Pikeur Rick Ebbinge traint paarden middels zwemmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pikeur Rick Ebbinge traint paarden middels zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:52

*Bokt.nl
Ingezonden door Senna21
Sport

Afbeelding
Rick Ebbinge tijdens een koers in 2014 met Regina del Rex.
Foto: Oscar Anjewierden/ Flickr

Picker Rick Ebbing (36) uit Eext, Wereldkampioen bij de beroepspikeurs in 2019, traint zijn paarden sinds kort op een andere manier. Hij laat zijn dieren twee tot drie keer per week zwemmen. En dan niet pootjebaden, maar echt zwemmen, met de hoeven los van de bodem. Hij hoopt dat zijn paarden op deze manier hem naar nog meer titels opleveren. Rick verklaart: “Ze krijgen er een beter achterbeengebruik van en vaak worden ze er ook wat losser door. En omdat het toch een andere krachttraining is, merk je ook dat ze voor de sulky anders gaan lopen.”

In Friesland is een baan van 300 meter waar zijn paarden regelmatig te water gaan. Trainer Jeroen Engwerda, de baas van Rick Ebbinge, zegt: “Het is wel extra werk, maar je ziet de paarden verbeteren. We hebben ook paarden die geblesseerd zijn, met hen kun je nu eerder de training weer oppakken. Daar win je echt tijd mee, dat is hartstikke mooi.”

Afgelopen zomer bereikte Rick Ebbinge de mijlpaal van 1000 overwinningen, waaronder de derby van Nederland en België. Maar naast de successen zijn er ook kopzorgen op het entrainment van Jeroen Engwerda. En wel over het coronavirus.

Tijdens de eerste lockdown vorig jaar heeft Rick Ebbinge met 15 paarden voor vijf maanden in Zweden gezeten. Dit omdat er daar nog wel koersen waren, dus konden de paarden wedstrijden blijven lopen en nog wat geld verdienen voor hun eigenaren. Ebbinge vertelt hierover: “Het was verre van ideaal, maar wel heel leuk leerzaam. Op onze stal in Nederland ging het werk uiteraard ook gewoon door. Op het bedrijf in Biddinghuizen staan 55 paarden, deze hadden uiteraard ook allemaal aandacht nodig en moesten in training blijven.”

Engwerda vult aan: “We zijn er zeker niet rijker van geworden. Maar de paarden konden wel gewoon door met koersen en voor de klanten bracht het ook nog wat op. Het was een behoorlijke investering, maar dat geeft niets. We konden in ieder geval verder”.

De koersen die normaal in Wolvega gereden zouden worden, vinden nu plaats in Mons, België. Want in Nederland ligt nog steeds alles stil, iets dat lastig te begrijpen is voor Rick Ebbinge: “Wij rijden op een baan van 1000 meter in de buitenlucht en houden automatisch afstand. Het is wel gek dat de contactsporten in Nederland dan wel weer mogen beginnen.

Dit betekent voor hem wel dat hij, om in Mons te komen, bijna vier uur moet rijden vanuit Biddinghuizen. Dat is uiteraard een hele onderneming en kost veel extra moeite, geld en tijd.
“Dat is nogal een verschilletje”, geeft Engwerda aan. “Normaal lopen er altijd heel veel paarden van mij in Wolvega. Normaal gaan we ook wel eens naar het buitenland, maar als je met acht paarden naar België moet, is dat nogal een operatie.”

Ondanks dat er nog geen einde komt aan zijn zegereeks, heeft Ebbinge zeker nog wel een wens. Hij zou dolgraag een keer aan de prestigieuze Elitoppet in Zweden willen meedoen.
“Daar zitten 30.000 liefhebbers van de drafsport vanuit de hele wereld op de tribunes. Dat geeft zo’n unieke, mooie sfeerd. Om daar een paard, dat al heel goed is, voor aan te schaffen, dat is bijna niet te doen. Eigenlijk is het het beste om zelf dat paard te spotten, daar een klant voor de vinden, en dan er veel trainingsarbeid in te steken. Heel veel trainingsarbeid. En je hebt ook te maken met een bepaalde geluksfactor. Maar als je een goede accommodatie hebt voor de training en je hebt mensen die écht wille investeren, dan denk ik echt dat het kan”, zo besluit de pikeur.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:43

Vervangt het zwemmen dan een hele training, een vrije dag of is het extra?

