[OP] Niveau instructie paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:37

Hm dat vind ik wel een goede, bij ons mochten er toendertijd ook geen fjorden, tinkers, friezen e.d meelopen terwijl juist die paarden om een andere aanpak vragen dan het gemiddelde kwpn talent. (zeker omdat ze gewoon echt goed gereden moeten worden om ze dressuurmatig goed voor elkaar te kunnen krijgen) Naar mijn idee kan dat juist enorm leerzaam zijn.

En op die manier kan een instructeur zich ook meer bewijzen dat ze goed les kunnen geven lijkt me als je ook je training kan aanpassen op de lichamelijk wat moeilijkere paarden en deze toch weet te verbeteren.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:02

Je kan je als instructeur juist onderscheiden als je met meerdere typen paarden kan werken, als je je daar kan aan passen het hele standaard aanpak riedeltje van de orun werkt niet voor alle modellen en rassen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:27

ikke schreef:
Die theorie is me bekend en in die omstandigheden speelde er ook wat meer; zoals dat het paard wil dat ik op rechts ga zitten maar ik ben op links, zeg maar, dus dat geeft allerlei reacties naar elkaar toe maar we eindigden rechtuit omdat we dan beide de minste concessie hoevden te doen en dat leert je dan ook weer waar je balans hoort te zijn. Dat was een boeiend procesje op die eerste reis. Ondertussen ben ik al vaker met dat paard op stap geweest en zie je d'r denken: oh ja, jij.

Ik vraag me dat toch af.
Ik zie dat ook op andere vlakken waar "de oude garde" vast houdt aan oude waardes maar links en rechts wordt ingehaald door de jongere generatie.

Ik heb het idee dat er bij organisaties als de KNHS iets soortgelijks speelt van eigen belangen, eilandjes en ons-kent-ons. Naarmate die "oude" mensen verdwijnen uit de organisatie, zie je zo'n organisatie langzaam aan moderniseren door de lagen heen.

Voordeel van het bedrijfsleven is dat je op enig moment heel vriendelijk bedankt wordt voor bewezen diensten, een gouden handdruk en maakt iets moois van de komende tijd. Bij organisaties als de KNHS geldt die grens veel minder en zijn bepaalde invloeden sterker doorgegeven. Benoem je dat negatief, dan kun je dat vriendjespolitiek noemen.


Ligt eraan welke generatie je nu met oude garde en jongere generatie bedoeld.

Ik ben zelf blijven ontwikkelen en vind de meest gehoorde smoes; Ik doe het al 30jr zo echt vreselijk. Ik rij ook 40+ jaren, maar niet zoals nu.

Qua rijden vind ik juist de dat de jongere generatie stappen heeft overgeslagen. En dan met name op het gebied van goede zit en losrijden bijv. Echt totaal anders dan wij ooit leerden. Waar ik dan het oude beter vond, hou ik wel daar aan vast.
Maar met nieuwe invloeden zoals letten op ademhaling, balans etc.

Er wordt links en rechts wel wat geprobeerd, maar het zal een proces van jaren zijn voor alles ten goede zal veranderen. Als dat al ooit volledig gaat gebeuren. Want wat weten we over 10 jaar?

KNHS is misschien ook iets te machtig en de belangen zijn totaal anders dan die van de gemiddelde ruiter die gewoon goed wil leren rijden en er plezier in wil hebben.
Daarom zijn er dus ook al andere erkende opleidings mogelijkheden.

Als je nu kijkt naar de top, de voorbeelden van de sport en waar het geld zit, kan je nooit in 1 keer de bezem erdoor halen. Maar door mensen voor te lichten en continu aan het lespakket te werken en te ontwikkelen met nieuwe inzichten, kan het wel verbeteren.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:16

Heel bizar hoe dit topic door sommigen benaderd wordt. Veel mensen hebben een mening, die ze presenteren als voldongen feit. Hoeveel van die mensen hebben daadwerkelijk de afgelopen 10 jaar een instructeursopleiding gevolgd? Hoeveel mensen weten precies wat er wordt onderwezen, waarom en door wie?

''vroeger'' waren er strenge eisen aan instructeursopleidingen. dat was niet goed, want iedereen moest de kans krijgen instructeur te worden. Dat is waar we nu zijn. Je hoeft niets met paarden te hebben, om instructeur te mogen worden. Het is logisch dat de gemiddelde kwaliteit van instructeurs dan omlaag gaat. Het betekend echter niet, dat er helemaal geen goede instructeurs meer worden opgeleid.

Er zijn nog steeds mensen die wél zelf al verdienstelijk gepresteerd hebben voor de instructeur willen worden en dit ook goed over kunnen brengen op anderen. Door de insteek ''alles moet voor iedereen toegankelijk zijn'' krijg je als afnemer van de service een grotere verantwoordelijkheid het kaf zelf van het koren te scheiden, omdat opleidingen dit niet meer mogen.

