Limburg terecht. Daar ontstond er een schermutseling en discussie met één van de vrijwilligers van Natuurpunt Limburg nadat die hen had aangemaand om om te draaien. Mijn vriend kon op dat moment niet zomaar rechtsomkeer maken aangezien hij, naast zijn eigen paard, ook een jong en onervaren paard bij zich had. Het kwam tot een handgemeen waarbij de medewerker van Natuurpunt Vlaanderen naast de brug belandde. Mijn vriend en zijn vriendin zijn dan, zoals hen gevraagd werd, omgedraaid. Hierop zette de vrijwilliger echter de achtervolging in met zijn tractor. Toen hij hen had ingehaald, heeft hij het paard (al dan niet expres) aangereden, waarop het paard zijn been brak en later geëuthanaseerd moest worden. De medewerker van Natuurpunt Vlaanderen liet het hier echter niet bij en draaide nog eens terug en raakte de stijgbeugel van mijn vriend tijdens dit manoeuvre. Het andere paard, dat nog maar drie jaar oud was, was ondertussen helemaal in paniek geslagen en mijn vriend is met zijn paard, dat dus ondertussen op drie benen liep, nog over een beek moeten springen om te kunnen ontkomen; We hebben er uiteraard onmiddellijk de politie bijgehaald die ook niet begreep wat de man bezield had”, besluit hij.

Omdat elk verhaal natuurlijk twee kanten heeft, contacteerden we ook Natuurpunt Opglabbeek: “In de eerste plaats willen we benadrukken dat we het verschrikkelijk vinden wat er zich gisteren in Opglabbeek heeft afgespeeld. Dat het voorval zich voordeed op één van onze terreinen en dat één van onze vrijwilligers hierbij betrokken was, is erg betreurenswaardig. Beide ruiters werden, nadat ze met hun paarden op een pad kwamen dat voor ruiters niet toegankelijk was, inderdaad aangemaand om rechtsomkeer te maken. Het voorval deed zich, volgens onze informatie, ook niet voor op een brugje maar op een ‘plankenpad’ dat duidelijk niet geschikt is om met een paard op te rijden. Het kwam hierop tot een schermutseling en een handgemeen waarna onze medewerker zijn mobiele telefoon verloor. Hij heeft hierop inderdaad de achtervolging op het koppel ingezet in de hoop zijn telefoon te recupereren. Hij heeft hiervoor zijn tractor gebruikt omdat hij anders misschien niet meer in staat zou zijn de paarden in de halen. Tijdens zijn ‘achtervolging’ heeft hij inderdaad één van de twee paarden geraakt, maar dit was niet de bedoeling en is dus nooit moedwillig gebeurd. Het spreekt voor zich dat we niet blij zijn met wat er zich gisteren heeft afgespeeld en hebben alle begrip voor het verdriet van de eigenaar van het dier. Onze vrijwilliger is bovendien ook zwaar aangeslagen. De politie Carma onderzoekt momenteel de zaak. We hopen dan ook dat iedereen het onderzoek van de bevoegde instanties afwacht voordat er overhaaste conclusies getrokken worden en met de vinger naar onze medewerkers en diensten gewezen wordt. We benadrukken dat ruiters zeker en vast welkom zijn op de wandelroutes die geschikt zijn voor paarden”.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-03-21 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje verwijderd.

Poekkie

Re: Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:49

Tsja... begin je wat te vechten als je op een pad bent waar je niet moet zijn en je ze vragen om om te draaien? Kan weinig medelijden hebben met die eigenaars dan. Denk dat ik zelf ook wel niet zomaar zou afdruipen als ze met me willen vechten op mijn eigen erf notabene. Sneu voor de paarden wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:50

Wat een verhaal. Ook van de eigenaar , maar wanneer hij op het plankenpad was met paard is het moeilijk om te keren, echter, wat die je zo ver van huis met een jong dier zonder ervaring. Zou niet mijn keuze zijn maar ook dan is het schandalig dat je paard de benen breekt door een ander zijn toedoen .

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:53

Coronalontjes, jammer voor het paard

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:57

Heel raar verhaal. Jammer dat de dieren weer de dupe zijn... :n

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:59

Ik zag hem voorbij komen op de tijdlijn van een vriend, dat het paard inderdaad met opzet zou zijn aangereden met die tractor. Triest zoiets.
Natuurpunt Belgie had ik al geen hoge pet meer van op :n

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:19

Lagonda schreef:
De politie Karma onderzoekt momenteel de zaak. .

Is dat belgisch? De Karmapolitie?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:19

Poekkie schreef:
Tsja... begin je wat te vechten als je op een pad bent waar je niet moet zijn en je ze vragen om om te draaien? Kan weinig medelijden hebben met die eigenaars dan. Denk dat ik zelf ook wel niet zomaar zou afdruipen als ze met me willen vechten op mijn eigen erf notabene. Sneu voor de paarden wel.

Als ik het goed begrijp was het een plankenpad waarop je het paard niet veilig kan keren. De vrijwilliger eiste het keren, dat paste niet, vrijwilliger valt ernaast, pakt tractor en rijdt paard aan.