Citaat:
Trainer Jeroen Engwerda, de baas van Rick Ebbinge, zegt: “Het is wel extra werk, maar je ziet de paarden verbeteren. We hebben ook paarden die geblesseerd zijn, met hen kun je nu eerder de training weer oppakken. Daar win je echt tijd mee, dat is hartstikke mooi.”

Nu ben ik wel benieuwd of hij bedoeld dat de paarden met zwemmen juist hun training eerder kunnen hervatten of dat ze juist dóór het zwemmen de gewone training sneller kunnen hervatten?
Ik meen me nog een onderzoek te herinneren dat aangaf het verschil in belasting juist een grote mede oorzaak dat de blessure weer op kan spelen. Daarom raad men ook stappen door water tot boegdiepte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:20

daffie1986 schreef:
Vervangt het zwemmen dan een hele training, een vrije dag of is het extra?

Citaat:
Trainer Jeroen Engwerda, de baas van Rick Ebbinge, zegt: “Het is wel extra werk, maar je ziet de paarden verbeteren. We hebben ook paarden die geblesseerd zijn, met hen kun je nu eerder de training weer oppakken. Daar win je echt tijd mee, dat is hartstikke mooi.”

Nu ben ik wel benieuwd of hij bedoeld dat de paarden met zwemmen juist hun training eerder kunnen hervatten of dat ze juist dóór het zwemmen de gewone training sneller kunnen hervatten?
Ik meen me nog een onderzoek te herinneren dat aangaf het verschil in belasting juist een grote mede oorzaak dat de blessure weer op kan spelen. Daarom raad men ook stappen door water tot boegdiepte aan.
Ik vermoed dat ze het zwemmen eerder doen dan de baan op gaan, waardoor ze dus eerder weer beginnen met conditie en spieren opbouwen (althans, zo ging het er bij ons aan toe). Op het moment dat ze weer voor de sulky kunnen, begin je dus niet vanaf 0 zoals wanneer ze al die tijd op rust hadden gestaan, maar ben je alweer wat verder in het traject.

WendyBZ

Re: Pikeur Rick Ebbinge traint paarden middels zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 06:54

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:00

Heb nog bij Willy Naessens gewerkt. Ook daar is een paardenzwembad. Dit is een zwembad waar paarden rondjes zwemmen en de begeleiders staan in het midden en aan de buitenkant.

Ze hebben mij toen wijsgemaakt ;) dat 1 toer zwemmen ongeveer overeen komt met een 16 tal km vlotte, energieke draf.

Ik durf dat wel te geloven want het is zeer arbeidsintensief. De paarden waren na 2 toeren echt moe. We spreken over getrainde koetspaarden.

Heb ooit een niet getraind paard weten te overlijden omdat de eigenaar niet door had hoe zwaar dit was. Paard is volledig over zijn grenzen gegaan en kreeg een hartaanval bij het buiten gaan.

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:20

Rick is echt een topper, kom er vaak, mijn vader levert al zijn voer. Super man die alles voor zijn paarden over heeft.

Dit zwemmen is heel intensief. Paarden moeten zichzelf 'dragen' zodat ze niet verdrinken. Dus dit kan echt als training worden beschouwd. Vooral top voor de paarden met (pees)blessures, gezien dit geen belasting is voor de pezen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:17

Zwemmen is zwz heel goed.
In Amerika hebben ze bij veel racebanen/trainingsstallen een zwembad voor paarden. En is standaard in het trainingsprogramma. Niets nieuws....