Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:11

Ja dat is waar, en een spotje op tv is vast te duur, een Miljard voor onzinnige test feesten kan wel.

Jessix

Berichten: 16480
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:12

DuoPenotti schreef:
Dat vind ik ook jessix.
Dan zien veel meer mensen het, misschien wel de broer van het boertje die dan zegt, heb je al gehoord van.
Het moet van de overheid, maar vervolgens komt vanuit daar niets. Dat klopt echt niet.

Nou precies. Helemaal als ze het straks ook willen handhaven... "Ja had je kunnen weten, want het staat op Facebook en bokt... " :')

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:12

Nou ik heb vorige week al een mail naar het stamboek gestuurd met de vraag of mijn pony te registreren is (belg) maar ik krijg vooralsnog geen antwoord dus ze kunnen die termijn wel strak zetten maar als er niemand reageert, kan ik ook niets.......

Mijn stalhouder appt net al, dus ik heb doodleuk haar gegevens doorgegeven. Maar hij appt net dat hij het ook niet kan vinden.

Jessix

Berichten: 16480
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:14

Tancreda4 schreef:
Maar als paardeneigenaar ben je hier in dus afhankelijk van de welwillendheid van de UBN houder. Ik kan alles wel willen, maar als ik naar een stal ga waar ze er 'niet aan doen' houdt het voor mij verder op. Ik zou er niet een stal voor weigeren als die verder geweldig is.

Ik ga er ook vanuit dat jij enkel verantwoordelijk bent voor jouw deel als eigenaar. Dus registratie van jouw paard. De eventuele boete van het niet in orde hebben van een UBN is voor de staleigenaar.

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:16

Jessix schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar als paardeneigenaar ben je hier in dus afhankelijk van de welwillendheid van de UBN houder. Ik kan alles wel willen, maar als ik naar een stal ga waar ze er 'niet aan doen' houdt het voor mij verder op. Ik zou er niet een stal voor weigeren als die verder geweldig is.

Ik ga er ook vanuit dat jij enkel verantwoordelijk bent voor jouw deel als eigenaar. Dus registratie van jouw paard. De eventuele boete van het niet in orde hebben van een UBN is voor de staleigenaar.

ja precies.
Hij heeft als het goed is het paspoort liggen, dus heeft de gegevens.
Je kunt het aangeven en dan is jou verantwoording klaar lijkt me.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:18

Iemand zei van het weekend dat als ik nou een startkaart aan zou vragen, mijn paard dan wel geregistreerd stond, maar dat is toch niet zo of wel? Want dan kan ik dat anders net zo goed doen, als het toch geld moet kosten......

nicolanca
Berichten: 938
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:36

Een startkaart staat helemaal los van de registratie bij de rvo, dus het is niet juist wat ze je vertelden.

MarrieLeen

Berichten: 11394
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:46

Als eigenaar van het paard ben je alleen verantwoordelijk voor een goede registratie in het I&R-systeem.
De stalhouder is verantwoordelijk voor de registratie op het UBN en die krijgt dus ook de boete als dit niet in orde is.
[In het geval dus dat je je paard ergens anders hebt staan, in beheer van een ander]

