Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37283
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 09:47

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Op 21 april 2021 gaat de nieuwe Europese diergezondheidsverordening in. Wat betekent dat voor de paardensector? De strengere identificatie- en registratieplicht voor paarden lijkt de meest ingrijpende verandering. Lijkt? Er wordt nog aan de details van de uitvoering gewerkt, dus nog niet alles is duidelijk over hoe alles gaat lopen.

De strengere I&R regels
Alle paarden moeten geregistreerd worden en wat nieuw is: er moet ook bekend zijn wáár de paarden worden gehouden. Dit betekent dat de paardenhouders verantwoordelijk worden voor de registratie van paarden. In deze Europese wet zijn paardenhouders in twee groepen op te delen: de verantwoordelijke voor de locatie en de verantwoordelijke voor het paard. De verantwoordelijke voor het paard moet zorgen voor de registratie. Dit kan de eigenaar zijn, maar ook de persoon waar een paard langere tijd wordt ondergebracht. De verantwoordelijke voor de locatie moet zorgen dat de registratie en het aantal paarden op de locatie klopt. Dit kan dus een stichting zijn die eigenaar is van de locatie en deze doorverhuurd aan een manege of een ruiter. Of een paardenhouder professioneel of hobbymatig is, maakt niet uit. En ook als je alleen een weiland hebt waar paarden staan, telt het als locatie.

Elke paardenhouderij moet verplicht een eigen administratie bijhouden, waarin tijdelijke verplaatsingen worden geregistreerd. Je kunt hierbij denken aan een wedstrijd of buitenrit. Als een dier naar een andere locatie gaat, langer dan dertig dagen, moet dit doorgegeven worden aan de centrale database van Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Als er een controle komt, moet de paardenhouder met de eigen administratie kunnen aantonen, waarom het aantal paarden dat aanwezig is klopt. Een flinke extra administratieve belasting dus!

Waarom moest dit ook alweer?
De basis van de nieuwe Europese wet is het tegengaan van de verspreiding van besmettelijke dierziekten. Hier vind je meer informatie over de Europese diergezondheidsverordening.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:52


StalNollie

Berichten: 9156
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:04

Tja leuk voor oudere boeren die weiland verhuren. Of pony hebben.

Het zal allemaal online moeten, succes! Gaat hem niet worden

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:11

Ik zie Breunis al, mijn buurman van tegen de 80 met een paar Salami-Shetten. Hoe moet hij ooit weten dat-ie wat moet registreren?

Ik wacht zelf ook af of er uberhaupt ooit iets officieels door de bus komt. Huis plus grond is nog steeds agrarische bestemming, met zelfs gespecificeerd paardenhouderij. Ben héééél benieuwd :))

Suzanne F.

Berichten: 49349
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:52

StalNollie schreef:
Tja leuk voor oudere boeren die weiland verhuren. Of pony hebben.

Het zal allemaal online moeten, succes! Gaat hem niet worden


Nope, denk het ook niet. Velen zijn niet eens gechipt.

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:59

Ik vind die registratie van buitenritten belachelijk.
Doe dan de norm; langer dan 24 uur weg zijn.

Want die papieren buitenritregistratie mag na een dag of week weer weggegooid worden.

Zonde van het papier.

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:19

Citaat:
Elke paardenhouderij moet verplicht een eigen administratie bijhouden, waarin tijdelijke verplaatsingen worden geregistreerd. Je kunt hierbij denken aan een wedstrijd of buitenrit.


Zo'n regel is overduidelijk door een bureaucraat bedacht :')
Een HEEL duidelijke definitie van 'verplaatsing' lijkt mij wenselijk 8-) en wat er NIET onder valt.

Ik denk dat mijn stalhoudster gillend gek zou worden van het gaan registreren van ieder paard dat het erf (tijdelijk) verlaat voor bv. les op locatie elders, hoefsmid, dierenarts, tandarts, buitenrit, buiten uitstappen etc etc :+

Pjodje
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:23

Onali schreef:
Ik vind die registratie van buitenritten belachelijk.
Doe dan de norm; langer dan 24 uur weg zijn.

Want die papieren buitenritregistratie mag na een dag of week weer weggegooid worden.

Zonde van het papier.


