Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:02

juval schreef:
tammiebels schreef:
Ik las iets over grond en mest. Wanneer je paarden hebt lopen, wordt die grond toch ook gewoon bemest? Dan zou de boer in kwestie toch niet de grond kwijt zijn voor de mest? Je kan toch gewoon grond bemesten en later er paarden op hebben lopen?


de boer moet een mestboekhouding bijhouden. Als die niet klopt kunnen heel hoge boetes volgen.
https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/upda ... nhouderij/


Dat weet ik, ik ben boer. Maar wij voeren mest af naar anderen, die vragen daarom, tekenen daarvoor zodat wij het ook op papier hebben afgevoerd, en hun hebben later hun paarden erop staan.

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:28

Gezien er hier veel kennis ligt, zouden jullie mee kunnen kijken? Omdat de meeste Comtois uit het buitenland komen wil ik wat duidelijkheid scheppen voor de leden van de fb groep. Heb ik het zo een beetje correct en duidelijk in beeld? Alvast bedankt voor het mee denken/ kijken!

"RVO I&R informatie

Omdat veel van onze paarden uit het buitenland komen, leek het mij handig even paar dingen duidelijk te hebben.

- Een paard moet een Europees paspoort boekje bij zich hebben. Indien dit boekje uit het buitenland (binnen Europa) komt en er zit een medisch vel in, voldoet dit paspoort.

- Indien het paard geen Europees paspoort boekje met inlage heeft, maar een A4 blaadje zonder medisch inlegvel, dient er bij een paspoort uitgevende instantie een nieuw paspoort aangevraagd te worden.

- Het paard dient in Nederland geregistreerd te staan. Je kunt online bij een paspoort uitgevende instantie deze registratie aanvragen. Zij zetten het paard dan in de database. Je ontvangt een sticker voor in je paspoort. (Je kunt je huidige paspoort dus gewoon houden.)

- De stal eigenaar/ pensionhouder zal een UBN nummer moeten aanvragen, en de paarden die langer dan 30 dagen op zijn erf verblijven moeten registreren op zijn UBN. Hierom is het belangrijk dat het paard in Nederland staat geregistreerd, anders is dit niet mogelijk.

- Je kunt m.b.v. het chipnummer controleren of je paard al in Nederland staat geregistreerd via deze link:
https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... arden.aspx

- Alle paspoort uitgevende instanties kunnen een paard registreren/ in de database zetten. Echter kunnen de prijzen onderling sterk verschillen! De lijst met paspoort uitgevende instanties vind je hier:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... anties.pdf"

nicolanca
Berichten: 938
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 06:49

Niet alle paspoort uitgevende instanties kennen de mogelijkheid om de registratie geheel online aan te vragen. Bijvoorbeeld het pre stamboek en het Shetlandponystamboek vragen je om het paspoort op te sturen. Het tinkerstamboek kent wel de mogelijkheid om het helemaal online aan te vragen.

De rest van je stuk is wel compleet dacht ik.

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:40


Maaike_Ma
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:55

Wie kan mij verder helpen??
Mijn shetlander heeft bij de geboorte een veulenboek paspoort gekregen zonder chip. Is 6 a 7 jaar later wel gechipt en deze is in het paspoort geplakt. Is niet de rvo database te vinden.
Denk dat het de chip nooit is doorgegeven aan het shetlander stamboek, wat moet ik daar aan doen

Kidde
Berichten: 3469
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:03

Maaike_Ma schreef:
Wie kan mij verder helpen??
Mijn shetlander heeft bij de geboorte een veulenboek paspoort gekregen zonder chip. Is 6 a 7 jaar later wel gechipt en deze is in het paspoort geplakt. Is niet de rvo database te vinden.
Denk dat het de chip nooit is doorgegeven aan het shetlander stamboek, wat moet ik daar aan doen

Ik zou even bellen met het Shetlander stamboek. Onze shetlanders zijn ook op latere leeftijd gechipt door een chipper van het stamboek, maar ik weet wel dat ze toen allebei een nieuw paspoort kregen. Dus ik snap niet dat de chipper de sticker zo in het veulenpaspoort heeft geplakt? Volgens mij klopt dat niet

