NL: Mogelijk nieuwe marktpartij voor ophalen van kadavers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NL: Mogelijk nieuwe marktpartij voor ophalen van kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:00

Pluimveeweb.nl
Ingezonden door Joy Cieej007
Algemeen

Afbeelding
Foto: Jim Hollander/ FEI

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) is positief over het onderzoek naar het Nederlandse destructiebestel (ophalen en verwerken van kadavers). Het onderzoek wordt elke 5 jaar uitgevoerd en is onlangs naar de Tweede Kamer verstuurd. Minister Schouten schrijft dat een potentiële aanbieder interesse heeft om ook kadavers te transporteren en te verwerken in ons land. Dit gebeurt nu alleen nog door Rendac.

De conclusie van het rapport was dat de de markt voor het transport en de verwerking van kadavers hoge toetredingsdrempels kent en weinig concurrentiedynamiek. „Mede daarom is gekozen voor een marktordening waarbij de enige aanbieder, Rendac, wordt gereguleerd", staat in het document. Uit de markscan blijkt dat een nieuwe potentiële aanbieder interesse heeft getoond om ook kadavers te transporteren en te verwerken in Nederland.

Het hele artikel kun je lezen op Pluimveeweb.nl

Ibbel

Re: NL: Mogelijk nieuwe marktpartij voor ophalen van kadavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:09

Goeie hemel. When it isn't broke don't fix it.
Waarom moet de overheid iets dat prima werkt (en in feite ís Rendac eigenlijk gewoon semi-overheid) nu weer openbreken met alle risico dat er straks kadavers dagenlang langs de weg liggen omdat het opeens om geld gaat...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:13

Ibbel schreef:
Waarom moet de overheid iets dat prima werkt (en in feite ís Rendac eigenlijk gewoon semi-overheid) nu weer openbreken met alle risico dat er straks kadavers dagenlang langs de weg liggen omdat het opeens om geld gaat...

Inderdaad, onvoorstelbaar. Zijn we net allemaal klaar met de doorgeschoten marktwerking, beginnen we er hier nog een keer mee.

BigOne

Marktwerking ? Tja, daar is al genoeg mee kapot gemaakt.

Suzanne F.

Ibbel schreef:

Precies. Het werkt toch goed nu?

Overheidgereguleerd werkt prima. Vroeger was de zorg ook overheid, had het maar zo gebleven. Net als de spoorwegen/OV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:15

Ibbel schreef:

Bizar 8)7

Kapitalisme en vrij markt zijn dusdanig heilig voor dit kabinet dat het oké is om ziekenhuizen failliet te laten gaan......

Echt jammer dat er op rechts geen goeie, degelijke en stabiele partijen zijn om het liberale/ kapitalistische VVD wat tegengewicht te geven -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:21

Gloa schreef:
Ibbel schreef:

Bizar 8)7

Kapitalisme en vrij markt zijn dusdanig heilig voor dit kabinet dat het oké is om ziekenhuizen failliet te laten gaan......

Echt jammer dat er op rechts geen goeie, degelijke en stabiele partijen zijn om het liberale/ kapitalistische VVD wat tegengewicht te geven -O-
Carola Schouten is van de ChristenUnie...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:33

Nee toch... en dan weer kapot concurreren en hoop onduidelijkheid. Waarom zou je dit nu willen veranderen? Gelijke tarieven, weten waar je moet zijn. Ik heb liever dat het goed en waardig gebeurd dan verre daarvan voor paar euro minder.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:37

Oh das echt niet handig. Je weet nu wie je moet bellen
Het is ook niet belachelijk duur dus naja... Laat de vrije marktwerking maar mooi een eind hier vandaan blijven

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:40

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:

Precies. Het werkt toch goed nu?

Overheidgereguleerd werkt prima. Vroeger was de zorg ook overheid, had het maar zo gebleven. Net als de spoorwegen/OV.

Nou precies.... of wat dacht je van de post...? Dat ging toch prima vroeger, met gewoon 1 ouderwetse postbode die met brieven en pakjes langs de deuren ging in zijn vaste wijk....en niet zoals nu dat er op sommige dagen wel 5 mannetjes of meer aan de deur staan, allemaal van een ander bezorgbedrijf 8)7

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:40

De tarieven stijgen elk jaar weer... ik vind het een goede zaak als er concurrerende prijzen worden gehanteerd. Uiteraard moet de dienstverlening en veiligheid op pijl blijven.