Triest en onnodig dit...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:20

met een trekker over een plankenpad rijden?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:23

Ik vraag me vooral af waar die tractor plots vandaan komt, en die medewerker insinueerde dus dat de paardeneigenaar diens gsm had afgenomen? Waardoor hij de achtervolging moest inzetten met een tractor? Heel vreemd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:25

sterregoud schreef:
Poekkie schreef:

Als ik het goed begrijp was het een plankenpad waarop je het paard niet veilig kan keren. De vrijwilliger eiste het keren, dat paste niet, vrijwilliger valt ernaast, pakt tractor en rijdt paard aan.

Triest en onnodig dit...

Maar wat in godsnaam doe je met twee paarden op een plankenpad? Die dingen zijn daar toch totaal niet op gebouwd, met een beetje gezond verstand hoorde je daar echt niet te zijn. Maargoed dat maakt het nog veel vreemder, want een tractor past ook helemaal niet op een plankenpad?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:31

fokfanaat schreef:
Lagonda schreef:
De politie Karma onderzoekt momenteel de zaak. .

Is dat belgisch? De Karmapolitie?

Ja. Klinkt wel bijzonder idd. :+
Het is dus de politiezone Karma. Waarbij Karma de afkorting is van de aangesloten gemeenten.

Vreemd verhaal en vreemde gebeurtenissen dit.
De eigenaar van de paarden had daar misschien niks te zoeken, maar die gast van Natuurpunt handelde zo te lezen ook wel euhm... heel apart. :x

Nu heb ik al lang niks meer met de groene rakkers, dus er verbaast mij nog weinig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:27

Het is Carma, niet Karma. Afkorting van Carboon en Maas.
Tja, Natuurpunt. Ik had het er al niet voor en dat is nu nog eens bevestigd. Bende onverdraagzame kl*tzakken zijn het. Heb het er ook al mee aan de stok gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:36

Beide natuurlijk fout.
Maar wat er ook gebeurt je rijd geen paard aan en houd genoeg afstand.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:37

Ook lekker voor eigen rechter spelen, tuurlijk ga er met een tractor achteraan ipv de politie te bellen. Wat een verhaal

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:49

Of het nu opzettelijk was of niet, om het paard aan te rijden langs achter (wat ik uit het verhaal begrijp) moet je toch al heel erg dicht met je tractor genaderd zijn. Dat is sowieso not done.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:52

Ik vind dit maar een raar verhaal, van beide kanten. Beide partijen hebben echt hele bizarre keuzes gemaakt... Hoe dan ook, ik snap echt totaal niet waarom je met een paard een plankenpad op zou rijden. Dat zou ik met een ervaren paard al niet doen, laat staan met een 3 jarige :n

Verdrietig dat het zo heeft moeten eindigen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:14

Dit verhaal is niet van de eigenaar van de paarden maar van een ooggetuige/vriend.

Ik vind het een raar verhaal, maar achter paarden aanrijden met je trekker en dan zo dicht erop is natuurlijk geen vergissing

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:24

Misschien allebei onenigheid of woorden gebruikt.. maar die vrijwilliger had ik mooi ontslagen of niet meer welkom

Met een tractor zo hard of dichterop rijden dat je schijnbaar niet meer kan uitwijken voor het paard nadat je er achteraan bent geraced...

Als dit uit onderzoek zo blijkt te zijn natuurlijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:40

Poekkie schreef:

Mooi dat je meteen de conclusie trekt dat de ruiter begon te vechten. Hij zat niet bewust op dat pad, is verkeerd gereden, werd meteen agressief te woord gestaan en kreeg een slag in zijn gezicht door die groene... en zijn Cantara is overleden
is geen onbekwame ruiter, organiseert ook ruitertochten alleen was de weg hier onbekend voor hem

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:49

Wat is in hemelsnaam een plankenpad?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:56

Een pad uit planken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:00

Shalimar schreef:
Wat is in hemelsnaam een plankenpad?

Echt heel letterlijk een pad van houten planken. Wordt vaak in bossen aangelegd waar de grond wat drassiger kan zijn zodat wandelaars, kinderwagens en rolstoelgebruikers in het bos kunnen recreëren ook wanneer het nat is.

Kijk, dat zich hier iets heeft afgespeeld waarbij beide partijen wel hun niet zo fraaie aandeel in gehad zullen hebben, dat zal zeker zo wel zijn. Maar het moment dat je een mens of dier zodanig verwondt dat die overlijdt, dan ben je in mijn ogen toch echt wel de allergrootste schuldige.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:44

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:53

DezeNaam schreef:
Het bericht van Natuurpunt op FB maakt de situatie iets duidelijker. (Met de nadruk op 'iets'... Het blijft een vaag verhaal.)
https://www.facebook.com/natuurpunt.opglabbeek/

In de reacties staat dat er vaker ongeregeldheden zijn met de vrijwilligers als er iets niet goed is in hun ogen met bezoekers.

Vraag me af hoe het precies gegaan is. In het artikel staat ook wel dat de oudere vrijwilliger kneuzingen had.

Als je er niet bij bent weet je nooit precies wat er gebeurd is