Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 08:35

*KNHS
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Foto: Marjo

Zoals inmiddels bekend is, is er op het internationale springconcours in het Spaanse Valencia een uitbraak van rhinopneumonie vastgesteld. Hierop heeft het FEI besloten om vrijwel alle Europese internationale wedstrijden af te gelasten.

Vorige week berichtte de KNHS over de uitbraak van het rhinopneumonie virus in Valencia. Sinds de uitbraak staat Prof. Dr. Marianne Sloet namens de KNHS in contact met alle Nederlandse ruiters die aanwezig zijn of waren op het Spaanse concours. Van de 25 Nederlandse paarden die aanwezig waren in Valencia staan er inmiddels 13 in quarantaine thuis. Twaalf paarden zijn nog in Spanje.

Iris Boelhouwer, technisch directeur van de KNHS, vertelt over de situatie: “Het is voor alle betrokkenen een afschuwelijke situatie. Vanaf het moment dat we hoorden van de uitbraak staan we, in afstemming met Prof. Dr. Marianne Sloet, in contact met de FEI en EEF. Prioriteit is nu om er voor te zorgen dat alle paarden gezond in Nederland komen en om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Aan het eind van deze middag of begin van de avond komen de FEI en EEF met een update over de situatie in Valencia. Het zou mij niet verbazen als de concoursen in Spanje worden gecanceld.”

Alle 752 paarden die in Valencia zijn of waren zijn geblokkeerd in het FEI systeem. Zij mogen tot nader orde nergens aan de start komen en er moeten in ieder geval twee negatieve rhino-testen per paard overhandigd worden voordat zij weer kunnen deelnemen aan een wedstrijd. Voor nu geldt vanuit de KNHS het zeer dringende advies om niet met paarden naar concoursen in Spanje te reizen.

De FEI heeft besloten om alle internationale wedstrijden in tien landen van het vaste land van Europa te cancelen tot en met 28 maart. Dit besluit is genomen om te voorkomen dat de uitbraak van het virus zich verder verspreidt.

Als enige uitzondering mogen de meer weken durende evenementen -de zogenaamde Tours- die op dit moment al begonnen zijn, en waar alle paarden dus aanwezig zijn, doorgaan. Dit is mede zo besloten om te voorkomen dat heel veel paarden tegelijk verplaatst worden.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een protocol om alle paarden die al op een evenement in Europa gestald zijn weer naar hun thuisbasis te krijgen. Er zitten momenteel verschillende Nederlandse ruiters met hun paarden op evenementen in onder meer Spanje, Portugal en Italië.

Dit besluit treft ook The Dutch Masters / Indoor Brabant dat 11 maart zou beginnen. Nadat dit topconcours vorig jaar vlak voor aanvang werd afgelast door de uitbraak van het coronavirus, wordt het nu wederom getroffen.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 03-03-21 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Typfoutjes eruit gehaald

Earth

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:39

Hey eindelijk bericht hierover. Wat balen dat ib niet door kan gaan zeg. Ze hadden het net zo goed voor elkaar.
Ik hen filmpjes gezien van paarden die het hebben, het is echt pure ellende. :n

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:45

Wat ik me afvraag, rhino bestaat toch al heel lang? Hoe kan het dat dit ineens zo groot uitgebroken is?
Het spijt me, maar samen met het nieuws van het verplichte registreren vind ik hier wel iets van zegmaar...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:46

Hoorde het op Hart van NL en wat erg voor IB.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:15

Saskia9 schreef:
Wat ik me afvraag, rhino bestaat toch al heel lang? Hoe kan het dat dit ineens zo groot uitgebroken is?
Het spijt me, maar samen met het nieuws van het verplichte registreren vind ik hier wel iets van zegmaar...

Je maakt me nieuwsgierig, wat vind je er dan precies van? Dat je er iets van vind en verder niks, dat wordt een lastige discussie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:55

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels en richtlijnen van Voorpagina Nieuws.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-03-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator-opmerking

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:58

CharleyT schreef:
Saskia9 schreef:

Je maakt me nieuwsgierig, wat vind je er dan precies van? Dat je er iets van vind en verder niks, dat wordt een lastige discussie.

Heb het er expres nog niet bij geschreven omdat het maar een gevoel is. Het voelt te toevallig, ken je dat? Dat van verplicht registeren, en iedereen vlamt er hard in op dit nieuws. Wanneer er dan plotseling een heftige uitbraak is ga je zien dat dat verplicht registreren wellicht sneller opgepakt kan worden en mensen 'makkelijker' mee werken hieraan want besmettelijke ziekte.
Zoals gezegd, het is maar een gevoel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:07

Saskia9 schreef:
CharleyT schreef:

[/u][/b]

Heb het er expres nog niet bij geschreven omdat het maar een gevoel is. Het voelt te toevallig, ken je dat? Dat van verplicht registeren, en iedereen vlamt er hard in op dit nieuws. Wanneer er dan plotseling een heftige uitbraak is ga je zien dat dat verplicht registreren wellicht sneller opgepakt kan worden en mensen 'makkelijker' mee werken hieraan want besmettelijke ziekte.

Misschien is dit wel van de 5G en heeft Bill Gates het gepland! Waarschijnlijk zitten er ook microchips in het vaccin. Met zenders naar de 'elite' die aangeven wanneer de paarden (en hun mensen want geheimzinnige krachten vanwege de platte aarde waar we op leven) voldoende bloed hebben aangemaakt voor satanische vampier spelletjes in pizzeria kelders.