Het open stellen van een opleiding voor iedereen doet het gemiddelde niveau verlagen. Dat lijkt mij een logisch gevolg. Als er hogere eisen waren, bijvoorbeeld zelf minimaal twee paarden Z gereden hebben voor je de basisopleiding mag doen, zal het niveau stijgen. Immers hebben deze mensen zelf de nodige uren in het zadel doorgebracht en kan je aannemen dat ze weten hoe bepaalde oefeningen eruit moeten zien, hoe ze moeten voelen, waarvoor je ze toepast en hoe je ze rijdt.

Als je de toelatingseisen verhoogt, gaat er echter een andere groep op de achterste benen staan, want praktijkervaring is niet inherent aan het worden van een goed instructeur.

Waar ga je dan op selecteren?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:40

996981 schreef:
want praktijkervaring is niet inherent aan het worden van een goed instructeur.

Daar loopt toevallig ook net een topic over: [RT-D] Een instructeur rijdt zelf...

Naar mijn idee is praktijkervaring wél belangrijk, mensen die iets goed over kunnen brengen zonder het zelf gedaan te hebben zul je met een vergrootglas moeten zoeken. Dat is meer de uitzondering die een regel bevestigd.


Heb ik nog twee vragen:
- moet iedereen met een opleiding kunnen beginnen of mag er een toelatingseis worden gesteld? Hoe streng is dan een tweede
- als er mensen beginnen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, beperkt dat dan niet enorm de groeimogelijkheden van de mensen die wel al ruim ervaring met paarden en paardrijden hebben?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:49

Rex_Rolfo schreef:
996981 schreef:
want praktijkervaring is niet inherent aan het worden van een goed instructeur.

Daar loopt toevallig ook net een topic over: [RT-D] Een instructeur rijdt zelf...

Naar mijn idee is praktijkervaring wél belangrijk, mensen die iets goed over kunnen brengen zonder het zelf gedaan te hebben zul je met een vergrootglas moeten zoeken. Dat is meer de uitzondering die een regel bevestigd.


Heb ik nog twee vragen:
- moet iedereen met een opleiding kunnen beginnen of mag er een toelatingseis worden gesteld? Hoe streng is dan een tweede
- als er mensen beginnen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, beperkt dat dan niet enorm de groeimogelijkheden van de mensen die wel al ruim ervaring met paarden en paardrijden hebben?

Ben ik met je eens. Ik zou ook nooit bij iemand gaan lessen die zelf niet verdienstelijk presteert. De theorie leren kan ik immers zelf ook, ik wil dat iemand met kan uitleggen hoe het moet voelen en waarom. Wat ik precies moet doen, op welk exact moment, wanneer ik juist niets moet doen. Die een type paard kan doorgronden omdat hij/zij er zelf ervaring mee heeft en zo dus tot goede oplossingen kan komen voor eventuele problemen.

Maar er zijn dus ook mensen die het prima vinden als een instructeur weinig praktijkervaring heeft. Die mensen uitsluiten van de instructeursopleiding gaat in die groep dus kwaad bloed zetten.

- In mijn ogen mogen er in bepaalde gevallen best toelatingseisen worden gesteld aan opleidingen. Zeker als de praktijkervaring en kennis die je nodig hebt niet te leren valt in een paar maanden/jaren.
- Ja, als een aantal leerlingen de meest basale dingen nog moeten leren remmen zij automatisch de mensen met meer kennis en ervaring in hun ontwikkeling.

Voor degene die de instructeursopleidingen zo slecht vinden: van welke opleiding komen enkel en alleen vakbekwame toppers?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:42

996981 schreef:
''vroeger'' waren er strenge eisen aan instructeursopleidingen. dat was niet goed, want iedereen moest de kans krijgen instructeur te worden. Dat is waar we nu zijn. Je hoeft niets met paarden te hebben, om instructeur te mogen worden. Het is logisch dat de gemiddelde kwaliteit van instructeurs dan omlaag gaat. Het betekend echter niet, dat er helemaal geen goede instructeurs meer worden opgeleid.


Nog vroeger dan jij je kunt herinneren - het prehistorisch tijdperk - voor 1968 was er nog helemaal geen instructeursopleiding. En toen in 1968 Deurne begon was dat echt een elite opleiding.
Dan moest je eerst een leerling-pikeur opleiding volgen in Gorssel (en paardenhouderij achtige vakopleiding) en daarna een opleiding pikeur-instructeur van 9 maanden in Deurne. En dat was het dan.
Vanaf 1977 werd de opleiding zo'n beetje zoals we hem kenden.

