Slacht dreigt voor oude manegepaarden Dalmsholte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Slacht dreigt voor oude manegepaarden Dalmsholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 17:04

Equnews.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet

Hoewel het de allerlaatste uitweg is voor de hoogbejaarde voormalige manegepaarden dreigt de slachterij wel. Als er namelijk binnen twee weken niet genoeg geld bij elkaar komt, dan kan stichting 't Olde Manegepeerd op de huidige plek niet verder en als er geen vervangende plek mogelijk is dreigt de slacht.

Rika Lassche is al maanden bezig om investeerders te vinden, dat lijkt voor een deel gelukt, maar er is nog steeds een gat van 350.000 euro. Vorig jaar werd de huur opgezegd, omdat de eigenaar de grond, het woonhuis en de stallen wil verkopen. De stichting heeft de mogelijkheid om het als eerste te kopen, maar zo'n goed gevulde portemonnee is er natuurlijk niet.

Oproep
Op 15 december moet het geld er zijn, dus doet Rika via de sociale media een laatste oproep voor donaties. Ze hoopt dat ze met 'haar oudjes' in Dalmsholte kan blijven. De vrijwilligers die er zijn hopen dat met haar. "Deze paarden hebben hun hele leven heel hard gewerkt voor jong en oud die kwamen rijden in de manege, ik geef ze hier een waardige oude dag. Nu staan ze op stal, het is buiten nu nat en guur, maar ze kunnen hier rustig paard zijn. Buiten, met elkaar in de kudde. Niet via de achterdeur na gedane arbeid op een manege naar de slacht."

Dat die slacht nu alsnog dreigt voelt zuur voor Rika. "Ik sta er mee op en ga er mee naar bed, ik heb al die maanden moed gehouden en gehoopt dat met de toezeggingen het goed zou komen. Maar we zijn er nog niet. Dus nu roep ik de hulp in van iedereen met een hart voor dieren."

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

anjali

Re: Slacht dreigt voor oude manegepaarden Dalmsholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:51

Misschien zijn er nog particulieren die een paardje willen overnemen.Ook voor oude paarden worden momenteel zelfs heel hoge prijzen gevraagd,zie een ander Bokt-topic en Marktplaats.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:53

anjali schreef:
Misschien zijn er nog particulieren die een paardje willen overnemen.Ook voor oude paarden worden momenteel zelfs heel hoge prijzen gevraagd,zie een ander Bokt-topic en Marktplaats.

Nou ik zou zeggen: PZB zou hier dus goed werk kunnen doen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:00

Rocamor schreef:
anjali schreef:

Nou ik zou zeggen: PZB zou hier dus goed werk kunnen doen!

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-12-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:08

Nee Onali. Dood zijn kan nog lang genoeg. Voor een oud maar nog gezond paard is wel wat beters . Zeker nu momenteel wegens corona veel mensen zoeken naar een gezellig maatje.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:31

Ik denk dat de maneges dan liever hun eigen paarden terugnemen dan dat ze ze laten verkopen. Ze hebben ze toentertijd niet voor niets daar gebracht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:32

anjali schreef:
Nee Onali. Dood zijn kan nog lang genoeg. Voor een oud maar nog gezond paard is wel wat beters . Zeker nu momenteel wegens corona veel mensen zoeken naar een gezellig maatje.

Een gezellig maatje? En na Corona ? Die dieren kunnen daar gewoon van hun welverdiende rust genieten, hebben hun hele leven al meer dan voldoende ruiters op hun rug gehad. Van de 850.000 euro die er in totaal nodig is hebben ze al 500.000 gedekt en ik hoop dat ze de rest ook bij elkaar krijgen. Deze mensen( haar man is helaas overleden) hebben zich nooit verrijkt door dit te doen, indien het nodig was ging hun eigen aow er bij in. Wanneer elke bokker nu eens vijf euro overmaakt zijn ze klaar en kunnen ze verder bestaan zonder dat ze de paarden moeten verplaatsen of laten slachten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:34

Lous schreef:
Ik denk dat de maneges dan liever hun eigen paarden terugnemen dan dat ze ze laten verkopen. Ze hebben ze toentertijd niet voor niets daar gebracht.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-12-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:51

De manege waar ik altijd heb gereden hebben daar ook aardig wat pony’s en paarden naartoe gebracht. Sommige staan er nog.

Welverdiend pensioen gekregen, dan nu verkocht moeten worden en elders weer aan het werk moeten omdat de nieuwe eigenaren vinden dat dat nog wel kan...

Ik zou dat dus absoluut niet pikken als manege zijnde.
En sowieso ook gewoon dieronwaardig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:52

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:50

Daihyo schreef:
Ze hebben zich al gemeld: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... oser=false

Wat ontzettend sneu voor de paarden. Ik hoop dat er genoeg geld bij elkaar komt en dit mooie initiatief kan blijven bestaan.

