Officiële bronnen spreken van zes dode paarden in Valencia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Officiële bronnen spreken van zes dode paarden in Valencia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:14

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

De FEI stuurde gisteren een update uit over de rhino-uitbraak in Valencia. Aanwezige ruiters beschrijven de situatie in Valencia nog steeds als catastrofaal maar de FEI spreekt over een lichte verbetering van de toestand. Ze meldden dat zes paarden inmiddels overleden zijn ten gevolgde van de uitbraak, directe betrokkenen spreken echter van minstens tien dode paarden.

Eén paard zou gestorven zijn in de kliniek in Barcelona terwijl een ander paard na zijn thuiskomst in Duitsland het leven liet. Het gaat om Luna, de topmerrie van Jörne Sprehe. Ze is hiermee het vijfde paard van een Duitse ruiter dat overleden is.

De FEI zegt dat er op het concoursterrein 83 paarden met symptomen behandeld worden. In totaal staan er vijftien paarden in een kliniek (13 in Valencia en twee in Barcelona). Volgens de FEI is de communicatie en de aanpak van deze crisis ook verbeterd. Gançalo Paixao, veterinair manager bij de FEI, en Marco Fuste, directeur springen, zijn ondertussen ook naar Valencia afgezakt en maken daar deel uit van het team van de FEI dat de leiding heeft overgenomen op het concours.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:33

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het geplaatst is door een schaduwaccount

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:42

Niet snel hier komen?? Waarom niet? Ook dit virus houdt geen rekening met landsgrenzen hoor!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:47

Dit virus is gewoon allang in Nederland. In Ede een bevestigde uitbraak, in Gelderland een bevestigde uitbraak. Had die stal in Lelystad dit 1-2 jaar terug ook niet?

Ergo, mijn paard is ook besmet met EHV1/EHV4, maar die heeft geluk gehad (en ik dus helemaal dat het enkel bij de verkoudheidsvorm bleef en het niet doorgeslagen is naar de neurologische vorm.

Maar wat een vreselijk nieuws uit Valencia. Je zou er maar zitten. |(

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:52

Ik begrijp de paniek maar dit virus bestaat al jaren. Heb zelf 2 paarden gehad die zwaar verlamd zijn geweest, 20 jaar geleden. Zijn een jaar aan het revalideren geweest. Om nu ineens met z'n allen in de stress te schieten is ook een beetje overdreven. Neem de goede voorzorgen en je hoeft je niet al te druk te maken hier in Nederland.

Christiene

Re: Officiële bronnen spreken van zes dode paarden in Valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 07:32

Probleem nu is dat het op een wfstrijd terrein is internationaal. Waar paarden komen en weggaan en zelfs na andere wedstrijden gaan.

Andere jaren was het op stallen of bedrijven wat toch kleiner is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:08

rkvdh schreef:
Ik begrijp de paniek maar dit virus bestaat al jaren. Heb zelf 2 paarden gehad die zwaar verlamd zijn geweest, 20 jaar geleden. Zijn een jaar aan het revalideren geweest. Om nu ineens met z'n allen in de stress te schieten is ook een beetje overdreven. Neem de goede voorzorgen en je hoeft je niet al te druk te maken hier in Nederland.

Volgens de FEI verklaring is dit een extra agressieve mutatie. Dus ja, enige paniek hierover, in combinatie met dat veel paarden (terwijl het in Valencia al bekend was dat er 'iets' rondwaardde, maar dat nieuws bewust niet naar buiten was gebracht) naar huis of andere wedstrijden vertrokken zijn zonder daar in quarantaine te gaan, is wel terecht.

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:01

Rocamor schreef:
Dit virus is gewoon allang in Nederland. In Ede een bevestigde uitbraak, in Gelderland een bevestigde uitbraak. Had die stal in Lelystad dit 1-2 jaar terug ook niet?

Ergo, mijn paard is ook besmet met EHV1/EHV4, maar die heeft geluk gehad (en ik dus helemaal dat het enkel bij de verkoudheidsvorm bleef en het niet doorgeslagen is naar de neurologische vorm.

Maar wat een vreselijk nieuws uit Valencia. Je zou er maar zitten. |(

Gelderland nu momenteel ook? Of vorig jaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:13

Er is op dit moment een besmette stal in Ede. Stond pas op de voorpagina ook. Helaas

Voor mij onbegrijpelijk dat een dergelijke belangrijke wedstrijd organisatie zijn mond heeft gehouden en er daardoor zoveel zieken zijn. Ik vermoed dat als ze open kaart hadden gespeeld er toch best wat niet zouden zijn gestart. Of is dat te hoopvol gedacht?

[VN] Neurologische vorm van Rhinopneumonie vastgesteld in Ede

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:18

En bij de Sunshine tour begint ook iedereen haast te krijgen om naar huis te gaan. 1500 (!!!!!) Paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:20

-O- jongens hoe slepen we ziektes de wereld over, nou zo. Heeft er niemand iets geleerd van covid 8)7 los van het feit dat alleen vanwege covid die wedstrijden al niet zo heel logisch zijn dan ga je ook nog eens extra ziektes terug meenemen? :n

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:23

Getup schreef:
En bij de Sunshine tour begint ook iedereen haast te krijgen om naar huis te gaan. 1500 (!!!!!) Paarden.

Ik zit hier op het moment. Gister was het paniek. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken...

Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:34

xsensibel schreef:
Getup schreef:

Ik zit hier op het moment. Gister was het paniek. De luidsprekers riepen zelfs om dat we rustig moeten blijven & dat de spaanse regering de grenzen niet zou dichtgooien. Om 19:00 stonden er zeker 15+ wagens klaar om te vertrekken en daarvoor waren er ook al minimaal 5 vertrokken...

Het is vanaf zo dichtbij heel onwerkelijk. Iedereen heeft papieren nodig om te gaan rijden. Niet iedereen heeft die en loopt dus risico op boetes.. De tussenstops zijn dicht & je paard 30 uur op een wagen zetten is absoluut een no go.. Sommige ruiters hebben hun paarden ergens anders onder gebracht op een aantal kms hier vandaan.

Hou de moed erin. Kan er mij iets bij voorstellen hoe onwerkelijk het opeens wordt op zo'n groot concours.
Gaat het goed met jullie paarden ?

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:50

Onze paarden zijn allemaal nog super fit gelukkig! Wij staan ook in een gang met enkel 2 ander stallen die we kennen. Geen vreemde van buitenaf. Deze paarden staan hier allemaal al vanaf 6 februari dus dat is fijn managen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:13

xsensibel, sterkte en succes en hopelijk valt het mee voor jullie paarden en de paarden in jullie gang. Ik hoop dat de mensen die wel vertrokken zijn met de paarden wel ergens een quarantaine plek zullen hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:33

Rhino is er al jaren. Het probleem is dat het in Valencia zoals ik heb begrepen onder de pet moest blijven. Er is niet meteen adequaat gereageerd waardoor heel veel paarden een heel groot risico hebben gelopen .Het lijkt een herhaling te worden van de corona aanpak. Te lange ontkenning. Terwijl dit toch een bekende ziekte is waar heel veel kennis over is. Ik leef enorm mee met alle ruiters en betrokkenen. Het moet heel zwaar zijn om dit mee te maken ook al je zelf (nog) geen ziek paard hebt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:36

Precies. Rhino bestaat gewoon. Altijd. Maar juist bij zo veel paarden bij elkaar moet er duidelijk en snel gehandeld worden.