Bunn schreef:Hai hoi hallo! Ik reageer hier even, omdat ik het stukje voor Bit heb samengesteld. Equnews (en dus ook Bokt) heeft zonder enige bronvermelding een paar hapjes uit dat stuk overgenomen.
Wie het stuk op de site van Bit opzoekt zal zien dat het inderdaad over het onderzoek uit 2007 gaat. Dat staat ook netjes in het stuk op Bit aangegeven, evenals de bronnen waar deze informatie eerder is verschenen en van waaruit de vertaling is gemaakt. Aanleiding voor het online zetten van dit stuk was het feit dat het een leuk seizoensgebonden thema is waar nog niet zo veel over te vinden is (of was) op de Bit-website. Daarnaast is het best een interessante vraag waar aardig wat discussie uit voort is gekomen. En discussie is goed, wat dat betekent dat mensen het onderwerp serieus nemen.

Aan de hand van het stukje zijn heel veel leuke vragen bij de redactie binnen gekomen over het rijden en verzorgen van paarden in de winter. Daar gaan we zeker wat mee doen!
Waarom zowel Equnews als Bokt het stuk presenteert alszijnde nieuwe kennis, zonder enige bronvermelding en daarbij het originele artikeltje compleet uit z’n verband rukt, is me een raadsel.

Ik heb even de volledige paper opgezocht van het onderzoek waar jullie aan refereren, voor ieder die die zou willen lezen: (Engels) https://sci-hub.se/10.2460/ajvr.68.2.185
Als dat is waar dit 'nieuws' van Bokt vandaan komt:
Popstra schreef:Je hebt trainen en trainen. Dat maakt ook nogal een verschil lijkt mij.
Of je nu een ritje maakt of dat er een renpaard vol gas op de baan loopt.
Absoluut. De onderzoeksopzet van bovenstaande paper begint met 5 ruinen en 4 merries, allen werden in stallen gehouden en twaalf weken, drie maal per week 'getraind' op een loopband voorafgaand aan de experimenten. Dat trainen bestond uit stap, draf en galop bij 25 graden C, maar nergens wordt iets benoemd over de lengte of snelheid. Na 12 weken werd een 'baseline' (nul-meting) voor ieder paard bepaald.
Tancreda4 schreef:Ik heb een stuk hierover op fb ziens langskomen. Daarin stond ook dat sprake is van gewenning wat bij koude landen zo zou zijn lijkt mij.
Dit is inderdaad niet mee genomen in de studie, ze hebben paarden 12 weken getraind op 25 graden en daarna is een deel 'ineens' op -5 graden C getest. Er wordt in de paper ook niet gesproken over een acclimatisatieperiode waarbij het lichaam kon wennen aan de temperatuur.
troi schreef:De studie gaat ook niet perse over trainen in de kou maar trainen terwijl koude lucht wordt ingeademd, of warme. Nogal een kunstmatige situatie en ik heb mijn twijfels over de vertaling naar de echte wereld!
Het trainen en meten gebeurde in een 'indoor climate-controlled facility', ik verwacht dat het volledige paard dus op 25 of -5 graden C is geweest, en niet bijvoorbeeld een masker op heeft gehad. Maar dat is wel meteen een 'flaw' aan deze studie, er is alleen getest met 25 en 5 graden C. Zelfs al zou je een verband ontdekken, kun je niet bepalen of dit lineair is of exponentieel. Waarbij lineair dan zou zijn dat elke X graden een Y vermindering in prestatie geeft, en exponentieel dat vanaf een X graden de prestaties sneller verslechteren dan boven de X graden.