Manege & Ruiter Bond pleit voor aanpassing wetgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege & Ruiter Bond pleit voor aanpassing wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 18:42

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: S. Feenstra

De Manege & Ruiter Bond maakt zich sterk om artikel 179 van het Burgerlijk wetboek te veranderen. Dit artikel regelt dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangerichte schade. Dat maakt het mogelijk dat verzekeringsmaatschappijen de schade volledig kunnen claimen bij de eigenaren van de paarden, de manege-eigenaren. Onterecht, vindt de Manege & Ruiter Bond.

Het is bij elke manege wel een keer aan de orde: een valpartij tijdens de manegeles. De ambulance wordt gebeld, er worden op de Spoedeisende Hulp foto’s gemaakt, bij een ernstige botbreuk volgt er misschien een operatie. De kosten die in dat verband gemaakt worden, kunnen door de verzekeringsmaatschappij van de manegeleerling volledig verhaald worden op de eigenaren van de paarden, de manege-eigenaren.
Ron Pool, bestuurslid van de Manege & Ruiter Bond en eigenaar van het Almeersch Hippisch Centrum: ‘Als bond hebben we daarom een les-overeenkomst op laten stellen door een jurist, met een clausule waarin de leerling heel duidelijk kan lezen wat het eigen risico is. Financieel heeft het voor de leerling geen gevolgen omdat de zorgverzekeraar van de leerling de medische kosten vergoedt. ‘Als M&RB manege-eigenaren hebben we allemaal een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor deze risico’s. Sinds een paar jaar wordt er een eigen risico aan de manege-eigenaren in rekening gebracht, boven op de al gestegen premies. Dat varieert dan per geval van € 500 tot wel € 2500, afhankelijk van de maatschappij waar de manege verzekerd is.’

‘We kunnen ons allemaal voorstellen dat bij een hond die bijt het baasje van de hond aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade. Dat snappen we allemaal. Maar bij een paardrijles neemt iemand bewust een risico. Een paard beschikt ook over eigen energie waardoor het voor de instructeur en de leerling niet altijd mogelijk is om te voorkomen dat het paard schrikt en een onverwachte beweging maakt. Het kan niet zo zijn dat de manege-eigenaar, die gelegenheid biedt om op een veilige en verantwoorde manier de paardensport te beoefenen, dan altijd aansprakelijk is en ook nog eens een eigen risico aan de eigen verzekering moet betalen.’

‘Stel dat je met een groep van 10 leerlingen in een groepsles rijdt en er gebeurt iets helemaal buiten jouw schuld, waardoor de ruiters eraf vallen. Dat betekent dan € 1250,- eigen risico x 10 bij een ritje met de ambulance. En dan moet je niet de pech hebben dat het vaker in dat jaar gebeurt. Daar komt bij dat de premie per manegepaard het afgelopen jaar verdubbeld is, van € 75,- naar € 150,-. Dat is niet redelijk voor een manege-eigenaar die gelegenheid biedt om de paardensport te beoefenen. Wij investeren in goede betrouwbare manegepaarden, goed onderhouden zadels en hoofdstellen, gediplomeerde instructeurs en een veilige accommodatie en een BHV organisatie. Dus wij doen er alles aan om de risico’s en gevolgen zo klein mogelijk te maken. Wij willen de lessen wel betaalbaar houden zodat de paardensport als sport betaalbaar blijft.’

Volgens Pool zou Art.6:179 BW zodanig gewijzigd moeten worden dat ongevallen in de paardensport net als andere sportongevallen worden behandeld: ‘Nu is volgens het burgerlijk wetboek de eigenaar van het dier aansprakelijk. In andere sporten waar ook risico’s op letsel aanwezig zijn, worden de sportverenigingen of mede-sporters niet aansprakelijk gesteld door de zorgverzekeraars en straffen de eigen verzekeringsmaatschappijen de sportclub of vereniging niet af met een onredelijk hoog eigen risico per letselschadegeval of een verdubbeling van de premie op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. De verzekeringsmaatschappijen en het Verbond van Verzekeraars doen helemaal niets om dit tegen te gaan. De zorgverzekeraars ontvangen aan één kant de ziektekostenpremies van de manegeleerlingen en bij gemaakte medische kosten door een paardensportongeval claimen zij deze kosten bij de eigenaar van het manegepaard. Een echte winstpakker, mogelijk gemaakt door de wet,’ stelt Pool vast.

