[Blog] Troubles in paradise: Onmogelijke keuzes maken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Troubles in paradise: Onmogelijke keuzes maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 11:19

Ik zit al een paar weken te klungelen met mijn blog deze maand. Mijn hoofd staat er niet naar. Ik kan tientallen onderwerpen bedenken maar er over schrijven lukt me niet. De waarom is voor mij overduidelijk. Dus mijn uiteindelijke besluit is dan maar geworden om daar gewoon over te schrijven. Het is tenslotte deel van dieren houden en dus ook van paarden houden. Inmiddels zijn jullie dit soort blogs wel gewend van me. Maar ik denk dat deze blog eentje is waar heel veel eigenaren van paarden, en dieren in het algemeen, vroeg of laat mee te maken krijgen.

22 november moest ik de keuze maken om mijn hond te laten inslapen. Iets meer dan een jaar geleden moest ik diezelfde beslissing maken voor mijn Rooie. Beide gevallen waren geheel anders qua omstandigheden. Maar in beide gevallen kan ik het niet anders omschrijven als een onmenselijke, onmogelijke keuze.
Afbeelding
Mijn Rooie of Galant, op zijn best.

Mijn Rooie heeft op bokt gestaan, hij was verwaarloosd en leefde in reserve tijd. De beslissing om hem te laten gaan was eentje die niet afgedwongen werd door ziekte. Maar door gevoel. Ik ging elke dag naar hem toe, hij stond met een geleend vriendje op weide. (Ja, een gezelschapspaard voor mijn gezelschapspaard.) Op een dag kwam ik daar en zoals altijd ging ik even met de borstel over hem heen. En zodra ik aan zijn borstkast kwam, legde hij zijn hoofd over mijn schouder heen. Iets wat ik op zich wel van hem kende, dat heeft hij over genomen van Explosion, de pony waar hij eerst bij stond. Dus zoals altijd sloeg ik mijn armen om hem heen en legde mijn hoofd tegen hem aan. Maar deze keer legde hij zijn hoofd tegen mijn rug en duwde me op die manier meer tegen hem aan. En hij zuchtte. En iets in mij brak. Het is nog steeds één van mijn meest intense momenten met dit paard. Rooie was moe. Rooie was klaar. Ik ben thuis gekomen en heb aan mijn man gevraagd om de dierenarts te bellen omdat ik niet uit mijn woorden zou komen en zou huilen. En drie dagen later is mijn prachtige rooie man rustig in geslapen. Niet omdat hij ziek was. Niet omdat hij een letsel had. Maar omdat hij “op” was.

Mijn hond daarentegen, was al een tijdje aan het kwakkelen met haar gezondheid. De afgelopen maanden gingen we wekelijks naar de dierenarts en elke keer kwam ze er met een prikje en een weekje pillen weer boven op. Maar de fitte periodes werden minder en ze leek op een maand tijd 5 jaar ouder. De avond voor het inslapen liep ze nog enthousiast voor haar koekje dat ze 's avonds altijd kreeg. En 's morgens was het mis. Braken, zich slecht voelen in het algemeen. Dus naar de dierenarts. Die heeft haar in eerste instantie medicatie gegeven, nadat er op de echo niets te zien was van obstructie of een andere oorzaak voor haar probleem. En ze mocht terug naar huis. Ze werd niet echt beter maar mijn man zei dat de medicatie ook de kans moest krijgen. Maar uiteindelijk heb ik na een paar uur toch terug gebeld naar de dierenarts, en zo kwam het dat ik op een zondag avond om acht uur 's avonds mijn dierenarts de toestemming moest geven om mijn liefste meisje in te slapen. Gedurende de auto rit naar daar wist ik het ergens al. Haar ademhaling werd oppervlakkiger. Maar je hoopt toch. Je wil ze altijd nog een beetje langer bij je.

En toen luisterde de dierenarts naar haar hartje. Toen hij op keek zei hij ineens “ik denk eerlijk gezegd dat het eerlijker is als we haar laten gaan. Ik kan haar nog wel terug op lappen maar dan sta je over een paar dagen terug hier.”
En dus zei ik al vrij snel terwijl ik haar dichter naar me toe trok “Nee, daar heeft zij niets aan” en gaf ik toestemming om haar in te slapen. Dus ze ging vredig. Terwijl ze in mijn armen haar laatste adem uit blies, kon ik alleen maar denken hoe vreselijk onmenselijk deze keuze eigenlijk is. En eenmaal ik haar los moest laten ging ik stuk en stond ik hyperventilerend in de armen van mijn man. 14 jaar bijna 24/7 samen. En alles dat overblijft zijn herinneringen. Voorlopig, door emotie, nog deels overschaduwd door schuldgevoel en “had ik maar.”

