[OP] Niveau instructie paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:07

Kelly_ann schreef:
MightyMike schreef:
Ik schrijf ook niet zwaar op de hand, maar met een harde hand (gezegde, niets met hand te maken :o ), dus veel zweep, veel druk, onvriendelijk.


Ik bedoelde te zeggen:

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die denkt: Laat ik lekker hardhandig zijn of worden. Of laat ik mijn paard even flink afzien met de zweep. Ik ram mijn spoor erin voor mijn lol.

Niemand wil die persoon zijn of horen van een ander dat hij te grof is.

Ik ga er vanuit dat 99 zo niet 100% van de ruiters streeft naar een lichte aanleuning, vriendelijke hand en met lichte kuitdruk voorwaarts.

Dat in onwetendheid, onmacht of ongeduld de realiteit anders is klopt. Maar doelbewust????

Dream on....

Het is niet zozeer wat een trainer/ruiter wel of niet wil, het is meestal een belang dat speelt waar een paard niet helemaal in past maar wel moet.

"Daar waar de kennis van de trainer ophoudt, begint de grofheid" is al een oude wijsheid maar je mag "gebrek aan kennis" ook vervangen door "gebrek aan tijd". Andere omstandigheid, hetzelfde resultaat.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:42

Tja er zijn prof ruiters die systematisch geweld toe passen in een maak of breek cultuur inderdaad helaas...de paarden zijn de dupe van het geld wat er in omgaat en de druk die er op staat. Maar goed, dat is een andere discussie. Het is alleen jammer als dat als meetlat wordt gebruikt voor het opleiden van het paard want imo heeft dat weinig met opleiden te maken. (en de tijd die daar normaal gesproken voor staat)

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:01

Elisa2 schreef:
Tja er zijn prof ruiters die systematisch geweld toe passen in een maak of breek cultuur inderdaad helaas...de paarden zijn de dupe van het geld wat er in omgaat en de druk die er op staat. Maar goed, dat is een andere discussie. Het is alleen jammer als dat als meetlat wordt gebruikt voor het opleiden van het paard want imo heeft dat weinig met opleiden te maken. (en de tijd die daar normaal gesproken voor staat)

Maar de paarden die dat overleven zijn vaak de paarden die wij als "voorbeeld" voorgeschoteld krijgen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 03:36

Kelly_ann schreef:
Je hoeven niet persoonlijk te worden hoor, dat leer je toch hopelijk ook als je ouder en wijzer wordt?

Trial and error is heel normaal, in de huidige maatschappij wordt wel erg beschermend gedaan en tegelijkertijd gestreefd naar (in 1x goed) dat is niet realistisch. Niet als leerling en niet als instructeur.


En dat is niet persoonlijk worden?

Misschien heeft dat niks met ouder en wijzer worden te maken.

Maar ik ga er maar niet meer op in. Dan ben ik maar van de oude stempel, maar mijn zoon is van die leeftijd en die heeft respect geleerd voor ouderen.

*in algemeen* Lesgeven verschilt enorm per manege, personen, leeftijd en niveau. Maar iemand die gaat lesgeven, leert hoe daarmee om te gaan. En niet iedereen is geschikt voor elke doelgroep.

Daarin is bijv de gemiddelde opleiding ook vrij beperkt. Didactiek is belangrijk, maar het blijf lesgeven volgens het boekje. Het ligt aan je eigen persoon, ontwikkeling of je daarna ook de verschillende mensen op een passende manier kan lesgeven.

En laten we het financiele plaatje vooral niet vergeten. Maneges willen niet dat klanten weglopen omdat de instructie niet vriendelijk is, niet goed, te streng etc.

Als je bij mensen thuis komt en de klik is er niet, stop je meestal zelf of zoeken de mensen een ander. Je kan je 100x aanpassen, maar soms liggen de ideeën echt te ver uit elkaar.

