GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:11

Babootje schreef:
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.


Gini schreef:
Jong paard, fris, weinig ervaring, bloederig dier, veel aan te rijden. Dat kan ik allemaal nog echt wel begrijpen. Tuurlijk. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Maar waarom beloon je dat dan met bijna 80%? Ik denk dat dat het issue is. Als ik een M-proefje rijdt met een wat frissig, jong paard dat daardoor hier en daar toch wel wat foutjes maakt, dan behaal ik geen topscore. Ik zal ook niet volledig afgekraakt worden en ik zal waarschijnlijk wel een compliment krijgen van de jury dat het een paard met potentieel is, maar voor die proef op dat moment krijg ik nog geen topscore.
Waarom is dat vanaf een bepaald niveau wel?


Vraag het de jury. Die heeft reden gezien om die punten te geven. Mogelijk omdat er tegenover de foutjes onderdelen zaten die uitmuntend waren. Ook in de basissport is het gebruikelijk dat paarden die veel kwaliteit tonen hogere punten krijgen, omdat het algemene beeld beter is dan bij andere minder kwaliteitsvolle paarden.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:16

MCE schreef:
zijn er Bokkers die 'n Totilas merrie rijden??


Dat is een goeie! Ik dacht vorige week nog. Totilas drukt zijn stempel misschien op zijn mannelijk nageslacht. Maar waar zijn de goede dames??

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:27

Babootje schreef:
Babootje schreef:
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.


Gini schreef:
Jong paard, fris, weinig ervaring, bloederig dier, veel aan te rijden. Dat kan ik allemaal nog echt wel begrijpen. Tuurlijk. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Maar waarom beloon je dat dan met bijna 80%? Ik denk dat dat het issue is. Als ik een M-proefje rijdt met een wat frissig, jong paard dat daardoor hier en daar toch wel wat foutjes maakt, dan behaal ik geen topscore. Ik zal ook niet volledig afgekraakt worden en ik zal waarschijnlijk wel een compliment krijgen van de jury dat het een paard met potentieel is, maar voor die proef op dat moment krijg ik nog geen topscore.
Waarom is dat vanaf een bepaald niveau wel?


Vraag het de jury. Die heeft reden gezien om die punten te geven. Mogelijk omdat er tegenover de foutjes onderdelen zaten die uitmuntend waren. Ook in de basissport is het gebruikelijk dat paarden die veel kwaliteit tonen hogere punten krijgen, omdat het algemene beeld beter is dan bij andere minder kwaliteitsvolle paarden.


En dat is fout. Wanneer een sport enkel maar begrijpelijk is voor een handjevol insiders aan de top, terwijl de rest denkt 'what the fuck is daar aan het gebeuren', dan gooi je het bestaansrecht van je sport op de helling, zeker en vooral wanneer die sport met dieren gebeurt.

En jouw opmerking over de basissport. Hogere punten dan een minder presterend paard? Ja. Een topscore? Nee. En in een geval waar dat wel zo is, zou ik even oneerlijk vinden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-02-21 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:29

oji schreef:
tita schreef:
Anky afgezeken bij het vleet maar die knollen worden wel oud daar en ontbreken aan niks en als ze wel goed rijden is het...staat alleen op de wei, staat niet in de wei, staat op vlas, rijdt met sporen.

En dat is nou precies volgens mij het grote verschil met Gal. Anky hield haar toppers wel heel. Ik ben geen fan van Anky haar manier van rijden, maar zij zocht de randen op en wist precies de grens waar je niet overheen kon. Sympathiek rijden, dat valt te betwijfelen, maar wel met een dusdanig ruitergevoel dat ze precies wist hoever ze kon gaan om ze heel te houden.

Gal zoekt de randen op en wil daar dan nog net een schepje bovenop en heeft de paarden die dat aanbieden. Gevolg, paarden die aan de voorkant met hun hoeven bijna in hun neus peuteren, en aan de achterkant het niet kunnen bolwerken waardoor een achterblijvend achterbeen en taktfouten....en nog veel belangrijker in mijn ogen, door altijd zo op/net over de rand te gaan, paarden die lichamelijk of mentaal stuk gaan.