Afbeelding
één van de laatste foto's van Donya

Toen ik de dag er na bij mijn kinesist kwam, die mijn man die een afspraak vlak voor mij had, ingelicht had, heeft deze me ontzettend goed opgevangen. Omdat hij inmiddels na vier jaar weet hoe ik met mijn dieren ben en hoe ziek ik ben van het afscheid. Hij maakte los wat door emotie compleet verkrampt was, maar gaf ook aan dat hij niet wist hoe lang het los zou blijven omdat de emotionele stress zich gewoon op mijn lijf gezet had. En toen ik zei “Ik ben gewoon niet zo geschikt om dieren te houden denk ik” antwoordde hij heel rustig “Of juist heel geschikt” terwijl hij, ondanks dat het alweer half elf in de avond was, nog heel even bij me bleef zitten. In stilte, omdat je soms gewoon iemand nodig hebt die bij je is omdat ie er voor je wil zijn. Daar zijn niet perse veel woorden voor nodig.

We maken deze keuzes voor hen. Omdat ze ze zelf niet kunnen maken. Dat dier waar ik jaren mee samen geleefd heb, alles voor gedaan heb. Waar ik onvoorwaardelijk van houd. Heb ik laten doden. Omdat dat het beste was voor ze. Om hen leed te besparen voor een onvermijdelijke uitkomst. Het is een keuze die ongeacht de omstandigheden, áltijd schuldgevoel met zich mee neemt waar niemand over lijkt te willen of durven praten. Nog steeds vraag ik mezelf af of ik dingen anders had moeten doen. Of ik ze niet tekort gedaan heb. Onrealistisch, maar emoties doen niet aan logica of realiteit.

En we maken de keuze om hen te laten gaan, om hen leed te besparen. Goed wetende en nog steeds onderschattend, welk leed en hoeveel pijn en verdriet ons te wachten staat. Als dat geen onvoorwaardelijke liefde is, dan weet ik niet wat wel.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 19-12-20 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje

Riviera87

Re: [Blog] Troubles in paradise: Onmogelijke keuzes maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:10

Heel mooi geschreven. Ik denk iets waar iedere diereigenaar mee te maken krijgt. Veel sterkte met het verlies van donya.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:25

En zo is het precies! Het is van de zwaarste en ook mooiste verantwoordelijkheden van het houden van dieren. Prachtig dat je dat recht hebt en dierenartsen die durven meegaan in wat jij weet en voelt van het dier.
Ik vind het geweldig en geweldig krom dat ik dat wel voor mijn dier mag beslissen, maar niet over mijn eigen leven bijv.
Houden van is loslaten en dat is zwaar, moedig, maar zo dapper en goed. En inderdaad; dat is echt onvoorwaardelijke liefde!
Sterkte Ayasha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:37

Pfft die komt wel even binnen, heb vanmiddag mn dwergpapegaaitje in laten slapen. Zo klein van stuk de diertjes zijn nemen ze een grote plaats in je hart in.

Zoals je zegt: het hoofd weet wel dat de beslissing de juiste is, eerlijk naar het dier, een verlossing of voorkomen van pijn en lijden. Maar het hart is zover nog niet, dat moet nog loslaten en dat doet pijn.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:51

Heel herkenbaar Ayasha. Het is al meer dan 4,5 jaar geleden dat ik m'n maatje, mijn buffel van een vos, heb moeten laten gaan. Inmiddels heeft het wel een plekje gekregen, maar je tekst neemt me zó mee, terug naar die tijd, dat ik alsnog met tranen in m'n ogen zit. Je gevoel spreekt boekdelen. Heel veel sterkte met het verlies van jouw maatjes.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:20

Wat heb je dit liefdevol geschreven. Heel veel sterkte :knuffel:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:30

Veel sterkte Ayasha, ik denk dat jouw kine gelijk heeft. Jij hebt toch vaak dieren om je heen die het bij een gemiddelde eigenaar niet zouden redden. En jij voelt en ziet wanneer je hun beter kunt loslaten.

Dé pijn die dat jou oplevert, is daarmee ondergeschikt aan het cadeau dat je hun kunt geven.

De eerlijkste en tevens zwaarste keuze.

Is het topic over jouw Rooie nog maar een jaar oud? Heb dat echt meermaals gelezen omdat de liefde en het begrip voor Rooie er vanaf spatten.