Met de opening ging de tweejarige particuliere (semirijks)opleiding tot pikeur-instructeur van start. Om tot deze opleiding toegelaten te worden moest de leerling eerst de titel leerling-pikeur behaald hebben aan de vakopleiding in Gorssel. De opleiding duurde 9 maanden en 3 maanden stage. Kosten 12.000 en 2 eigen paarden meenemen (een jonge en een ervaren) :D :D
Zo hoogstaand (met uitzondering van de eliteklasse) was dat volgens mij destijds ook weer niet.
De Orun is meen ik in 1985 gestart. Ik kan me herinneren dat de manege-eigenaar en mijn instructeur dus eigenlijk een diploma moest gaan halen. Wat hij nooit heeft gedaan. Ook voor het versneld traject heeft hij bedankt. De man is inmiddels in de 70, woont in Spanje en traint nog steeds paarden op niveau. _/-\o_

Dus ja, alles is subjectief. Ik denk dat het heel moeilijk is om de huidige opleidingen te beoordelen ten opzichte van hoe het vroeger was. Iedere tijd heeft zijn eigen dynamiek.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:56

Iemand kan best heel goed rijden, zonder te presteren. Niet iedereen start (veel) wedstrijden of wint alles. Maar dat wil niet zeggen dat het geen hele fijne, veelzijdige ruiters zijn die diverse paarden goed kunnen opleiden.

Er zijn bijv mensen die hun paarden eerst door trainer A laten inrijden en na de basis naar een sport ruiter brengen om het paard op wedstrijden uit te brengen.

Dan is het niet wie een betere ruiter is, maar beiden hebben kwaliteiten.

Of mensen nou de afgelopen 10 jr of 30jr geleden een opleiding hebben gedaan, is pas belangrijk als het een negatief effect heeft op de kwaliteit van lesgeven. Maar je komt elkaar tegen, komt leerlingen van elkaar tegen, dus kan op een gegeven moment wel oordelen over de kwaliteit van lesgeven en daarmee vraagtekens stellen bij opleidingen.

Ook blijven mensen op de hoogte, hebben contacten en komen soms verder dan hun eigen voordeur om te zien wat er gaande is, hoe de ontwikkeling is etc.
Ik heb mensen les gegeven die zelf de opleiding zijn gaan doen en daar niet tevreden over waren, maar ook mensen die meegaan als gastruiter en zich enorm verbazen.
Als dit slechts 1 persoon is en je hoort maar 1 groepje mensen, is dat een persoonlijke mening.

Op het moment dat meerdere mensen dingen opvallen, contact met elkaar zoeken, in overleg gaan met elkaar, ga je wel een beeld zien wat er mis is.

Maar kritisch zijn is lastig, want zoals al geschreven is, speelt vriendjespolitiek en geld een belangrijke rol.

Over praktijk ervaring; Er zijn ook mensen die maar 1 paard ooit opleiden en dan roepen dat ze Z gereden hebben. 1 Paard is al knap, maar het is dan geen brede kennis of ervaring. Echter weet je niet wat iemand thuis doet.
Ik sta op wedstrijden soms met stomme verbazing te kijken hoe mensen uberhaupt in het Z zijn gekomen. Maar ook daar wordt al jaren geklaagd over het niveau van de jury's en manieren van jureren.

Het zal vast nooit perfect worden, zolans het mensen werk is, maarje hebt te maken met een andere tijd. Als mensen nu niet tevreden zijn en het op social media gooien, gaat het sneller en veel meer rond. Als er foto's gemaakt worden of mensen filmen, kan het ook overal meegekeken worden. Dat is echt een andere wereld dan 30jr geleden.

Mensen namen toen hun instructie minder snel in twijfel. Instructeurs hadden ook meer aanzien.

In principe kan je overal wel wat leren, ook hoe het niet moet. Maar iemand als bijv een Anky heeft zelf veel behaald. Wie staat er dan boven haar, van wie zij les zou moeten hebben?

Hoe een paard moet lopen en correct gereden moet worden, is ook theoretische kennis. De anatomie van het paard zou het uitgangspunt moeten zijn. Niet hoe wij het er mooi uit vinden zien, wat ik vaak hoor als mensen naar paarden zoals Totilas keken bijv.

Steeds vaker willen mensen ook bij een georganiseerde dissectie van het paard aanwezig zijn wat echt ontzettend leerzaam is en je hoort van mensen hoe ze geschrokken zijn of toch anders tegen bepaalde manieren van trainen zijn gaan aan kijken.

Of mensen goed leren lesgeven en ook goed blijven lesgeven en blijven ontwikkelen ligt aan de personen zelf. Hoeveel interesse en hart heb je. Als er geen bijscholing verplicht is bijv, moet dat echt uit mensen zelf komen. Maar dat hoort dan bij je Cv en daar kan een klant je op uitkiezen.

En het is helemaal niet dat mensen klagen en niks doen. Alleen kan niet 1 iemand alleen alles veranderen. Mensen gaan inventariseren, koppen bij elkaar steken en in gesprek met partijen. Dat kost tijd, geld en een lange adem.