Geef je aan een groep van 10 man les op een manege, kan je er moeilijk 1 of 2 links laten liggen omdat ze eigenwijs zijn, niet luisteren, niet willen etc. Dan ben je veel meer verplicht om daar aan te werken. En daar leer je ook van.

Het zou niet erg zijn als mensen zo willen rondhobbelen. Maakt mij niks uit. Maar je hebt te maken met dieren en hun welzijn.
Het is pas echt een ding als mensen van een manege naar eigen paard en pensionstal gaan. Alles zelf bepalen, kiezen etc is echt lastig in het begin. En dan al die invloeden van al die mensen om je heen............

Heel veel mensen willen echt leren, voelen zelf ook dat ze weer aardig opnieuw beginnen en komen er wel. Maar je hebt ook mensen die roepen; Maar ik heb al een proefje X gereden. Dan sta je te kijken naar iemand die nog alles goed moet leren, maar ze denken zelf dat ze dat al hebben gedaan met jaren lang dure manege lessen. En terecht, want daar zou je gewoon de basis moeten en kunnen leren.

En voor wie is het nou interessant om het mensen niet serieus te leren? of gewoon niet goed? Ik zie niet wie daar belang bij heeft.

Maar kom ik ergens lesgeven waar het hele dorp bij mevrouw X lest, want die heeft hoog niveau gereden en je ziet de paarden stuk voor stuk heel ongemakkelijk lopen, is het echt onwetendheid. Die dame geeft de mensen zo les en die mensen hebben geen idee of ze het goed of verkeerd doen. Ze kijken tegen iemand op, de buren lessen ook bij die dame, dus zal allemaal wel goed zijn.

Mevrouw X vind zichzelf ook een goede instructrice, want heeft niveau gereden, papiertje, veel tevreden klanten en ziet of weet echt niet wat ze fout doet. Die gaat dan ook niet veranderen.

Wat je ook ziet, is dat als mensen een flinke achterban opbouwen, ze op social media ook best andere dingen dan hun weg/manier belachelijk kunnen maken. De volgers nemen het klakkeloos over.

En zelfs als paarden het 100x aangeven dat ze niet happy zijn, pijn en of ongemak tonen, worden ze niet gehoord. Men zegt al snel; Probeer eens eenander bitje........Of pak maar even een tijdje de slof erbij. Je kan een tijdje supplement X geven, want dat helpt bij..........vul maar in.
En ongeacht of het goed is of niet, is het symptoom bestrijding en is men gewoon niet kritisch genoeg naar de trainer.
Als ik streng en eerlijk ben, maar wel goed les zou geven, krijg ik zelfs eerder de schuld van de slechte dingen. Dan als iemand mensen naar de mond praat, er ene gezellig uurtje van maakt etc.

996981
Berichten: 9782
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:48

Oh wauw... nu wordt het maar gegooid op disrespect? Nog nooit gehoord dat je het als jongvolwassene altijd met een oudere eens moet zijn, omdat het oneens zijn met elkaar en dat fatsoenlijk kunnen onderbouwen respectloos is.

Wat een bijzondere manier van discussiëren. Ik had verwacht een volwassen discussie te kunnen voeren. Maar dat kan dus niet, want ik ben niet even oud als jij >;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:23

superpony schreef:
..En niet iedereen is geschikt voor elke doelgroep.

Als je doelgroep vervangt door opleiding, heb je dan niet net de kern van dit discussiestuk te pakken?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:37

Rex_Rolfo schreef:
superpony schreef:
..En niet iedereen is geschikt voor elke doelgroep.

Als je doelgroep vervangt door opleiding, heb je dan niet net de kern van dit discussiestuk te pakken?


Ja, ook.

In mijn ogen moet de voorselectie veel strenger. Of iets van een voor traject waarna mensen nog kunnen afvallen bijv.

Ik vind de opleidingen veel te beperkt. Maar ook de organisaties die opleidingen bieden, vinden vast dat zij het goed doen. Waarom zou je anders deze opleidingen zo aanbieden?Echt heel veel ontwikkeling zit er ook niet in.