Ik denk dat het een groot verschil is of je sporadisch een paard laat ophalen, of wanneer je als veehouder regelmatiger van de diensten van de kadaverophaaldienst gebruik maakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:43

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:47

@Juval: Maar vind jij Rendac écht zo duur? ik vind het oprecht een schijntje wat je betaald.
Bij elke dierenartsrekening krijg ik een hartverzakking, zelfs om die alleen al op het erf te krijgen kost meer dan de Rendac langs laten komen.
Daarbij word de reden voor het verhogen van de tarieven ook benoemd in het artikel<door minder stops etc. worden de kosten per stop hoger.
Als je daar nog een concurent naast gaat zetten worden de kosten per stop nog véél hoger.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:55

siskeh schreef:
@Juval: Maar vind jij Rendac écht zo duur? ik vind het oprecht een schijntje wat je betaald.
Bij elke dierenartsrekening krijg ik een hartverzakking, zelfs om die alleen al op het erf te krijgen kost meer dan de Rendac langs laten komen.
Daarbij word de reden voor het verhogen van de tarieven ook benoemd in het artikel<door minder stops etc. worden de kosten per stop hoger.
Als je daar nog een concurent naast gaat zetten worden de kosten per stop nog véél hoger.

Ja maar jij hebt misschien 1 paard en bent geen varkenshouder waar ze bijvoorbeeld 1 keer per week dode biggen komen halen.. dan is een verdubbeling van het tarief heel veel. Dit terwijl de opbrengsten steeds verder omlaag gaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:05

Mkango schreef:
Carola Schouten is van de ChristenUnie...

Maar die geeft ook geen oordeel, als ik het goed lees zijn het vooral de Producenten Organisatie Varkenshouderij die positief zijn. Ik weet niet zo heel veel van varkenshouderdij, maar wel bizar dat het normaal wordt gevonden dat de Rendac daar iedere week dode biggen op moet halen....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:23

siskeh schreef:

Een verdubbeling van de kosten sinds 2014 vind ik heel extreem. 23,8% vorig jaar... dat is voor een gemiddelde veehouder die maar heeeel kleine marges heeft een groot bedrag.
Wij hebben geen varkens maar koeien. Dus ik weet niet goed hoe vaak de Rendac bij een varkenshouderij komt. Ons uitgangspunt is uiteraard ook 0% uitval, maar er blijven altijd wel dood geboren kalveren, of koeien die niet op de gangbare manier (slachthuis) afgevoerd kunnen worden.

De situatie voor paardenhouders is heel anders dan voor veehouderijen bedoel ik daarmee te zeggen. Hobby of bedrijf.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:37

Nou ik denk dat wij op het paardenbedrijf waar ik werk dan nét wat pech heb.
Ik kom van melkvee, ook daar valt de hoeveelheid rendac-bezoeken erg mee in verhouding met de hoeveelheid die bijv. een grote varkenshouder zal hebben.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:48

De Rendac heeft nu een monopolie positie en kan dus met de tarieven doen wat ze willen. Stel dat ze volgende week besluiten dat het €80 moet kosten om een varken te halen kunnen ze dat doen, want je hebt geen keus. Ik vindt het prima dat er nog een partij bij komt. En Ibbel waarom heb je dan risico dat het kadaver dagen aan de weg ligt? Als die nieuwe partij geen goed werk levert heeft hij geen klanten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:29

Semi overheid en dus geen gedoe met aandeelhouders die tevreden gehouden moeten worden (elk jaar meer winst dus) en 1 landelijk dekkend netwerk. 2 Partijen is dus stuk overlap of regio's en daarmee de vraag al wie haalt welke op ivm hoe loopt de grens, meer zware wagens, want minimum aan wagenpark wordt groter. We gaan richting andere brandstoffen (duur) met alle bijkomende investeringen van dien en dat moet wel financieel uit kunnen. Vraag is dan wat de kosten gaan worden voor de klanten, ik betwijfel of de nu nog gelukkige varkensboeren dat gaan blijven.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:43

Het tarief is wettelijk bepaald / moet goedgekeurd worden door de overheid. En ik dacht het voornamelijk kostendekkend (niet echt winstgevend) moest zijn. Dus Rendac mag dan niet zomaar de prijzen ophogen zonder aan te kunnen tonen dat dit nodig is, om bv een tekort van vorig jaar terug te krijgen. Echter, juist omdat het verwerken van kadavers belangrijk is wil je zo'n bedrijf niet failliet laten gaan dus die tekorten moeten ze terugkrijgen. (Anders zou de overheid dit moeten betalen)