Bij Totilas ben ik er ook van overtuigd (mijn mening, geen feit) dat als ze gedacht hadden dat ze hem heel hadden kunnen houden tot Londen, dat ie niet verkocht was. Maar je zag in de nadagen bij Gal al het verval inzetten. Jammer dat alle kritiek op het bord van Mathias Rath is gekomen, want hij had gewoon een valse start met een paard dat mijn inziens al niet meer het geweld van de afgelopen jaren (wat op veel te jonge leeftijd al gevraagd werd) meer aan kon. Nee Gal en Totilas waren mijn inziens verre van magisch...Gal en Totilas waren destructief voor de gezondheid van het paard.

En nu dan Zonik, dat was toch zijn Tokyo paard. En ja het kan best zijn dat deze paarden net even getalenteerder zijn, maar ze zijn nog onervaren, niet constant, veel taktfouten en erg jong voor dit niveau. Zonik kon dit niveau inmiddels aan.
Maar wat horen we nog van Zonik, ook een mega getalenteerd paard...net als meerdere anderen bij Gal afgeserveerd via de achterdeur denk ik. Valt nu minder op omdat hij nu 2 andere kanonnen achter de hand heeft en het dus niet zoals bij Undercover in de gaten loopt dat zijn topper stuk is. Het gebeurt mij in ieder geval te vaak dat Gal mega-getalenteerde paarden onder de bibs krijgt, die toch net voor stuk gaan verkocht worden, of gewoon stuk gaan en er een nieuw blik wordt opengetrokken. En wat ik al aangaf, stuk gaan kan mentaal of lichamelijk zijn. Undercover en Lingh waren gewoon mentaal stuk. Totilas denk ik lichamelijk stuk.

En ik weet dat mijn reactie verre van genuanceerd is! Sorry daarvoor, maar ik vind het zo verdrietig om te zien hoe dit heerschap ook deze 2 jonge talenten weer zo over de top presenteert, zo op druk, zo achterlijk en onnatuurlijk in de beweging om maar die grenzen van het extreme op te zoeken. Het is gewoon iedere keer hetzelfde. Alles voor het spektakel en het extreme. Dit kan gewoon niet goed zijn voor een paard. Niet mentaal, niet fysiek. Ja topsport is intensief. Topsport is per definitie niet echt gezond. Maar een heel belangrijk onderdeel van topsport is in mijn ogen het managen dat blessures niet of nauwelijks voorkomen (in elke sport). Ik vind het jammer dat Gal een dusdanige sponsor achter de hand heeft dat alle excellente paarden naar hem gaan. Zoals 1 van mijn instructeurs ooit zei...je hebt tegenwoordig wel heel veel pech als je als mega getalenteerd dressuurpaard in NL geboren wordt. Het verschil met hoe je de jonge paarden met weinig ervaring van Dujardin ziet gaan is gewoon pijnlijk. Ik hoop echt dat NL heel erg lang geen medailles meer in de dressuur wint op de grote toernooien en dat die mega sponsor van Gal dan afhaakt.

Overigens vind ik zowel Tot Jr als Tatal US gave paarden...dat maakt het in mijn ogen des te jammer....


Lingh was helemaal niet stuk, die is gewoon verkocht toen hij op de top van zijn kunnen zat en het als dekhengst niet waar kon maken.
Destijds toen Edward doorbrak met Lingh werkte ik in hetzelfde complex en zag hem dagelijks trainen met allerlei paarden waaronder ook Lingh en Gribaldi. En ik heb hem toendertijd nooit een paard verkeerd zien behandelen. Hoewel zijn manier van rijden (het op druk rijden) mij niet aanspreekt en ik ook denk dat het tegenwoordig teveel over het randje gaat, wil ik dit toch even gezegd hebben.