‘Uit onderzoek van Veiligheid.nl blijkt dat het aantal spoedeisende hulp-bezoeken door sportblessures bij veldvoetbal en bewegingsonderwijs hoger liggen dan bij de paardensport. Maar bij die sporten heeft de zorgverzekeraar van het slachtoffer geen juridische mogelijkheid om de gemaakte kosten te verhalen op grond van dit wetsartikel. De overheid en de zorgverzekeraars promoten dat iedereen meer moet bewegen en sporten maar dan zal de overheid ook de wettelijke kaders zodanig aan moeten passen dat de maneges de paardensport kunnen blijven aanbieden aan een grote groep paardenliefhebbers. Nog even en dan komt ook de werkgever van de leerling of het UWV met een claim, alleen omdat er fundamenteel iets fout zit in deze wet.’

‘Ik hoop dat er met de Kamerverkiezingen voor de deur politieke partijen zijn die het voor de circa 1500 maneges, zorgbedrijven met paarden en al de manegeleerlingen willen opnemen. Eerder ingediende vragen bij de NLSportraad en het Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid hebben niets opgeleverd. Wij werken bij de maneges van de Manege & Ruiter Bond nu noodgedwongen met een lesovereenkomst waarmee we het onze eigen verzekeringsmaatschappij lastig maken om het eigen risico te innen. Onze manegeleerlingen hebben daar gelukkig geen enkel financieel nadeel van.’

AM01

Re: Manege & Ruiter Bond pleit voor aanpassing wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:30

Vergeet vooral de eigenaren van paarden en pony's ook te noemen. Bij ons rijden kinderen kosteloos met een pony van ons bij de ponyclub, in de wei en op buitenrit. Als er met een kind van een ander bij het rijden op onze pony's iets met kind of pony gebeurd hebben wij hetzelfde probleem. Hele rare regeling.
Begrip voor het feit dat als paarden uitbreken we aansprakelijk zijn, maar niet voor een sportuitoefening. Hoog tijd dat dit aangepast wordt in deze claimmaatschappij.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:38

AM01 schreef:
Vergeet vooral de eigenaren van paarden en pony's ook te noemen. Bij ons rijden kinderen kosteloos met een pony van ons bij de ponyclub, in de wei en op buitenrit. Als er met een kind van een ander bij het rijden op onze pony's iets met kind of pony gebeurd hebben wij hetzelfde probleem. Hele rare regeling.
Begrip voor het feit dat als paarden uitbreken we aansprakelijk zijn, maar niet voor een sportuitoefening. Hoog tijd dat dit aangepast wordt in deze claimmaatschappij.

Is het ook echt een club oid? Als ik als particulier gratis iemand op mijn paard laat rijden en er gebeurt iets dan valt dit gewoon onder mijn WA. Heb toen der tijd contact gehad met mijn verzekering hoe dit zat met een eventuele bijrijder. Zolang die persoon er niet voor betaald was dit gewoon verzekerd.
Maargoed on topic. Als het voor andere sporten heel anders is dan is dat wel krom. En is zo'n clausule dan voldoende? Dan ben je er toch ook? Niet vergeten alleen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:50

Ze hebben groot gelijk!
Al zo vaak gehoord dat mensen een keer van een manegepaard vallen en dan hun uiterste best doen zoveel mogelijk te claimen.
Het zou niet eens bij mij opkomen, je moet toch zelf zo nodig paardrijden.
Tenzij er iets aan het harnachement oud scheelt natuurlijk.