Er zijn dan een paar opleidingen die anders werken, maar daar kan je ook echt vraagtekens bij stellen. Komt ook omdat het persoonlijk blijft. Wat wil je leren, wat kan je leren etc.
Op school heb je natuurlijk niveau's op basis van oa intelligentie. Maar iemand kan prima in het Z komen, zonder een heel hoog iq. Toch wordt het dan lastiger om theoretische kennis te verwerken en later weer om te zetten in de lessen.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:45

De Orun is een paar jaar geleden juist volledig op de schop gegaan..dat is toch ontwikkeling? Misschien niet met het gewenste resultaat maar het is wel ontwikkeling.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:47

Elisa2 schreef:
De Orun is een paar jaar geleden juist volledig op de schop gegaan..dat is toch ontwikkeling? Misschien niet met het gewenste resultaat maar het is wel ontwikkeling.


Oke, vervang dan maar door vooruitgang. Misschien had ik het anders moeten verwoorden. Ik vind dat iig geen ontwikkeling. KNHS komt ook weleens met iets nieuws, dat ik denk; kom op 2021 we kunnen echt beter....

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:54

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
De Orun is een paar jaar geleden juist volledig op de schop gegaan..dat is toch ontwikkeling? Misschien niet met het gewenste resultaat maar het is wel ontwikkeling.


Oke, vervang dan maar door vooruitgang. Misschien had ik het anders moeten verwoorden. Ik vind dat iig geen ontwikkeling. KNHS komt ook weleens met iets nieuws, dat ik denk; kom op 2021 we kunnen echt beter....

Maar als je grootste financiers vast willen houden aan "het oude" dan kun je vanalles willen als bond maar het zal maar moeizaam door de besluitvorming komen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:56

Babootje schreef:
kijken naar de kant waar je paard op moet (waar je in zekere zin -heel subtiel - al een gewichtshulp mee geeft). Het is voor een paard logisch dat als het een bepaalde kant op moet je hem ook die kant op begeleidt met je teugel en met je gewicht.

'Kijken waar je naartoe wil' is voor mij de allerbelangrijkste hulp. Dan valt al de rest vanzelf (en zonder starheid) op zijn plaats. Het is alsof je geblinddoekt door een winkelstraat zou stappen met een kleuter in je nek. Reken maar dat je perfect kan zeggen waar de speelgoedwinkels zijn !
En toch wordt dit heel weinig gebruikt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:59

ikke schreef:
Maar als je grootste financiers vast willen houden aan "het oude" dan kun je vanalles willen als bond maar het zal maar moeizaam door de besluitvorming komen.


Raar toch?

Het gaat om sport met paarden en niemand die zich echt interesseerd voor de paarden.........Als je kritisch bent, wordt dat niet gewaardeert.
De top is het voorbeeld, waar je juist daar veel verandering wilt zien.

Ik zou als ik lid was, allang zijn opgestapt.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:02

Sclimpre schreef:
Babootje schreef:
kijken naar de kant waar je paard op moet (waar je in zekere zin -heel subtiel - al een gewichtshulp mee geeft). Het is voor een paard logisch dat als het een bepaalde kant op moet je hem ook die kant op begeleidt met je teugel en met je gewicht.

'Kijken waar je naartoe wil' is voor mij de allerbelangrijkste hulp. Dan valt al de rest vanzelf (en zonder starheid) op zijn plaats. Het is alsof je geblinddoekt door een winkelstraat zou stappen met een kleuter in je nek. Reken maar dat je perfect kan zeggen waar de speelgoedwinkels zijn !
En toch wordt dit heel weinig gebruikt.

Maarre, wat doe je dan als je paard al vooral NIET kijkt naar waar ie naar toe wil (of gaat, zo je wil)??



superpony schreef:
ikke schreef:
Maar als je grootste financiers vast willen houden aan "het oude" dan kun je vanalles willen als bond maar het zal maar moeizaam door de besluitvorming komen.


Raar toch?

