Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 00:03

Grondbezit.nl
Ingezonden door bokker Hilary
Algemeen

Afbeelding
Foto: Bokt Wiki

Het UPG heeft de afgelopen jaren met verschillende organisaties gewerkt aan een nieuw betaald ruitervignet op de Utrechtse Heuvelrug. Het doel van het ruitervignet is dat de gebruikers van de paden gezamenlijk de kosten op gaan brengen die samenhangen met het in standhouden van de ruiterroutes. Daaronder valt ook een bijdrage in veiligheidssnoei en toezicht.

Meer informatie hierover kun je vinden op Grondbezit.nl

kinel

Re: Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:20

Heeft Duitsland al jaren. Dus waarom hier niet. Ik betaal 30 per jaar en kan dan ook heerlijk in Duitsland ronddwalen. Kenteken kost eenmalig 35,-
Dus gewoon in heel Nederland invoeren.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:21

We betalen op een deel Utrechtse heuvelrug al €100 per jaar. Dus kom maar door met die €35 :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:47

Noukie schreef:
We betalen op een deel Utrechtse heuvelrug al €100 per jaar. Dus kom maar door met die €35 :D

Ik denk dat jij Landgoed Den Treek-Henschoten bedoelt? Die is erg prijzig ja, vergeleken met de rest.

Ik zie niet alle partijen in die regio in het artikel staan. Uit het artikel:
Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Natuurmonumenten, gemeente Soest, landgoed Eyckenstein, Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Stichting Ruiteren en Mennen Utrechtse Heuvelrug en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie regio Utrecht.

Het bizarre is dat het juist zo versnipperd is. Ik kwam vanuit Baarn op de volgende partijen:
-Goois Natuurreservaat (loopt aan de westkant van de Vuursche)
-Pijnenburg (midden op de Vuursche)
-Gemeente Soest
-Beerschoten en Panbos (bij Bilthoven)
-Landgoed Den Treek- Henschoten

En dan zijn de prijzen 35-100 euro per jaar per gebied en de meeste gebieden officieel per ruiter en niet per paard.

Één prijs voor het hele gebied zou ik alleen maar toejuichen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:55

Wat mij nog niet duidelijk is (maar misschien is dat nu ook nog niet duidelijk) is per wanneer dat in gaat. En misschien een domme vraag (al heb ik altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan) geldt dit dan voor de gehele Heuvelrug, dus ook de gebieden waar je nu nog gratis mag rijden? Ik zou het wel jammer vinden. Ik rij niet heel vaal buiten, maar vind het wel leuk om af en toe te doen. Dan is voor 2 paarden 70 euro per jaar, of 3 keer 35 als het per persoon zou zijn in plaats van per paard, een hoop geld voor als je af en toe eens buiten rijdt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:04

kinel schreef:
Heeft Duitsland al jaren. Dus waarom hier niet. Ik betaal 30 per jaar en kan dan ook heerlijk in Duitsland ronddwalen. Kenteken kost eenmalig 35,-
Dus gewoon in heel Nederland invoeren.

Ja, dat, heel graag!
Liever niet per gebied, allemaal een eigen vignet, want ik rijd juist op veel verschillende plaatsen in NL slechts 1x per jaar.
Was dat niet óóit het idee achter het ruiterbewijs?
En waarom lukt het de KNHS niet om dit landelijk te regelen?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:31

SusanH schreef:
Wat mij nog niet duidelijk is (maar misschien is dat nu ook nog niet duidelijk) is per wanneer dat in gaat. En misschien een domme vraag (al heb ik altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan) geldt dit dan voor de gehele Heuvelrug, dus ook de gebieden waar je nu nog gratis mag rijden? Ik zou het wel jammer vinden. Ik rij niet heel vaal buiten, maar vind het wel leuk om af en toe te doen. Dan is voor 2 paarden 70 euro per jaar, of 3 keer 35 als het per persoon zou zijn in plaats van per paard, een hoop geld voor als je af en toe eens buiten rijdt.

Volgens mij las ik ergens per 1-1-2022. En het is mij ook niet duidelijk waar het precies gaat gelden maar ik hoorde dat er nog een kaart komt waarop dit staat dus dat zou wel handig zijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:32

Ik neem aan dat dit juist gaat gelden voor gebieden waar je nu nog gratis kunt rijden, zoals het Leersumse veld? Enerzijds jammer, anderzijds wel begrijpelijk want ze moeten die paden ook ergens van onderhouden natuurlijk. Ik zou het wel mooi vinden als het per paard gaat, anders is het wel een dure grap voor bijvoorbeeld bijrijders die maar één dag in de week een rondje maken. :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:33

Voor de Mountainbike is dit ook al het geval. Utrechtste heveulrug is zo ontzettend populair voor buitensporters in het algemeen.
Bij de MTB geld het per persoon en niet per fiets. Het is een kaartje/sticker die je altijd bij je moet hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:34

Het gaat in vanaf 1/1/2022.

