Studie toont aan wanneer het te koud is om paard te trainen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Studie toont aan wanneer het te koud is om paard te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 17:36

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

De afgelopen dagen zijn de temperaturen alvast wat dichter bij de 0°C gezakt. Toch blijven we graag verder paardrijden, maar wanneer is het nu te koud om te rijden? Een onderzoek uit Oklahoma toont aan dat paarden dik tegen de koude kunnen, maar er wel een limiet is.

De lucht die een paard inademt moet een lange weg afleggen, daardoor warmt deze ook op en is de kans op long beschadiging relatief laag. Het onderzoek uit Oklahoma testte paarden bij trainingen rond en onder het vriespunt. Het aantal cytokines werd geteld. Dit aantal representeert immers het immuunsysteem van de paarden.

Bij temperaturen van -5°C bleek een toename van cytokines, dit toont een mogelijke beschadiging van de longen aan. Bovendien bleek dat niet alleen de longen bij -5°C afzien. Ook het hart moet harder werken. De hartslag en bloeddruk neemt toe, om ervoor te zorgen dat zijn lichaam warm genoeg blijft.

Toch trainen in de kou? Houd dan deze tips in je achterhoofd:
1. Belangrijk is je paard in beweging te houden. Beweging zorgt dat spieren en gewrichten soepel blijven. Ook al is het te koud om te rijden, je paard kan ook op de weide ontspannen bewegen.

2. Pas je training aan aan de temperatuur. Bij extreme koude ga je rustiger trainen.

3. Pas voeding én water aan op de buitentemperatuur. Je paard heeft in de winter meer behoefte aan calorierijk voer en lekker veel hooi. Zorg ook voor voldoende water.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:06

Ik vond de conclusies een beetje kort door de bocht, dus was wel benieuwd naar het onderzoek, maar ik kan nergens meer vinden dan 'een' onderzoek uit Oklahoma. Iemand die meer weet? Of kijk ik eroverheen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:33

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:42

Als ik het zo op zoek kwam bit eerst met zo'n artikel, en gaat dat over een onderzoek die al een aantal jaar terug is gedaan.
Ik kon zo snel enkele onderzoeken vinden over koud weer en inspanning, incl ergens met cytokines, heb ze vereder niet volledig gelezen of dit de onderzoeken zijn waar het over gaat
Uit 2002 (Oklahoma, dus dacht dat het misschien hierover ging, maar is dan wel echt al een tijd terug?): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12405726/
Rest van oa dezelfde auteur, maar staat Oklahoma niet specifiek bij vgm (althans, kon het niet vinden, staat wellicht in het hele artikel)
Uit 2005: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15705724/
2006: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17402479/
2007: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17269885/ (zelfde artikel als hierboven genoemd)

Echt een recenter artikel hierover kon ik zo snel ook niet vinden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:43

??? in landen als Noorwegen Sweden, Finland en Canada etc zetten ze echt hun paarden geen 6 maanden per jaar stil... De temperaturen in NL worden in mijn beleving nooit zo laag dat we onze paarden niet meer kunnen trainen. Wij mensen hebben zelf veel eerder last van de kou dan zij.

Ik ben wel benieuwd of er in echt koude landen ook al onderzoek gedaan is naar dit fenomeen. -5 is niet echt koud.

Ineke2

Re: Studie toont aan wanneer het te koud is om paard te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:51

Nou inderdaad, pas nog iemand gesproken uit Canada. Die stopt pas met rijden vanaf -18 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:53

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:00

Ik heb een stuk hierover op fb ziens langskomen. Daarin stond ook dat sprake is van gewenning wat bij koude landen zo zou zijn lijkt mij.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:15

Lijkt mij helemaal waar!
Mijn paard en ik zijn het hier helemaal mee eens :')

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 01:16

Hai hoi hallo! Ik reageer hier even, omdat ik het stukje voor Bit heb samengesteld. Equnews (en dus ook Bokt) heeft zonder enige bronvermelding een paar hapjes uit dat stuk overgenomen.

