IOC-lid: "Olympische atleten moeten voorrang bij vaccins"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

IOC-lid: "Olympische atleten moeten voorrang bij vaccins"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:35

Equnews.nl
Sport

Afbeelding

Volgens IOC-lid Dick Pound zullen de Olympische Spelen zeker kunnen plaatsvinden als alle atleten voordien gevaccineerd worden. "Het is een beslissing die elk land moet maken", zegt de Canadees.

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) wil koste wat kost dat de Spelen in Tokio dit jaar wel kunnen doorgaan. De Canadees Dick Pound, het langste zittende IOC-lid, hoopt dat de landen in hun vaccinatiestrategie rekening houden met de olympische atleten. "In Canada hebben we mogelijk 300 à 400 atleten. Ik denk niet dat er publiek protest zou zijn als we 300 à 400 vaccins op enkele miljoenen nemen om Canada te vertegenwoordigen op een internationaal evenement van dit kaliber", zegt Pound aan Sky News.

"Het is een beslissing die elk land moet maken. Ik denk dat dit de meest realistische manier is om de Spelen te laten plaatsvinden." Het IOC overweegt te helpen bij het vaccineren van olympische atleten in landen die waarschijnlijk geen uitgebreid vaccinatieprogramma zullen hebben tegen komende zomer. IOC-voorzitter Thomas Bach sprak zich al uit voor de vaccinatie van de atleten, een vaccinplicht sloot hij echter uit. Vorige week bevestigde het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) dat het in geen geval aast op een voorkeursregime.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: IOC-lid: "Olympische atleten moeten voorrang bij vaccins"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:43

Ja, want Olympische atleten zijn echt enorm belangrijk om je land weer op de been te krijgen. Vergeet zorgmedewerkers, agenten, leraren, de lokale ondernemers. Olympische atleten eerst.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:44

Het zijn natuurlijk 'slechts' 300/400 atleten per land, maar het signaal dat je er mee afgeeft is niet heel fraai. Want hé, als topsporters vaccins krijgen, waarom dan niet artiesten, horecawerkers etc. Zorg er eerst maar voor dat de basis voorzien is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:45

Nou ja, het gaat inderdaad maar om een paar honderd mensen. Dus waarom niet?
Als we nog een zomer niet op vakantie kunnen, hebben we in ieder geval wat om naar te kijken :+
‘Geef het volk brood en spelen’

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:46

_San87_ schreef:
Ja, want Olympische atleten zijn echt enorm belangrijk om je land weer op de been te krijgen. Vergeet zorgmedewerkers, agenten, leraren, de lokale ondernemers. Olympische atleten eerst.

Inderdaad en wel meer kwetsbare groepen tot de zelfstandige ondernemer

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:57

_San87_ schreef:

Op zo'n moment mis ik een like knop.
Dat gejammer uit de sportwereld komt me mijlenver m'n neus uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:01

Iedereen vind z'n eigen 'groep' het belangrijkst. De politiebonden willen de agenten geënt hebben, de BOA's staan ook te springen, de docenten kunnen eigenlijk niet wachten en zo gaat het maar door. Ik ben blij dat het RIVM kijkt naar wat het meest effectief is.

"Geef mensen iets om naar te kijken": tough luck. Entertainment voor de massa is niet prioriteit nummer één in het bestrijden van een pandemie (gelukkig)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:06

Inderdaad, ik denk dat iedereen nu wel aan het lobbyen is waarom zijn beroepsgroep het eerst moet. Ik denk dat als je een grote man bent binnen bepaalde organisaties dat je dat ergens ook wel verplicht bent te doen. Je behartigt namelijk de belangen van die groep en als je stilzwijgend op de plaats blijft zitten, krijg je waarschijnlijk intern hommeles. Ik kan dit dus eigenlijk wel kaderen en ik denk niet dat nationale overheden ineens massaal polsstokspringers voor verpleegkundigen gaan plaatsen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:29

Hiraeth schreef:
Het zijn natuurlijk 'slechts' 300/400 atleten per land, maar het signaal dat je er mee afgeeft is niet heel fraai. Want hé, als topsporters vaccins krijgen, waarom dan niet artiesten, horecawerkers etc. Zorg er eerst maar voor dat de basis voorzien is.

300-400 atleten, plus trainers, begeleiders, coaches, sportartsen, dopingcontroleurs, masseurs, scheidsrechters, diëtisten, alle 'noodzakelijke' bobo's, etc.
Alles bij elkaar veel meer dan 300-400 mensen per land.
Daarbij is vaccineren buiten een handjevol westerse landen überhaupt nog niet aan de orde, simpelweg doordat alle vaccins al door 'ons' zijn opgekocht.