Gelukkig heb je dat probleem niet met eigen paarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:28

Maar je hebt als manege natuurlijk ook een zo'n veilig mogelijke situatie te creëren. En daar schieten veel maneges te kort. 10 personen in een groepsles is daar in mijn ogen een mooi voorbeeld van, dat is als instructeur al lastig te overzien.

Ik heb toevallig een lesovereenkomst van deze vereniging gezien, en het staat er echt niet heel duidelijk in vermeld :=

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:48

10 personen in een les is gevaarlijk?
Maar 10 ruiters aan het los rijden voor een B proef niet?

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:56

Ik ben 2 jaar geleden gevallen en geopereerd, maar volgens mij hebben wij dat met onze eigen verzekering afgesloten. Dus ik denk dat het ook heel erg aan de familie en ruiter ligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:14

Persevero schreef:
AM01 schreef:

Is het ook echt een club oid? Als ik als particulier gratis iemand op mijn paard laat rijden en er gebeurt iets dan valt dit gewoon onder mijn WA. Heb toen der tijd contact gehad met mijn verzekering hoe dit zat met een eventuele bijrijder. Zolang die persoon er niet voor betaald was dit gewoon verzekerd.
Maargoed on topic. Als het voor andere sporten heel anders is dan is dat wel krom. En is zo'n clausule dan voldoende? Dan ben je er toch ook? Niet vergeten alleen

AVP... WA is enkel voor motorvoertuigen.

Zo lang in de wet geregeld is dat de eigenaar risico-aansprakelijk is, kan een clausule met 'rijden op eigen risico' je daar niet vrij van pleiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:29

Ik begrijp die manege eigenaren wel, iedereen stapt vrijwillig op en neemt daarmee zelf risico.
Idem met bijrijders.

Maar aan de andere kant, als eigenaren niet aansprakelijk worden gesteld krijg je dan niet eerder dat er niet zo'n brave dieren in worden gezet met alle gevolgen van dien? En dat zullen ze vast niet in de beginnerslesjes doen, maar wel misschien bij de ruiters die beter kunnen rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:39

Mirre1415 schreef:
Ik ben 2 jaar geleden gevallen en geopereerd, maar volgens mij hebben wij dat met onze eigen verzekering afgesloten. Dus ik denk dat het ook heel erg aan de familie en ruiter ligt.

Ik heb ook ooit een nare val gemaakt en de verzekering ging wel degelijk kijken of er iets te verhalen viel. Ik moest formulieren invullen en namen van getuigen opgeven in verband met schadeverhaal.
Na een belletje van mijn kant dat ik toch echt op mijn eigen paard reed zonder begeleiding was het ook goed.

Maar het blijft vaak niet eens bij medische kosten. Mocht het zo zijn dat de schade wel verhaald had kunnen worden zou daar ook nog eens loonschade bijkomen. Mijn werkgever verhaald die schade ook. Dan loopt het op in de papieren.

Aan de andere kant, wat als een lesgever nu net even teveel pushed, of de manege een nieuw paard te vroeg inzet waardoor er ongevallen ontstaan? Dan heeft de manege wel degelijk schuld.

Ik vind het overigens wel idioot dat als een bijrijder verzint om naar het bos te gaan tegen uitdrukkelijke afspraken in met de eigenaar en dan ten val komt de schade bij de eigenaar verhaald wordt.

Kortom het is wel een lastige kwestie om uit te zoeken in hoeverre wie aansprakelijk is.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:18

Weet niet hoe ik de quotes in mijn antwoord kan plaatsen, daarom maar zo mijn antwoord.

