Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:50

Ah bedankt voor de info. Ik vraag dit omdat ik nu ook wat (onduidelijke) info over een slachttax voorbij zie komen.

juval

Berichten: 13251
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:15

de onzinnige plannen van de pvdd over de slachttax heeft niets met de I&R te maken.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:48

Moet je nu voor een paar dagen ook al weer aangeven met dit?
Stel merrie gaat met veulen naar hengstenhouder?

Gaat toch niet werken....

Zelfde met ons land om ons huis hebben nog twee stukken en ze zullen misschien dit jaar wel over gezet worden.

Ik las iets van meer dan 30 dagen?

juval

Berichten: 13251
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:24

als het allemaal jullie land is wat bij je adres hoort dan is daar maar 1 ubn nummer voor nodig en hoef je je paarden dus niet elke keer weer aan en af te melden.

een tijdelijke verplaatsing naar de hengstenhouder, minder dan 90 dagen, moet je in je lokale administratie bijhouden. Dat hoef je dus ook niet bij rvo te melden.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:25

Vind het wel lastig te begrijpen allemaal, hoe houd je de administratie bij als ze dus een paar dagen weg zijn? En als het binnen 24 uur weer terug is hoeft dit dus niet ?

juval

Berichten: 13251
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:34

Janinevv schreef:
Vind het wel lastig te begrijpen allemaal, hoe houd je de administratie bij als ze dus een paar dagen weg zijn? En als het binnen 24 uur weer terug is hoeft dit dus niet ?


je lokale administratie kun je gewoon in een schriftje schrijven, kladblok, bestandje in computer, note in je telefoon... maar je moet dat wel 3 jaar kunnen bewaren.
binnen 24 uur terug hoef je inderdaad volgens mij verder niet te registreren. dus niet elke buitenrit, les op locatie, wedstrijd oid

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:37

Janinevv schreef:
Vind het wel lastig te begrijpen allemaal, hoe houd je de administratie bij als ze dus een paar dagen weg zijn? En als het binnen 24 uur weer terug is hoeft dit dus niet ?


Simpel in een schriftje of op je computer in een bestandje bijvoorbeeld. Dit moet je 3 jaar bewaren.
Hierin zet je welk paard, op welke data, op welke ander adres was.
Maar alleen als het 1 nacht of meer is.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:41

Ik heb gister al onze paarden aangemeld, was erg makkelijk (zelfde als bij schapen).

Had 1 lastig paard. Deze heeft een buitenlands paspoort en chip, welke onlangs wel geregistreerd is in NL.
Maar de landcode van de chip (eerste 3 cijfers) zijn dus niet Nederlands. Dit pakte de RVO site niet goed. Uiteindelijk wel gelukt.

Kidde
Berichten: 3469
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:44

Janinevv schreef:
Vind het wel lastig te begrijpen allemaal, hoe houd je de administratie bij als ze dus een paar dagen weg zijn? En als het binnen 24 uur weer terug is hoeft dit dus niet ?

Het is al een paar keer langs gekomen, maar hier nogmaals:

Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:44

Ik heb maar 1 paard + 1 pony, dus geen grote administratie. Ik gebruik voor alle huisdieren (hond, katten, konijnen, paarden) de (gratis) app Anymal. Daar houd ik alles in bij: inentingen, hoefsmid, verandering van voer, wormonderzoek, maar ook of ze een keer de bak niet leegeten, een ooglid dat ontstoken is etc. Daardoor heb ik lscer iets is, altijd alle gegevens bij de hand Ik ben van plan daar ook de verplaatsingen in bij te houden, gewoon op datum in het veld opmerkingen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:47

Wij hebben een kleinschalige stalling. Paddock met wei en stalletjes. We betalen elke maand huur voor locatie. Hooi kopen we zelf in. Mestafvoer regelt de stalhouder. De stalhouder is verantwoordelijk voor onderhoud van de paddock en land. Hij voert in de ochtend.
Verder zijn wij verantwoordelijk voor onze paarden. Zowel verzorging als medisch.

Naar mijn idee moeten wij dus de paarden registeren op zijn ubn. Hij zegt dat hij de paarden moet registeren.

Waar ik bang voor ben is dat hij opeens verantwoordelijk wordt voor mijn paard en eigenaar wordt.

nicolanca
Berichten: 938
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:50

Nessa schreef:
Wij hebben een kleinschalige stalling. Paddock met wei en stalletjes. We betalen elke maand huur. De stalhouder is verantwoordelijk voor onderhoud van de paddock en land. Hij voert in de ochtend.
Verder zijn wij verantwoordelijk voor onze paarden. Zowel verzorging als medisch.

Naar mijn idee moeten wij dus de paarden registeren op zijn ubn. Hij zegt dat hij de paarden moet registeren.