Feit is dat heel veel mensen al even aangeven dat er dingen mis zijn en alleen dat kan al een stap zijn. Maar 1 iemand alleen kan dat niet. Daarom schrijft de schrijfster ook dit stuk en wordt er gediscussieerd, geinventariseerd etc.

Dat wordt niet hier op Bokt opgelost.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:05

Babootje schreef:
996981 schreef:
''vroeger'' waren er strenge eisen aan instructeursopleidingen. dat was niet goed, want iedereen moest de kans krijgen instructeur te worden. Dat is waar we nu zijn. Je hoeft niets met paarden te hebben, om instructeur te mogen worden. Het is logisch dat de gemiddelde kwaliteit van instructeurs dan omlaag gaat. Het betekend echter niet, dat er helemaal geen goede instructeurs meer worden opgeleid.


Nog vroeger dan jij je kunt herinneren - het prehistorisch tijdperk - voor 1968 was er nog helemaal geen instructeursopleiding. En toen in 1968 Deurne begon was dat echt een elite opleiding.
Dan moest je eerst een leerling-pikeur opleiding volgen in Gorssel (en paardenhouderij achtige vakopleiding) en daarna een opleiding pikeur-instructeur van 9 maanden in Deurne. En dat was het dan.
Vanaf 1977 werd de opleiding zo'n beetje zoals we hem kenden.

Met de opening ging de tweejarige particuliere (semirijks)opleiding tot pikeur-instructeur van start. Om tot deze opleiding toegelaten te worden moest de leerling eerst de titel leerling-pikeur behaald hebben aan de vakopleiding in Gorssel. De opleiding duurde 9 maanden en 3 maanden stage. Kosten 12.000 en 2 eigen paarden meenemen (een jonge en een ervaren) :D :D
Zo hoogstaand (met uitzondering van de eliteklasse) was dat volgens mij destijds ook weer niet.
De Orun is meen ik in 1985 gestart. Ik kan me herinneren dat de manege-eigenaar en mijn instructeur dus eigenlijk een diploma moest gaan halen. Wat hij nooit heeft gedaan. Ook voor het versneld traject heeft hij bedankt. De man is inmiddels in de 70, woont in Spanje en traint nog steeds paarden op niveau. _/-\o_

Dus ja, alles is subjectief. Ik denk dat het heel moeilijk is om de huidige opleidingen te beoordelen ten opzichte van hoe het vroeger was. Iedere tijd heeft zijn eigen dynamiek.


Vroeger hadden mijn ouders les van iemand die bij de bereden politie werkte. Mijn vader heeft geleerd dat het bloed in zijn handen moest staan en je dan pas kon rijden.

Toen ik de les eindelijk in mocht, vond mijn vader het helemaal niks, dat rondjes rijden en zoethappige gedoe met al die theorie die wij mee kregen. Dat was geen rijden.......

Ik wilde echt heel graag naar Deurne, maar vriendinnen die er al waren ( geweest) kwamen soms huilend terug. Het stond bekend als; erger dan het leger.
We gingen uit en dan stonden ze in het toilet te huilen; Ik mag geen make up op, ik mag geen schoudervulling dragen.......
Je werd gewoon bang gemaakt en durfde er amper heen.

Lag er misschien ook aan wat je gewend was. Ik kwam van heel zoethappige les, naar strenger, naar echt heel streng. Maar het was ook net een soort overgangsperiode dat het drillen wat minder werd. Plezier met rijden begon voorop te staan. Kleding keuze werd vrijer, want daarvoor reden we allemaal wel met vrij saaie kleding.

Maar als ik terug denk naar hoe paarden behandeld werden, word ik echt niet zo vrolijk.

Wel was het ook wel regio afhankelijk. Ik ben begonnen op een manege en hoorde later pas dat mensen van mijn generatie ook lol met je knol hebben geleerd in regio's waar boeren waren en paarden/pony's in een wei bij de buren stonden, uiterlijkheden minder belangrijk waren etc.

Wat je nu krijgt is ook veel wildgroei in opleidingen en dat komt ook de kwaliteit niet helemaal ten goede. Maar mensen hebben wel meer keus. Het is alleen hoe weet je wat je kiest?

Ook na een Deurne of Orun gingen mensen hun eigen smaakjes toevoegen. En soms doe je een opleiding erbij waar je spijt van hebt en soms krijg je nieuwe inzichten.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:27

superpony schreef:
ikke schreef:
Die theorie is me bekend en in die omstandigheden speelde er ook wat meer; zoals dat het paard wil dat ik op rechts ga zitten maar ik ben op links, zeg maar, dus dat geeft allerlei reacties naar elkaar toe maar we eindigden rechtuit omdat we dan beide de minste concessie hoevden te doen en dat leert je dan ook weer waar je balans hoort te zijn. Dat was een boeiend procesje op die eerste reis. Ondertussen ben ik al vaker met dat paard op stap geweest en zie je d'r denken: oh ja, jij.