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:58

mamabird schreef:
Het RVO weet zelf ook niet helemaal hoe het zit..... Er staan 2 paarden bij mij op stal die nog niet geregistreerd zijn in nederland. Ik ben niet de eigenaar. Dus op de site van het RVO opgezocht hoe te handelen (het RVO heeft een bijlage waarin vanalles uitgelegd is over hoe te registeren op UBN en ook wat te doen als je paard nog niet in nederland geregistreerd is).
Vervolgens zijn de eigenaren hiermee aan de slag gegaan. Tot nu toe komen we niet verder. De eigenaar van het ene paard heeft naar het RVO gebeld om te vragen wat te doen en toen werd vertelt dat ik het paard moest importeren via de site. Dat leek mij raar, dus zelf weer gebeld en nagevraagd en toen werd vertelt dat de eigenaar eerste zelf een UBN aan moet vragen, dan zelf paard importeren en dan kan ik hem overzetten op mijn UBN. 2 x gevraagd of dit wel klopte, want zo staat het niet in hun eigen bijlage, maar mevr was heel stellig.
De andere eigenaar heeft contact gehad met de KNHS en daar zeggen ze dat ik het paard moet importeren, of via hun regelen. Ik vind het heel raar om een paard wat niet van mij is en wat ik niet geïmporteerd heb, zomaar op mijn naam te ‘importeren’.......
Toevallig kreeg ik van het Zangersheide stamboek een mail met allerlei info omtrent de nieuwe regels en dat het stamboek dit zelf allemaal al doorgegeven heeft aan het RVO. Van het KWPN (ben ik lid van) niets ontvangen en van de KNHS ook niet. Het Belgisch Warmbloedpaard weet ook niks hierover, terwijl zangersheide dit weer wel weet en op z’n voorwerk lijkt te zijn.
Al met al mijn ervaring tot nu toe met het registreren.......


Jij kan gewoon het paard een importmelding geven in het systeem. I&R paard gaat namelijk niet over eigendom. Dus is geen probleem.

Sanniejtjuh

Berichten: 1223
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:13

Ik heb hier normaal wel beetje kaas van gegeten maar vind ook op de site van het RVO niet alles heel helder uitgelegd.

Ik heb 2 paarden aan huis. Eerste poging gaf hij aan 1 paard niet te herkennen. Vond ik vreemd, dus ik nogmaals "gezocht" in die database, en daar kwam het paard gewoon naar boven, alleen op chipnummer.

Dus nogmaals geprobeerd eerste aanvoermelding te doen. Kreeg ik de melding "opgegeven UBN herkomst niet bekend". Snapte er niks van, dus gebeld, 25 minuten in de wacht, was niet de enige haha. Blijkt dat ik ergens boven aan de landcode had ingevuld, en dat hoeft dus niet bij eerste aanvoer aanmelding, tenzij import. Dat had ik dus nergens kunnen vinden. Toen ik dat weghaalde kon ik het dus wel afronden.

Alleen bij 1 paard stond als landcode 000, en bij de ander wel gewoon 528(NED). Volgens het RVO heeft het stamboek dan alleen het levensnummer doorgegeven en word dat dus anders weergeven, en het chipnummer werd automatisch veranderd in levensnummer. Terwijl het paard niet vindbaar is in hun database op levensnummer :? Schiet mij maar lek. Maar het is gelukt, gelukkig.

MyWishMax

Berichten: 25438
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:20

Ik kan mijn paard op levensnummer ook niet vinden, op chipnummer wel. :+ Eerst snapte ik er dus al niks van, kwpn, in Nl geboren. Maar bij gegevens op chipnummer staat wel levensnummer en juiste geboortedatum. Toch raar dat je op levensnummer niks vindt dab.

Sanniejtjuh

Berichten: 1223
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:24

MyWishMax schreef:
Ik kan mijn paard op levensnummer ook niet vinden, op chipnummer wel. :+ Eerst snapte ik er dus al niks van, kwpn, in Nl geboren. Maar bij gegevens op chipnummer staat wel levensnummer en juiste geboortedatum. Toch raar dat je op levensnummer niks vindt dab.


Ik vond het ook heel vreemd. En toen ik hem invoerde op chipnummer kwam automatisch het levensnummer naar voren :=

MyWishMax

Berichten: 25438
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:27

Ja, precies. Heel apart, maar ze staan in ieder geval geregistreerd :=

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:32

Kan je checken of je paard als ik ‘gekoppeld’ aan een ubn?
En wie is er fout als het paard niet ingevoerd is? De eigenaar of de stalhouder? En hoe weet ik zeker dat mijn paard bij stalhouder verwijderd is als ik verhuis met mijn paard maar België? (Grensstreek, dus het is geen verhuizing van 100 km’ers )

Ik heb mijn pool vorig jaar mei via de Knhs op mijn naam laten zetten, dus die is bekend bij de rvo dat heb ik ook gecheckt. Ik verhuis hem ergens in juni naar België naar mijn huis. Ik verander mijn adres gegevens pas in het paspoort als ik in september mijn FEI paspoort aanvraag voor m. Ik blijf dat paspoort niet over en weer sturen. Zal dan pas bekend worden dat hij geëxporteerd wordt? Of kan mijn stalhouder beter wachten met hem aanmelden omdat ik waarschijnlijk toch weg ben eer ze gaan controleren :') zoveel vragen

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:37

nicolanca schreef:
Een startkaart staat helemaal los van de registratie bij de rvo, dus het is niet juist wat ze je vertelden.