We hebben geen clubje, alleen voor de hobby pony's. Wij vinden het belangrijk dat onze pony's bewegen, al lopen ze wel 24 uur per dag buiten met een schuilgelegenheid en nog belangrijker het is belangrijk dat kinderen kunnen sporten.
Ouders van de kinderen worden er altijd bij betrokken en we bespreken ook altijd met hen de huidige wetgeving wat betreft onze aansprakelijkheid. Dit omdat de wet enorm krom is op dit gebied. Ik begrijp best dat als de pony's uitbreken en schade veroorzaken wij aansprakelijk zijn. Net zo als ik begrijp dat van een hond die een ander bijt de eigenaar aansprakelijk is. Maar ik begrijp de aansprakelijkheid in een sportsituatie met volledige instemming van de deelnemer niet.

Over de WA verzekering, het is een WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) voor personen. WA is een overkoepelende term.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:41

AM01 schreef:
Weet niet hoe ik de quotes in mijn antwoord kan plaatsen, daarom maar zo mijn antwoord.

We hebben geen clubje, alleen voor de hobby pony's. Wij vinden het belangrijk dat onze pony's bewegen, al lopen ze wel 24 uur per dag buiten met een schuilgelegenheid en nog belangrijker het is belangrijk dat kinderen kunnen sporten.
Ouders van de kinderen worden er altijd bij betrokken en we bespreken ook altijd met hen de huidige wetgeving wat betreft onze aansprakelijkheid. Dit omdat de wet enorm krom is op dit gebied. Ik begrijp best dat als de pony's uitbreken en schade veroorzaken wij aansprakelijk zijn. Net zo als ik begrijp dat van een hond die een ander bijt de eigenaar aansprakelijk is. Maar ik begrijp de aansprakelijkheid in een sportsituatie met volledige instemming van de deelnemer niet.

Over de WA verzekering, het is een WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) voor personen. WA is een overkoepelende term.

Nee. WA is wettelijke aansprakelijkheid en geldt voor motorvoertuigen. AVP is algemene verzekering particulieren, die spreek je aan in dit geval.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:45

We hebben het in elk geval in orde :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:47

Mirre1415 schreef:

Mijn dochter brak haar arm een paar jaar geleden toen ze van haar eigen pony af viel. In het ziekenhuis is er door de chirurg en iemand anders duidelijk gevraagd of ze van iemands anders pony was gevallen of een pony van haar zelf en dat is wel genoteerd dacht ik. Ik neem aan dat iedereen daar gewoon een eerlijk antwoord op geeft in zo'n situatie, liegen zou ook raar zijn en totaal onnodig lijkt mij, dus denk niet dat het verder iets te maken heeft met 'ligt aan ruiter of familie'. Het is niet zo dat je zelf denkt, laat ik die gebroken arm eens lekker gaan verhalen bij iemand anders. Het maakt mij dan niet zoveel uit welke verzekering het dekt, als je maar geholpen wordt. Neemt niet weg dat het raar is dat het verhaald wordt op de verzekering van de manege en ik denk dat dat idd anders kan. Je kiest immers zelf of je gaat rijden of niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:20

Ik vind hun punt wel terecht. Al denk ik dat er wel enige aansprakelijkheid hoort te bljiven, zodat er wel een rem is op al te gevaarlijke paarden en situaties. Dat vertrouw ik manegehouders ook weer niet helemaal toe als ze daar niet zelf ook een belang in hebben. (In elk geval niet allemaal.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:36

50/50 van maken in dit geval.
Maar dan nog, als er een fluitketel over mijn hek klautert, op mijn pony klimt, valt en wat breekt, dan ben ik ook aansprakelijk. Die wet is inderdaad krom en daar zou zeker kritisch naar gekeken moeten worden, je kan een eigenaar niet zomaar ontslaan van die verantwoordelijkheid, maar je kan er ook niet alles op afschuiven zoals nu gebeurt. Enkel omdat paarden een aparte groep zijn als "huisdiervee" met een stel benen in beide categoriën.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:47

MightyMike schreef:
Mirre1415 schreef:

