Algemeen
Foto: S. Feenstra
De paardenhandel met Engeland staat door de brexit op scherp. Zomaar even paarden het Kanaal oversturen gaat nog wel. Maar terug – van Engeland naar het Europese vasteland – is een stuk lastiger. De prijzen voor een paard verdubbelen of verdrievoudigen gemakkelijk door alle extra EU-regels. "U kunt bedenken wat dat met de markt doet”, zegt Harold Zoet, paardentransporteur uit Wezep en bestuurslid van landbouworganisatie LTO Noord.
"De brexit-deal kwam er pas op het allerlaatste moment en voor de handel in levende have is veel nog helemaal niet duidelijk”, weet veterinair directeur Lianne van Dongen van Vee & Logistiek Nederland. Zij is de brexit-specialist voor haar eigen brancheorganisatie - ondernemers in veehandel en veetransport - en de Vereniging Paarden Export en Transport Nederland. Handelaren moeten nu bijvoorbeeld gezondheidscertificaten overleggen. Maar waar die aan moeten voldoen?
Er is veel overleg tussen Britse, Nederlandse en Europese autoriteiten hoe zij de deal precies handen en voeten moeten geven.
Zeker lijkt dat de handel in paarden een klap krijgt: het wordt een stuk ingewikkelder, tijdrovender en duurder. Maandelijks gaan er zo’n zeshonderd paarden en pony’s vanuit Nederland naar Groot-Brittannië. Van de handel andersom - naar het Europese vasteland - bestaan geen exacte cijfers. Maar volgens Lianne van Dongen zou dat om ongeveer evenveel gaan en wringt daar de schoen het meest. De Europese Unie verscherpte de paardenhandelregels een heel stuk.
Quarantaine
Paarden die vanuit Engeland hierheen komen, krijgen nu eerst een medische keuring en moeten veertig dagen in quarantaine. Vrachtwagens die paarden transporteren moeten een nieuwe toelating krijgen voor diertransport als ze over Brits grondgebied reizen. Chauffeurs moeten een speciale rijbevoegdheid halen. "En dan komen er nog de importtarieven bovenop’’, zegt Harold Zoet.