Dat dacht ik al.

Nou ik heb haar nu zelf geregistreerd bij het RVO en ze is te vinden. Zal vast niet zijn zoals het hoort maar het is wel gelukt.

Marije_jiplover

Berichten: 25359
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:42

Je zult het dier in België ook op de locatie moeten registreren neem ik aan?
Zou eens nazoeken hoe ze in België de regelgeving uitvoeren.

In principe is van Nederland naar België verhuizen een definitieve export en daarvoor geldt de vrijstelling van het gezondheidscertificaat te hoeven aanvragen niet, die geldt alleen bij tijdelijke export.
Om je paard officiëel goed en netjes te verhuizen zul je dus bij de NVWA een gezondheidscertificaat moeten aanvragen dmv een exportkeuring.
Met die papieren zou je m dan ik BE moeten kunnen invoeren en registreren, lijkt mij.

UBN houder moet m afmelden en zal dat vast doen, want waarom zou die een dier op z'n UBN willen laten staan wat die niet meer heeft staan?
Bij controle zal die dat dier dan toch ook niet meer hebben staan?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:21

Ohja de export keuring van de nvwa. Ik ken hun manier van keuren wahahah ook zo’n wassen neus :')
Grappige is, dat ik dit paard (ja we gaan het lekker makkelijk maken) in mei geïmporteerd heb vanuit België, niks geen keuring (ja oké aankoop keuring maar die telt niet) en als ik dan weer terug wil naar België ineens een export keuring nodig heb _O-
Altijd leuk die officiële instanties

Zover ik mijn mede Vlaamse paarden houders hoor is alleen NL nog bezig met deze dingen

edit
https://paarden.vlaanderen/nl/themas/Id ... s-paspoort

ik was dus toch niet zo goed geïnformeerd :') dan tegen de tijd dat ik m verhuis maar eens de nvwa bellen. Jeetje wat een geld klopperij :+
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 19-04-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:25

[/quote]

Jij kan gewoon het paard een importmelding geven in het systeem. I&R paard gaat namelijk niet over eigendom. Dus is geen probleem.[/quote]

Ik vind het nogal wat om een paard van een ander zomaar een importmelding te geven.... Die handeling gaat via mijn account/DigiD/RVO. Dat het niks over eigendom zegt weet ik idd, maar doordat niemand van het RVO mij duidelijk kan uitleggen hoe het moet (en dat het dan ook lukt...) heb ik er niet zoveel vertrouwen in. Misschien overdreven, maar heb niet hele goede ervaringen met dit soort instanties, dus ietwat huiverig..... Zou het mijn eigen paard zijn dan zou ik daar totaal geen moeite mee hebben. Want daar ben ik zelf helemaal verantwoordelijk voor. Doe ik iets fout, is het mijn probleem. Met een paard van een ander vind ik dat geen prettig idee.....

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:54

Ik heb in eens melding dat een van mijn pony's ergens anders aan gemeld is sinds vorige week donderdag en ik geen afvoer melding gedaan heb.
Maar pony stond vanmorgen echt nog bij mij in de paddock, en het is ook niet de bedoeling dat ze weg gaat ;) .
RVO heeft mij wel kunnen vertellen om welke pony het ging (dat was niet te zien in het systeem), verder nog geen reactie wat ik hier mee moet doen.
'Nieuwe' locatie was makkelijk te achter halen, dus hun gevraagd of ze niet een foutje gemaakt hebben met het registreren van een van hun paarden (nummertje in levensnummer of chipnummer verwisselen is zo gedaan, en als pensionpaarden een andere roepnaam dan stamboeknaam hebben kan ik mij voorstellen dat dat ook niet zomaar op gemerkt word).