Ik vraag me dat toch af.
Ik zie dat ook op andere vlakken waar "de oude garde" vast houdt aan oude waardes maar links en rechts wordt ingehaald door de jongere generatie.

Ik heb het idee dat er bij organisaties als de KNHS iets soortgelijks speelt van eigen belangen, eilandjes en ons-kent-ons. Naarmate die "oude" mensen verdwijnen uit de organisatie, zie je zo'n organisatie langzaam aan moderniseren door de lagen heen.

Voordeel van het bedrijfsleven is dat je op enig moment heel vriendelijk bedankt wordt voor bewezen diensten, een gouden handdruk en maakt iets moois van de komende tijd. Bij organisaties als de KNHS geldt die grens veel minder en zijn bepaalde invloeden sterker doorgegeven. Benoem je dat negatief, dan kun je dat vriendjespolitiek noemen.


Ligt eraan welke generatie je nu met oude garde en jongere generatie bedoeld.

Ik ben zelf blijven ontwikkelen en vind de meest gehoorde smoes; Ik doe het al 30jr zo echt vreselijk. Ik rij ook 40+ jaren, maar niet zoals nu.

Qua rijden vind ik juist de dat de jongere generatie stappen heeft overgeslagen. En dan met name op het gebied van goede zit en losrijden bijv. Echt totaal anders dan wij ooit leerden. Waar ik dan het oude beter vond, hou ik wel daar aan vast.
Maar met nieuwe invloeden zoals letten op ademhaling, balans etc.

Er wordt links en rechts wel wat geprobeerd, maar het zal een proces van jaren zijn voor alles ten goede zal veranderen. Als dat al ooit volledig gaat gebeuren. Want wat weten we over 10 jaar?

KNHS is misschien ook iets te machtig en de belangen zijn totaal anders dan die van de gemiddelde ruiter die gewoon goed wil leren rijden en er plezier in wil hebben.
Daarom zijn er dus ook al andere erkende opleidings mogelijkheden.

Als je nu kijkt naar de top, de voorbeelden van de sport en waar het geld zit, kan je nooit in 1 keer de bezem erdoor halen. Maar door mensen voor te lichten en continu aan het lespakket te werken en te ontwikkelen met nieuwe inzichten, kan het wel verbeteren.

Dat is, in mijn waarneming, van alle leeftijden.

Toen ik solliciteerde op mijn huidige baan, kreeg ik de vraag: hoe kijk je aan tegen veranderingen?
Ons vak is een grote verandering. Het enige wat blijft, is de natuurkundige basis van ons vak. Voor de rest is er niks meer over van wat ik ooit leerde op school. Als je niet tegen veranderingen kunt, hoor je niet thuis in ons vak.

In veel omstandigheden kom je nog weg met "vasthouden aan wat je kent" maar uiteindelijk verlies je het. De topsport en de geldschieters met hun belangen zullen het nog wel even tegen houden, maar uiteindelijk zullen ook zij moeten buigen of barsten.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:31

knollentuin schreef:
Je kan je als instructeur juist onderscheiden als je met meerdere typen paarden kan werken, als je je daar kan aan passen het hele standaard aanpak riedeltje van de orun werkt niet voor alle modellen en rassen.


Ja en volgens mij kun je dit alleen als je zelf echt goed weet hoe je een paard moet trainen en rijden. Dus dit zou een mooi criterium kunnen zijn.

En ja, wat is ervaring..2x Z rijden op leerpaarden? met veel hulp van een instructeur? Of veel ervaring hebben met africhten/ rijtechnische problemen oplossen? Ik zou dan voor de 2e kiezen. Mits degene wel weet hoe een paard op te leiden naar hoog niveau.

Ik denk wel dat het aan de persoon zelf ligt of het wel of geen goede instructeur is/ wordt. Ik zie de opleidingen als een papiertje halen voor de verzekering en wat theoretische kennis. Niet als de plek waar je echt leert rijden/ paarden leert africhten/ opleiden etc. En ja, ik spreek uit ervaring met zowel Orun als paardenhouderij diploma. Heb toch echt het meeste geleerd op en in het werk met de paarden.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:36

Het grootste punt ligt bij de ruiters zelf, vind ik zelf.
Mensen zijn snel makkelijk, gaan zelf niet op zoek en dat bedoel ik meerdere kanten uit.
*Zo heb ik het geleerd- als in ik doe precies wat m'n instructie zegt en dat neem ik aan als de waarheid, dat is heel mooi als dat zou kunnen ,maar ik hoor geregeld instructeurs dingen roepen dat ik denk, nouuuuuuu- ik adviseer m'n lesklanten om alles wat ze niet snappen, waar ze twijfels bij hebben na te zoeken en na te vragen, verdiep je zelf in de materie
* Deze instructie geeft hier iedereen op stal les dus dan zal het wel goed zijn, ook al voelt t niet helemaal lekker toch blijven ze lessen- en dat kan ook omdat mensen degene die les geeft niet voor t hoofd willen stoten of de groep mede lesklanten
* De instructeur rijdt zelf heel hoog dus het is een goede insteucteur- en dan hoef je dus als ruiter niet te twijfelen en neem je klakkeloos aan wat diegene je leert.
Ik kan zo nog veel meer voorbeelden opnoemen en ook vanuit de instructeurs