Maaike_Ma
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:10

Kidde schreef:
Maaike_Ma schreef:
Wie kan mij verder helpen??
Mijn shetlander heeft bij de geboorte een veulenboek paspoort gekregen zonder chip. Is 6 a 7 jaar later wel gechipt en deze is in het paspoort geplakt. Is niet de rvo database te vinden.
Denk dat het de chip nooit is doorgegeven aan het shetlander stamboek, wat moet ik daar aan doen

Ik zou even bellen met het Shetlander stamboek. Onze shetlanders zijn ook op latere leeftijd gechipt door een chipper van het stamboek, maar ik weet wel dat ze toen allebei een nieuw paspoort kregen. Dus ik snap niet dat de chipper de sticker zo in het veulenpaspoort heeft geplakt? Volgens mij klopt dat niet


Vergeten erbij te zetten! Is door de dierenarts gedaan

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:16

Sodeletuut schreef:
Josien_ schreef:
Zoeken jullie op levensnummer of chipnummer?
En doen jullie dan de spaties en punten etc. er ook tussen of alleen de cijfers?
Ik heb inmiddels het stamboek gemaild, want ik kan mijn merrie nog steeds niet vinden in die database. Snap er niks van. :o?

Op chipnummer zonder punten, spaties etc. Dan moet je hem kunnen vinden, en anders idd met stamboek contact opnemen.


Inmiddels contact gehad met het stamboek en het volgende antwoord via mail gekregen:

"Ook wij hebben geconstateerd dat pony’s welke met de juiste gegevens zoals bij geboorte opgegeven wel in onze data staan maar niet altijd traceerbaar zijn in de database van RVO.

Het is door ons onder de aandacht gebracht waarom deze uitwisseling destijds met RVO niet het resultaat heeft dat de pony’s nu niet in de zoekfunctie in de databank bij RVO “naar boven komen”.

Daarbij hebben wij uiteraard aangegeven dat het z.s.m. in orde gemaakt moet worden!"

:Y)

StalNollie

Berichten: 9160
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:59

Dat ze dat maar eerst eens op orde brengen. Slecht

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:58

Hoe AVG is het als ik bij het langer dan 24 uur afwezig ben de exacte adresgegevens waar ik ben moet noteren in een map in de kantine waar echt iedereen bij kan?
Ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat mijn stalgenoten allemaal kunnen nagaan waar ik ben en dat ik dus ook niet thuis ben.

Kidde
Berichten: 3469
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:07

miss_lizje schreef:
Hoe AVG is het als ik bij het langer dan 24 uur afwezig ben de exacte adresgegevens waar ik ben moet noteren in een map in de kantine waar echt iedereen bij kan?
Ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat mijn stalgenoten allemaal kunnen nagaan waar ik ben en dat ik dus ook niet thuis ben.

Ik zou je zorgen bij de stalhouder neerleggen. Hoe het met de AVG zit zou ik niet weten, maar ik snap dat het vervelend is.

Wellicht kan je voorstellen dat de stalhouder het schrift in bezit houdt en iedereen aan hem de gegevens doorgeeft?

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:16

Dan nog vind ik het in strijd met de AVG en dus heel raar dat dat dus wel moet/mag.
Ik ga ook graag even weg met paard denk dat ikmaar dichte envelop geef en alleen te openen bij noodzaak.

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:36

Is het niet mogelijk om dit globaal bij te houden in het schrift en exacte adres aan de stalhouder te geven.

Wij gaan waarschijnlijk deze zomer ergens naar de Cantharel. Dit is langer dan 24u maar korter dan 39 dagen dus het zou ook alleen in de lokale administratie hoeven staan toch?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:59

Interessant dat van de AVG. Nu zijn ze bij zo'n toezichthouder wel vaker van de letterlijke tekst. Heel strikt genomen staat er dat je moet laten weten waar je paard is en niet waar jij bent. Vaak valt dat samen, maar letterlijk staat het er niet. Ben benieuwd of de AVG van toepassing is.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:33

Dus als particulier hoef ik niets te doen als mijn paarden al vindbaar zijn in de databeest? Acties alleen bij de pensionstalhouder?