Het gaat om sport met paarden en niemand die zich echt interesseerd voor de paarden.........Als je kritisch bent, wordt dat niet gewaardeert.
De top is het voorbeeld, waar je juist daar veel verandering wilt zien.

Ik zou als ik lid was, allang zijn opgestapt.

Nee. De daadwerkelijke belangen op de achtergrond zijn hele andere belangen dan die op de voorgrond gepresenteerd worden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:05

Sclimpre schreef:
Babootje schreef:
kijken naar de kant waar je paard op moet (waar je in zekere zin -heel subtiel - al een gewichtshulp mee geeft). Het is voor een paard logisch dat als het een bepaalde kant op moet je hem ook die kant op begeleidt met je teugel en met je gewicht.

'Kijken waar je naartoe wil' is voor mij de allerbelangrijkste hulp. Dan valt al de rest vanzelf (en zonder starheid) op zijn plaats. Het is alsof je geblinddoekt door een winkelstraat zou stappen met een kleuter in je nek. Reken maar dat je perfect kan zeggen waar de speelgoedwinkels zijn !
En toch wordt dit heel weinig gebruikt.


Ja, dat is heel gek. In de western wordt dit bijv echt non stop geroepen. Ik zeg ook altijd; niet kijken waar je niet heen wil. Schijnt dat motorrijders dat heel goed snappen.

Ik laat ook mensen op hun handen zitten en de zitbeenknobbels voelen. Ik begeleid het paard, laat mensen hun ogen dicht doen en ga dan slalommen, onverwacht naar recht en links etc. Dan voelen ze wat er gebeurt.
Daarna gaan we het juist gebruiken om bochten door te komen en mag iemand zo zelf sturen.

Of halthouden puur op ademhaling. Uitademen en je staat stil. Wel eerst in alle rust en een beetje helpen natuurlijk. Maar als ze al voelen dat het paard vertraagd of bijna stil wil gaan staan, heb je al wat winst.

Mensen met spanning, begin ik altijd met een gesprekje. Door het praten en ontspannen rondlopen, vloeit er vaak al spanning weg en kan doorgaans de ademhaling beter worden.

Of mensen met de handen op de buik laten voelen hoeveel spanning je hebt als je je adem inhoudt.

Er zijn zoveel dingen die je kan doen, tussendoor er nog bij kan pakken etc. Alles helpt bij later die zwaardere oefeningen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:08

@Ikke, jij moet kijken naar je heen wilt. Je paard zou dan moeten volgen. Maar het is wel internet. Veel mensen gaan naar links kijken en naar rechts hangen, dus er zit vaak wel wat werk bij.

Maar zelfs als ik cirkels rij met buiten stelling, kijk ik mn cirkel door. Onze schouders moeten synchroon blijven.
In principe vind ik het hoofd van het paard niet zo belangrijk. Je werkt aan het lijf en de eenheid van paard en ruiter is de gelijkheid van schouders.

En ja, alles waar geld komt kijken, is ellende..............helaas. Maar je zou denken dat leden nu meer info kunnen vergaren en ze dan leden zouden verliezen.

996981
Berichten: 9782
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:14

Heel veel commentaar, weinig concreets. Deurne bijvoorbeeld is destijds een regulier MBO geworden, omdat er veel commentaar was dat het ontoegankelijk was. En dat is een opleiding of school ook, als het niet gesubsidieerd wordt vanuit de overheid. Is dat wat we willen? Dat slechts een elite groepje de instructeursopleiding kan doen, omdat het voor Jan modaal te kostbaar is? Lijkt mij niet wenselijk.

De vraag is hoe je van te voren gaat bepalen of iemand geschikt gaat zijn voor het instructeursschap. Ga je die selectie doen op eigen rijervaring, intellectueel niveau, didactisch vermogen, parate kennis over management etc. Of geef je iedereen de kans de zichzelf in de opleiding en daarna, te ontwikkelen tot de paardenman/vrouw waar de markt om vraagt?

