Algemeen

Het nieuwe keurmerk Welzijn en Veiligheid. Foto: Manege en Ruiterbond
De Manege & Ruiter Bond heeft op 30 december goedkeuring gekregen van verzekeringsmaatschappijen voor de geldigheid van het nieuwe veiligheidscertificaat. Inmiddels is Dierenartsenpraktijk Boerskotten uit Oldenzaal begonnen met het keuren van de 42 maneges die zijn aangesloten bij de bond.
Daarmee is het veiligheidscertificaat van de stichting Veilige Paardensport niet langer het enige certificaat. De KNHS hanteert dat certificaat als enige voorwaarde voor accommodaties waar KNHS-wedstrijden gehouden worden maar de vraag is nu hoe lang de KNHS dat juridisch kan volhouden. Opvallend is dat het nieuwe certificaat Welzijn & Veiligheid heet, waarmee de Manege & Ruiter Bond in de naamgeving verder gaat dan bij het certificaat dat de andere bond KNHS verplicht stelt.
Bestuurslid Yvonne Buijs van de Manege & Ruiter Bond maakt het niet zoveel uit: ‘Ik neem straks afscheid van het oude veiligheidscertificaat, waarom zou ik daar nog geld voor betalen. Bij mij leveren die wedstrijden toch weinig op, ik organiseer liever zelf wedstrijden en dat kan nu!’
Het nieuwe veiligheidscertificaat volgt na een uitgebreide keuring door dierenartsen van DAP Boerskotten. Daarbij worden onder andere de huisvesting, de verzorging, de mate van sociaal contact, van beweging, training en sport, van transport en veiligheid onder de loep genomen.