Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 18:15

*Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Nu de temperaturen al enkele dagen niet boven nul zijn uitgekomen en het sneeuwtapijt voorlopig nog even blijft liggen, kan het zijn dat je paard regelmatig zijn neus in de sneeuw steekt en hiervan 'eet'. Zeker als je paard buiten staat, kan dit iets zijn wat vaker voorkomt. Maar is het gevaarlijk als je paard sneeuw eet of kan dit helemaal geen kwaad?

Overdaad schaadt
In het algemeen geldt dat als je paard niet te veel sneeuw eet, er geen gezondheidsrisico is. Alleen als je paard erg veel sneeuw eet, bestaat de kans dat hij koliek of andere spijsverteringsproblemen krijgt. Het helpt ook als je paard 'geleidelijk' aan de sneeuw kan wennen. Een paard dat slechts enkele uren per dag op weide staat, zal sowieso minder sneeuw eten en dus een minder risico lopen dan een paard dat dag en nacht buiten staat.

Don't eat yellow snow
Een uitzondering is vieze sneeuw. Als er te veel zand in de sneeuw zit, krijgt je paard deze hoeveelheid zand binnen. Hierdoor loopt hij een groter risico op zandkoliek.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:16

Yellow snow is natuurlijk sneeuw waar op geplast is :+

Anoniem

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:56

Jammer dat er niet in gegaan wordt op waarom veel sneeuw eten dan eventueel problemen geeft. Als ze sneeuw happen ter compensatie van net zo koud water drinken.. in hoeverre is het dan mogelijk een probleem.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:01

Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


Afbeelding
De.. hórror!
Laatst bijgewerkt door Akshay op 12-02-21 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:04

Wat een slecht stuk. Paarden die 24/7 buiten staan eten meer sneeuw? Eeeeh waar is de onderbouwing? De buiten paarden hebben meestal ook hooi en zijn het witte spul gewend, het is gewoon. Terwijl de paarden die maar een paar uurtjes buiten komen het bijzonder vinden en vaak genoeg zonder eten of ander vermaak buiten worden gezet :o Ze zullen imo dus veel sneller gaan happen...

Het bericht lijkt hierdoor te suggereren dat lang in de sneeuw gevaarlijk is, wat een onzin :n
Paarden leven al altijd samen met sneeuw buiten hoor, voordat de mensen überhaupt stallen ging bouwen.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:13

Mijne leven allebei nog

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:17

Ik doe ze gewoon naar buiten, net als anders. Sneeuw hoort bij het seizoen...
Ik gooi ze in de zomer ook wel naar buiten met hitte, in de herfst met regen en in het voorjaar met stuifmeel ;)

Afbeelding

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:23

Akshay schreef:
Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


[ [url=m/yR8ZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
De.. hórror!

Ahh sielugh! Wat een bleek gezicht!

:+

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:25

Mijn pony's lopen 24/7 buiten en leven nog steeds :+

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:27

Akshay schreef:
Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


[ [url=m/yR8ZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
De.. hórror!




Nouhou ik vind hem er wel wat witjes eruit zien dus ja hij zal vast wel ziek zijn :P :*


Paarden produceren hier nu groene mest dus die grassprietjes onder de sneeuw worden gevonden :')
Minimaal 12 uur per dag kunnen ze hooi eten ,dat scheelt ook wel.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:32

Akshay schreef:
Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


[ [url=m/yR8ZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
De.. hórror!


Een warme "sneeuwvrije" box... bij mij was het ingesneeuwd, beide stallen lagen halfvol met sneeuw en op de balken lagen hopen van 30cm :') Ik kreeg bijna het gevoel dat ik ze voor niks binnen had gezet.

Paardjes staan bij mij nu overdag buiten, meer omdat het hekwerk nog steeds niet overal op orde is (waardoor er weinig plekken zijn waar ze nu los kunnen) en de weilanden nu flut zijn + we een nieuwe pony hebben die moet wennen (en ze is heel weinig gewend, super schrikachtig, dus die heb ik liever iets meer in de hand). Normaal heb ik ze bijna altijd 24/7 buiten. Het enige nadeel zijn de ijsklompen die ze soms 's avonds hebben, maar sneeuw eten valt volgens mij mee (Bram loopt wel vaak met een sneeuwsnor haha).