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:38

Tancreda4 schreef:
Dus als particulier hoef ik niets te doen als mijn paarden al vindbaar zijn in de databeest? Acties alleen bij de pensionstalhouder?

Nee, jij bent als eigenaar van het paard verantwoordelijk voor de juiste registratie in de database. De pensionstalhouder is vervolgens verantwoordelijk voor juiste registratie op het UBN.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:12

Oké top. Ik had ingelogd in RVO en kwam opeens op een pagina waar ik verder kon met m'n bedrijfsmatige registratie, dus zat ik verkeerd haha. M'n paarden staan verder wel in de database, kan ze vinden op hun nummer. Dus dan laat ik de rest over aan de stalhouder :)

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:19

Hoe zit het met iemand die een weiland huurt en daar een pension op runt? Moet de weiland eigenaar het regelen of de persoon die het weiland huurt en pension runt?

Kidde
Berichten: 3469
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:25

troi schreef:
Hoe zit het met iemand die een weiland huurt en daar een pension op runt? Moet de weiland eigenaar het regelen of de persoon die het weiland huurt en pension runt?


Dan is de huurder verantwoordelijk:

Citaat:
Wie is de houder van een locatie?De houder van een locatie is de eigenaar, de huurder of de bruiklener van een locatie. Verhuur je een locatie of geef je een locatie in bruikleen dan draag je daarmee de feitelijke macht over aan een ander. Gebruikt de huurder of bruiklener vervolgens de locatie om paarden te houden (van hemzelf of een ander) dan is hij de daarmee de houder van de locatie.

Bron: https://sectorraadpaarden.nl/themas/ide ... gistratie/

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:58

Hoe werkt het wanneer je met (3) verschillende percelen zit?
Heeft iemand al meerdere percelen op een UBN kunnen zetten?

Op het huisadres zit de paddock waar de paarden in de winter lopen.

Daarop aansluitend een weiland dat weer een ander perceel is. Het andere weiland zit naast het huisperceel (maar wel met een bospad ertussen).


Er lopen 6 paarden en in de zomer wisselen ze zeer regelmatig van weiland. Het is voor mijn stalhouder geen doen om ze steeds van UBN te verplaatsen.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:17

Naskapower schreef:
Hoe werkt het wanneer je met (3) verschillende percelen zit?
Heeft iemand al meerdere percelen op een UBN kunnen zetten?

Op het huisadres zit de paddock waar de paarden in de winter lopen.

Daarop aansluitend een weiland dat weer een ander perceel is. Het andere weiland zit naast het huisperceel (maar wel met een bospad ertussen).


Er lopen 6 paarden en in de zomer wisselen ze zeer regelmatig van weiland. Het is voor mijn stalhouder geen doen om ze steeds van UBN te verplaatsen.



Ik weet dat ik 1 UBN had voor mijn schapen en ook meerdere weilanden, ik moest wel aangeven dat ze van weiland wisselde maar wel op 1 UBN nummer.
Moest wel met datum dat ze van weiland wisselde

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:58

Naskapower schreef:
Hoe werkt het wanneer je met (3) verschillende percelen zit?
Heeft iemand al meerdere percelen op een UBN kunnen zetten?

Op het huisadres zit de paddock waar de paarden in de winter lopen.

Daarop aansluitend een weiland dat weer een ander perceel is. Het andere weiland zit naast het huisperceel (maar wel met een bospad ertussen).


Er lopen 6 paarden en in de zomer wisselen ze zeer regelmatig van weiland. Het is voor mijn stalhouder geen doen om ze steeds van UBN te verplaatsen.

Een UBN bestaat uit een erfperceel met de daarbij horende weidepercelen, dus dat kan gewoon onder 1 UBN met als 'basis' adres jouw woonadres.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:33

Ah dat zou wel enorm schelen.

Anoniem

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:10

Weet iemand wat de "boete" is als je als paardenhouder geen UBN nummer aanvraagt?

nicolanca
Berichten: 938
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:25