Nou, precies dit dus! Inderdaad iedereen die even buiten gaat uitstappen moet geregistreerd worden, gaan ze ervan uit dat pensionhouders niets anders te doen hebben dan heel de dag op het erf staan om iedereen te noteren die vertrekt/terug komt? Dit is toch niet haalbaar...

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:26

Welkom in de wereld van totale controle...

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:29

Het lijkt mij veel logischer dingen als: staat een week bij de hengst/op een kliniek/op vakantieadres bij te houden ipv: is een uurtje buiten rijden. Als er een ziekte uitbreekt, is dat paard dat in het bos is geen risico, maar dat paard op die kliniek of bij die hengst wel.

Maar in principe moet een stalhouder nu natuurlijk óók al kunnen aangeven als de NVWA aanklopt: ik heb hier 30 paspoorten liggen, en er staan 20 paarden op stal/in de wei, die andere 10 zijn buiten rijden, op wedstrijd, whatever. Dat is eigenlijk niets nieuws.

Voor de dagelijkse praktijk zou ik een groot whiteboard op stal hangen, namen van de paarden in een kolom met daarnaast 4 kolommen met: buiten rijden (afvinken) | wedstrijd (afvinken) | > dag < 30 dagen naar: (en dan kliniek/hengst/vakantie invullen) | overig (waar dan bv langer verblijf elders kan worden ingevuld)

Blijft de vraag: als jij het hokje 'buiten rijden' als eigenaar niet hebt afgevinkt en de stalhouder krijgt tijdens jouw buitenritje controle, wie krijgt dan de schuld?

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:32

Ze proberen ook al jaren trekkers en boten te registreren.
Ook nooit gelukt. Dit gaat er ook niet doorkomen in Nederland. Ik geloof er niks van.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:34

En nu ik er over nadenk: alles waarbij je je paspoort mee neemt is al niet boeiend. Waarom zou je dat registreren? Op het moment dat er controle is, is paard én paspoort weg, dus heb je geen discrepantie. Blijven alleen de buitenritjes onder de man over dus.
Kun je ook een groot in/uit bord ophangen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:35

Die hele registratiplicht is dus vanwege ernstige ziektes. Maar welke ziektes zijn zo gevaarlijk voor mens en dier dat een dergelijke strakke registratie nodig is?

Heel praktisch is het niet :n even wandelen buiten zicht van je stal. Inderdaad even uitstappen door het bos. Of tijdens de dressuur besluiten nee het wordt hem niet ik ga het bos in. Dan zou je dus moeten afstappen, registreren weer opstappen en dan is de lust tot rijden ook wel weg.

Blij dat ik daar niet meer mee te maken heb 8)7

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:43

Nou ja, dat is toch niet te volgen.

EIA is de enige ziekte met meldplicht maar niet overdraagbaar naar de mens, maar paarden moeten worden geruimd als ze het hebben.
WNV is dan weer wel een ziekte die mensen ook kunnen krijgen, maar daar staat geen ruimen op (en geen meldplicht).

Rhino en droes kennen ook geen meldplicht maar zijn verrekte besmettelijk voor paarden.
Influenza wordt verplicht gesteld bij wedstrijden als enige vaccinatie.

Als jij het snapt snap ik het...

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:48

Bij mijn stalling moeten we contant betalen, ik vermoed dat die stalling dus ' zwart ' is. Als we alle paarden moeten registreren zal het stalgeld ook wel omhoog gaan omdat er dan btw betaald moeten worden. Is dus ook een leuke regeling voor de belastingdienst dit :list:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:49

Influenza snap ik, rhino begrijp ik ook. Droes helaas daarvan de gevolgen gehad door een lakse medestal genoot met uiteindelijk mijn heel ziek bijna wilde pony die behandeld moest worden, ze was zo ziek dat ze niet tegenstribbelde. De da zei op het moment dat ze je weer probeert dood te slaan is ze beter.
Maar allemaal niet gevaarlijk voor de mens voor zover ik weet.

Wnv is inderdaad in opkomst maar mogelijk komt daat meldingsplicht voor. Die mag van mij wel komen. En eia is hier nog? Niet. Maar weer ongevaarlijk voor mensen. Rabies en mond en klauw zeer zijn nu ook niet bepaald veel voorkomend bij paarden maar zouden een gevaar voor voedseldieren kunnen vormen.