Bij Anky zijn er ook een hoop paarden via de achterdeur verdwenen, het is de manier van rijden wat een paard maakt of breekt helaas. En dat is ook de reden waarom ik niet achter die manier van rijden kan staan want imo hoort goede dressuur ieder paard altijd beter te maken. En niet te breken.

Zonik is ook niet stuk, die hoeft gewoon wat minder km's te maken omdat hij al bevestigd is op dit niveau. En Zonik is een wat minder talentvol paard dan de Totilas zonen.

Ik hoop ook dat Toto en Total heel blijven, het zijn extreem talentvolle paarden en ik hoop echt dat het thuis met meer harmonie en ontspanning gaat dan op de afgelopen wedstrijd.

CharleyT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 12-03-06

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:37

Eigenlijk te triest voor woorden dat we dit soort zinnen gebruiken als we het over topsport hebben, het paard als gebruiksvoorwerp:Ik hoop ook dat Toto en Total heel blijven, het zijn extreem talentvolle paarden.
Geen kritiek op Elisa2 hoor, ik heb die gedachte over ''heel blijven'' ook wel als ik sommige combi zie rijden.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:38

Maar dat heb ik ook van de Tinker van de buren waar op wordt gehotseflots met een te krap zadel en een scherp bit om het ontbreken van de rijkunst te compenseren.
Helaas, dit is het lot van paarden.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:47

CharleyT schreef:
Eigenlijk te triest voor woorden dat we dit soort zinnen gebruiken als we het over topsport hebben, het paard als gebruiksvoorwerp:Ik hoop ook dat Toto en Total heel blijven, het zijn extreem talentvolle paarden.
Geen kritiek op Elisa2 hoor, ik heb die gedachte over ''heel blijven'' ook wel als ik sommige combi zie rijden.


Mee eens, maar inderdaad de harde werkelijkheid en het lot van vele paarden. Ook de recreatiepaarden...

CharleyT
Berichten: 4007
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:49

tita schreef:
Wat een topic Y)(^) :9k

Ik lees echt boel negativiteit denk zeker dat minimaal 90% van de posters hier eens serieus hun commentaar voor zich moeten houden.

Lekker makkelijk om commentaar te geven ..... ze rijden deze paarden stukken beter dan 90% nee 99% van deze posters het zouden doen.


Achja, En wie ben jij om te bepalen wie er een mening mag hebben in dit topic?. Om een mening te hebben hoef je zelf geen gp ruiter te zijn, en toch zinnige dingen weet te brengen. Denk je nu echt dat al die GP juryleden wereldwijd allemaal 70% in een GP gescoord hebben? Welnee joh.

Lau07
Moderator

Berichten: 1588
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:49

manubres schreef:
MCE schreef:
zijn er Bokkers die 'n Totilas merrie rijden??


Dat is een goeie! Ik dacht vorige week nog. Totilas drukt zijn stempel misschien op zijn mannelijk nageslacht. Maar waar zijn de goede dames??


Thamar Zweistra rijdt een Totilas nakomeling: https://www.pzc.nl/sport-in-zeeland/en- ... ~adafa1f7/

Edit om toe te voegen: stal Hexagon heeft volgens mij nog een nakomeling die het erg goed doet, de merrie Genuine. Dat is ook een Totilas dochter. Ze zijn er dus zeker wel. :D
Laatst bijgewerkt door Lau07 op 15-02-21 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34735
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:51

manubres schreef:
MCE schreef:
zijn er Bokkers die 'n Totilas merrie rijden??


Dat is een goeie! Ik dacht vorige week nog. Totilas drukt zijn stempel misschien op zijn mannelijk nageslacht. Maar waar zijn de goede dames??


Bij ons op stal staat er 1, een merrie. Mooi dier om te zien. Kan ook goed lopen. Maar is niet makkelijk met rijden.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:55

CharleyT schreef:
tita schreef:
Wat een topic Y)(^) :9k

Ik lees echt boel negativiteit denk zeker dat minimaal 90% van de posters hier eens serieus hun commentaar voor zich moeten houden.