Het plan is om voor de hele Utrechtse Heuvelrug één vignet te hebben, maar op dit moment doen nog niet alle terreineigenaren mee, bijvoorbeeld Den Treek Henschoten.

Vooralsnog is het voornemen om een vignet per persoon (dus niet per paard) te laten gelden. Het vignet wordt dan op naam.
Het bedrag wat nu voor ogen wordt gehouden is €60 per jaar.

Er volgen komend jaar nog overleggen over oa de vorm (hoe ziet het vignet eruit), prijs, persoonsgebonden of per paard, etc.
Vragen en opmerkingen nemen we graag mee naar die overleggen. Ik lees hier en op FB dat één penning voor het hele gebied gewenst is ipv meerdere penningen. Dat kunnen we communiceren naar de terreineigenaren die nu (nog) niet meedoen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:36

Hier is de Q&A over de penning:

https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/NL ... itervignet

Het nadeel is dat er nog steeds een heel aantal eigenaren zijn die hun eigen penning houden, Goois natuur reservaat, Peijenburg ect. Dus als je daar rijdt komt er nog een penning bij. Welke gebieden precies penning gebied worden is nog even afwachten volgends de Q&A Pagina

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:37

Wat is de reden dat het waarschijnlijk persoonsgebonden is en niet paardgebonden? Ik denk ook aan de maneges die hun groepen soms mee naar buiten nemen. Worden al die klanten voor die enkele keren geacht een vignet aan te schaffen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:46

Dat zijn goede vragen, die kan ik meenemen naar het overleg. Voor maneges zou bijvoorbeeld gedacht kunnen worden aan een korting, of een standaard bedrag per jaar.
Een andere optie, ook voor bijv. bijrijders, is een dag- of weekkaart. Wellicht is een strippenkaart haalbaar.

Jullie ideeën en vragen zijn belangrijk, dus keep em coming :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:02

Of wellicht toch koppelen aan het paard? Met een beschrijving van exterieur en/of chipnummer op het vignet lijkt me dat redelijk waterdicht vorm te geven. :)
Ik denk hierover na omdat ik bijrijder ben en de eigenaresse naast mij nóg een verzorger heeft. We rijden allemaal graag in het bos maar niet op dezelfde dagen... Met een persoonlijk vignet betalen wij voor één paard 3x zoveel als iemand die in z’n eentje een paard rijdt. Voor een klein bedrag (mtb’ers €7,50 per jaar) maakt me dat niet zoveel uit, maar ik las ook over veel grotere voor ruiters (richting €50) en dan zou hier m.i. wel echt aandacht voor mogen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:53

Ik vind per persoon wel jammer. Voor ons gezin van 3 met 2 paarden is dat dan 3 keer 60 euro. Terwijl er dus 2 paarden zijn, en mijn man en ik om en om rijden. Waarom niet net zoals op de Veluwezoom 1 hanger die je aan het zadel kan hangen? Als dit door gaat rijden we voortaan wel iets verder met de trailer, naar de Veluwe.

Ik blijf het bijzonder vinden dat alleen Mountain bikers en ruiters blijkbaar mee moeten betalen aan het onderhoud van de paden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:06

Goede punten hoor :j

Het is allemaal nog niet in kannen en kruiken (wel dát het vignet er komt, maar nog niet exact dit soort punten), dus we zijn blij met jullie input.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:14

Dan hoop ik dat ook de eigenaar van landgoed Prattenburg mee gaat werken en een aantal goede aansluitingen aan gaat leggen. Want nu is heel Prattenburg verboden terrein voor ruiters.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:24

Koppelen aan paard is ook niet handig denk ik, er zijn toch ook eigenaren met meerdere paarden maar ze niet tegelijk ermee kunnen rijden.

Ik zou inderdaad ook voorstander zijn van een penning kopen (voor een jaar, half jaar of misschien kwartaal) wat je aan zadel of hoofdstel kan hangen ongeacht wie je bent of welk paard je rijd. Er is zichtbaar dat er betaald is dat je daar mag rijden.