Ik vraag me sowieso af waarom het nou schadelijk is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar de paarden zouden koliek en spijsverteringsproblemen kunnen krijgen van sneeuw? Iemand die dit kan uitleggen?

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:50

BriPi schreef:
Akshay schreef:
Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


[ [url=m/yR8ZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
De.. hórror!


Een warme "sneeuwvrije" box... bij mij was het ingesneeuwd, beide stallen lagen halfvol met sneeuw en op de balken lagen hopen van 30cm :') Ik kreeg bijna het gevoel dat ik ze voor niks binnen had gezet.

Paardjes staan bij mij nu overdag buiten, meer omdat het hekwerk nog steeds niet overal op orde is (waardoor er weinig plekken zijn waar ze nu los kunnen) en de weilanden nu flut zijn + we een nieuwe pony hebben die moet wennen (en ze is heel weinig gewend, super schrikachtig, dus die heb ik liever iets meer in de hand). Normaal heb ik ze bijna altijd 24/7 buiten. Het enige nadeel zijn de ijsklompen die ze soms 's avonds hebben, maar sneeuw eten valt volgens mij mee (Bram loopt wel vaak met een sneeuwsnor haha).

Ik vraag me sowieso af waarom het nou schadelijk is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar de paarden zouden koliek en spijsverteringsproblemen kunnen krijgen van sneeuw? Iemand die dit kan uitleggen?


net als honden, de kou kan de warme maag/darmen doen inkrimpen/verkrampen, voedsel wat erin zit kan daardoor problemen geven.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:56

Akshay schreef:
Wat een risico hebben mijn paarden gelopen dan. Want dag en nacht buiten :oo

Wat een... kaal bericht wat lijkt te impliceren dat je paard beter af is in een warme sneeuwvrije box


[ [url=m/yR8ZW3.jpg]Afbeelding[/url] ]
De.. hórror!




Caily schreef:
Wat een slecht stuk. Paarden die 24/7 buiten staan eten meer sneeuw? Eeeeh waar is de onderbouwing? De buiten paarden hebben meestal ook hooi en zijn het witte spul gewend, het is gewoon. Terwijl de paarden die maar een paar uurtjes buiten komen het bijzonder vinden en vaak genoeg zonder eten of ander vermaak buiten worden gezet :o Ze zullen imo dus veel sneller gaan happen...

Het bericht lijkt hierdoor te suggereren dat lang in de sneeuw gevaarlijk is, wat een onzin :n
Paarden leven al altijd samen met sneeuw buiten hoor, voordat de mensen überhaupt stallen ging bouwen.


Dit dus.

Had bewust niet gereageerd bij het lezen van dit flutartikel maar deze 2 reacties gingen ook door mijn hoofd.

Buitenpaarden zullen juist minder snel de sneeuw gaan eten.
Dit bericht suggereert dus om paarden binnen te zetten.

Diervriendelijk hoor +:)+

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:07

Ik moet zeggen dat die van mij dus gewoon helemaal niet meer uit de bakken drinken. Die ik dus elke dag weer helemaal los bik en dus nog een emmer heet water ingooi ook, zodat het iig de eerste tijd een beetje te doen is qua kou. Ze staan dus jaar rond de nachten op stal en daar drinken ze sinds de vorst en de sneeuw dus ook amper tot niet nog uit. En ja ze eten zich dus blijkbaar de barsten nog steeds aan de sneeuw.

Ze leven nog na een week, dus ik sta mij de blubber te bikken voor jan met de korte achternaam, maar ik ga er maar braaf mee door.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:07

wat een reacties!

er staat toch gewoon dit:

Een paard dat slechts enkele uren per dag op weide staat, zal sowieso minder sneeuw eten en dus een minder risico lopen dan een paard dat dag en nacht buiten staat.


nou ja dat klopt toch.
die twee van mij staan snacht binnen dus eten ze minder sneeuw dan de paarden die buiten staan.


er staat verder toch alleen maar dat teveel sneeuw eten niet goed is.
en dat was toch al bekend?