Immers is het instructeurs diploma, net als ieder ander diploma, een bewijs dat je hebt voldaan aan een bepaald curriculum. Dat curriculum wordt bepaald door vele factoren. Wijzigingen aanbrengen is net als in iedere andere vorm van onderwijs; niet zo makkelijk als het lijkt.

Het behalen van het diploma is een startbewijs. Je voldoet aan de criteria die door de opleiding wordt gesteld. Hoe hoog die criteria is, hangt af van welke opleiding je gaat doen. De trainer niveau 5 Orun is logischerwijs zwaarder dan de aspirant instructeurs opleiding. Die eerste groep staat al jaren met de voeten in de klei. Die laatste komt net kijken in het instructievak. Vanuit het behalen van het diploma begint het pas echt: ze gaan ervaring op doen in het veld. Kun je dan van ze verwachten dat ze geweldige instructeurs zijn? Waarschijnlijk nog niet.

Ergens tegen schoppen dat het niet goed is kunnen we allemaal. Een oplossing bedenken is veel lastiger.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 08-02-21 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:14

ikke schreef:
Sclimpre schreef:
'Kijken waar je naartoe wil' is voor mij de allerbelangrijkste hulp. Dan valt al de rest vanzelf (en zonder starheid) op zijn plaats. Het is alsof je geblinddoekt door een winkelstraat zou stappen met een kleuter in je nek. Reken maar dat je perfect kan zeggen waar de speelgoedwinkels zijn !
En toch wordt dit heel weinig gebruikt.

Maarre, wat doe je dan als je paard al vooral NIET kijkt naar waar ie naar toe wil (of gaat, zo je wil)??

Als jij kijkt waar je heen wil, geef je automatisch op een natuurlijke manier de richting aan. Het is uiteraard geen dwang, maar een aanwijzing. Als je paard je hulpen negeert, dan moet je een oplossing zoeken, dat is met alle hulpen zo.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:21

Ik lees mee, moet nog aantal blz , mooi om te lezen hoe wisselend er gekeken wordt naar wat van belang is.
Ik geef graag en geregeld les en verwonder me nog geregeld hoe slecht het gesteld is met de theoretische kennis van ruiters, en niet alleen de ex manege ruiters maar ook de startpashouders.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:35

superpony schreef:
@Ikke, jij moet kijken naar je heen wilt. Je paard zou dan moeten volgen. Maar het is wel internet. Veel mensen gaan naar links kijken en naar rechts hangen, dus er zit vaak wel wat werk bij.

Maar zelfs als ik cirkels rij met buiten stelling, kijk ik mn cirkel door. Onze schouders moeten synchroon blijven.
In principe vind ik het hoofd van het paard niet zo belangrijk. Je werkt aan het lijf en de eenheid van paard en ruiter is de gelijkheid van schouders.

En ja, alles waar geld komt kijken, is ellende..............helaas. Maar je zou denken dat leden nu meer info kunnen vergaren en ze dan leden zouden verliezen.

Maar dan loop je samen over het strand, zitten er mensen in het duin, waar je paard wat van VIND en dus naar kijkt. Dan kijk je samen dus, maar intussen ga je wel rechtdoor, want ja, daar loopt mama-paard..... :D

Maar als die leden er ook zo graag bij willen horen? Wellicht zelfs enige gelijkluidende belangen hebben?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:40

ikke schreef:
superpony schreef:
@Ikke, jij moet kijken naar je heen wilt. Je paard zou dan moeten volgen. Maar het is wel internet. Veel mensen gaan naar links kijken en naar rechts hangen, dus er zit vaak wel wat werk bij.

Maar zelfs als ik cirkels rij met buiten stelling, kijk ik mn cirkel door. Onze schouders moeten synchroon blijven.
In principe vind ik het hoofd van het paard niet zo belangrijk. Je werkt aan het lijf en de eenheid van paard en ruiter is de gelijkheid van schouders.

En ja, alles waar geld komt kijken, is ellende..............helaas. Maar je zou denken dat leden nu meer info kunnen vergaren en ze dan leden zouden verliezen.