Waar ik bang voor ben is dat hij opeens verantwoordelijk wordt voor mijn paard en eigenaar wordt.


Je hoeft er niet bang voor te zijn dat hij eigenaar wordt hoor!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:56

Dank voor jullie antwoorden.
:D

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:58

Het RVO weet zelf ook niet helemaal hoe het zit..... Er staan 2 paarden bij mij op stal die nog niet geregistreerd zijn in nederland. Ik ben niet de eigenaar. Dus op de site van het RVO opgezocht hoe te handelen (het RVO heeft een bijlage waarin vanalles uitgelegd is over hoe te registeren op UBN en ook wat te doen als je paard nog niet in nederland geregistreerd is).
Vervolgens zijn de eigenaren hiermee aan de slag gegaan. Tot nu toe komen we niet verder. De eigenaar van het ene paard heeft naar het RVO gebeld om te vragen wat te doen en toen werd vertelt dat ik het paard moest importeren via de site. Dat leek mij raar, dus zelf weer gebeld en nagevraagd en toen werd vertelt dat de eigenaar eerste zelf een UBN aan moet vragen, dan zelf paard importeren en dan kan ik hem overzetten op mijn UBN. 2 x gevraagd of dit wel klopte, want zo staat het niet in hun eigen bijlage, maar mevr was heel stellig.
De andere eigenaar heeft contact gehad met de KNHS en daar zeggen ze dat ik het paard moet importeren, of via hun regelen. Ik vind het heel raar om een paard wat niet van mij is en wat ik niet geïmporteerd heb, zomaar op mijn naam te ‘importeren’.......
Toevallig kreeg ik van het Zangersheide stamboek een mail met allerlei info omtrent de nieuwe regels en dat het stamboek dit zelf allemaal al doorgegeven heeft aan het RVO. Van het KWPN (ben ik lid van) niets ontvangen en van de KNHS ook niet. Het Belgisch Warmbloedpaard weet ook niks hierover, terwijl zangersheide dit weer wel weet en op z’n voorwerk lijkt te zijn.
Al met al mijn ervaring tot nu toe met het registreren.......

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:01

Apart mamabird. De mijne stond hier ook niet ingeschreven. Heeft een Belgisch stamboek papier. Heb ik in Nederland bij het tinkerstamboek ingeschreven en op naam, en vervolgens is hij nu gewoon in het systeem van het rvo te vinden en fus heeft mijn stalhouder geen probleem met het aanmelden van mijn paard op zijn ubn.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:02

Nessa schreef:
Wij hebben een kleinschalige stalling. Paddock met wei en stalletjes. We betalen elke maand huur voor locatie. Hooi kopen we zelf in. Mestafvoer regelt de stalhouder. De stalhouder is verantwoordelijk voor onderhoud van de paddock en land. Hij voert in de ochtend.
Verder zijn wij verantwoordelijk voor onze paarden. Zowel verzorging als medisch.

Naar mijn idee moeten wij dus de paarden registeren op zijn ubn. Hij zegt dat hij de paarden moet registeren.

Waar ik bang voor ben is dat hij opeens verantwoordelijk wordt voor mijn paard en eigenaar wordt.

Als je stalhouder jouw paard registreert op zijn UBN wordt hij zeer zeker geen eigenaar, er wordt enkel vastgelegd dat het paard zich op zijn locatie bevindt.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:15

Laurie schreef:
Nessa schreef:
Wij hebben een kleinschalige stalling. Paddock met wei en stalletjes. We betalen elke maand huur voor locatie. Hooi kopen we zelf in. Mestafvoer regelt de stalhouder. De stalhouder is verantwoordelijk voor onderhoud van de paddock en land. Hij voert in de ochtend.
Verder zijn wij verantwoordelijk voor onze paarden. Zowel verzorging als medisch.

Naar mijn idee moeten wij dus de paarden registeren op zijn ubn. Hij zegt dat hij de paarden moet registeren.

Waar ik bang voor ben is dat hij opeens verantwoordelijk wordt voor mijn paard en eigenaar wordt.

Als je stalhouder jouw paard registreert op zijn UBN wordt hij zeer zeker geen eigenaar, er wordt enkel vastgelegd dat het paard zich op zijn locatie bevindt.

Vraag is alleen wie dat paard dan naar een ander UBN kan overzetten bij verhuizen bv. Anders krijg je hetzelfde effect als bij paspoorten. Practischer dus als de eigenaar dat kan.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:07

tamary schreef:
Vraag is alleen wie dat paard dan naar een ander UBN kan overzetten bij verhuizen bv. Anders krijg je hetzelfde effect als bij paspoorten. Practischer dus als de eigenaar dat kan.

