Webinar rhinopneumonie naar aanleiding van uitbraak Valencia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Webinar rhinopneumonie naar aanleiding van uitbraak Valencia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:43

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

De rhinopneumonie uitbraak in Valencia roept veel vragen op bij paardenhouders en dierenartsen. Wat is de huidige status en wat kun je zelf doen als je een paard van rhinopneumonie verdenkt?

Donderdagavond 4 maart a.s. van 20.30 tot 21.30 uur geeft Paardenkrant-Horses.nl namens GD, faculteit Diergeneeskunde, KNHS, FNRS een korte update over de status van rhinopneumonie in Valencia en wat dat inhoudt voor de paardenhouderij in Nederland.

Dirk Willem Rosie zal als hoofdredacteur van de Paardenkrant-Horses.nl het webinar openen. Haike Blaauw schuift aan namens de FNRS. Kees van Maanen (GD) vertelt over de huidige status van rhinopneumonie in Europa, wat is het, hoe verspreidt het zich en hoe kun je testen? Marianne Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan (fD) neemt je mee in het klinische beeld van de neurologische vorm, hoe te behandelen en belangrijker nog: wat je kunt doen om een uitbraak zo goed mogelijk te managen en zo mogelijk te voorkomen en Iris Boelhouwer (KNHS) vertelt wat het inhoudt voor de Nederlandse (top)wedstrijdsport.

Kijk hier voor meer informatie over het programma en het inschrijven.

Disclaimer: Normaal gesproken zou een dergelijk bericht niet op de voorpagina geplaatst worden vanwege het commerciële aspect. Echter, gezien de huidige omstandigheden omtrent rhino wilden wij jullie wel informeren over dit webinar. Daarom hebben wij een eenmalige uitzondering gemaakt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:35

Zou alleen zijn als men een bedrijf heeft of er voor werkzaam is. Gisteren getracht in te schrijven maar gaat dus niet.

Koekie73

Re: Webinar rhinopneumonie naar aanleiding van uitbraak Valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:05

Ik heb me gewoon ingeschreven voor het webinar. Ben even vergeten als wat ook alweer, ik geloof 'paardenhouder' Dat ben ik toch ook met 2 pony's? :D

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:07

Ik heb me ook ingeschreven als "paardenhouder."
Heb er 3, dus geen leugen :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:57

Nou fraai, probeer aan te melden er is een “ keuzevak” om aan te vinken of je wel of niet informatie van derde wil ontvangen, nee dus. Kun je niet aanmelden want het keuzevak is ineens “ verplicht” ! Kijk daar ben ik dus niet bepaald van gediend. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Ben geen “reclamekoe”!Een keuzevak dat je geen keuze geeft...hmmm.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:38

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het geplaatst is door een schaduwaccount

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:20

Pareltjes schreef:
Nou fraai, probeer aan te melden er is een “ keuzevak” om aan te vinken of je wel of niet informatie van derde wil ontvangen, nee dus. Kun je niet aanmelden want het keuzevak is ineens “ verplicht” ! Kijk daar ben ik dus niet bepaald van gediend. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Ben geen “reclamekoe”!Een keuzevak dat je geen keuze geeft...hmmm.
Joh, dan kijk je niet.
Er staat letterlijk dit:
Citaat:
Ja, ik ontvang graag informatie m.b.t. het webinar onderwerp van de organiserende partijen. Wij delen uw registratie met de partner waarmee wij deze uitzending organiseren. De naam van deze partner vindt u op deze pagina. Onze partner wil u na de uitzending via e-mail benaderen over het webinar onderwerp.
En er staat nergens dat het een keuze is je moet het alleen aanvinken om te bevestigen dat je het gelezen hebt net zoals met de algemene voorwaarden.
Prima dat je daar geen zin in hebt maar om nou zo te gaan klagen over iets wat je gratis aangeboden wordt.

Ik vind het super dat er zoiets georganiseerd wordt op zo'n korte termijn. Het is toch wel een hele bijzondere uitbraak waarbij er zoveel paarden getroffen worden die ook nog eens de hele wereld over gaan. Ben benieuwd vanavond.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:22

Horseball6 schreef:
Moderatoropmerking:

Ik stel voor dat je eerst even verder onderzoek gaat doen, voordat je zomaar dingen zegt. En soms, héél soms, is het ook een optie om gewoon niet te reageren.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:33

Horseball6 schreef:
Moderatoropmerking:

Corona zat ook in China, daarvan had ook niemand kunnen denken dat we een maand later Nederland op slot moesten doen.

