Paard sterft na landing luchtballon: 15.000 schadevergoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Paard sterft na landing luchtballon: 15.000 schadevergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:22

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

In mei 2017 raakte een paard zwaargewond nadat een luchtballon in de buurt van zijn weide landde. Het dier liep een hersenaandoening op en werd kreupel. 1,5 jaar later moest het dier geëuthanaseerd worden. De eigenaar sleepte daarop het Tilburgse Sky Promotion voor de rechter en heeft nu ook gelijk gekregen. Het bedrijf moet een schadevergoeding van net geen 15.000 euro betalen.

Het luchtballonvaartbedrijf sprak van een 'ongelukkige samenloop van omstandigheden'. Ze beweren ook dat het paard al aan de hersenaandoening leed voor het ongeval. De dierenarts kwam na onderzoek echter tot de conclusie dat het dier het trauma die avond moet hebben opgelopen.

Mi_Amore

Re: Paard sterft na landing luchtballon: 15.000 schadevergoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:24

Wat een uitspraak van dat bedrijf, als er maar niet moeten betalen...

De eigenaar krijgt het paard er niet met terug, maar ben blij dat ze gewonnen heeft.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:48

Interessante uitspraak en zet (gelukkig) de weg open voor toewijzing van vergelijkbare schadeclaims.

Kernoverweging:

"De kantonrechter laat de discussie tussen partijen over de vraag of Sky Promotions toestemming van [eiser] nodig had bij het landen in dit geval in het midden. Als immers bij de landing van de luchtballon een paard, in dit geval [naam paard] , is opgeschrikt en is gevallen waardoor schade ontstaan is aan dat paard, dient die landing van de ballon als onrechtmatig jegens de eigenaar van het paard aangemerkt te worden, nu hiermee in strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid wordt gehandeld. De ballonvaart is een activiteit, waartoe op zichzelf geen maatschappelijke noodzaak bestaat, waarbij voorzienbaar is gelet op het feit dat een luchtballon in beperkte mate stuurbaar is, dat bij de landing eigendom van een ander wordt beschadigd, bijvoorbeeld een paard dat opschrikt en ten val komt. Dat risico kan Sky Promotions worden toegerekend. Als Sky Promotions bedoelt een beroep te doen op overmacht omdat er een beperkte hoeveelheid gas aanwezig was in de branders en de piloot geen andere optie had dan de landing door te zetten en/of dat de landingslocatie niet duidelijk zichtbaar was en de luchtballon slechts beperkt stuurbaar is, kan zij zich daarop niet met succes beroepen. Dit is namelijk een omstandigheid die krachtens de in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening en risico komt."

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:04

Ik heb dit ook ooit meegemaakt. Eén ballon landde in het land van de paarden en één in het land er vlak naast. 15 paarden volledig over de zeik en één paard, het oude politiepaard dat bij ons met pensioen was, Sergeant, brak onder zijn spronggewricht zijn beek (helemaal door, onderbeen bungelde erbij). Dat met alle panische paarden om hem heen rennend... Arm dier. De mensen uit de ballon keken er naar (zat misschien 25m tussen de ballon en de paarden) en gingen vervolgens staan proosten op een behouden vaart. We hebben de boer met meerdere mensen tegen moeten houden en het enige dat de ballonvaarder riep was "Ach, daar zijn we voor verzekerd"... Sergeant heeft het niet overleefd en is ter plekke ingeslapen op last van de politie (de eigenaar was niet bereikbaar). Hele nare avond was dat en ik heb sindsdien heb ik een hekel aan luchtballonnen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:23

Laat dit een goede les zijn voor de balonvaarders!
Sommigen zijn echte knoeiers namelijk

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:13

Het lijkt wel alsof ballonvaarders net zo asociaal zijn als wielrenners -:(-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:34

Ketaki schreef:

Wielerterroristen zijn nog een tikkeltje erger hoor :')

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:49

Ketaki schreef:

Neuh wielrenners overheersen

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:50

Mooie uitspraak.

Als je er goed over nadenkt, is het toch ook eigenlijk heel raar dat we ballonvaarten “normaal” vinden en toestaan. Die dingen zijn eigenlijk gewoon vrijwel stuurloos en het is altijd maar de vraag waar het neer gaat komen. Dit paard is ongetwijfeld niet het eerste dier wat gewond geraakt is, door in paniek te willen vluchten voor een luchtballon. Hier in de omgeving is er eens eentje geland naast een weiland vol kippen: helft van de kudde kippen bezweek van schrik.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:52

wat mij betreft prima uitspraak. Ik hou mn hart vast als die dingen weer laag overkomen of zelfs vlakbij dreigen te landen
1x met mn eigen paard meegemaakt wat gelukkig goed afgelopen is maar dat " we zijn er voorverzekerd" gedrag van die ballonvaarders maakt me woest. Niet meer van deze tijd om in een dichtbevolkt land als NLte doen wat mij betreft.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:58

Poekkie schreef:
Ketaki schreef:

Wielerterroristen zijn nog een tikkeltje erger hoor :')

Ooh dan ben ik dus nog vrij mild geweest. Maar ik irriteer me idd echt ool aan die wielergevallen, die denken dat zij alles zijn

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:58

Prima uitspraak, hoewel de vergoeding m.i. erg laag is voor de geleden emotionele én financiële schade. Maar dat is in NL natuurlijk vaak het geval...
Ik hoop dat dit een les is voor andere ballonvaarders. Ik vind ze echt vreselijk, die dingen.

Ik woon in de buurt van een luchtmachtbasis, die heli's vliegen vaak laag over. Geen probleem: daar is namelijk gewoon controle over mogelijk (en ja, een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren, maar dan is er écht sprake van overmacht). De paarden reageren er ook niet op. Maar luchtballonnen... Ik hou altijd mijn hart vast als die over komen!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:14

Ik hou enorm veel van luchtballons, maar naast dieren gaan landen moeten ze echt verbieden. Ze zijn niet volledig stuurloos en met een beetje kennis van de luchtvaart kunnen ze wel gaan inschatten waar ze landen en ook vermijden dat ze te dicht op het vee gaan hangen. Electriciteitskabels kunnen ze blijkbaar wel vermijden, dan moet een een paard of koe ook wel lukken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

Goede uitspraak.

En als nu alleen landen het probleem zou geven, maar het is ook het hoppen dat de dieren enorm opschrikt.
Dat mag volgens de regels dan wel niet, maar zie ik wel enorm veel gebeuren.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:30

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het geplaatst is door een schaduwaccount

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:51

Horseball6 schreef:
Moderatoropmerking:

Een paard is een "ding" in Nederland en wordt zo ook zakelijk afgehandeld.
Dat geldt ook als je een oude auto met sentimentele waarde hebt.
Die is de dagwaarde waard bij een ongeluk.

Je zal in Nederland geen emotionele waarde betaald krijgen.
Anders krijg je Amerikaanse praktijden dat mensen miljoenen schadevergoeding willen en kun je daar als particulier nergens meer voor verzekeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:11

Horseball6 schreef:
Moderatoropmerking:

Natuurlijk. Maar pak het geld aan,want als ze moeten betalen dan kan het zijn dat ze in de toekomst beter uitkijken zodat nieuwe ongelukken misschien voorkomen worden.