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:50

Elisa2 schreef:
knollentuin schreef:
Je kan je als instructeur juist onderscheiden als je met meerdere typen paarden kan werken, als je je daar kan aan passen het hele standaard aanpak riedeltje van de orun werkt niet voor alle modellen en rassen.


Ja en volgens mij kun je dit alleen als je zelf echt goed weet hoe je een paard moet trainen en rijden. Dus dit zou een mooi criterium kunnen zijn.

En ja, wat is ervaring..2x Z rijden op leerpaarden? met veel hulp van een instructeur? Of veel ervaring hebben met africhten/ rijtechnische problemen oplossen? Ik zou dan voor de 2e kiezen. Mits degene wel weet hoe een paard op te leiden naar hoog niveau.

Ik denk wel dat het aan de persoon zelf ligt of het wel of geen goede instructeur is/ wordt. Ik zie de opleidingen als een papiertje halen voor de verzekering en wat theoretische kennis. Niet als de plek waar je echt leert rijden/ paarden leert africhten/ opleiden etc. En ja, ik spreek uit ervaring met zowel Orun als paardenhouderij diploma. Heb toch echt het meeste geleerd op en in het werk met de paarden.


Maar je zult als je toelatingseisen wil stellen, een duidelijk aantoonbare eis moeten stellen. Aantonen dat je twee keer z (of eender welke klasse, hoe vaak) is makkelijker dan veel ervaring. Het eerste is objectief, het tweede subjectief. Ook al is dat tweede in de praktijk waarschijnlijk meer waard :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:59

Ja dat is zo, maar dat geeft al wel weer aan hoe moeilijk het is.

Ook daar ben ik het mee eens Knollentuin.
Een goede instructeur zou mensen ook moeten leren nadenken, maar goed de ene pakt dat beter op dan de ander is mijn ervaring. En sommige instructeurs accepteren ook geen vragen maar worden boos als je niet doet wat ze zeggen. Dat maakt ook wel dat ruiters niet meer durven te vragen of aan te geven als iets niet goed voelt.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:08

Elisa2 schreef:
Ja dat is zo, maar dat geeft al wel weer aan hoe moeilijk het is.

Ook daar ben ik het mee eens Knollentuin.
Een goede instructeur zou mensen ook moeten leren nadenken, maar goed de ene pakt dat beter op dan de ander is mijn ervaring. En sommige instructeurs accepteren ook geen vragen maar worden boos als je niet doet wat ze zeggen. Dat maakt ook wel dat ruiters niet meer durven te vragen of aan te geven als iets niet goed voelt.

Eens! Het is ook heel moeilijk. Vandaar dat ik een beetje boos wordt van de mensen die hier roeptoeteren dat alles zo slecht is, zonder met voorstellen te komen hoe het beter kan... Er bestaat geen 1 opleiding waarover iedereen 100% tevreden is en waar alleen vakbekwame mensen af komen.

Als je dat in je achterhoofd houdt, lijkt het me logisch dat je bij het kiezen van een instructeur kritisch bent en iemand zoekt die bij je past. Qua ervaring, didactisch vermogen, kennis en persoonlijkheid.

Je kunt ervan uitgaan dat ieder instructeur met een diploma voldoet aan de kennis en praktijkervaring die deze opleiding in het curriculum heeft. Als je weet welke kennis en ervaring dit is per opleiding, kun je al best een goede inschatting maken. Deze opleidingen zijn gewoon te vinden op de site van de KNHS en worden daar toegelicht.

Maar ja, je zult wel even moeten vragen welk papiertje je instructeur exact heeft en de opleiding erbij moeten zoeken.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:19

Ja en ook gewoon uitproberen en kritisch zijn en blijven naar je instructeur denk ik, voelt het goed? is het paardvriendelijk? snap je je instructeur? is er vooruitgang? etc.

Niet iedere instructeur past bij iedere ruiter en vica versa.

Ben het wederom met je eens 996981

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:20

Elisa2 schreef:
Ja en ook gewoon uitproberen en kritisch zijn en blijven naar je instructeur denk ik, voelt het goed? is het paardvriendelijk? snap je je instructeur? is er vooruitgang? etc.

Niet iedere instructeur past bij iedere ruiter en vica versa.