Goed nieuws! Te gek van de dames van Paard zoekt Baas! <3

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:04

Nou Coonart eigenlijk niet.Mensen moeten gewoon betalen om dan de oude paarden van de Capelse manege ( en andere) te kunnen adopteren van PZB.
En als die mensen dan vinden dat ze er nog op kunnen rijden dan kunnen ze dat gewoon doen.

Dat moet toch niet meer kunnen?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:01

Lous schreef:
Nou Coonart eigenlijk niet.Mensen moeten gewoon betalen om dan de oude paarden van de Capelse manege ( en andere) te kunnen adopteren van PZB.
En als die mensen dan vinden dat ze er nog op kunnen rijden dan kunnen ze dat gewoon doen.

Dat moet toch niet meer kunnen?

Ik denk dat pzb toch echt wel verstandig genoeg is om ze als weidemaatje te herplaatsen.
Als de adoptanten er dan op gaan rijden, en pzb komt erachter dan kunnen ze het paard terughalen omdat dat in het contract staat

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:38

Ik vind die stichting voor oude manegepaarden een prachtig iets. Nu dreigt er een probleem omdat het land dat zij huurden voor de paarden verkocht dreigt te worden.Mijn vraag is dan wie er nu wettelijk nog de eigenaren van deze paarden zijn. Zijn ze ooit verkocht of geschonken aan deze stichting,zodat die ook wettelijk eigenaar is? Of zijn ze nog eigendom van de maneges waar ze vandaan komen?In het laatste geval zouden ze als de stichting failliet zou gaan (niet te hopen!!) weer terug moeten naar de vorige eigenaren,die dat wettelijk nog steeds zouden zijn dan.Ik ben vele decennia geleden lid geworden van de Paardenkamp in Soest,een enigszins vergelijkbare stichting. En kreeg daar indertijd te horen dat,in geval van faillissement van de stichting,(erg onwaarschijnlijk daar !) iedereen zijn \haar eigen afgestane paard weer zou terugkrijgen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:04

De paarden zijn aan de stichting gegeven. Het is wel zo dat het de bedoeling is dat de maneges de stichting blijven steunen met donaties.

Verder weet ik niet hoe de constructie in elkaar zit.

Er staan sowieso nog wat dieren waar ik vroeger ook op gelest heb.
Als ik even kijk. Veel daar zijn de 30 zelfs al gepasseerd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:33

Bericht door het Olde Manegepeerd op FB:

Citaat:
In het bovenstaande bericht heb ik op nieuw een poging gedaan om via de donatie geld te storten.

Het is denk ik tijd om meer uitleg te geven waarom we nu een hele spannende tijd hebben. Het klopt dat de oproep hard overkomt, maar het is ook echt een noodkreet . Ook ik begrijp dat er veel onduidelijkheden zijn.
Hier de uitleg en hoop dat een ieder begrijpt hoe het er nu voorstaat. Wil je weten hoe `t Olde Manegepeerd alle jaren draait kijk dan op https://www.manegepeerd.nl
Wij hebben een huurovereenkomst per jaar met een jaar opzeg termijn. Nu kwam eind 2019 de verhuurder die zei door privé omstandigheden alles te koop zetten en wij de eerste koop hadden. Door de fondsenwerver is er geprobeerd om het geld bij elkaar te krijgen. Nu zijn er door fondsen geld apart gezet dat als wij het resterende bedrag bij elkaar krijgen de koop kan doorgaan. Dus wij hebben nu dat geld nog niet op de bank. Nu heeft het fonds gezegd dat als 15 december 2020 het geld niet bij elkaar is dat zei zich terug trekken. Dat is de deadline waar over gesproken wordt. Nu weet ik ook dat het heel veel gevraagd is en we ook heel dankbaar zijn voor alle giften. Maar waar we nog op hopen dat een investeerder de nek wil uitsteken en ons helpen. Tot eind maart kunnen we blijven. In tussen tijd kijken we in de omgeving waar een mogelijke opvang is waar we met de paarden naar toe kunnen. Als ook dit alles niet mocht gelukken dan benaderen we de maneges waar de paarden vandaan komen of zij in hun kring een plek kunnen zoeken. En daarnaast als de nood zo hoog wordt dan heb ik de adressen bewaard die hebben aangegeven dat zij een plek beschikbaar hebben. Als echt alles niet opgelost kan worden ga ik de vraag stellen aan de dierenarts welke paarden niet meer vervoert kunnen worden om ze te laten inslapen. Dus ook hier is de slacht echt het allerlaatste. Wees verstandig en als je vragen hebt bel mij. 06-12874764

Van de Capelse hebben zich iig al meerdere mensen gemeld die eventueel wel wat over willen nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:56

Ik ga geld overmaken! Hops!