En inderdaad, hoe fijn zou het zijn als Den Treek Henschoten ook mee doet! Daar rijd ik nog het meeste, dus als die zich blijft vasthouden aan die dure penning van 100 euro en je dan ook nog 1 extra voor de overige gebieden moet kopen is best veel :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:45

Ik zeg het denk ik verkeerd. Als je op de Veluwezoom gaat rijden moet je 1 vignet mee hebben per combinatie. Als mijn man en ik samen op pad gingen met 1 paard ( en 1 ruiter op de fiets) kochten wij 1 vignet. Deze heeft een uniek nummer bij uitgifte. Maar is niet gekoppeld aan een persoon of paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:39

SusanH schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat alleen Mountain bikers en ruiters blijkbaar mee moeten betalen aan het onderhoud van de paden.

Ja die snap ik ook niet goed. Gros van de ruiterpaden hier zijn algemene wandelpaden. Voor welk onderhoud betaal ik dan?

Ik wandel met 2 shetlanders tegelijk, word ook een dure grap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:19

Ik snap niet zo goed waarom het aan een persoon of paard gekoppeld zou moeten worden. Daar valt toch niet op te controleren? Gewoon een duidelijk label aan het zadel hebben hangen als je daar rijdt en dan is het in orde. Dan maakt het niet uit of persoon A daar rijdt of persoon B met paard A. Of persoon A met paard B. Volgens mij probeer je anders een wiel uit te vinden, die onnodig ingewikkeld is. Bij de LDD is/was het ook gewoon een label aan je zadel en klaar. Elk jaar een andere kleur, lekker makkelijk om snel te zien of het klopt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:57

idinn schreef:
Ik snap niet zo goed waarom het aan een persoon of paard gekoppeld zou moeten worden. Daar valt toch niet op te controleren? Gewoon een duidelijk label aan het zadel hebben hangen als je daar rijdt en dan is het in orde. Dan maakt het niet uit of persoon A daar rijdt of persoon B met paard A. Of persoon A met paard B. Volgens mij probeer je anders een wiel uit te vinden, die onnodig ingewikkeld is. Bij de LDD is/was het ook gewoon een label aan je zadel en klaar. Elk jaar een andere kleur, lekker makkelijk om snel te zien of het klopt.

Als ik dan terug kom van mijn rit, dan geef ik het vignet aan mijn stalgenoot? Denk dat de keuze tussen ruiter/paardgebonden zou kunnen zijn. Ook denk ik dat je niet perse een jaarabonnement hoeft te kopen. Op Den Treek kun je ook een dag/week/maandpas kopen.

De mountainbike routes zijn echt vreselijk druk geworden hier, dat zie ik nog niet terug op/bij de ruiterpaden. Die worden toch meestal gebruikt door mensen die al in de buurt wonen. De mountainbikers zijn afgelopen weekend gecontroleerd op vignetten. Het is echt bizar hoe de parkeerplaatsen in de weekenden vol staan met auto's en daarop fietsendragers.

Ik wil best betalen voor goede ruiterpaden. Helaas vond ik de laatste keer het nieuwe gedeelte bij het Leersumse veld heel erg zwaar, echt mul zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:06

Er zullen vast mensen labels uitwisselen, maar dat zal denk ik een minderheid wezen. Want het is helemaal niet praktisch.

Bij de LDD had iedereen van stal gewoon netjes een label. Want op moment dat je wel samen met die ene stalgenoot wil rijden.. wie gaat dan een extra label kopen? En hoe verdeel je de kosten van label 1? Ieder de helft of degene die 4x per week ermee rijdt meer als de ander maar 1x per week gaat? Of lift een stalgenoot gewoon gratis op jou label mee? En als dat label aan mijn zadel in een gesloten kast hangt, want ik was 'm vergeten na rijden op tafel te leggen. Zit stalgenoot met een probleem, of iig kans op een boete als ze dan zonder moet rijden.

Als het paard of mens gebonden is moet je dus checken op een label én het paspoort van mens of paard of dat volgens systeem ook nog eens overeen komt met dat label.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:42

Oh ja hoor dat gebeurt echt wel, net als dat er nu genoeg zonder vignet rondrijden zonder blikken of blozen. Inmiddels ken ik de paardenmensen wel goed genoeg om te weten dat sommige elk dubbeltje wel een paar keer willen omdraaien.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:52

Eleeke schreef:
Voor de Mountainbike is dit ook al het geval. Utrechtste heveulrug is zo ontzettend populair voor buitensporters in het algemeen.
Bij de MTB geld het per persoon en niet per fiets. Het is een kaartje/sticker die je altijd bij je moet hebben.

O, goed dat je het zegt. Ik fiets (met mijn gewone fiets) voor de gein weleens over een mountainbikepad. Echt geen idee dat ik daar een boete voor kon krijgen...