Mijn dochter brak haar arm een paar jaar geleden toen ze van haar eigen pony af viel. In het ziekenhuis is er door de chirurg en iemand anders duidelijk gevraagd of ze van iemands anders pony was gevallen of een pony van haar zelf en dat is wel genoteerd dacht ik. Ik neem aan dat iedereen daar gewoon een eerlijk antwoord op geeft in zo'n situatie, liegen zou ook raar zijn en totaal onnodig lijkt mij, dus denk niet dat het verder iets te maken heeft met 'ligt aan ruiter of familie'. Het is niet zo dat je zelf denkt, laat ik die gebroken arm eens lekker gaan verhalen bij iemand anders. Het maakt mij dan niet zoveel uit welke verzekering het dekt, als je maar geholpen wordt. Neemt niet weg dat het raar is dat het verhaald wordt op de verzekering van de manege en ik denk dat dat idd anders kan. Je kiest immers zelf of je gaat rijden of niet.

Bij mij werd dit ook gevraagd toen ik met een gebroken knie in het ziekenhuis belandde.En later kregg ik nog een brief van mijn ziektekostenverzekering,dat de operatie 3000 euro had gekost,en of het van mijn eigen paard was,of dat iemand anders schuldig was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:44

anjali schreef:
Bij mij werd dit ook gevraagd toen ik met een gebroken knie in het ziekenhuis belandde.En later kregg ik nog een brief van mijn ziektekostenverzekering,dat de operatie 3000 euro had gekost,en of het van mijn eigen paard was,of dat iemand anders schuldig was.

Aansprakelijk bedoel je, denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:10

Ik heb een verzekering genomen voor alle vrijwilligers die bij mij de paarden verzorgen en berijden.Als er ongelukken gebeuren ben ik daar voor verzekerd nu.Een paar jaar geleden ging een paard op de voet staan van een vrijwilliger,de ambulance moest komen (wat ikzelf onnodig vond, maar ze stond erop).Later kreeg ik de rekening van de ambulance en SEH kosten! Gelukkig heeft mijn verzekering het toen opgelost met haar verzekering door ieder de helft te betalen.
Ik wil niet meer voor verassingen komen te staan en heb alles goed verzekerd nu.
Voor de Wet is de eigenaar immers ten alle tijde aansprakelijk voor schade of letsel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:31

Dit snap ik helemaal, ik heb door een val van mijn paard blijvend letsel opgelopen. In eerste instantie kwam mijn ziektekostenverzekering vragen of er iemand anders aansprakelijk kon worden gesteld en later ook nog het UWV ivm WIA uitkering.
Zo’n val kan altijd gebeuren en flink in de papieren lopen en met het opstappen op een paard neem je dat risico zelf.

Wel moet er een clausule komen dat bij ernstige nalatigheid (gevaarlijk/gebrekkig paard of materiaal) de eigenaar van het paard de aansprakelijkheid niet kan worden ontlopen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:38

Inmiddels is er bovenop de steeds hoger geworden premies en steeds strengere eisen waaraan voldaan moet worden ook een eigen risico per schadegeval.
En als je schade wilt verhalen op de veroorzaker, moet je dit ook bij andere sporten doen. Trap jij de enkelbanden van je tegenstander stuk? Betalen. Mepte je met je hockeystick op de knie van een ander? Betalen. Maar dat hoeft dan weer niet..
Natuurlijk moeten manegehouders ervoor zorgen dat de randvoorwaarden kloppen, in mijn beginjaren 1 ongeluk gehad dat op minstens 2 manieren voorkomen had kunnen worden, maar ik zie op mijn huidige manege dat er echt met man en macht wordt geprobeerd het zo veilig mogelijk te maken. Maar het paard zelf blijft altijd een onbetrouwbare factor. De meeste knullige valpartijen kunnen leiden tot de grootste schade.
En dan heb je alsnog te maken met mensen die zichzelf overschatten en ouders die een pony te makkelijk voor hun geweldige kind vinden.. maar ook die mensen worden nu beschermd doordat de eindaansprakelijkheid altijd bij de eigenaar van het paard ligt. Terwijl we ook allemaal willens en wetens op dat paard gaan zitten. 600 kg, vluchtdier, oersterk en heel primitief in handelen. 8)7 :+

Mijn broer in Duitsland moest voor zijn zoon een aparte verzekering afsluiten via de manege waar hij reed. Misschien is dat wel eerlijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:21

prugelpiet schreef:
Maar je hebt als manege natuurlijk ook een zo'n veilig mogelijke situatie te creëren. En daar schieten veel maneges te kort. 10 personen in een groepsles is daar in mijn ogen een mooi voorbeeld van, dat is als instructeur al lastig te overzien.

