Keurmerk Paard en Welzijn toegelicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Keurmerk Paard en Welzijn toegelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:38

KWPN.nl
Algemeen

Afbeelding
Een paddock kan een manier zijn voor een paard om buiten te komen.
Foto: bokker Ellepel/ Bokt Wiki

In de studio bij de hengstenkeuring werd vandaag gesproken over welzijn in de paardenhouderij en het Keurmerk Paard en Welzijn dat door iedere paardenhouder kan worden aangevraagd.

KWPN directeur Piet Peters trapte af en benadrukte nog een keer hoe belangrijk het welzijn voor paarden is. “Daarbij is het belangrijk om bij jezelf te beginnen. Het KWPN heeft een voorbeeldfunctie dus wij willen het graag zo goed mogelijk doen. Er gaat al heel veel goed, maar soms lopen ook wij, net als veel andere ondernemers, tegen beperkingen aan in de accommodatie. Zo willen wij graag meer paddocks, maar dan heb je natuurlijk ook te maken met ruimtelijke ordening en dat kost tijd.”

Belangrijk voor paard
Hetty Scheurs was aanwezig namens de werkgroep Keurmerk Paarden en Welzijn. “Het is heel belangrijk dat we vanuit de sector aangeven dit onderwerp heel serieus te nemen. We zijn begonnen met af te stemmen wat wij belangrijk vinden in het kader van paardenwelzijn. Wat is belangrijk voor het paard? Zijn omgeving, de maat van zijn box, het sociaal contact, manier van voeren en de beweging. Dat wordt allemaal meegenomen bij de verstrekking van het keurmerk. Het eerste keurmerk, die we nu 1.0 noemen, bleek voor veel bedrijven moeilijk haalbaar. Door te luisteren naar de sector en te kijken wat er praktisch haalbaar was, hebben we nu een keurmerk 2.0 . Daarbij zijn we continue in gesprek met deskundigen en mensen uit het veld.”

Visitekaartje
Mathijs Maat is niet alleen bestuurder van LTO, hij heeft als een van de eersten voor zijn bedrijf het keurmerk aangevraagd. “Natuurlijk om zo een visitekaartje af te geven, maar ook om mij te onderscheiden. En ik deed het ook om de sector in beweging te krijgen. Je moet het een beetje zien zoals de sterren van een restaurant. Het geeft aan wat je inhoudelijk kan bieden. Zelf heb ik een aantal dingen aangepast zoals het interval van voeren en het introduceren van slowfeeders. Daarnaast heb ik extra paddocks gemaakt. De klanten vragen er niet om maar opvallend is wel dat sinds ik dit keurmerk heb er een wachtlijst is ontstaan waar nu al 15 mensen op staan.”

Het hele gesprek kunt u terug bekijken op www.kwpn.tv

Voor meer informatie over Paard en Welzijn kijk u op de website www.keurmerkpaardenwelzijn.nl.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:21

Ik kan het niet goed terugvinden op de website, maar het klinkt alsof de eisen gewoon zijn verlaagd? Dat zou ik wel treurig vinden.

callippo

Re: Keurmerk Paard en Welzijn toegelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:05

De eisen waren bij de introductie al verlaagd (tov het originele KPW).
Zou het nu nóg verder verlaagd zin?

Typisch geval "geld gaat vóór paardenwelzijn"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:51

Het wassen neus keurmerk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:01

Een keurmerk aanpassen aan de overgrote meerderheid zodat die overgrote meerderheid binnen het keurmerk past. Ik denk dat een paar betrokken mensen best eens de definitie van het woord 'keurmerk' opzoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:10

Je moet natuurlijk wel kijken naar wat praktisch mogelijk is. Heel vaak is dat minder dan wat ideaal zou zijn.Maar we leven nu eenmaal op aarde waar niets volmaakt is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:27

Voor een keurmerk hoeft dat dus niet per sé, anjali, een keurmerk is juist om diegene die op bepaald gebied uitzonderlijk presteren te belonen en dat ook aan de buitenwereld kenbaar te maken zodat de consument een bewustere keuze kan maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:31

Maar als het niet mogelijk is mag je anno 2021 misschien eens bedenken hier maar geen paarden houden.
We hebben ze niet meer nodig om ons land te bewerken en ons zo van eten te voorzien. Voor hobby mag welzijn voor de dieren dus wel harder gaan tellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:34

Gini schreef:
Voor een keurmerk hoeft dat dus niet per sé, anjali, een keurmerk is juist om diegene die op bepaald gebied uitzonderlijk presteren te belonen en dat ook aan de buitenwereld kenbaar te maken zodat de consument een bewustere keuze kan maken.