Ben het wederom met je eens 996981

Precies :j

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:10

Er zit ook heel veel verantwoordelijkheid bij de instructeurs, je bent er niet als je je diploma hebt, hoe ontwikkel je door ? Verdiep je je? Leer je verder, of- en dat zie ik snel ik weet t allemaal wel.
Dan daarbij hoe eerlijk ben je als instructeur?? Wat zijn je principes en daar bedoel ik mee, als een leerling niet vooruit gaat, kijk je dan naar je zelf en vraag je je af waarom dat is en als dat enigszins niet te beantwoorden is, raad je dan de leerling aan eens verder te zoeken naar een andere instructeur?
Of als de klik er niet is? Of als je een leerling echt niet kan helpen met het doel?
Geef je goedzo goedzo les of haal je alles ondersteboven - met het risico dat een leerling naar een ander gaat omdat je kritisch bent?
Als je als instructeur afhankelijk bent van dat inkomen als instructeur dan gebeurd dat wel, dat zie ik, elke klant is er een, en daar gaat het wel eens scheef zie ik.
Als ik de tijd tel hoeveel vragen ik per app krijg en hoeveel tijd er doorheen gaat aan omliggend advies - voeding management, harnachement, wat er in mijn ogen gewoon bijhoort als je iemand begeleid zou ik er een half salaris bij kunnen hebben.
Toe kunnen geven dat je niet alles weet en niet alles kan oplossen en mensen doorsturen, naar een zadelpasser- tandarts dierenarts of ohwee een andere instructeur gebeurd niet veel, heb geen broodnijd als instructeur en durf toe te geven dat je niet alwetend bent en vooral hou je aan je principes, integriteit eerlijkheid en je beroepsethiek

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:12

knollentuin schreef:
Er zit ook heel veel verantwoordelijkheid bij de instructeurs, je bent er niet als je je diploma hebt, hoe ontwikkel je door ? Verdiep je je? Leer je verder, of- en dat zie ik snel ik weet t allemaal wel.
Dan daarbij hoe eerlijk ben je als instructeur?? Wat zijn je principes en daar bedoel ik mee, als een leerling niet vooruit gaat, kijk je dan naar je zelf en vraag je je af waarom dat is en als dat enigszins niet te beantwoorden is, raad je dan de leerling aan eens verder te zoeken naar een andere instructeur?
Of als de klik er niet is? Of als je een leerling echt niet kan helpen met het doel?
Geef je goedzo goedzo les of haal je alles ondersteboven - met het risico dat een leerling naar een ander gaat omdat je kritisch bent?
Als je als instructeur afhankelijk bent van dat inkomen als instructeur dan gebeurd dat wel, dat zie ik, elke klant is er een, en daar gaat het wel eens scheef zie ik.
Als ik de tijd tel hoeveel vragen ik per app krijg en hoeveel tijd er doorheen gaat aan omliggend advies - voeding management, harnachement, wat er in mijn ogen gewoon bijhoort als je iemand begeleid zou ik er een half salaris bij kunnen hebben.
Toe kunnen geven dat je niet alles weet en niet alles kan oplossen en mensen doorsturen, naar een zadelpasser- tandarts dierenarts of ohwee een andere instructeur gebeurd niet veel, heb geen broodnijd als instructeur en durf toe te geven dat je niet alwetend bent en vooral hou je aan je principes, integriteit eerlijkheid en je beroepsethiek


Dit dus!

Maar er zit wel een wezenlijk verschil in of je een manege les geeft aan een groep kinderen/jeugd die maar 1 uurtje pw op een paard zitten of mensen die meer km's kunnen maken.

Daarom heb je basis instructeurs die mensen een goede basis bij brengen en instructeurs die mensen verder helpen richting de sport en later in de sport.

Iemand die bijv zelf op hoogste niveau heeft gereden en een Z ruiter verder wil trainen voor de sport, zou in principe niet nog terug moeten naar de basis omdat daar van alles is mis gegaan. Dat doe je altijd wel wat en basis blijft de basis. Maar als de instructie tot het Z niet goed is bijv, kan je daarna niet verder.

En omdat er veel meer mensen les willen dan dat er top ruiters zijn, moet de opleiding dusdanig zijn, dat men mensen een goede basis kan aanleren en evt een start in de sport.

Heel veel mensen die nu "gewoon" paardrijden willen ook niet meer dan hulp bij het rijden en lol met je knol. En dat is prima! Maar dan mag het alsnog van goede kwaliteit zijn.

Bijscholen is wel heel belangrijk. Maar er zijn zat trainers die door eigen ontwikkeling niet meer achter de opleidingen staan. Die zoeken andere wegen en manieren om meer te leren, leerlingen beter te kunnen begeleiden en zoeken soms een spacialisatie.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:00

Ook hoger dan het Z is werken aan de basis het belangrijkste imo, oefeningen zijn zo moeilijk niet als dat voor elkaar is. Juist daar zit een denkfout bij veel ruiters die wel de oefeningen willen rijden zonder een goede basis. Maar dat weet je denk ik ook pas als je zelf hoger hebt gereden.