Nogmaals sterkte!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:41

Pffff heb de tranen in m'n ogen. Zo mooi geschreven!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:47

Prachtig geschreven!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:50

Heel mooi geschreven. Terwijl ik het met een brok in m'n keel lees, krijg ik van mijn man via messenger een foto van onze overleden hond toegestuurd.
Heel veel sterkte Y;(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:58

Ik heb het nog steeds moeilijk als ik eraan terugdenk. Wie zijn wij om te bepalen dat het de laatste dag geweest is, dat ze voor de laatste keer gekwispeld hebben, dat ze hun laatste knuffel gehad hebben.

Hoe gaat het nu met je?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 12:35

Riviera87 Dankjewel, en inderdaad. Het leek me daarom ook niet ongepast om het gewoon mee te nemen in mijn blogs.

ikkedus klopt, ik heb al een paar keer gezegd dat in zekere zin, onze dieren soms beter af zijn dan wij zelf. Wij moeten steeds maar weer opgelapt worden of we dat nu perse willen of niet. Ik ben ook dankbaar dat ik eerlijke dierenartsen tref die ook durven zeggen dat het niet meer eerlijk is. Want in je verdriet wil je uiteindelijk gewoon alles doen wat beter is voor ze. Maar ze oplappen is dat gewoon niet altijd, hoe verleidelijk het ook is.
Ik zou mijn ziel verkopen om nog een keer een avondje met haar op de zetel te liggen. Maar ze voelde zich k*t en dan houdt het gewoon op.

Mars Sterkte meid :(:) Met ze samen leven is prachtig, ze moeten af geven is gewoon doffe ellende.

Bedankt Maik en Chanel! :+:

Rocamor Hij is op 25 april 2019 ingeslapen. :j dus dik anderhalf jaar inmiddels. En hij wordt nog steeds gemist. :+: Ik heb inderdaad vaak dieren waar weinig mensen graag mee werken. :)) Ik schuw de dag dat ik Sam (die nu officieel de oudste van de bende is.) moet af geven. Niemand wilde hem maar als er zo nog eentje rond liep zou ik er meteen nog eentje willen. :+:

Donya was wel een hond waar iedereen mee om gekund had, ze was wat schuw en is altijd erg rustig geweest. In haar jongere jaren liep ze graag mee tussen de paarden maar echt spelen deed ze nooit, ze snuffelde en trok rond over de weide. De laatste jaren wilde ze niet meer echt wandelen. Ze kwam nog wel eens mee buiten en tot de stallen maar echt rondlopen deed ze niet meer. Ze lag liever op de schoot en dat was prima. :)

Het is een moeilijke pup geweest in de zin dat ze echt álles stuk beet. Nooit een pup gehad die zoveel stuk beet. Maar eens ze daar doorheen was luisterde ze ontzettend goed. Ze liep eigenlijk vrijwel altijd los met me mee. Ze had een hekel aan halsbandjes en ze bleef altijd vlak naast me. Echt gaan wandelen deden we dus ook niet omdat ze dan aan de leiband moest. Overal waar we kwamen verwachtte iedereen soort van dat Don er bij zou zijn. :') Naar het einde toe was ze dement en merkte we dat ze je commando gewoon niet meer begreep en dat lieten we dus ook maar gewoon gaan. Ze zag ook niet meer veel maar dat was geen probleem gezien ze het huis kende en op de trap droegen we haar. Toen we nog dachten dat ze het ging redden liep ze naar de rand van de tafel en ik stak mijn hand uit om haar tegen te houden. Mijn man zei "Schat ze heeft ogen he" waarop ik heel droog "schat die hond is zo blind als ne mol." "ohja.." Toen heeft ie haar toch maar tegen gehouden. :') Als ze op haar kussen moest om dat we gingen eten dan wezen we naar haar kussen en dat vatte ze dan wel. (vroeger ging ze zelf of als we "kussen" zeiden.) Het was een fantastische hond tot het einde, ietwat eigenzinnig en een beetje op zichzelf. Maar zo'n hond vind ik nooit meer. :)