Gewoon vreemd

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:55

Wat een gedoe zeg! Mijn paard staat bij een vriendin, die moet dan ook een admin gaan bijhouden? En alle weilandjes in de buurt ook? Ik woon nogal landelijk en gok dat er zelfs een flink deel van de pony's (mn de shets natuurlijk) geen chip hebben en nooit een da bekijken.

Nogal onhaalbaar dit..

Oh en ze werken overdag en zijn er vaak niet eens tussen 9-17. Ben benieuwd of ze ook in het weekend of savonds laat gaan controleren..

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:00

Misschien omdat West Nijl Virus sinds vorig jaar in Nederland is? Dat kunnen zowel paarden als mensen krijgen, al kunnen ze elkaar niet besmetten, daar is dan weer een mugje voor nodig.

Maar ik vraag me af hoe ze dat verder aan gaan pakken. Het is dat ik het op sm voorbij zie komen, maar anders zou ik er niet eens iets van weten.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:03

Jeetje. Ik dacht dat het eerst de bedoeling was dat je alleen moet registeren waar je paard staat en als je paard voor meer dan 24 uur verplaatst van 'woonadres'...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:14

Besmettelijke dierziekten?! Hoe kwam die ellende ook alweer?! En tevens al die zoonosen?! Oh ja... die vieze verderfelijke intensieve veeteelt....

Wat zijn we in dit land en Europa toch sterren in het paard ACHTER de wagen spannen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:24

En vooral allemaal komende verkiezingen weer links gaan stemmen mensen!!
Dan weet je in ieder geval zeker dat er bij ons steeds meer onzin bijkomt dat veel tijd en geld kost, en ons eigen geld naar het oosten van europa gaat als 'subsidies' aan landen die geen vrije rechtsspraak hebben, geen rechten voor lhtb enz.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:27

Sunnda schreef:
En vooral allemaal komende verkiezingen weer links gaan stemmen mensen!!
Dan weet je in ieder geval zeker dat er bij ons steeds meer onzin bijkomt dat veel tijd en geld kost, en ons eigen geld naar het oosten van europa gaat als 'subsidies' aan landen die geen vrije rechtsspraak hebben, geen rechten voor lhtb enz.


Hihihi.... we hebben alleen maar rechtse kabinetten gehad he?
Die hebben ons in de puree gedraaid.

Enige redding is op links..... wel blijven opletten....... -O-

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:30

noukie12 schreef:
Ze proberen ook al jaren trekkers en boten te registreren.
Ook nooit gelukt. Dit gaat er ook niet doorkomen in Nederland. Ik geloof er niks van.


Trekkers moeten sinds dit jaar ook

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:34

Ninx schreef:
Sunnda schreef:
En vooral allemaal komende verkiezingen weer links gaan stemmen mensen!!
Dan weet je in ieder geval zeker dat er bij ons steeds meer onzin bijkomt dat veel tijd en geld kost, en ons eigen geld naar het oosten van europa gaat als 'subsidies' aan landen die geen vrije rechtsspraak hebben, geen rechten voor lhtb enz.


Hihihi.... we hebben alleen maar rechtse kabinetten gehad he?
Die hebben ons in de puree gedraaid.

Enige redding is op links..... wel blijven opletten....... -O-

Links staat te trappelen om ons de eu veel verder door de strot te duwen.
Rechts doet af en toe nog een beetje moeite de grootste idioterie tegen te houden. Niet genoeg, maar het is tenminste iets.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:44

Sunnda schreef:
Ninx schreef:

Rechts doet af en toe nog een beetje moeite de grootste idioterie tegen te houden. Niet genoeg, maar het is tenminste iets.



Houd op en schei uit.... door die neo-liberale flapdrollerij heeft geld meer geld gekregen, zijn boeren genaaid, is ons voedsel duurder en ongezonder, zijn educatie en zorg verder uitgehold door privatisering, and the list goes on!
Europa is first and foremost uitgerold om de handel makkelijk te maken; lijkt me toch typisch een agendapunt van een kapitalistische club he?!

Heel fijn dat al die stemmers het altijd bij het verkeerde eind hebben.... dat levert mooie resultaten op... NOT