Correctie: Het gaat om het "normeren" van omstandigheden.
Het gaat nergens over wat daadwerkelijk goed is voor het paard.

Wil je het keurmerk van het bedrijf goed kunnen beoordelen, zal je de ingevulde kruisjeslijst moeten doornemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:45

Ja, inderdaad en dat is dus erg, want de naam van het keurmerk doet wel een en ander vermoeden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:22

DuoPenotti schreef:
Maar als het niet mogelijk is mag je anno 2021 misschien eens bedenken hier maar geen paarden houden.
We hebben ze niet meer nodig om ons land te bewerken en ons zo van eten te voorzien. Voor hobby mag welzijn voor de dieren dus wel harder gaan tellen.

Dieren hebben er niets aan als je ze niet meer mag hebben.Waar moeten ze dan zijn?Uiteraard zijn er wel basisvoorwaarden nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:35

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Dieren hebben er niets aan als je ze niet meer mag hebben.Waar moeten ze dan zijn?Uiteraard zijn er wel basisvoorwaarden nodig.

Je kan een regeling maken dat als een paard verhuisd of dood gaat er op die plek geen ander paard in de plaats mag komen staan.
Zo krijg je vanzelf dat de slechte stallen of verbouwen of uiteindelijk stoppen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:43

Ik vind het toch wel een goed begin.
Als ik hier op Bokt lees hoeveel mensen vooral in de Randstad moeite hebben met het vinden van een plek voor hun paard waar het een beetje goed voor elkaar is (qua stalling/weidegang, voer, verzorging enz.) dan zijn er nog steeds heel veel stallen die niet aan de minimumeisen voldoen zoals die beschreven worden in het Keurmerk.
En als er dan inderdaad ook af en toe wordt gecontroleerd hoop ik dat dit gaat helpen.
Ik hoop dat het wel een beetje betaalbaar blijft, sommige keurmerken zijn vooral een verdienmodel voor de uitvoerende organisatie ...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:03

Stal Mansour, waar ik werk was een van de eerste bedrijven die het oorspronkelijke keurmerk hadden.
De eisen zijn daarna behoorlijk versoepeld. Wij hebben dit keurmerk nu niet meer omdat we het geen meerwaarde meer vinden hebben.

Een paar weken terug zijn wij gekeurd voor het "Welzijn en veiligheid" keurmerk van de manege en ruiterbond. Dit keurmerk hebben we behaald. Ik kan zelf de voorwaarden daarvan nog niet vinden trouwens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:07

Belachelijk keurmerk. Paardonwaardige toestanden zogenaamd goedkeuren zodat de onoplettende burger denkt dat het goed voor elkaar is. Dit is nu precies waardoor onze sector in de problemen komt en types zoals vanuit de partij voor de dieren terecht kunnen zeggen dat paardensport mishandeling is. Zeer zeer verdrietig!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:11

Zonde. De oprichting van het keurmerk was een goede zet. De overname had ik mijn vraagtekens bij en nog meer versoepeling maakt het keurmerk een lachertje.
Bizar dat een keurmerk wordt aangepast aan de paardenhouderij, ipv dat bedrijven moeite gaan doen om aan het keurmerk te voldoen. Voor de paarden, en niet voor zichzelf.
Slechte ontwikkeling. Of nou ja, ontwikkeling.... achteruitgang.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:36

Daihyo schreef:
Zonde. De oprichting van het keurmerk was een goede zet. De overname had ik mijn vraagtekens bij en nog meer versoepeling maakt het keurmerk een lachertje.
Bizar dat een keurmerk wordt aangepast aan de paardenhouderij, ipv dat bedrijven moeite gaan doen om aan het keurmerk te voldoen. Voor de paarden, en niet voor zichzelf.
Slechte ontwikkeling. Of nou ja, ontwikkeling.... achteruitgang.

Joh, dat is toch niet zo moeilijk te verklaren?
Wie betaald er wat in de (top)sport? Juist ja......