Gini Dat op zich heb ik vrede mee in die zin dat Don zich echt niet meer goed voelde. Waar ik spijt van heb is dat ik haar zich heb laten af zonderen. De laatste maanden deed ze dat wat meer, ze kwam wel nog regelmatig bij me liggen maar door de dag lag ze liever op de kamer in haar kussen. En ik liet haar omdat ik dacht dat als ze daar op haar gemak was dat het beste was voor haar. Als ik bij haar ging zitten dan keek ze me eerder aan met die typishe "ik sliep!" blik. :')
En ik vraag me nu wel af of ze zich in de steek gelaten gevoeld heeft. Ik besef dat dat jezelf kwellen is maar kan het niet helpen dat ik het me af vraag. Ik heb haar gelukkig wel bij me kunnen houden tot ze echt weg was. Mijn man zei nadat ze verdoofd was dat ik haar kon loslaten maar ze was verdoofd, niet dood. Dus die werd vrij bruut aan de kant geduwd zodat ik bij haar kon blijven. :o

Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat het niet zo goed gaat met mij. :) Ik mis haar verschrikkelijk, het zijn zware maanden geweest door verschillende omstandigheden en ik ben gewoon heel erg moe en "op". :) Zit nu trouwens ook weer te huilen. :)
Zit momenteel met een niercrisis waarvan de pijn nu sinds gisteren op zich wel redelijk onder controle is met injecties van diclofenac. Want van alle rommel die ze al in mijn lichaam gestoken hebben, moet mijn lijf uitgezonderd op de cataflam pillen reageren alsof het vergif is. >;) De injecties verdraag ik wel dus die worden nu een aantal dagen gezet en maandag een echo omdat het altijd dezelfde nier is. Ze hebben uit gelegen tijdens mijn infarct. En ze beginnen zich nu dus af te vragen of die linker wellicht schade over gehouden heeft daaraan. :roll:

Maar dit zouden dus dagen zijn waar Don van gesmuld zou hebben. :) Met baasje onder een dekentje op de zetel.. :+:
En gezien ik haar sowieso al mis... Dit soort dagen als ik me zo beroerd voel, doen daar gewoon nog een schepje boven op.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:04

Sterkte ayasha. Met tranen over mijn wangen lees ik je blog en word ik teruggebracht naar het moment waarop ik besloot dat het genoeg was geweest voor mijn liefste hond Jazz. Mijn schaduw en mijn alles waarmee ik best door had kunnen dokteren maar daar zou hij doodongelukkig van geworden zijn en dat wilde ik niet voor hem. Maar de pijn van die beslissing komt met vlagen nog steeds langs en het gemis blijft ook al is het alweer een paar jaar geleden. Ik hoop gewoon dat ik ooit weer een hond tegen kom waar ik zo’n diepe band mee krijg als dat ik met hem had...wie weet...ooit

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:09

Zó herkenbaar. Ik heb er (helaas) al veel moeten laten gaan, zowel paarden als honden.
Het went nooit, en het moment 'nu is het genoeg' blijft moeilijk te bepalen, vooral bij dieren die weliswaar gaan sukkelen, maar niet acuut iets niet-behandelbaars gaan mankeren.
Bij iets acuuts is het niet zozeer makkelijker, maar wel duidelijker.
Maar bij een dier dat geleidelijk slechter wordt waar ook nog regelmatig goede dagen tussen zitten... Zó moeilijk.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:41

Het went nooit, het doet altijd pijn en je blijft altijd met vragen zitten maar wat een geluk hebben wij dat we voor onze dieren de keuze mogen maken om een lijdensweg te voorkomen. Alle verdriet voor ons is iets wat nooit went maar ik graag voor lief neem omdat ik weet dat mijn maatje gespaard is van pijn en ellende. Ayasha, je hebt het prachtig omschreven en ik wens je heel veel sterkte bij het zoeken van een plekje voor dit verdriet. Wij dierenliefhebbers hebben nu eenmaal veel van dit soort plekjes nodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:51

Ayasha schreef:
Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat het niet zo goed gaat met mij. :) Ik mis haar verschrikkelijk, het zijn zware maanden geweest door verschillende omstandigheden en ik ben gewoon heel erg moe en "op". :) Zit nu trouwens ook weer te huilen. :)
Zit momenteel met een niercrisis waarvan de pijn nu sinds gisteren op zich wel redelijk onder controle is met injecties van diclofenac. Want van alle rommel die ze al in mijn lichaam gestoken hebben, moet mijn lijf uitgezonderd op de cataflam pillen reageren alsof het vergif is. >;) De injecties verdraag ik wel dus die worden nu een aantal dagen gezet en maandag een echo omdat het altijd dezelfde nier is. Ze hebben uit gelegen tijdens mijn infarct. En ze beginnen zich nu dus af te vragen of die linker wellicht schade over gehouden heeft daaraan. :roll:

Maar dit zouden dus dagen zijn waar Don van gesmuld zou hebben. :) Met baasje onder een dekentje op de zetel.. :+:
En gezien ik haar sowieso al mis... Dit soort dagen als ik me zo beroerd voel, doen daar gewoon nog een schepje boven op.