Willen ze dan dat we Tokio 2021 alleen met echt alleen maar een clubje rijke landen samen gaan doen? Geen deelnemers uit alles onder de Sahara?
Heel erg in overeenstemming met de Olympische gedachte is dat niet, toch?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:38

Nou als er één clubje niet vooraan hoeft dan is het deze wel om deze rede. Wauw, wat een trap voor alle mensen die hard werken om de boel draaiende te houden en kwetsbare mensen

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:43

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Op zo'n moment mis ik een like knop.
Dat gejammer uit de sportwereld komt me mijlenver m'n neus uit.

Nou dit. Echt precies dit.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:45

Schuif ik toch liever de groep naar voren die zorgt dat de schappen in de supermarkt gevuld blijven (van produceren tot en met afrekenen aan de kassa)
Maar zo heeft ieder blijkbaar z’n prioriteiten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:48

Even denken. Vooralsnog is de werking van het vaccin voornamelijk dat je minder ziek wordt, als je covid krijgt. Sporters zouden toch gezond van lijf en leden moeten zijn en daardoor sowieso al minder (ernstig) ziek worden van een besmetting.. Ik zie het nut niet om ze dan ook nog voorrang te geven.
Tenzij we [onwenselijke fantasiemodus aan] ze in dat olympisch dorp, afgesloten van de buitenwereld kunnen gebruiken als grote testgroep om erachter te komen of gevaccineerde mensen ook minder tot niet besmettelijk zouden zijn. Dan hebben we er tenminste nog wat aan [onwenselijke fantasiemodus weer uit].

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:47

Dreamybol schreef:
Even denken. Vooralsnog is de werking van het vaccin voornamelijk dat je minder ziek wordt, als je covid krijgt. Sporters zouden toch gezond van lijf en leden moeten zijn en daardoor sowieso al minder (ernstig) ziek worden van een besmetting.. Ik zie het nut niet om ze dan ook nog voorrang te geven.
Tenzij we [onwenselijke fantasiemodus aan] ze in dat olympisch dorp, afgesloten van de buitenwereld kunnen gebruiken als grote testgroep om erachter te komen of gevaccineerde mensen ook minder tot niet besmettelijk zouden zijn. Dan hebben we er tenminste nog wat aan [onwenselijke fantasiemodus weer uit].

Dat is de werking van de meeste vaccinaties als je de ziekte toch nog krijgt. :+

Verder: wat San zegt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:54

Liever eerst de vitale beroepen en ondernemers, vind het echt gekkenwerk om te beginnen met atleten, die al eerder in het voordeel waren, want topsport mocht doorgaan. (en ja, er wordt gezegd van ze hebben een strak schema, beperkte bubbel, maar ik heb hier in de omgeving ook het voorbeeld gezien dat dat niet overal even goed gaat, toch naar feestjes gaan en vervolgens iedereen in quarantaine := )

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:08

Mkango schreef:
Dreamybol schreef:
Even denken. Vooralsnog is de werking van het vaccin voornamelijk dat je minder ziek wordt, als je covid krijgt.

Dat is de werking van de meeste vaccinaties als je de ziekte toch nog krijgt. :+

Verder: wat San zegt.

Maar dat is niet de slogan bij de inentingscampagne (en ziektes als de mazelen en polio komen ook veel minder voor omdat door het enten minder mensen ziek en dus besmettelijk werden)
In de entcampagne stellen ze dat je ingeënt moet zodat je een ander niet ziek maakt. Met een zusje met een auto immuunziekte word ik daar erg verdrietig van. Zij mag ws niet ingeënt, terwijl ze wel heel veel risico loopt op heel ernstig ziek worden als ze het krijgt en andere mensen krijgen voorgeschoteld dat je je moet inenten om een ander te beschermen. Dus gebruik die ingeente sporters in hun eigen dorp dan maar om uit te zoeken hoe je de besmettelijkheid stopt. :)*
Maar goed, het is nogal off topic. Ik vind het hoe dan ook zot dat gezonde fitte mensen voor zouden moeten gaan met enten om een evenement door te kunnen laten gaan.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:25

It's all about the money...... Betaald voetbal gaat door maar de mensen van de horeca mogen failliet gaan... Beetje krom in dit land..

Ik ben al gevaccineerd maar sta continue in de frontlinie en mijn beroep moet door blijven gaan. Vakanties ingetrokken om ons maar te laten werken ed ed...

Laat die sporters maar als laatste gaan en eerst alle mensen die het nu heel moeilijk hebben!