Maar dan loop je samen over het strand, zitten er mensen in het duin, waar je paard wat van VIND en dus naar kijkt. Dan kijk je samen dus, maar intussen ga je wel rechtdoor, want ja, daar loopt mama-paard..... :D

Maar als die leden er ook zo graag bij willen horen? Wellicht zelfs enige gelijkluidende belangen hebben?


In principe is dat toch wel anders. Als je inderdada op het strand rijdt en recht boven je paard zit, zal hij vast rechtdoor blijven lopen als je alleen je hoofd draait om om je heen te kijken.

En stel.......dat een paard lang wordt gereden door mensen die scheef zitten, is het eigenlijk al gewend aan compenseren.
Op het moment dat je dit dus correct wel aanpakken, zal je misschien in het begin een tijdje het paard ook mee moeten nemen zoals ik het altijd noem.

Ik zie vaak mensen bijv naar links sturen, maar zelf hun gewicht naar rechts verplaatsen. Dan geef je dus al 2 signalen. Omdat men vaak de hulp met de hand sneller versterkt, zal het daar op reageren.

Maar stel nou dat je een mooie volte wilt rijden en je moet continu bijsturen is dat niet nodig als je kan leren om goed door de cirkel heen te kijken en ook een paard rechtop te houden op een cirkel.

Of wat je bijv heel vaak ziet is als mensen de a-c lijn of diagonaal op willen komen. Ze kijken naar de letter waar ze willen gaan oversteken. Mensen sturen het paard de lijn op met een kleine bocht. Dat is vaak teveel, dus moeten ze corrigeren.
Als je bijna bij A bent en je kijkt naar C en neemt je paard wel netjes mee, kom je netjes recht uit op de a-c lijn.

Dit is even de korte theoretische uitleg, want er gaat vaak nog meer mis en dan moet je daar aan werken. Mensen sturen alsnog te ver door, raken uit balens in bochten etc.

En het is in het begin allemaal niet erg dat het niet zo perfect is. Je leert kinderen en beginners wel op de letters of tekeningen te rijden, maar neemt er dan bijv pionnen bij. Of je legt 2 balkjes neer waar ze tussendoor moeten.
Zeker kinderen kunnen heel leuk ontzettend hun best doen. En nog leuker als je tussendoor even de hals laat strekken en wat verteld of je laat ze wat vragen en je legt daarop wat uit, weten ze dat allemaal nog te vertellen. Ze vinden het juist prachtig dat ze dingen weten en kunnen.

Waar volwassen het soms echt pittig hebben als ze net beginnen. Die denken zoveel na en willen alles te snel goed kunnen en doen. Maar ook dan moet je de manier vinden om iemand echt iets te leren, dat iemand niet te snel gaat opgeven en wel gemotiveerd blijft en er lol in houdt.

Ik begrijp daarom vaak wel dat volwassenen sneller een eigen paardje kopen en voor 1 op 1 privelssen kiezen.

Wat de leden betreft; Ik denk dat mensen lid blijven omdat ze de wedstrijden willen rijden?? Verder heb je er weinig belang bij om lid te zijn en anno 2021 weet iedereen toch wel wat er mis is in de paardensport.

Ik denk dat veel mensen ook denken; Ik kies mijn eigen intsructie en die is wel goed en verder ook denken dat ze niks kunnen veranderen aan de misstanden. En dat snap ik gewoon.

Maar dit stuk werd op meer plekken gedeeld en de vraag was; wat vind je van het niveau en hoe kan het beter? Daar heb ik op gereageerd elders met wat mij een betere aanpak lijkt, maar dan ben je er nog lang niet.

Ik zie, lees en hoor wel steeds meer kritiek op hoe het nu is en het lijkt erop dat er wel echt beweging gaat komen. Maar dat zal echt lang duren en dan nog steeds niet het ideaal zijn voor de mensen die wel het welzijn echt voorop hebben, zich hebben verdiept in de anatomie van het paard, goed management etc. Het zal toch ergens weer een middenweg moeten worden.