Dat snap ik. Dit is een soort verdriet dat je rauw gezegd moet voelen. Troostende woorden kunnen als dat gewenst is wel verzachting bieden, maar nemen de pijn niet weg. :knuffel:
En dat je nu ook met je eigen gezondheid vecht, is nog eens een mokerslag erbij. Dat gedoe en geloop naar ziekenhuizen kan je nu wel missen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 12:42

Gini De pijn is al onder controle, dat is veel. :) Maandag de echo is ook niet zo'n enorme opdracht. Hoop alleen dat er niets zorgwekkend uit komt. :)

Ik moet zeggen dat met de dood van Don, ik wel heel veel berichtjes gekregen heb. Mensen die meteen stuurden of het ging en of ze wat konden doen voor me. :+: Dan voel je je toch wat minder alleen in het verdriet!
Ook mijn kine die meteen zei "ik weet hoe jij bent met je dieren. Dus ik kan me niet eens voorstellen hoeveel verdriet je momenteel hebt." Dat stukje begrip deed goed. :j

dblijham Ja, we moeten iets meer plekjes hebben dan de gemiddelde mens denk ik. :(:) Ik denk ook wel dat ik in beide gevallen de juiste keuze gemaakt heb. En toch had ik gewilt, dat de omstandigheden anders geweest waren, dat ze gewoon vredig natuurlijk hadden kunnen gaan. Anderzijds weet ik dat het ook veel erger had kunnen verlopen. Niet alle dieren worden gezegend met een vredige natuurlijke dood. Rooie heeft geen pijn gehad. Don had in mijn mening een vredigere dood verdient. Eentje waarbij ze zich niet zo beroerd had moeten voelen. :(:) Maar of ze ook echt pijn had weet ik niet. Ze voelde zich duidelijk niet goed maar pijn had ze niet denk ik.
Maar ik ben ook blij, dat ik heb kunnen beslissen om haar te sparen van meer ongemak op deze manier. Ook al had ik haar liefst nog even bij me gehouden. Al heb je ze 20 jaar bij je, het is altijd te vroeg. Je wil ze altijd nog een beetje langer bij je.

Ibbel klopt. In september had ik mijn DA al gevraagd of we haar moesten laten gaan. Die zei toen dat ze daar nog te goed voor was. En toen was ze dat ook nog. We hebben toen gezegd dat de dag dat ze haar koekje niet meer wilde, er meteen naar de dierenarts gebeld zou worden. En dat is exact wat gebeurt is. Ze kreeg 's zondags normaal altijd een klein stukje boulet van de frituur. Was ze gek van. :) Deze zondag pakte ze haar stukje niet meer aan... En toen hebben we dus ook gebeld. We hebben nog een jonge hond hier lopen. (van mijn man eigenlijk, hij is er drie verloren op een jaar tijd vorig jaar. :(:) ) Elke keer als hij een staafje krijgt dat ik voor Don gekocht had steekt het nog steeds. :o En dat is niet realistisch want die dingen worden slecht. Maar elke keer schiet door mijn hoofd "Kon ik Don nog maar eentje geven."

Maar het is moeilijker als ze wat kwakkelen maar niet echt iets accuut hebben ja. Aan Rooie zag je dat hij op was fysiek. Met die beslissing heb ik ook veel sneller vrede gekregen dan nu met Don. :o

lizy29 Sterkte met het verdriet. :(:) Ook al is het een paar jaar geleden. :(:)
Moeilijk he? Mijn man vraagt me steeds of ik niet terug een hond wil. Ik heb altijd honden gehad dus dit is eigenlijk de 1e keer in mijn leven dat ik geen hond voor mezelf heb. (De hond van mijn man is een mechelse herder en die vindt mij heus ook wel lief, maar je merkt wel heel erg dat hij mijn man als "zijn baas" ziet.).
Maar op dit moment trek ik er eigenlijk nog niet echt aan. :)

Als de tijd rijp is, dient er zich wel eentje aan. :) Voor nu wil ik niet zelf op zoek omdat geen enkele hond Donya kan zijn. En zolang ik nog op zoek ben naar een Donya, krijgt een hond geen eerlijke kans en dan moet je denk ik ook gewoon geen hond willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:51

Het meest afschuwelijke om te moeten doen als dieren eigenaar..heel mooi geschreven. Heel veel sterkte ermee.