Vlees van paarden Oostvaardersplassen besmet met dioxine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vlees van paarden Oostvaardersplassen besmet met dioxine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 17:04

Equnews.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Koinkpaarden. Foto: SSDesign/ Bokt Wiki

Voor wie graag biologisch eet is natuurvlees en wildernisvlees het summum. Maar opnieuw zijn er te hoge waarden dioxine aangetroffen in vlees van dieren die het hele jaar door grazen in natuurgebieden. Ditmaal bij konikpaarden uit de Oostvaardersplassen.

Uit een steekproef onder vijf merries en vijf hengsten van vier jaar en ouder bleken drie hengsten boven de gestelde dioxinenorm van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) te liggen. Het vlees van één hengst bevatte zelfs twee keer de toegestane waarde. Het vlees van de oude hengsten is daarom ongeschikt en wordt niet verkocht.

Dioxines zijn chemische stoffen die bij (vuil)verbrandingsprocessen kunnen ontstaan. Ze zitten ook in bepaalde bestrijdingsmiddelen en koelvloeistoffen met polychloorbifenylen (pcb's). Dat de dieren uit de Oostvaardersplassen te veel dioxine in het vlees hebben, heeft Staatsbosbeheer "zeer verrast". Het hertenvlees bleek wel in orde.

Jolliegirl

Re: Vlees van paarden Oostvaardersplassen besmet met dioxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:16

Goh.. Wie had dit nou niet verwacht!?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:34

Citaat:
Dioxines zijn chemische stoffen die bij (vuil)verbrandingsprocessen kunnen ontstaan.

goh, 1 a 2 jaar geleden is er bij een afvalverwerkend bedrijf vlak naast de ovp (bij de gevangenis) een grote uitslaande brand geweest... ...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:35

Ik ben verbaast dat Staatsbosbeheer verbaasd is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 04:45

Hannanas schreef:
Ik ben verbaast dat Staatsbosbeheer verbaasd is.

Die zijn altijd verbaasd over alles.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 05:42

Ik ben meer verbaasd dat het hertenvlees wel in orde is.. Die dieren drinken toch hetzelfde water als de paarden.. Meestal zit zoiets in het water..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:50

Jolliegirl schreef:

Ik weet niet. In voorgaande topics over dit nieuwsfeit werd er altijd vanuit gegaan dat het een lekker stukje wildvlees zou opbrengen, door meerdere Bokkers gezegd en mee ingestemd. Dus ik verwacht dat zij het alvast niet verwacht hadden. :o

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:14

Gini schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik weet niet. In voorgaande topics over dit nieuwsfeit werd er altijd vanuit gegaan dat het een lekker stukje wildvlees zou opbrengen, door meerdere Bokkers gezegd en mee ingestemd. Dus ik verwacht dat zij het alvast niet verwacht hadden. :o

Ook in die topics is toen al aangegeven dat het vlees waarschijnlijk te hoge waardes zou hebben, dus dan hebben ze echt een bord voor hun hoofd gehad.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:26

Is Dioxide eigenlijk slecht voor de paarden zelf of ''infecteert'' het echt alleen het vlees zo maar zeggen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:35

Anoeska27 schreef:
Gini schreef:

Ook in die topics is toen al aangegeven dat het vlees waarschijnlijk te hoge waardes zou hebben, dus dan hebben ze echt een bord voor hun hoofd gehad.

[VN] 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht
In dit topic is het 1 dioxine-reactie. Ik denk dat de meeste mensen echt dachten dat dit een lekker stuk scharrelvlees zou opbrengen. :D
Dat werd ook als argument gebruikt 'waarom de slacht toch niet zo slecht is'. Nu blijkt dat het dus gewoon een lekkere dumpplek is voor slecht beheerd wild. Voor de paarden maakt het niet uit wat nu de precieze reden is voor dat gat in hun hoofd, dood is dood, maar of we ethisch op deze manier met dieren willen omgaan?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:26

Loesjexo schreef:
Is Dioxide eigenlijk slecht voor de paarden zelf of ''infecteert'' het echt alleen het vlees zo maar zeggen?

Het is slecht voor zowel mens als dier. Het stapelt op in weefsels. Effecten zijn er op langere termijn in dingen als lever, immuunsysteem, hersenen, kanker, wasting syndroom en het dioxine-receptor complex grijpt snel gezegd in op een enorme schaal in het lichaam zoals hormonen dat doen.

Mogelijk dat die herten vooral grazen in minder drassige stukken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:45

Treurnis....

Hoe we met deze dieren omgaan en hoe we onze leefomgeving zo vreselijk vervuilen.
Humane gezondheid heeft daar ook erg onder te lijden.

Maar wat men niet ziet dat is er niet.
Ze denken dat veel ziekten gewoon uit de lucht komen vallen vermoedelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:38

Nou lekker dan, ben je gewoon voor niets doodgeschoten.