Lekker makkelijk om commentaar te geven ..... ze rijden deze paarden stukken beter dan 90% nee 99% van deze posters het zouden doen.


Achja, En wie ben jij om te bepalen wie er een mening mag hebben in dit topic?. Om een mening te hebben hoef je zelf geen gp ruiter te zijn, en toch zinnige dingen weet te brengen. Denk je nu echt dat al die GP juryleden wereldwijd allemaal 70% in een GP gescoord hebben? Welnee joh.


Ik zie toch zelf wel wat ik mooi vind? Ik kan geen taart bakken, maar ik proef wel als hij vies is. (Of lekker :D )

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:03

Babootje schreef:
Babootje schreef:
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.


Gini schreef:
Jong paard, fris, weinig ervaring, bloederig dier, veel aan te rijden. Dat kan ik allemaal nog echt wel begrijpen. Tuurlijk. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Maar waarom beloon je dat dan met bijna 80%? Ik denk dat dat het issue is. Als ik een M-proefje rijdt met een wat frissig, jong paard dat daardoor hier en daar toch wel wat foutjes maakt, dan behaal ik geen topscore. Ik zal ook niet volledig afgekraakt worden en ik zal waarschijnlijk wel een compliment krijgen van de jury dat het een paard met potentieel is, maar voor die proef op dat moment krijg ik nog geen topscore.
Waarom is dat vanaf een bepaald niveau wel?


Vraag het de jury. Die heeft reden gezien om die punten te geven. Mogelijk omdat er tegenover de foutjes onderdelen zaten die uitmuntend waren. Ook in de basissport is het gebruikelijk dat paarden die veel kwaliteit tonen hogere punten krijgen, omdat het algemene beeld beter is dan bij andere minder kwaliteitsvolle paarden.


Gini schreef:
En dat is fout. Wanneer een sport enkel maar begrijpelijk is voor een handjevol insiders aan de top, terwijl de rest denkt 'what the fiets is daar aan het gebeuren', dan gooi je het bestaansrecht van je sport op de helling, zeker en vooral wanneer die sport met dieren gebeurt.

En jouw opmerking over de basissport. Hogere punten dan een minder presterend paard? Ja. Een topscore? Nee. En in een geval waar dat wel zo is, zou ik even oneerlijk vinden.


Dat is echt onzin Gini. Ieder zn vak. Als jij niet begrijpt waarom een jury een bepaalde score geeft, staat het je vrij om een juryopleiding te volgen. Misschien ga je er dan anders over denken.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:06

Ah, de mening van je discussiepartner 'onzin' noemen. Dat heb ik altijd al een van de sterkere argumenten gevonden. En dan zeggen dat ik zelf een juryopleiding moet volgen, terwijl ik juist "aanklaag" dat het blijkbaar alleen te begrijpen is voor insiders. Vind ik stiekem toch wel beetje hilarisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:19

was benieuwd hoe ze zijn om te rijden, maar onder Tamar ziet het er stoer wel vriendelijk uit (als de foto klopt),

stal Hexagon,met Leunus van Lieren aan de basis is er wel een goede opleiding waarop je verder kunt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:24

Gini schreef:
En dat is fout. Wanneer een sport enkel maar begrijpelijk is voor een handjevol insiders aan de top, terwijl de rest denkt 'what the fiets is daar aan het gebeuren', dan gooi je het bestaansrecht van je sport op de helling, zeker en vooral wanneer die sport met dieren gebeurt.

En jouw opmerking over de basissport. Hogere punten dan een minder presterend paard? Ja. Een topscore? Nee. En in een geval waar dat wel zo is, zou ik even oneerlijk vinden.


Ik denk dat heel veel mensen best begrijpen waarom deze proeven hoge scores op hebben geleverd.
Als een aantal dingen wel heel goed gaan, dan kan je je best wat foutjes permitteren.