Wie het stuk op de site van Bit opzoekt zal zien dat het inderdaad over het onderzoek uit 2007 gaat. Dat staat ook netjes in het stuk op Bit aangegeven, evenals de bronnen waar deze informatie eerder is verschenen en van waaruit de vertaling is gemaakt. Aanleiding voor het online zetten van dit stuk was het feit dat het een leuk seizoensgebonden thema is waar nog niet zo veel over te vinden is (of was) op de Bit-website. Daarnaast is het best een interessante vraag waar aardig wat discussie uit voort is gekomen. En discussie is goed, wat dat betekent dat mensen het onderwerp serieus nemen. :P Aan de hand van het stukje zijn heel veel leuke vragen bij de redactie binnen gekomen over het rijden en verzorgen van paarden in de winter. Daar gaan we zeker wat mee doen!

Waarom zowel Equnews als Bokt het stuk presenteert alszijnde nieuwe kennis, zonder enige bronvermelding en daarbij het originele artikeltje compleet uit z’n verband rukt, is me een raadsel. :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 05:11

De studie gaat ook niet perse over trainen in de kou maar trainen terwijl koude lucht wordt ingeademd, of warme. Nogal een kunstmatige situatie en ik heb mijn twijfels over de vertaling naar de echte wereld!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:09

Je hebt trainen en trainen. Dat maakt ook nogal een verschil lijkt mij.
Of je nu een ritje maakt of dat er een renpaard vol gas op de baan loopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:56

Dit is een artikel van 2018 hierover: https://www.horsenation.com/2018/01/03/ ... e-science/ .
Voor mij wel een duidelijk artikel, waarin ook naar voren komt dat het van veel factoren afhangt of je paard er last van krijgt of niet om in koudere tijden te werken.
20 graden Fahrenheit is -6,67 graden Celsius, 23 graden Fahrenheit is -5,00 graden Celsius.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:16

Bunn schreef:
Hai hoi hallo! Ik reageer hier even, omdat ik het stukje voor Bit heb samengesteld. Equnews (en dus ook Bokt) heeft zonder enige bronvermelding een paar hapjes uit dat stuk overgenomen.

Wie het stuk op de site van Bit opzoekt zal zien dat het inderdaad over het onderzoek uit 2007 gaat. Dat staat ook netjes in het stuk op Bit aangegeven, evenals de bronnen waar deze informatie eerder is verschenen en van waaruit de vertaling is gemaakt. Aanleiding voor het online zetten van dit stuk was het feit dat het een leuk seizoensgebonden thema is waar nog niet zo veel over te vinden is (of was) op de Bit-website. Daarnaast is het best een interessante vraag waar aardig wat discussie uit voort is gekomen. En discussie is goed, wat dat betekent dat mensen het onderwerp serieus nemen. :P Aan de hand van het stukje zijn heel veel leuke vragen bij de redactie binnen gekomen over het rijden en verzorgen van paarden in de winter. Daar gaan we zeker wat mee doen!

Waarom zowel Equnews als Bokt het stuk presenteert alszijnde nieuwe kennis, zonder enige bronvermelding en daarbij het originele artikeltje compleet uit z’n verband rukt, is me een raadsel. :')

Ik heb even de volledige paper opgezocht van het onderzoek waar jullie aan refereren, voor ieder die die zou willen lezen: (Engels) https://sci-hub.se/10.2460/ajvr.68.2.185
Als dat is waar dit 'nieuws' van Bokt vandaan komt:

Popstra schreef:
Je hebt trainen en trainen. Dat maakt ook nogal een verschil lijkt mij.
Of je nu een ritje maakt of dat er een renpaard vol gas op de baan loopt.

Absoluut. De onderzoeksopzet van bovenstaande paper begint met 5 ruinen en 4 merries, allen werden in stallen gehouden en twaalf weken, drie maal per week 'getraind' op een loopband voorafgaand aan de experimenten. Dat trainen bestond uit stap, draf en galop bij 25 graden C, maar nergens wordt iets benoemd over de lengte of snelheid. Na 12 weken werd een 'baseline' (nul-meting) voor ieder paard bepaald.