Waarom zou je hetzelfde effect krijgen als bij paspoorten? Je krijgt geen boete als je paard niet op naam staat, maar je stalhouder kan er wel een krijgen als het paard niet op zijn locatie geregistreerd is.

Wat betreft wie moet overzetten bij een verhuizing: de locatiehouder van de plek waar het paard vandaan komt moet het paard dan afmelden en de nieuwe locatiehouder registreert het paard vervolgens op zijn UBN. Dat mag overgelaten worden aan een ander, maar de stalhouder is en blijft zelf verantwoordelijk voor het op orde zijn van de registratie. In dat kader is het dus niet zo vreemd als stalhouders dat in eigen hand willen houden.

Jessix

Berichten: 16480
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:04

Nou volgens mij is het gelukt. Had alleen wat problemen met mijn Portugese. Ik heb beide ingevoerd als importpaarden. Kon bij de een gelukkig wel aangeven dat hij in NL geboren is en de andere is al in 2010 bij mij komen wonen. Ook de importdatum kon ik kwijt. Bij de in NL geboren heb ik de geboortedatum ingevuld bij importdatum. Hoop dat het zo goed is?

Ik kon ze in elk geval alle vier (samen met mijn twee Nederlandse pony's) aangemeld zien op mijn UBN.

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:38

Saskia9 schreef:
Apart mamabird. De mijne stond hier ook niet ingeschreven. Heeft een Belgisch stamboek papier. Heb ik in Nederland bij het tinkerstamboek ingeschreven en op naam, en vervolgens is hij nu gewoon in het systeem van het rvo te vinden en fus heeft mijn stalhouder geen probleem met het aanmelden van mijn paard op zijn ubn.


Ik had de optie om het via het tinkerstamboek te regelen idd ook doorgegeven aan de eigenaren. Eén van de 2 eigenaren heeft afgelopen vrijdag contact gehad met het tinkerstamboek en die konden haar niet verder helpen.... dit betreft een spaans paard, misschien dat het m daar in zit? Diegene met ‘de Belg’ heeft het nog niet geprobeerd bij dat stamboek.

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:40

Jessix schreef:
Nou volgens mij is het gelukt. Had alleen wat problemen met mijn Portugese. Ik heb beide ingevoerd als importpaarden. Kon bij de een gelukkig wel aangeven dat hij in NL geboren is en de andere is al in 2010 bij mij komen wonen. Ook de importdatum kon ik kwijt. Bij de in NL geboren heb ik de geboortedatum ingevuld bij importdatum. Hoop dat het zo goed is?

Ik kon ze in elk geval alle vier (samen met mijn twee Nederlandse pony's) aangemeld zien op mijn UBN.



Via je eigen UBN? Of die van de houder (als jij niet de houder, maar alleen eigenaar bent)

Jessix

Berichten: 16480
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:45

Ik heb mijn paarden aan huis, dus heb nu UBN aangevraagd en mijn paarden daarop aangemeld.

Poosje81
Berichten: 21224
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:49

mamabird schreef:
Saskia9 schreef:
Apart mamabird. De mijne stond hier ook niet ingeschreven. Heeft een Belgisch stamboek papier. Heb ik in Nederland bij het tinkerstamboek ingeschreven en op naam, en vervolgens is hij nu gewoon in het systeem van het rvo te vinden en fus heeft mijn stalhouder geen probleem met het aanmelden van mijn paard op zijn ubn.


Ik had de optie om het via het tinkerstamboek te regelen idd ook doorgegeven aan de eigenaren. Eén van de 2 eigenaren heeft afgelopen vrijdag contact gehad met het tinkerstamboek en die konden haar niet verder helpen.... dit betreft een spaans paard, misschien dat het m daar in zit? Diegene met ‘de Belg’ heeft het nog niet geprobeerd bij dat stamboek.


Zeker dat die dan niet ergens al in Nl geregistreerd staat?

MerelV

Berichten: 1767
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:13

Ik heb de laatste pagina´s doorgelezen maar het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden. Mijn stalhouder heeft ons gevraagd om de paarden op zijn UBN te registreren. Volgens mij is dat toch niet mogelijk? Ik heb net wel ingelogd bij de RVO, maar ik kan niks registreren op het UBN van een ander en zelf heb ik natuurlijk geen UBN.

Mijn paard is wel vindbaar in de database, dus dat levert in ieder geval geen problemen op voor mijn stalhouder.

psychonaut
Berichten: 38
Geregistreerd: 22-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:14

Pff ik wist hier dus echt niks van af. Pony staat bij een gezin en ben totaal niet meer actief in de sport, zie dit dan ook toevallig En zal zeker niet de enige zijn.