Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 15:31

*Bokt.nl
Community

Basje, van mar_jolijn
Afbeelding
Basje heeft een eigen mening.

1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?

Bas is 36 jaar en onze adoptie shet, hij heeft een lang mooi leven gehad bij de familie waar wij huis en stallen huren. Zijn ponyvriendje overleed ruim 3 jaar geleden en zijn lieve baasje 2 jaar terug. De familie besloot dat Bas zijn laatste jaren wel alleen kon slijten, logisch, ze wilden zelf geen paarden meer (oudere dame alleen) en Bas zelf kon slecht tegen verandering (voorbeeld:Toen wij op een gegeven moment besloten de waterbak te verplaatsen naar een ander hoekje van de weide, hebben we dat met een halve meter per dag moeten doen, anders was hij zijn bak kwijt..) ook ziet en hoort hij wat minder goed. Hij stond dag en nacht op de wei met een groepje schapen, in de wei naast hem stonden wel wat paarden. Hij lag veel en kwijnde een beetje weg..

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Toen wij de zorg op ons namen, na het overlijden van zijn baasje, was hij bevangen en had hij de zin in het leven al een tijdje verloren. Mijn man vergeleek hem vaak met iejoor van winnie de pooh.. down, sip, maar vreselijk lief! na een jaar kwakkelen met koliek, bevangenheid, slechte hoeven, zandkoliek, wormen etc besloten we hem toch grotendeels van het gras af te halen en samen te zetten in de paddock met ons eigen paard en in de nacht op stal (we stonden tot die tijd met ons paard op een pensionstal en nu dus aan huis) en nu hij met paard Camiel staat heeft hij praatjes, eist hij aandacht en is hij weer een echte shetlander! Hij rent en bokt lekker mee als Camiel druk is en op de rustige momenten staat hij helemaal relaxed "uit" met zijn hoofd onder de buik van Camiel. Veilig en gerust.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Zijn gemompel, het is echt een oud kereltje met een mening,of je even op kan schieten met zijn worteltjes graag :+ ook kan hij dwangmatig roepen als hij naar buiten wil, echt een kwaaie af en toe! Hij vind verder alles prima en is een fijne rustfactor voor ADHD paard Camiel. Ze zijn dan ook onafscheidelijk geworden.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Pfoe, hij is echt heel oud en zijn voortandjes zijn alvast overleden dus ik weet niet hoeveel toekomst we nog hebben maar hij is fit, gezond en vrolijk dus ik hoop nog jaren een blij weidemaatje te hebben voor paard Camiel! En ik denk dat Bas vooral heel veel wil blijven eten en het grootste varkentje ooit wil blijven.

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Zorg dat ze nooit alleen komen te staan! Al lijken ze nog zo op hun gemak tussen alleen wat geitjes en schaapjes, ze leggen zich erbij neer dat is heel wat anders dan gelukkig zijn!

Afbeelding
Basje heeft het nog prima naar de zin.

Chantal, van Lau07
Afbeelding
Chantal voelt zich nog jong.

Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Chantal wordt in juli 25 jaar en ik heb haar nu zo'n 16 jaar. Ik reed al een tijdje in manege lesjes en toen kreeg mijn buurmeisje een eigen pony. 's Avonds op bed vertelde ik aan mijn moeder dat zij het allergelukkigste meisje op aarde moest zijn, en dat vond mijn moeder zo ontroerend dat ze de manegehouder heeft gevraagd om eens rond te kijken voor een leuke pony. Dat is meer dan gelukt, Chantal gaat nooit meer weg. :D

Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Ik merk met name dat het gedrag verandert naarmate paarden ouder worden. Chantal was altijd een behoorlijke kenau met voernijd en ze was ook niet lief naar andere mensen of paarden. Ik kon alles met haar doen, maar anderen hoefden niet in de buurt te komen. Naarmate ze ouder is geworden is ze een stuk zachter en vriendelijker geworden naar iedereen toe. Ik denk dat bij paarden, net zoals bij mensen, naarmate de leeftijd vordert de zelfverzekerdheid en de rust ook wat toeneemt.

Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
Het leukste is om te ontdekken wat je nog meer kan doen naast het rijden! Vroeger reden we veel: we speelden veel spelletjes, gingen graag op buitenrit en waren ook dol op voetballen samen. Nu doen we veel grondwerk (vooral de TRT-method is favoriet), gaan we veel lange wandelingen maken en zijn we een beetje aan het oefenen met haar beleren voor de kar. Ook leert ze een volgende generatie op haar rug rijden: mijn kleine nichtje is dol op Chantal en vindt het fantastisch dat ze af en toe op haar mag rijden.
Ook is het leuk dat oude paarden je blijven verbazen en je dingen blijven leren. Zo nam Chantal eerder deze week nog in volle galop de benen toen ik haar in de stapmolen wilde zetten. Het is nooit saai met de oudjes!

Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Chantal gaat nooit meer weg, ze blijft bij ons tot het einde. Ik heb altijd van haar mogen genieten en ze heeft altijd goed voor me gezorgd (ze heeft me met springen vaak genoeg gered als ik als klein meisje de afstanden niet goed zag) dus nu is het mijn taak om voor haar te zorgen. En dat doe ik met veel plezier. De zorg voor een ouder paard is wel intensiever en gemiddeld wat duurder, maar je krijgt er zoveel voor terug. Ik hoop dat we nog lang samen veel plezier mogen beleven.

Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Geniet ervan, voordat je het weet is het voorbij.

Afbeelding
Chantal en Lau07 tijdens een wandeling buiten.

Preston (Eagles Express), van simodi
Afbeelding
Preston, een prachtige bonte verschijning.

Al 13 jaar bij ons, van jong redelijk groen paard naar een goed doorgetraind westernpaard, die zelfs vliegende galopwissels keurig doet.

Altijd superlief en werkwillig, en te rijden met en zonder zadel, met barebackpad, met westernstang en bitloos, op touwhalster, met neckrope ... het maakt hem allemaal niets uit.

Belangrijk als je een wat ouder paard hebt: kijk en luister goed hoe hij/zij zich per dag voelt en pas je activiteiten daarop aan.

Voor mij is Preston mijn vriend door dik en dun!

Afbeelding
Preston is een superlieve senior.

Mina, van Duhelo
Afbeelding
Mina draaide vroeger haar hoef niet om voor een springlesje.

1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?
Mina wordt op 26 maart 25 jaar, voor een trekpaard een behoorlijke prestatie!
Ik ben haar beginnen verzorgen toen zij 8 was (en ik 16), aantal jaar later een veulen gekocht van haar, en drie jaar daarop haar zelf ook gekocht.
Ze is inmiddels al 9 jaar helemaal van mij <3

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?
Toen ik haar net had was ze lichamelijk nog in goede conditie, we gingen vaak gaan dressuren, reden springlesjes en trektochten. De laatste jaren willen haar benen niet zo goed meer mee, dus houden we het bij stapritjes, voor de rest mag ze lekker in de kudde oud worden.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?
De wijsheid, ze heeft alles al gezien en meegemaakt, niks brengt haar van de wijs!

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?
Ik hoop dat ze nog enkele jaren lekker bij me mag blijven, alles kan, niks hoeft nog!

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Hou ze goed in de gaten, geef ze de nodige zorgen betreft dekens, voeding, dierenarts indien nodig, en als de tijd zover is, maak op tijd de juiste keus!

Afbeelding
Mina is een gezellig senior trekpaard.

Mickey en Bonita, van Saul
Afbeelding
Mickey vermaakt zich wel.

Ik begin met Mickey, hij is bijna 21. Hij was vroeger mijn verzorgpony en later heb ik hem overgenomen. We zijn al 18 jaar samen. Een oud paard hebben vind ik niet specifiek leuk maar vind het wel leuk om hem al zo lang te hebben! Helaas is hij door ziekte met pensioen. Hij leeft al 6 jaar in reserve tijd en iedere dag is er 1 extra :)

Wat is er anders tov ik hem net had, hij is ietsje rustiger geworden :D Maar dat is minimaal haha.

Geen tips, gewoon veel liefde geven dan komt alles goed <3

Afbeelding
Saul kan met Mickey alle kanten op!

En dan Bo(nita), zij is bijna 22.
Haar heb ik in 2011 overgenomen van bokker chocotof. Ik ken zowel chocotof en Bo van bokt via een huiskamer topic. En van het een kwam het ander.
Ook Bo is helaas niet meer helemaal gezond, ze heeft cushing en IR, maar doet het ondanks dat super. In tegenstelling tot Mickey loopt zij ook nog regelmatig onder het zadel.