Ik heb toevallig een lesovereenkomst van deze vereniging gezien, en het staat er echt niet heel duidelijk in vermeld :=

Nou dat ben ik wel met je eens hoor. Als er10 personen in je groepsles van hun paarden valt zodanig dat ze naar het ziekenhuis moeten, dan moet je als manegehouder echt gaan nadenken over de kwaliteit van je les en/of van je paarden.
Ik snap dat de M&RB pleit voor aanpassing van de wetgeving, maar als deze financiele prikkel voor het zorgen van goede randvoorwaarden er niet is, vrees ik dat die randvoorwaarden nog slechter worden dan ze al zijn.
Het werken met ongezonde of voor het manegewerk ongeschikte paarden en slecht passende zadels, zoals je toch nog vaak ziet werkt ongelukken ook in de hand. Ik vind het prima dat er een financiele prikkel is om de randvoorwaarden zo veilig mogelijk te houden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:34

Ik geloof dat onze kinderen ook verzekerd zijn, dat zat dacht ik bij het jaarbedrag in dat wij aan de KNHS betalen, ze rijden bij een FNRS aangesloten manege, maar weet niet meer precies hoe het zit. Zij komen er met eigen pony nu, geen idee hoe het dan zou moeten zijn, maar wel heel handig lijkt me voor de kinderen die van hun pony's gebruik maken. Wat betreft manege's ben ik ook voor veiligheid. Vind het bijv jammer dat daar nog steeds geen veiligheidsbeugels zijn. Denk ik al sinds mijn kinderen er rijden, vorige week bleef er dus 1 vastzitten. Meisje werd een stuk over de grond gesleept, tot haar been uit haar laars schoot (geluk dat ze wat te grote laarzen aanhad). Laars ging met pony nog een paar rondes verder. Liep gelukkig goed af, maar kleine dingen die kunnen helpen groot leed te beperken vind ik eigenlijk gewoon dat het er zou moeten zijn. Mijn kids zijn de enige die met bodyprotector rond rijden wanneer er gesprongen wordt. Merk wel dat op een manege heel veel niet paardenouders ook geen idee hebben wat er kan gebeuren.

Met eigen ben ik ook altijd voorzichtig, niet alleen omdat ik voorzichtig op mijn paarden ben, ik ben niet zo van jan en alleman op laten stappen, maar met pony's voor de kinderen aan huis, krijg je best vaak de vraag van vriendinnetjes of ze eens mogen rijden. Ik doe dat eigenlijk nooit (zou het ook nooit in mijn hoofd halen zonder toestemming van ouders), een keer voorgekomen van een kindje van een paardenmoeder op haar verzoek, die was er zelf bij, maar het is geen speelgoed, en stel je voor ze vallen er af.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:00

Maar moeten bedrijven waar het wel op orde is dan leiden onder de slechte of moeten al die veiligheidscertificaten onder de loep genomen worden? Want als je wel het certificaat ziet, maar geen korfjes of veiligheidsbeugels (om maar wat te noemen), waar gaat dat certificaat dan over?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:07

_San87_ schreef:
AM01 schreef:

Nee. WA is wettelijke aansprakelijkheid en geldt voor motorvoertuigen. AVP is algemene verzekering particulieren, die spreek je aan in dit geval.

Klein maar niet onbelangrijk puntje: Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren is de juiste benaming.
Net iets anders dan een algemene?? verzekering.