De paarden die daar zijn, zijn niet alleen “locals”. Die gaan reizen, naar andere landen, terug naar hun stal of het volgende concours. Het is dus niet ondenkbaar dat zo’n virus zich wereldwijd heel snel gaat verspreiden.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:40

Goudhaan1 schreef:
Horseball6 schreef:
Moderatoropmerking:

Ben je wel goed op de hoogte Horseball6 ?
Ook in NL heerst rhino !

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:01

Katja schreef:
Pareltjes schreef:
Joh, dan kijk je niet.
Er staat letterlijk dit:
Citaat:
Ja, ik ontvang graag informatie m.b.t. het webinar onderwerp van de organiserende partijen. Wij delen uw registratie met de partner waarmee wij deze uitzending organiseren. De naam van deze partner vindt u op deze pagina. Onze partner wil u na de uitzending via e-mail benaderen over het webinar onderwerp.
En er staat nergens dat het een keuze is je moet het alleen aanvinken om te bevestigen dat je het gelezen hebt net zoals met de algemene voorwaarden.
Prima dat je daar geen zin in hebt maar om nou zo te gaan klagen over iets wat je gratis aangeboden wordt.

Ik vind het super dat er zoiets georganiseerd wordt op zo'n korte termijn. Het is toch wel een hele bijzondere uitbraak waarbij er zoveel paarden getroffen worden die ook nog eens de hele wereld over gaan. Ben benieuwd vanavond.

Waar het om gaat is dat ze je een keuze bieden. Met een vakje.! Maar je hebt geen keuze! Je MOET verplicht aanvinken. Anders kun je niet aanmelden. Dat is op zn minst gezegd misleiding. En zeker niet fraai van zo’n instituut! Het is dus ook niet gratis. Je betaald met het openstellen van je email voor advertentie doeleinden. Daar is een hele markt voor en wordt goed voor betaald. Niet gratis én misleidend

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:20

Pareltjes schreef:
Waar het om gaat is dat ze je een keuze bieden. Met een vakje.! Maar je hebt geen keuze! Je MOET verplicht aanvinken. Anders kun je niet aanmelden. Dat is op zn minst gezegd misleiding. En zeker niet fraai van zo’n instituut! Het is dus ook niet gratis. Je betaald met het openstellen van je email voor advertentie doeleinden. Daar is een hele markt voor en wordt goed voor betaald. Niet gratis én misleidend
Je MOET helemaal niets. Je mag het aanvinken of lekker iets anders gaan doen met je donderdagavond. Jammer dat je zo negatief bent over een goed initiatief en de tekst volledig op eigen wijze interpreteert.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:31

Pareltjes schreef:

Het is inderdaad in feite gewoon 'opt in' en dat is niet alleen misleidend maar gewoon verboden in NL.
Je móet dus toestaan dat je na afloop van het webinar per email wordt benaderd door de partner. En dat mag niet :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:52

Voila!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:00

Katja schreef:
Pareltjes schreef:
Je MOET helemaal niets. Je mag het aanvinken of lekker iets anders gaan doen met je donderdagavond. Jammer dat je zo negatief bent over een goed initiatief en de tekst volledig op eigen wijze interpreteert.

Ik begrijp dat veel mensen de materie niet helemaal begrijpen. Of gewoon uit luiheid maar accepteren. Maar om mij als negatief te bestempelen terwijl ik gewoon een misleidende actie aanhaal? Sowieso is je toon niet echt fijntjes. Ik ga idd iets anders doen met mijn donderdag avond. Ik ben geen melkkoe van de industrie ! Die gaan aan de haal met een heel triest voorval in Spanje. Nu flink cashen en iedereen aan de vaccinatie...

Prima wellicht voor de de sportpaarden om verspreiding te voorkomen. Of wellicht de topsport eens anders bekijken, veel minder reizen met die dieren. Maar dan wordt er minder verdiend..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:53

Ibbel schreef:
Het is inderdaad in feite gewoon 'opt in' en dat is niet alleen misleidend maar gewoon verboden in NL.
Je móet dus toestaan dat je na afloop van het webinar per email wordt benaderd door de partner. En dat mag niet :D
Heb je daar een bron van? Ik kan alleen maar vinden dat opt in juist is gekomen omdat alleen opt out niet is toegestaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:26

Pareltjes schreef:
Katja schreef:
[quote="Pareltjes"
[/quoteJe MOET helemaal niets. Je mag het aanvinken of lekker iets anders gaan doen met je donderdagavond. Jammer dat je zo negatief bent over een goed initiatief en de tekst volledig op eigen wijze interpreteert.

Ik begrijp dat veel mensen de materie niet helemaal begrijpen. Of gewoon uit luiheid maar accepteren. Maar om mij als negatief te bestempelen terwijl ik gewoon een misleidende actie aanhaal? Sowieso is je toon niet echt fijntjes. Ik ga idd iets anders doen met mijn donderdag avond. Ik ben geen melkkoe van de industrie ! Die gaan aan de haal met een heel triest voorval in Spanje. Nu flink cashen en iedereen aan de vaccinatie...