Bo is in haar 10 jaar dat ze bij mij is eigenlijk niet echt veranderd, ze is dezelfde pony als 10 jaar geleden.

Een toekomst hebben we niet, we genieten van de tijd die we nog samen hebben.
Ondanks dat ook zij niet meer helemaal gezond is doet ze het super goed.

Afbeelding
Ook met Bonita kan Saul meerdere kanten op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:49

Nog meer senioren, kom maar op. Basje sluit ik alvast alleen door de foto's in mijn hart. <3

Siers83

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:04

Basje zorgt voor een glimlach bij mij. Vooral door de bovenste foto haha

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:53

Superleuk dat mijn lieve Preston in het topic staat! Dat verdient ie eigenlijk wel! <3 :)

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:45

Die eerste foto van Mickey is hilarisch :j ,hoe is dat moment afgelopen?

Lau07Jarig
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:10

Zo leuk om alle senioren te zien! <3

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 01:15

<3 Jaaaa basje-pony, kleine held! De andere paardjes vind ik ook erg leuk! Wat zijn golden oldies toch mooi *\o/*

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:34

Oh wat zijn het toch geweldige topics! Zou jammer zijn als de oudjes op zijn haha.

Zie dat mijn ukkies er ook bij staan <3

N4N4 Dat moment is nat en koud afgelopen :+
Mijn Nokia 3310 heeft een nacht in die vijver gelegen en de volgende morgen deed hij het nog :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:50

Heerlijk, al die verhalen over senioren! <3

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:01

simodi schreef:
Superleuk dat mijn lieve Preston in het topic staat! Dat verdient ie eigenlijk wel! <3 :)

Ja *\o/* Preston verdient zeker een plekje in de spotlights! Hoe oud is hij nu?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:07

Dit zijn heerlijke topics om te lezen. Ik vind oude paarden echt leuk, ze zijn zo wijs. <3

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:35

kun je je nog opgeven met je oudje?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:49

Wat een heerlijke oldies-aflevering weer ! <3

En dat trekpaard is 25 jaar ? Serieus ? :wow:

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:55

Vind het zo gek klinken haha. De oudjes van bokt.
Voor mijn gevoel zijn die van mij nog helemaal niet oud :7

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:57

Pandora2 schreef:

Dat trekpaard is 24 en 9 maand. 26 maart wordt ze 25.(en ik ga er vanuit dat ze die 25 nog zeker haalt) Geboren in 1996

Vorige week zag ze er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:44

Wranglerbutt schreef:
simodi schreef:

Ja *\o/* Preston verdient zeker een plekje in de spotlights! Hoe oud is hij nu?

Haha, jij ook nog hier op bokt?! :)
Preston is 20! Al vindt ie zelf regelmatig van niet, zoals je op FB wel ziet ... :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:49

Citaat:
Haha, jij ook nog hier op bokt?! :)
Preston is 20! Al vindt ie zelf regelmatig van niet, zoals je op FB wel ziet ... :')
Dainty is een echt Boktpaardje (maar met 15 nog te jong) :P Ik heb haar in 2005 als veulentje van een medebokker (Rina) gekochtt :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:52

Duhelo schreef:
Pandora2 schreef:

Dat trekpaard is 24 en 9 maand. 26 maart wordt ze 25.(en ik ga er vanuit dat ze die 25 nog zeker haalt) Geboren in 1996

[ [url=m/IGzFs4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/e0bHW8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze ziet er supergoed uit !
Dat is toch best wel zeldzaam dat ze zo oud worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:06

Pandora2 schreef:
Duhelo schreef:

[ [url=m/IGzFs4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/e0bHW8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze ziet er supergoed uit !
Dat is toch best wel zeldzaam dat ze zo oud worden.

Ja,inderdaad. Gemiddelde ligt ergens op een jaar of 12 geloof ik.
Dus ik klap me in de handjes hoor. Al heeft ze wel al wat mankementen (draven en galopperen lukt niet goed meer. Tanden worden kort), zolang ze nog mee kan in ons groepje en happy is :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:21

Leuke verhaken weer. Ik vind het trekpaard er top uitzien, helemaal niet oud.