Tancreda4 schreef:
Ik heb een stuk hierover op fb ziens langskomen. Daarin stond ook dat sprake is van gewenning wat bij koude landen zo zou zijn lijkt mij.

Dit is inderdaad niet mee genomen in de studie, ze hebben paarden 12 weken getraind op 25 graden en daarna is een deel 'ineens' op -5 graden C getest. Er wordt in de paper ook niet gesproken over een acclimatisatieperiode waarbij het lichaam kon wennen aan de temperatuur.

troi schreef:
De studie gaat ook niet perse over trainen in de kou maar trainen terwijl koude lucht wordt ingeademd, of warme. Nogal een kunstmatige situatie en ik heb mijn twijfels over de vertaling naar de echte wereld!

Het trainen en meten gebeurde in een 'indoor climate-controlled facility', ik verwacht dat het volledige paard dus op 25 of -5 graden C is geweest, en niet bijvoorbeeld een masker op heeft gehad. Maar dat is wel meteen een 'flaw' aan deze studie, er is alleen getest met 25 en 5 graden C. Zelfs al zou je een verband ontdekken, kun je niet bepalen of dit lineair is of exponentieel. Waarbij lineair dan zou zijn dat elke X graden een Y vermindering in prestatie geeft, en exponentieel dat vanaf een X graden de prestaties sneller verslechteren dan boven de X graden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:19

Ineke2 schreef:
Nou inderdaad, pas nog iemand gesproken uit Canada. Die stopt pas met rijden vanaf -18 :+

Wat ik me dan oprecht afvraag: hoe houden die mensen zichzelf warm?

Ik kan hier al geen handschoenen/sokken vinden om me in onze milde winters warm te houden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:19

En het verschilt ook per ras. Ik heb in kyrgizie gereden en de herders daar hadden bergpaarden (compacte kleinere paarden) en dal paarden (rankere types en wat hoger op de benen). Met de bergpaarden kon je in het hart van de winter (en das op 4000 meter hoogte echt koud!) nog goed werken maar de dalpaarden waren dan onbruikbaar. Maw het verschilt ook enorm per type paard.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:28

Dilan93 schreef:
Ineke2 schreef:

Wat ik me dan oprecht afvraag: hoe houden die mensen zichzelf warm?

Ik kan hier al geen handschoenen/sokken vinden om me in onze milde winters warm te houden

Héél veel laagjes :+
Al is de kou hier wel anders dan in Nederland en kan je daar goed op kleden.
Wij hebben ook veel jassen met verwarming ingebouwd en toewarmers in de laarzen. En ja.. zodra je een keer -20 hebt gehad voelt -10 weer warm aan :')

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:33

Jassen met ingebouwde verwarming? Dat klinkt echt hemels! _/-\o_

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:44

Ingebouwde verwarming klinkt idd heerlijk :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:18

Die bestaan hier in Nederland ook hoor!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:24

Ik schrok idd heel erg van het artikel. Ik woon in Oostenrijk en het is hier nog al eens -5 C of kouder. En mijn (in Nederland gekochte) KWPN-ers moeten het er maar mee doen :D

Natuurlijk pas ik mijn arbeid aan aan het weer, qua opwarmen, bodemgesteldheid enz. Maar ik train wel gewoon door met temperaturen van -5C. Dus ik schrok van het bericht, omdat het leek dat alle inspanning meer als stappen aan de hand al schadelijk zou zijn.

Ben blij om te lezen dat het dus wat te kort door de bocht was allemaal. Onze paarden wennen natuurlijk aan de temperaturen, al was het vorige week -6 overdag en hebben we nu weer föhn en is het nu weer 6 graden boven 0. 8)7

Mijn vriendin heeft ook laarsverwarming :D Ze is er heel blij mee. Ik heb gewoon veel laagjes, lekkere schapenvacht-zolen in mijn laarzen, lekkere hoofdband of muts, goede handschoenen en gaan!