Een nieuw destructiebedrijf zal de producten niet perse voor hogere verkoopprijs kunnen verkopen lijkt mij. (Mogelijk wel zorgen voor lagere verkoop prijs ivm die concurrentie, waardoor er juist minder opbrengsten zijn) en de meeste kosten zullen gewoon even hoog blijven gok ik? Tenzij ze dus besluiten goedkoper werk te leveren ten koste van kwaliteit. (Waardoor bv kadavers blijven liggen door gebrek aan capaciteit?) Het lijkt mij dat dit nieuwe bedrijf anders nog grotere tekorten krijgt.

Dus, gaat dit echt de prijzen omlaag helpen of zal het vooral minder goed werk worden? Ik snap de angst van het laatste wel.. Want concurrentie kan een leuk iets zijn maar dan moet wel de financiële ruimte daarvoor aanwezig zijn, of gemaakt worden en wanneer men gaat bezuinigen gaat dit nog wel eens ten koste van het goede werk.
Ik snap ook het enthousiasme wel, daar niet van. Zeker als je meerdere keren het destructiebedrijf nodig hebt lijkt een goedkopere prijs mij fijn voor dierhouders!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:31

juval schreef:
De tarieven stijgen elk jaar weer... ik vind het een goede zaak als er concurrerende prijzen worden gehanteerd. Uiteraard moet de dienstverlening en veiligheid op pijl blijven.

Ik denk dat het een groot verschil is of je sporadisch een paard laat ophalen, of wanneer je als veehouder regelmatiger van de diensten van de kadaverophaaldienst gebruik maakt.

juval schreef:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/1858 ... %20procent.

tarieven zijn afgelopen jaren verdubbeld :(

Ben het met je eens; tot nu toe heeft de Rendac een grote monopolie positie; niets mis mee als er wat concurrentie komt. Dan heb je tenminste een keuze; vind je het andere bedrijf niets, dan blijf je toch lekker bij Rendac?

Vooral voor grote boerenbedrijven met abonnementen kan het juist positief uitwerken. Niet dat zij niet om hun vee geven, maar de gemiddelde veehouder gaat nou niet bepaald heel verdrietig staan treuren bij een dood kadaver om het vervolgens netjes neer te leggen met een bloemetje er bij en het kadaver individueel laten ophalen tegen een behoorlijke meerprijs....
Met een groot bedrijf met flinke veestapel tikt dat wel aan hoor; als het goedkoper kan, waarom niet? Zal op jaarbasis zeker best wel wat schelen aan kosten.

De tarieven waren idd paar jaar geleden een stukken lager dan nu....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:39

Ik heb ze alleen een paar keer gebeld voor de individuele ophaaldienst, dat bedrag is al heel lang hetzelfde.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:43

Tarieven worden vastgesteld door de overheid.
Marktwerking/concurrentie is niet altijd een succes hè.
Rendac werkt bij ons (schapen en helaas heel af en toe een paard) feilloos.
Wij wonen in een toeristische streek en ik wil niet dat dode dieren langer dan strikt noodzakelijk aan de weg liggen.
Dus behalve de laatste euro's is de kwaliteit van de dienstverlening wel heel erg belangrijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:00

Kendra schreef:
Tarieven worden vastgesteld door de overheid.
Marktwerking/concurrentie is niet altijd een succes hè.
Rendac werkt bij ons (schapen en helaas heel af en toe een paard) feilloos.
Wij wonen in een toeristische streek en ik wil niet dat dode dieren langer dan strikt noodzakelijk aan de weg liggen.
Dus behalve de laatste euro's is de kwaliteit van de dienstverlening wel heel erg belangrijk.

De zorg is er een heel goed voorbeeld van.

Samzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:41

pillow schreef:
De Rendac heeft nu een monopolie positie en kan dus met de tarieven doen wat ze willen. Stel dat ze volgende week besluiten dat het €80 moet kosten om een varken te halen kunnen ze dat doen, want je hebt geen keus. Ik vindt het prima dat er nog een partij bij komt. En Ibbel waarom heb je dan risico dat het kadaver dagen aan de weg ligt? Als die nieuwe partij geen goed werk levert heeft hij geen klanten.

Er wordt iemand wakker....gelukkig