Zo werd er eerder in dit topic verwezen naar de OS in Londen, waarbij dit inderdaad ook het geval was bij de 1e en 2e plaats.

En in de basissport is dat net zo. Lijkt me geen geheim. Met een goed paard kan je je veel meer fouten permitteren. Tuurlijk, met een simpel paard dat je goed rijdt, kan je zeker je punten rijden. Maar winnen van een beter paard die diverse fouten maakt? Kan je meestal vergeten.
Met je simpele paard rij je met veel moeite een 7, gaat er dan iets wat minder goed, dan ga je al snel richting de 6 of 5. Een goed paard rijdt het zo voor een 8, laat het bij een foutje een keer een 6 worden, of zelfs een 4 of 5. Overall score je dan al snel een stuk hoger.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:27

Gini schreef:
Babootje schreef:
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.


Jong paard, fris, weinig ervaring, bloederig dier, veel aan te rijden. Dat kan ik allemaal nog echt wel begrijpen. Tuurlijk. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Maar waarom beloon je dat dan met bijna 80%? Ik denk dat dat het issue is. Als ik een M-proefje rijd met een wat frissig, jong paard dat daardoor hier en daar toch wel wat foutjes maakt, dan behaal ik geen topscore. Ik zal ook niet volledig afgekraakt worden en ik zal waarschijnlijk wel een compliment krijgen van de jury dat het een paard met potentieel is, maar voor die proef op dat moment krijg ik nog geen topscore.
Waarom is dat vanaf een bepaald niveau wel?

Edit: spelfout #)


Precies dat!
Het lijkt erop omdat het Gal is dat men niet meer eerlijk durft te punten.
Wedstrijd rijden is een moment opname.
En de reden waarom het op dat moment niet zo lekker gaat doet er even niet toe.
Op dat moment is er veel spanning, geen happy athlete. Geen 80%
En in het M is en paard nog vol in opleiding en vind ik foutjes zelfs nog meer door de vingers gezien mogen worden dan wanneer je een GP start, dan hoort een combinatie het ultieme te laten zien.
En ik begrijp dat een paard geen robot is, dus als dat dan niet is kan dat gewoon, maar juist dan hoort het wel flink afgestraft te worden in de punten, hij rijd geen rondje B voor de oefening.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:32

EllyC schreef:
Ik wordt oprecht treurig van de negatieve reacties op deze gave paarden en ruiters.


Dat gevoel herken ik ook heel sterk na het lezen van veel reacties in dit topic.

Toch lijkt het verder misschien wel mee te vallen. Ik heb op FB even gekeken bij horses en de hoefslag, en zie daar eigenlijk overwegend positieve reacties. In het verleden was daar de kritiek ook wel eens niet mis op andere situaties in de paardensport.
Dus misschien is er vooral hier even een discussie op gang en is de algehele opinie toch nog wel wat positiever.

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:35

Hebben jullie heel de dag zitten kijken naar Tolbert? Er waren de eerste dag heel veel paarden met spanning en foutjes! Door corona zijn de paarden lang niet mee geweest en hebben geen wedstrijd ritme Ik geloof ook niet dat Edward ging om te winnen maar om ervaring op te doen in de ring. Anders had hij Zonik wel mee genomen! Ze kunnen thuis nog zo makkelijk een proef foutloos doorlopen in de ring is dit toch echt anders zeker met zulke fanatieke paarden!

De paarden die ook de 2 de dag zijn gestart waren al veel meer ontspannen en makkelijker rond te sturen! Dat Edward dat niet heeft gedaan met zijn relatief nog jonge beesten spreekt alleen maar voor hem. Over de punten valt te discussieren maar als er een paar 9 ens tussen zitten gaat het hard he