Wow man! :j :') |o

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:08

Ja, dit is een fatsoenlijke manier om een discussie te hebben :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:08

Saskia, het is begonnen in Valencia, ik zie de link met verplicht registreren in Nederland niet?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:09

Daarom zeg ik, het is puur een gevoel. Ik vraag me ook af daarom hoe het komt dat dit ineens zo'n grote uitbraak is? Rhino bestaat al heel lang, zulke grote evenementen ook.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:17

Het verplicht registreren is opgelegd vanuit de EU. Dus ook andere landen, waaronder Spanje, krijgen hiermee te maken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:21

Fitzroy schreef:
Het verplicht registreren is opgelegd vanuit de EU. Dus ook andere landen, waaronder Spanje, krijgen hiermee te maken.

Dan heb ik niet goed opgelet :o

Toch vind ik het nog al een vergezocht idee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:23

MizzMontana schreef:
Saskia, het is begonnen in Valencia, ik zie de link met verplicht registreren in Nederland niet?

Het registreren is een Europese wet, daar valt Spanje ook onder, en ja, die wet is nou precies bedacht óm dit soort uitbraken beter te kunnen beheersen. Deze epidemie bewijst dus het nut van zo'n Europese wet.

Saskia9 schreef:
Daarom zeg ik, het is puur een gevoel. Ik vraag me ook af daarom hoe het komt dat dit ineens zo'n grote uitbraak is? Rhino bestaat al heel lang, zulke grote evenementen ook.

Rhino bestaat al lang, het vaccin tegen de verkoudheisversie beschermt niet echt tegen de neurologische versie, maar het gaat in Valencia ook nog eens op een agressieve variant (mutatie) volgens de FEI. Dáárom is het nu een grotere uitbraak - vermoedelijk worden wedstrijdpaarden redelijk goed tegen de verkoudheidsversie ingeënt, maar dat doet in dit geval dus helemáál niets, en normaalgesproken haalt het juist de scherpe kantjes er een beetje af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:48

carola schreef:
Moderatoropmerking:

Het was pas vanochtend in het reguliere nieuws, dat thing was uitgebroken was misschien bekend maar de gevolgen niet:

Paardensport ligt stil na uitbraak ‘bijzonder agressief’ virus, streep door Dutch Masters

https://www.ad.nl/andere-sporten/paarde ... ~a49ceac0/
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-03-21 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gewijzigd ivm aangepast origineel bericht

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:48

Saskia9 schreef:

Ik zie dat anders. Virusuitbraken zijn niet plotseling of onverwacht of te toevallig. Er wordt juist al tijden veelvuldig voor gewaarschuwd door wetenschappers, maar bijna niemand wil luisteren.

Ik denk dat een uitbraak onder de omstandigheden in Valencia niet vreemd is. Vele paarden en mensen dicht bij elkaar gebracht over hele lange afstanden. Dan kan het een keer misgaan natuurlijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:49

Heeft het zin om mijn paarden nu nog asap te laten vaccineren?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:50

bigone schreef:
carola schreef:
Moderatoropmerking:

Het was pas vanochtend in het reguliere nieuws, dat thing was uitgebroken was misschien bekend maar de gevolgen niet:

Paardensport ligt stil na uitbraak ‘bijzonder agressief’ virus, streep door Dutch Masters

Kritiek en feedback passen sowieso beter in dat andere topic. Laten we het hier over de rhino uitbraak hebben.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-03-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gewijzigd ivm aangepast origineel bericht

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:52

bigone schreef:
carola schreef:
Moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 03-03-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator-opmerking + gewijzigd ivm aangepast origineel bericht

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:13

Saskia9 schreef:

Ik denk dat de media lekker happig is op alles wat onder het kopje 'virus' valt, zelfs de NOS pakt het op. Scoort lekker denk ik.

En ik denk dat we helemaal doorslaan als het om virussen gaat en we definitief moeten accepteren dat de wereld niet meer normaal gaat zijn. Naar mijn weten zijn er elk jaar rhino-uitbraken en wordt er nooit zo krampachtig gereageerd.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:15

Joh, een uitbraak van een gevaarlijk virus op een groot internationaal evenement heeft nu eenmaal nieuwswaarde. Je hoeft niet gelijk je aluhoedje recht te zetten bij het lezen van dit nieuws.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:16

Reneee, ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n grote uitbraak is geweest op een wedstrijd en zelfs meerdere dieren zijn overleden.
Dus dat de NOS enz het nu opakken niet zo gek is.

Wel eens dat in een overvolle wereld, waar we met mens en dier de hele wereld overslepen en bij elkaar komen dit zeker geen uitzonderingen gaan zijn, voor mens en dier niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:20

Saskia9 schreef:

Advies: lees even niet zo veel op Facebook... Onzinverhaal. Sorry.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:29

Charaz schreef:
Heeft het zin om mijn paarden nu nog asap te laten vaccineren?

Nee. Ten eerste werkt het vaccin alleen tegen de verkoudheidsversie van rhino (maar krijg je daardoor wel enige inperking van de neuro-variant omdat 1 op de 10 verkoudsheidsvarianten over schijnt te gaan in de neuro-variant), ten tweede heb je 3 entingen nodig voor bescherming en ten derde zou het in Valencia gaan om een mutatie, waarbij je je moet afvragen of je dan uberhaupt nog iets uitricht met het huidige vaccin.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:31

DuoPenotti schreef:
Reneee, ik kan me niet herinneren dat er ooit zo'n grote uitbraak is geweest op een wedstrijd en zelfs meerdere dieren zijn overleden.
Dus dat de NOS enz het nu opakken niet zo gek is.

Wel eens dat in een overvolle wereld, waar we met mens en dier de hele wereld overslepen en bij elkaar komen dit zeker geen uitzonderingen gaan zijn, voor mens en dier niet.

Inderdaad, snap wel dat de NOS het oppikt. Ik kan me ook niet herinneren dat er zo grootschalig wedstrijden zijn afgelast.