Prima wellicht voor de de sportpaarden om verspreiding te voorkomen. Of wellicht de topsport eens anders bekijken, veel minder reizen met die dieren. Maar dan wordt er minder verdiend..

Vaccinatie is niet verplicht.... rhino is alleen iets waar bij veel mensen paniek ontstaat omdat mensen het ook niet goed begrijpen. Ik denk dat het goed is dat er meer aandacht voor komt. Scheelt een hoop vragen voor de dierenartsen die aan de lopende band dezelfde vragen moeten beantwoorden nu.
Het is goed als eigenaren meer weten over de symptomen bijvoorbeeld en daardoor op tijd een arts in kunnen schakelen en paarden isoleren om uitbraken te voorkomen.

Je kan altijd zelf kiezen voor vaccinatie. Sommige stallen verplichten de rhino vaccinatie wel. Vaak zijn dit stallen waar ook fokmerries staan.
Maar je kan zelf kiezen, t is niet verplicht.

Vond het webinar inhoudelijk goed, maar denk moeilijk te volgen voor mensen die niet zo in de materie zitten en dit voor het eerst horen. Dan ging het wel erg snel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 07:48

Duidelijk webinar, ging alleen erg snel, iets rustiger was wel fijn geweest. Ik begreep de materie maar ad vooral het idee dat er heel erg op de tijd gelet werd en het een beetje afgeraffeld werd. Ook ging het vooral over de neurologische vorm, de aborusvorm is voor mijn werkgebied ook erg interessant en had ik graag meer over gehoord. Maar knap en respect voor hun uitleg!
Er is trouwens een herhaling te zien voor diegene die het nog willen zien

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:31

Heb het gisteravond voor een deel kunnen zien. Ging snel, maar heb de replay al ontvangen. Had wel de indruk dat mevrouw Sloet niet veel op had met ‘weidepaarden’. Of ze heeft gewoon een hele nuchtere, realistische kijk op de zaken.

Het was in ieder geval interessant!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:24

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:12

Moska schreef:
Heb het gisteravond voor een deel kunnen zien. Ging snel, maar heb de replay al ontvangen. Had wel de indruk dat mevrouw Sloet niet veel op had met ‘weidepaarden’. Of ze heeft gewoon een hele nuchtere, realistische kijk op de zaken.

!

DAt laatste. ik heb haar meegemaakt tijdens mijn coschappen en als docent, en het is echt iemand met ontzettend veel kijk op zaken. En een goede docent. Juist door haar nuchterheid. En weidepaarden zijn haar net zo dierbaar als dure sportpaarden. Dat vind ik juist zo mooi aan haar, of het nou een Shet is of een Totilas, ze krijgen allemaal evenveel aandacht en zorg.
Maar het is ook iemand die in korte tijd veel informatie kan geven. Met een tikje sarcasme erbij waardoor het voor eigenaren misschien soms lastig te volgen is. Als je er dan naar vraagt legt ze het anders uit, maar die mogelijkheid was er tijdens het webinar natuurlijk niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:53

Mw Sloet heeft inderdaad een hele realistische en nuchtere kijk op de zaken. Het grapje "het beste kan je geen paarden houden" kwam ook nog tussendoor. Je kunt je afvragen of je een paard de ziekte en revalidatie laat doormaken, als hij niet meer volledig op zal knappen (dus weidepaard). Ik vond het een goede opmerking, voor mij zou daar wel een grens liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:31

Ik vond haar erg duidelijk en ook grappige opmerkingen hebben, geen suffe prof

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:43

Tessebes schreef:
Mw Sloet heeft inderdaad een hele realistische en nuchtere kijk op de zaken. Het grapje "het beste kan je geen paarden houden" kwam ook nog tussendoor. Je kunt je afvragen of je een paard de ziekte en revalidatie laat doormaken, als hij niet meer volledig op zal knappen (dus weidepaard). Ik vond het een goede opmerking, voor mij zou daar wel een grens liggen.

Ik kon haar humor wel waarderen :D en vond het webinar heel informatief.
Mijn dochter en ik zeiden ook tegen elkaar dat voor ons daar een grens ligt hoor. Als je hoort dat een paard er vaak toch atactisch uitkomt na al zo ziek te zijn geweest (wanneer het zover komt dat het in een matras moet hangen) Maar goed, ik weet niet hoe het is als je er echt mee geconfronteerd wordt.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:00

Oh ik ben het er ook zeker mee eens hoor. Voor mij ligt daar zeker ook een grens. Maar vond de ‘droge’ manier van reageren opvallend. Kende haar eigenlijk alleen maar van naam.