Als instructeur leer je ook weer van iedere combinatie die je lesgeeft als het goed is en die ervaring neem je ook weer mee.

Ik denk inderdaad dat als je heel erg afhankelijk bent van je inkomen als instructeur dat er nog weleens iets scheefs gaat om geen klanten kwijt te raken. Begrijpelijk, en ook een goede reden om het niet fulltime te doen denk ik maar er ook iets anders naast te houden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:25

Elisa2 schreef:
Ook hoger dan het Z is werken aan de basis het belangrijkste imo, oefeningen zijn zo moeilijk niet als dat voor elkaar is. Juist daar zit een denkfout bij veel ruiters die wel de oefeningen willen rijden zonder een goede basis. Maar dat weet je denk ik ook pas als je zelf hoger hebt gereden.


Ik bedoel ook niet dat die geen basis moeten rijden.

Maar wat je ziet is dat mensen les hebben van een instructeur en tot een bepaald niveau starten. Zeg even M of Z.
Als het goed gaat en ze willen verder, moeten of willen mensen soms een andere instructie. Mag ook een ander niveau zijn, was een vb.

Als je als trainer een ruiter voor de les krijgt die nu Z-ZZ start, mag je verwachten dat enige basis goed zit.
Soms moet je wel even terug om weer verder te kunnen. Maar je ziet ook vaak genoeg dat mensen niet verder kunnen, vastlopen omdat er in de basis wat mis is gegaan. Of iets verderop met aanleren van bepaalde oefeningen. Dat ligt er ook aan of mensen begrijpen wat ze wordt uitgelegd, of het goed wordt aangeleerd etc.

Want iedereen kan wel wat zeggen over het niveau van de instructeurs en hun didactische vaardigheden, maar niet alle leerlingen kunnen even goed leren.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:23

Wat je als laatste zegt superpony, idd, want het ligt niet alleen aan de bodem, de jury of de talenten van t paard en ook niet altijd aan de instructeurs, hoe begenadigd ben je zelf als ruiter? Erken je dat? Ben je al een heel eind. Er zijn er genoeg die met de beste lessen van de hele wereld niet tot de betere ruiters gaan behoren, puur omdat het er niet inzit. Het gevoel niet, de motoriek niet noem het maar op .
Het vastlopen omdat er iets in de basis mist kom ik vaak tegen. Vaak merk ik dat de ruiters maar 'iets ' doen als je een oefening rijden het hoe en waarom ontbreekt, er wordt nog maar weinig uitgelegd en de hele gedachte achter buiging dragen nageven verzamelen mist bij velen .
Ik probeer in m'n lessen niet alleen maar te roepen wat de ruiter moet doen, maar ik probeer uit te leggen waarom hoe waarvoor en met welk doel- en hoe je dat zelf op zoekt als je alleen aan het rijden bent. Zodat je van je les leert en zelfstandig kan gaan trainen en dat je de hele techniek gekoppeld aan de theorie kan linken

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:59

Mee eens, dat is het belangrijkste imo..dan krijg je zelf nadenkende ruiters die ook trainers kunnen worden.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:29

knollentuin schreef:
Geef je goedzo goedzo les of haal je alles ondersteboven - met het risico dat een leerling naar een ander gaat omdat je kritisch bent?

Hier wil ik wel even op inhaken. Sommige mensen kunnen niet paardrijden en gaan het nooit leren ook. Als ik naar een vriendin van mij kijk, die heeft les gehad van hele goede instructeurs, maar baten deed het niet. Zij heeft inmiddels alweer een paar jaar les van zo'n goedzo instructeur. Beter worden doet ze nog steeds niet, maar het helpt zeker wel om niet nog slechter te worden als combinatie en ze heeft meer plezier in het rijden.

Dan is dat toch prima? Andere vriendin van mij is zelf instructeur, met diploma, kan zelf amper tot geen B proef rijden. Ze geeft les aan gehandicapten die lichamelijk nooit in staat zullen zijn om zelfs maar met een contact teugel te rijden.

Ik beschouw dit niet als slechte instructeurs, ik ga er niet bij lessen, maar goed worden is niet voor iedereen het (realistische) doel en ik vind het juist goed dat ook dit soort instructeurs er zijn.

Ik vind niet dat alles schuld op de instructeur opleiding moet worden geschoven. Mensen hebben ook zelf de verantwoordelijkheid om een geschikte instructeur uit te zoeken. Komt ook nog bij dat meningen verschillen en ik het juist belangrijk vind dat dat ook zo blijft. Zodat het niet een vlakke homogene massa wordt, want zo zegt de opleiding het dus zo is het. Het "gevaar" van hele strikte opleidingen is dat de eigen visie verloren gaat.