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:36

Ik heb op Bokt ooit een voorbeeld genoemd, dat ga ik weer even aanhalen:
Een stalgenoot van mij reed M2. Het paard stapte geen enkele stap. Alles was telgang. Een hele gang werd dus niet aan de jury getoond en toch reed hij winst in het M2. Ik vond dat raar en onverdiend. Een Bokker legde uit dat het zo niet werkt in de jury beoordeling. Als de stap niet wordt getoond, maar de oefeningen worden wel goed (op de letter etc) uitgevoerd EN al het andere is wel in orde, dan kan je toch winst rijden.
Dat vind ik krom, onlogisch en slecht. Het paard is rijtechnisch niet voor elkaar, dus waarom dan winst.
Ik denk dat er net zoiets nu met Gal en deze paarden gebeurt. Het is op onderdelen heel goed (of je het mooi vind, is een kwestie van smaak) en andere dingen zijn niet helemaal goed. Dus toch veel punten. Die hoge punten in combinatie met een niet prettig, vloeiend ogend geheel maakt de score in mijn ogen onbegrijpelijk. Net zo onbegrijpelijk voor mij als de stalgenoot met telgang en winst in het M2.
Het kan zijn dat jullie mijn uitleg en voorbeeld niet begrijpen, dan hoor ik dat graag.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:38

Temeraire schreef:
EllyC schreef:
Ik wordt oprecht treurig van de negatieve reacties op deze gave paarden en ruiters.


Dat gevoel herken ik ook heel sterk na het lezen van veel reacties in dit topic.

Toch lijkt het verder misschien wel mee te vallen. Ik heb op FB even gekeken bij horses en de hoefslag, en zie daar eigenlijk overwegend positieve reacties. In het verleden was daar de kritiek ook wel eens niet mis op andere situaties in de paardensport.
Dus misschien is er vooral hier even een discussie op gang en is de algehele opinie toch nog wel wat positiever.


@EllyC Vind je het mooi wat je ziet in de proeven?

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:45

Elisa, was inderdaad niet Lingh maar Gibraldi, die op een gegeven moment alleen nog maar in de staak ging. En dat bedoel ik dan met mentaal stuk, als een getalenteerd paard dat altijd goed gepresteerd heeft het ineens met geen mogelijkheid het meer voor je wil doen. Zelfde geldt eigenlijk voor Undercover, die gewoon met geen mogelijkheid de druk meer kon afvloeien in de ring, na toch daarvoor op heel hoog niveau, op grote tournooien met enorme ambiance, dik in de prijzen te hebben gelopen. Sisther de Jeu, ook super getalenteerd, ook nooit de verwachtingen ingelost vanwege teveel stress in de ring.

Zonik is nooit iets over gecommuniceerd. Maar Zonik was zijn toppaard. Ook een super getalenteerd paard, potentie om heel hoog te scoren op de grote internationale tournooien. Was het paard voor Tokyo, maar in de aanloop naar Tokyo (toen het nog gewoon in 2020 zou zijn) zag je Zonik steeds afgemeld worden met kleine dingetjes. Griepje hier, net niet fit daar. Maar die hebben we nooit meer in de ring gezien wat je toch wel verwacht te willen als je het dier voor de OS wedstrijdritme op moet laten doen. Dus nee, of ie stuk is weet ik niet voor een feit, maar wel een feit dat dit dier 2 jaar terug klaar voor het grote werk was, dat hij supergoed was maar sindsdien thuis gelaten wordt. Zal mij benieuwen of we die ooit nog in de ring terug gaan zien? Maar het lijkt me niet dat een paard met zoveel potentie voor niets thuis gehouden wordt en het interview waarbij EG het over 2 paarden op het hoogste niveau heeft, Toto en Total, geeft mij ook te denken....

Ik weet het is speculatie en zijn zeker geen feiten, maar ik zie een trend dat heer Gal echt een heel arsenaal aan de meest getalenteerde paarden van de wereld te rijden krijgt, maar dat de successen vaak maar van korte duur zijn en zijn paarden gemiddeld niet top blijven presteren is tot aan de pensioengerechtigde leeftijd. En ja ik heb het vermoeden (mening, geen feit) dat dat met zijn manier van rijden te maken heeft. Paarden op zo'n jonge leeftijd op druk zo extreem laten bewegen, dat kan in mijn ogen niet anders dan een te zware belasting het bewegingsapparaat zijn. Grand Prix niveau an sich op 9-10 jarige leeftijd is al heel intensief maar dan ook nog een zo extreem. Ik denk dat dat roofbouw plegen is. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb en dat deze 2 jonge kanonnen nog heel lang heel gezond mogen blijven.

