Paard verdronken door hoog water in de Belgische Maas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard verdronken door hoog water in de Belgische Maas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:50

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet

De rivier de Maas steeg afgelopen dagen zo hard dat meerdere plekken in Bichterweerd en Rotem onder water kwamen te staan. Een paard overleefde het hoge waterpeil van de Maas niet, dat meldt het Nieuwsblad.

Jemp Peeters van Natuurpunt vertelt dat ze een melding hebben gekregen van een drijvend paard in de Maas. “Het paard dreef van Stokkem richting Ophoven en was overleden. Voorlopig weten we nog niet of het om een Konikpaard gaat, die langs de maas grazen, of een paard van een particulier”, legt hij uit. “We hebben geen melding gekregen van een vermist paard. Helaas zullen we het paard pas vinden als het water weer gaat dalen”.

nanoukkie

Re: Paard verdronken door hoog water in de Belgische Maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:57

Dat is hier in de buurt, wat raar. Lijkt me dat als het een paard van een particulier was, dit wel al gebleken zou zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:47

de titel is ook misleidend, want ze weten helemaal niet of dat dier verdronken is. ze hebben enkel een melding gekregen over een dood paard. misschien was het dier al dood. gezonde paarden kunnen zwemmen en verdrinken niet zomaar, ook niet bij hoogwater.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:20

Moeten ze wel tijdig grond vinden, er is een melding. Nog geen karkas. Dus het kan ook broodje aap zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:27

Een of ander levensgroot model van Rudolph rendier dat het water in gewaaid is of zoiets.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:00

Ook al kan een paard zwemmen. Tegen die stroming zwemmen ze niet in. Maar bij de meldkamer over het oppervlaktewater en dus ook de Maas is geen officiële melding binnen gekomen. Dus ik vind het wel een erg apart verhaal. Maar goed we zullen het nog wel horen (of niet). Water is nu zakkende, maar lijkt over 2 dagen weer op te komen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:07

Lag af en toe wel eens in de Maas met het schip.. hebben zo al 2x een dood dier weten voorbij drijven daarzo.
1x ging het om een kalf en de 2e x om een hond ;(
Als een paard daar ineens in de stroming raakt en uitgeput raakt kan die best verdrinken hoor! Het kan daar aardig hard gaan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:38

Ik woon langs die Maas in Ophoven en het water staat effectief bizar hoog. Ook meerdere plaatsen waar koniks grazen langs het water, in Maaseik kunnen ze de zomers de Maas te voet over steken door laag water.
Zou me niet verbazen dat wanneer het water zakt, er iets langs de wei van de paarden zou liggen.
Er is hier al meer aangespoeld dan enkel dieren helaas gezien we net in een bocht zitten.

Dit is waar vissers normaal met een trap omlaag kunnen om te vissen
Afbeelding

En momenteel staat het water tot bovenaan die trap, bijna waar de draad van de wei begint

Afbeelding

De struik die je op de eerste foto links half ziet, staat op de tweede foto rechts van Duke, net onder de reflectie van de zon. Enkel het topje nog boven water.
Ik durf de paarden nu ook niet meer op die wei te zetten :(

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 02:01

*paard op stal = check *

De maas staat weer heel hoog, is wel al van 2011 geleden dat ik helemaal niet meer naar stal kon. Dus hopen dat het dit jaar ook zo blijft.

Ik ben benieuwd als ze hier later nog iets van gaan vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:37

In die omgeving staan haast overal koniks, maar ik kan me niet herinneren dat er een stuk is dat echt helemaal overstroomt met hoog water.
Maar het kan niet lang duren voordat zo'n dier inderdaad aanspoelt aan de oever.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:43

8nnemiek schreef:
In die omgeving staan haast overal koniks, maar ik kan me niet herinneren dat er een stuk is dat echt helemaal overstroomt met hoog water.
Maar het kan niet lang duren voordat zo'n dier inderdaad aanspoelt aan de oever.

Wel toch? Als ik uit het raam kijk zie ik een heel stuk van ohé en laak onder water staan en volgens mij als je de Maasbrug over gaat in Maaseik daar ligt rechts ook die hele vlakte nu blank.
Heb me nooit verder afgevraagd hoe diep het nu precies is maar dat moet toch behoorlijk veel water zijn en op beide plaatsen inderdaad veel koniks en vee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:49

Maas is berucht om zijn extreem variabele waterstanden. Dinant laat dat prachtig zien.
Maar je houdt toch de waterstanden bij als je beesten in de uiterwaarden hebt staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:51

vaak staat de maas idd hioog, maar bijna alle begrazingsgebieden hebben hogere stukken die niet onderlopen, waar de dieren terecht kunnen. echter degene die ik ken houden het waterpeil zeer nauwlettend in de gaten en halen de dieren weg als ze denken dat het niet meer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:02

Dacht ik al. Als je langs een rivier woont die veel veel verschil kan geven in hoog of laag water hou je de waterstanden bij.
Ga ervan uit dat het een paard is wat als begrazing werd gebruikt of anders botte pech.

Afbeelding

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:06

Stroming verdrinken zomers nog mensen in rivieren. Ik zou er nooit in durven zwemmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:12

Staat die vlakte bij de brug richting Maaseik blank ja? Toch niet het hoge stuk, of wel? Ik ga er vanuit dat de paarden bij hoog water niet op het lage stuk blijven staan, maar dat weet ik dus ook niet zeker.
Bij Ohé en Laak kom ik minder vaak, dat zou wel sneu zijn als die dieren daar niet meer droog kunnen staan.

Ik kom/kwam zelf regelmatig bij de plas van Ophoven, en bij Stevensweert en het natuurgebied rondom de grote Hegge, en daar kunnen de dieren overal bovenop de dijk komen gelukkig.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:08

Jawel jawel ze kunnen wel droog staan! Maar ik durf wel geloven dat zo’n ongeluk snel gebeurd is, het is ook nog eens spekglad hier overal namelijk. Aan de brug is het stuk (voor mij) rechts onder water, dus als je van NL naar BE gaat is het links

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:55

Ik woon ook langs de maas (bij jou in de buurt Granoek, mijn gebruikelijke wielren rondje komt langs Dexter en Duke :P)
Zou me inderdaad niks verbazen dat er met zo'n hoog waterniveau een konik in de stroming terecht komt. Er zijn veel steile oevers en de maas kan echt een ongelooflijk harde stroming hebben.
Maar wie weet, grote kans ook dat het een foute melding is ofzo

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:25

sassycas schreef:
Ik woon ook langs de maas (bij jou in de buurt Granoek, mijn gebruikelijke wielren rondje komt langs Dexter en Duke :P)
Zou me inderdaad niks verbazen dat er met zo'n hoog waterniveau een konik in de stroming terecht komt. Er zijn veel steile oevers en de maas kan echt een ongelooflijk harde stroming hebben.
Maar wie weet, grote kans ook dat het een foute melding is ofzo

Oh wat grappig hahaha! Als er ooit een paard de weg versperd is het Duke en dan sorry alvast :+