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:05

Die theorie is me bekend en in die omstandigheden speelde er ook wat meer; zoals dat het paard wil dat ik op rechts ga zitten maar ik ben op links, zeg maar, dus dat geeft allerlei reacties naar elkaar toe maar we eindigden rechtuit omdat we dan beide de minste concessie hoevden te doen en dat leert je dan ook weer waar je balans hoort te zijn. Dat was een boeiend procesje op die eerste reis. Ondertussen ben ik al vaker met dat paard op stap geweest en zie je d'r denken: oh ja, jij.

Ik vraag me dat toch af.
Ik zie dat ook op andere vlakken waar "de oude garde" vast houdt aan oude waardes maar links en rechts wordt ingehaald door de jongere generatie.

Ik heb het idee dat er bij organisaties als de KNHS iets soortgelijks speelt van eigen belangen, eilandjes en ons-kent-ons. Naarmate die "oude" mensen verdwijnen uit de organisatie, zie je zo'n organisatie langzaam aan moderniseren door de lagen heen.

Voordeel van het bedrijfsleven is dat je op enig moment heel vriendelijk bedankt wordt voor bewezen diensten, een gouden handdruk en maakt iets moois van de komende tijd. Bij organisaties als de KNHS geldt die grens veel minder en zijn bepaalde invloeden sterker doorgegeven. Benoem je dat negatief, dan kun je dat vriendjespolitiek noemen.

996981
Berichten: 9782
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:14

Wederom veel kritiek, zonder concrete oplossingen.

Wat moet er volgens jullie veranderd worden? Hoe moet dit veranderd worden? Waarom moet dit veranderd worden? Hoe ga je zorgen dat er draagvlak is/komt voor de veranderingen?

ikke

Berichten: 37609
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:34

996981 schreef:
Wederom veel kritiek, zonder concrete oplossingen.

Wat moet er volgens jullie veranderd worden? Hoe moet dit veranderd worden? Waarom moet dit veranderd worden? Hoe ga je zorgen dat er draagvlak is/komt voor de veranderingen?

Datgene wat niet deugd aan zo ongeveer elke sportbond.

Dus nee, ik heb niet de illusie dat dat zomaar verandert.

996981
Berichten: 9782
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:40

ikke schreef:
996981 schreef:
Wederom veel kritiek, zonder concrete oplossingen.

Wat moet er volgens jullie veranderd worden? Hoe moet dit veranderd worden? Waarom moet dit veranderd worden? Hoe ga je zorgen dat er draagvlak is/komt voor de veranderingen?

Datgene wat niet deugd aan zo ongeveer elke sportbond.

Dus nee, ik heb niet de illusie dat dat zomaar verandert.


Als je zelf nog te beroerd bent om onderbouwt op papier te zetten wát er volgens jou verandert moet worden dan verandert er sowieso niets nee :roll:

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:04

Wat er volgens mij veranderd zou kunnen gaan worden is de opzet van de instructeurs bijscholingen, ik ben er geregeld bij en ik heb al meerdere keren in de ideeën bus gegooid dat ik ondertussen de geweldige voorbeeld paarden van de dressuur stallen wel gezien heb maar dat dat niet het materiaal is waar ik mee werk, en dat ik dus voorstel dat ze het gewone volk uitnodigen met hun tinkers, niet zo ideale recreatie paarden en noem nog maar eens iets op. Ook vind ik het controle systeem rammelen, geef elke start /lidmaatschappas een foto en laat die checken bij binnenkomst, nu vul je je persoonsnr in en je krijgt je licentie punten, want je bent geweest. Mooi dat blind vertrouwen, maar ik weet dat mensen hun persoonsnr in laten vullen door anderen. Dat werkt dus ook niet- al belazerd je jezelf.
En er zou ook meer controle uit de bijscholingen gedaan kunnen worden, bv via een telefoon app waarop je meedoet aan een algemene kennis test, er kan zoveel .