Lau07
Moderator

Berichten: 1588
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:47

Ik heb nog even naar de scores gekeken, en dan zie je dat 1 jurylid zowel Toto als Total US duidelijk hogere punten geeft dan de andere twee juryleden. Interessant om te zien :)

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:49

Gini schreef:
Ah, de mening van je discussiepartner 'onzin' noemen. Dat heb ik altijd al een van de sterkere argumenten gevonden. En dan zeggen dat ik zelf een juryopleiding moet volgen, terwijl ik juist "aanklaag" dat het blijkbaar alleen te begrijpen is voor insiders. Vind ik stiekem toch wel beetje hilarisch.


"Onzin" is natuurlijk niet een argument. Je leest over de argumenten heen.
Jureren - zeker op dat niveau - is een vak. Daar gaat een opleiding aan vooraf. Dus als je wil begrijpen waarom Gal 80% heeft dan moet je dat niet aan mij vragen maar aan de jury.
En als je vindt dat die het niet goed doet, dan is het misschien een goed idee om die opleiding te volgen zodat je je mening beter kunt onderbouwen omdat je weet waar je het over hebt.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:54

Ik vind het allemaal een beetje overdreven..

Zowel de punten als al het commentaar dat gegeven wordt.
Dat de jury hallelujah-punten geeft is niet heel bijzonder overigens. Het is een nationale wedstrijd, daar wordt over het algemeen toch wel een procentje (of meerdere) hoger gepunt dan een CDI. Gebeurt overal, ook bij onze buurlanden.
Een van de jury's geeft ze daarbij ook nog eens 85%, de andere jury's 77 en 79, lijken me geen hele bijzondere percentages hiervoor. (voor Total)

Het lastige in dit topic is dat er over de twee verschillende paarden door elkaar gepraat wordt. Maar beide paarden voeren het gros van de oefeningen echt ver bovengemiddeld uit. Zoals de piaffes, die heel netjes op de plaats waren, met ontzettend veel ritme, de galoptour met ontzettend goede onderdelen.

Over 'al die taktfouten', ik heb live meegekeken met de livestream en heb bij Toto alleen dikke taktfouten gezien bij de passage na de stap, heel veel meer ook niet. De rest van de passage was imo gewoon goed. Waar bij een oefening een puntje af gaat door wat zwiepen met de staart oid komen weer puntjes bij dmv de 'hoge moeilijkheidsgraad' waarin de oefening uitgevoerd is.
Zo werkt dat simpelweg, een paard dat slingerende, kleine en ongelijke wissels springt met perfecte aanleuning gaat niet meer punten krijgen dan een paard met een iets minder perfecte aanleuning die grote, rechte en gelijke wissels springt.

Bij Total vind ik het persoonlijk wat lastiger, aangezien die aanleuning toch wel een soort van doorn in het oog is. Maar toch begrijp ik de punten zeker. Ondanks het continu teveel voor de loodlijn lopen voert hij de meeste onderdelen ontzettend goed uit.

Iedereen die denkt dat ze internationaal niet mee gaan doen zullen waarschijnlijk flink teleurgesteld worden.

Esplendido
Berichten: 3136
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:01

MCE schreef:
zijn er Bokkers die 'n Totilas merrie rijden??


Geen Totilas dochter, maar wij hebben een merrie van Toto jr.
Ze staat in training op een goede stal en de uitdaging is niet om haar spectaculair te laten lopen, dat doet ze van zichzelf wel. De uitdaging is meer om haar simpeler te laten lopen en haar zo heel te houden en eerst sterker te maken.