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:14

Nou Ellepel.. wat ik lees is,
Een paard wat 24/7 buiten staat eet zoveel sneeuw dat het slecht is voor zijn gezondheid.
Een oplossing is je paard op stal zetten, want dan kan hij geen sneeuw eten.

"Een paard wat slechts enkele uren op de weide staat" vs "hele dag buiten" vind ik er ook wel zoeen. Er is ook een buiten zónder weide. Want ik vind het gras nu véél meer risico dan de sneeuw ;)

Kijk dat na inspanning sneeuw eten te koud is. Alleen sneeuw als vochtvoorziening niet oké is, die zijn allemaal logisch.
Maar "je paard eet teveel sneeuw dus zet hem binnen want anders neem je bewust dat risico". Nope.. die vind ik uit de "oh gut er hangt een ijspegel aan zijn vacht wat zielig hij moet een deken op" categorie.. Of "paarden die hard rennen hebben eerder blessures, zorg dat je paard niet rent".

En let wel, ik heb niks tegen paarden op stal in de nacht of weet ik het wat.
Maar ik vind het voor de mijne niet nodig.

Kimddddd

Berichten: 461
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:23

Wij merken bij ons op stal dat de paarden (24/7 buiten met schuilstal)
meer en wat wateriger poepen. Niet meer van die ronde bolletjes. Ook geen diarree dus het zal verder geen kwaad kunnen met dat sneeuw eten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:27

akshay nou jij leest heel wat meer dan ik!
waarom vul je het allemaal zo negatief in?

er staat echt niet dat je paard op stal moet,dat maak je er zelf van.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:31

ellepel schreef:
akshay nou jij leest heel wat meer dan ik!
waarom vul je het allemaal zo negatief in?

er staat echt niet dat je paard op stal moet,dat maak je er zelf van.

Ik zeg niet dat er staat dat een paard op stal moet.

Maar dat een probleem wordt geschetst "veel sneeuw eten is schadelijk"
En één mogelijke oplossing wordt gesuggereerd "minder buiten".

Want dat is, vrij kaal en letterlijk wat er staat.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:32

ja apart he, ik lees dat niet.
alleen dat je er gewoon om moet denken dat ze niet teveel sneeuw eten :D

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:35

Citaat:
*Een paard dat slechts enkele uren per dag op weide staat, zal sowieso minder sneeuw eten en dus een minder risico lopen dan een paard dat dag en nacht buiten staat.

Ja Ellepel, dat vind ik knap dat jij dat niet leest.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:42

nee,ik heb het over dat ik niet lees dat ze op stal moeten.

jouw quote lees ik ook, en daar staat naar mijn idee gewoon dat een paard wat minder lang buiten op de wei staat minder sneeuw eet.
ja uh logisch lijkt me?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:52

Helemaal niet logisch. Ene paard staat een uur buiten en doet dat uur niks anders dan sneeuw eten, bij gebrek aan ander vermaak/voedsel. Andere paard staat 6 uur buiten met bak hooi onder de neus en kijkt daardoor niet eens naar de sneeuw. Dit artikel slaat de plank volledig mis.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:57

ellepel schreef:
nee,ik heb het over dat ik niet lees dat ze op stal moeten.

jouw quote lees ik ook, en daar staat naar mijn idee gewoon dat een paard wat minder lang buiten op de wei staat minder sneeuw eet.
ja uh logisch lijkt me?

Dan zijn we het eens op het eerste zinnetje? Ik zeg namelijk ook niet dat er staat dat een paard op stal moet.
Een letterlijke herhaling van wat ik eerder typte.

Overigens geloof ik er inderdaad niet in dat minder buiten=minder sneeuweetrisico. Op populatie niveau dan. Als je net een paard hebt wat het als obsessie heeft.. Paard met een sneeuw-vreet-obsessie kan in één uur vast meer binnen krijgen dan de mijne op 48u omdat hij sneeuw smakeloos vindt en nieuwsgieriger is naar wat eronder ligt.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:59

nou ja het geeft ook niet dat we het anders lezen.( ik mag graag alles positief zien)
maar de kern van het verhaal snappen we vast wel :j