Het ging ook te makkelijk :') .

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:02

mamabird schreef:
Ik vind het nogal wat om een paard van een ander zomaar een importmelding te geven.... Die handeling gaat via mijn account/DigiD/RVO. Dat het niks over eigendom zegt weet ik idd, maar doordat niemand van het RVO mij duidelijk kan uitleggen hoe het moet (en dat het dan ook lukt...) heb ik er niet zoveel vertrouwen in. Misschien overdreven, maar heb niet hele goede ervaringen met dit soort instanties, dus ietwat huiverig..... Zou het mijn eigen paard zijn dan zou ik daar totaal geen moeite mee hebben. Want daar ben ik zelf helemaal verantwoordelijk voor. Doe ik iets fout, is het mijn probleem. Met een paard van een ander vind ik dat geen prettig idee.....

Ik stuur je even een PB

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:04

Ik kom er niet helemaal uit. Mijn paard staat niet in de database van rvo, op levensnummer en chipnummer kan ik niets vinden. Ze heeft een Duits paspoort.

Ik vind het erg onduidelijk hoe ik haar moet aanmelden. Zojuist mijn dierenarts gebeld maar konden hier ook geen antwoord op geven. Bij rvo sta ik nog steeds in de wacht.

Weten jullie welke stappen ik nu dien te ondernemen om haar aangemeld te krijgen?

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:06

Rockefeller0 schreef:
Ik kom er niet helemaal uit. Mijn paard staat niet in de database van rvo, op levensnummer en chipnummer kan ik niets vinden. Ze heeft een Duits paspoort.

Ik vind het erg onduidelijk hoe ik haar moet aanmelden. Zojuist mijn dierenarts gebeld maar konden hier ook geen antwoord op geven. Bij rvo sta ik nog steeds in de wacht.

Weten jullie welke stappen ik nu dien te ondernemen om haar aangemeld te krijgen?

Als je zelf een UBN hebt: mijn.rvo.nl > registratie en melding doorgeven > paarden melden > import of export melden. Vervolgens vul je bij de betreffende vragen, de gegevens in vanuit het paspoort.

Een andere optie is je melden bij een PPI/staboek, dan doen zij dit tegen betaling voor je.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:19

Oke hier 3 al aangemeld, maar nr4 heeft een buitenlandspaspoort en een onbekend chipnummer.

Wat moet ik nu doen?

rvo wist het niet, en kon het ook zo snel niet opzoeken......

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:22

kwita schreef:
Oke hier 3 al aangemeld, maar nr4 heeft een buitenlandspaspoort en een onbekend chipnummer.

Wat moet ik nu doen?

rvo wist het niet, en kon het ook zo snel niet opzoeken......


Zie het bericht boven jou.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:49

Dennis schreef:
Ik heb in eens melding dat een van mijn pony's ergens anders aan gemeld is sinds vorige week donderdag en ik geen afvoer melding gedaan heb.
Maar pony stond vanmorgen echt nog bij mij in de paddock, en het is ook niet de bedoeling dat ze weg gaat ;) .
RVO heeft mij wel kunnen vertellen om welke pony het ging (dat was niet te zien in het systeem), verder nog geen reactie wat ik hier mee moet doen.
'Nieuwe' locatie was makkelijk te achter halen, dus hun gevraagd of ze niet een foutje gemaakt hebben met het registreren van een van hun paarden (nummertje in levensnummer of chipnummer verwisselen is zo gedaan, en als pensionpaarden een andere roepnaam dan stamboeknaam hebben kan ik mij voorstellen dat dat ook niet zomaar op gemerkt word).

Het ging ook te makkelijk :') .



Die locatie had idd per ongeluk mijn pony aangemeld. Redelijk grote stal, dus ze gaan mijn merrie er weer uit halen, en zoeken welk paard er niet tussen staat die ze wel op stal hebben staan.
Hopelijk is dat dan weer voor elkaar.