Handel tijdens Corona: "Gelukkig veel vraag jonge paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Handel tijdens Corona: "Gelukkig veel vraag jonge paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 00:09

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Niet enkel op sportief vlak, ook op gebied van handel laat de Corona-crisis zich voelen. Onder andere Ludo Philippaerts gaf al aan dat de vraag naar paarden drastisch verminderd is. "Als er geen jumpings zijn, is er ook geen paardenhandel en dan valt er natuurlijk een groot deel van onze inkomsten weg", vertelde hij aan het eind van de zomer aan de krant het Nieuwsblad. Maar zijn de gevolgen van Corona op de handel effectief zo vergaand? Equnews vroeg het aan Nicole Mestrom en Niels Knape.

Merken jullie een negatieve invloed?
Ja, de mensen zijn voorzichtiger om geld uit te geven.

Zijn er paarden uit bepaalde segmenten die minder makkelijk verkocht worden?
De amateurpaarden zijn lastig te verkopen. Ze kunnen niet deelnemen aan concoursen. Ook de paarden op hoger niveau zijn moeilijker te verkopen omdat er weinig wedstrijden zijn en sponsors zijn voorzichtiger met geld uit geven. De goede jonge paarden is wel veel vraag naar!

Is het moeilijker om geschikte paarden voor klanten te vinden?
Je komt minder paarden tegen omdat er bijna geen concoursen zijn. De amateurs mogen niet op concours dus je komt ook geen goed jong paard tegen met een amateur.

Is er een verschil tussen de eerste en de tweede lockdown?
Gelukkig zitten we nu niet opgesloten thuis en kunnen we nog deelnemen aan trainingsconcoursen. De eerste lockdown wist niemand wat er ging gebeuren. Dus durfde helemaal niemand paarden te kopen. Nu in de 2e lockdown kunnen we deelnemen aan trainingsconcoursen en internationale wedstrijden in België. Ook gaan er veel naar Spanje dus de tweede lockdown is zeker beter! Ook zijn de grenzen open en dat is heel belangrijk!

Blussem

Re: Handel tijdens Corona: "Gelukkig veel vraag jonge paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 07:41

Toch bijzonder, hier ervaar ik juist het tegenovergestelde. Paarden zijn om dit moment verschrikkelijk duur geworden vanwege de grote vraag.
Of zouden er juist minder paarden verkocht worden vanwege de hoge prijzen?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 07:52

Blussem schreef:
Toch bijzonder, hier ervaar ik juist het tegenovergestelde. Paarden zijn om dit moment verschrikkelijk duur geworden vanwege de grote vraag.

Ik ervaar hetzelfde inderdaad. Verbaas me enigszins over dit bericht, vooral dat amateurpaarden minder zouden verkopen? Vriendin van mij heeft geprobeerd een paard te kopen dit jaar maar viste steeds achter het net. Zelfs toen de eisenlijst drastisch werd ingekort en het budget verruimd.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:26

IrisDH schreef:
Blussem schreef:

Ik ervaar hetzelfde inderdaad. Verbaas me enigszins over dit bericht, vooral dat amateurpaarden minder zouden verkopen? Vriendin van mij heeft geprobeerd een paard te kopen dit jaar maar viste steeds achter het net. Zelfs toen de eisenlijst drastisch werd ingekort en het budget verruimd.

Hier hetzelfde idee.
Ik zoek een leuk, jong dressuurpaard, maar die zijn er weinig en als er iets is zijn ze erg duur en toch snel verkocht.
Dus ik snap dit bericht ook niet goed.

Zonnetje81

Re: Handel tijdens Corona: "Gelukkig veel vraag jonge paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:32

Volgens mij zijn mensen helemaal niet voorzichtiger ik met dat iedereen een dier wil kopen en er is bijvoorbeeld geen aanbod. Een leuke betaalbare pony vinden is onmogelijk maar een raskat zoals een Ragdoll is ook onvindbaar en mega duur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:35

Ik denk dat de amateur paarden die in dit bericht genoemd worden alsnog een heel ander prijskaartje hebben als de amateur paarden waar de meeste mensen op bokt naar kijken.

Ik heb het wel vaker gehoord, de paarden die lichte tour dressuur lopen bijvoorbeeld, normaal gaan die als zoete broodjes naar het buitenland. Nu veel minder en staan ze dus veel langer te koop.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:36

MyWishMax schreef:
Ik denk dat de amateur paarden die in dit bericht genoemd worden alsnog een heel ander prijskaartje hebben als de amateur paarden waar de meeste mensen op bokt naar kijken.

Ik heb het wel vaker gehoord, de paarden die lichte tour dressuur lopen bijvoorbeeld, normaal gaan die als zoete broodjes naar het buitenland. Nu veel minder en staan ze dus veel langer te koop.

Dat zou wel kunnen de paarden van 30.000 - 100.000 die vaak naar amerika/china/japan gaan. Niet de grote toppers maar wel de fijn gereden en afgerichte paarden op subtop niveau.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:53

Ik vind de paarden momenteel ook mega duur. Wij zijn rustig op zoek naar een goed jong onbeleerd dressuurpaard maar dan heb je voor € 10.000 niets bijzonders. Echt niet normaal, dat was 5 tot 10 jaar geleden héél anders!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:58

lizzy1 schreef:
Ik vind de paarden momenteel ook mega duur. Wij zijn rustig op zoek naar een goed jong onbeleerd dressuurpaard maar dan heb je voor € 10.000 niets bijzonders. Echt niet normaal, dat was 5 tot 10 jaar geleden héél anders!

In 2008 ben ik op zoek gegaan naar een fijn dressuurpaard, braaf, van L tm Z afgericht of 5 tm ..... het maakte niet uit. Nou voor onder de 15.000 kwam je toen al niet thuis met iets fatsoenlijks. En het ging er maar om: braaf, fijn gereden, geen groot loper. Uiteindelijk had ik een mazzeltje en kwam thuis met een paard van 8 jaar, Z dressuur, braaf, mooi en fijn na te rijden. Wel 15.000+ euro.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:59

lizzy1 schreef:

oh ik lees ONBELEERD nu.....dan zijn die prijzen wel echt gestegen, toen vond ik 6000/7000 al veel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:02

Ik vond het met een veulen al een zoektocht, was zelfs al in het buitenland gestart met zoeken. In eerste instantie voor een koudbloedveulen. In Nederland was er bijzonder weinig te vinden en aan de prijs. In het buitenland was er meer aanbod en een prijs die meer overeenkwam zeg maar.
Uiteindelijk ben ik wel in Nederland geslaagd voor een painthorse veulen. Maar dat was een soort van speld in een hooiberg. En zo bijzonder waren mijn eisen niet: nuchter veulen, verwachte stokmaat 1.55-1.60m, koudbloed, gezond.
Er is inderdaad meer vraag dan aanbod heb ik het idee. Binnen alle rassen en leeftijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:07

Maar alles wordt duurder, dus zo gek vind ik het niet dat paarden dat ook worden. Mijn boodschappen zijn ook veel duurder geworden als ik het vergelijk met 2008 bijvoorbeeld. En je blijft toch met vraag en aanbod. Er zijn tijdens de crisis bijvoorbeeld minder paarden gefokt, dus komt er ook een tijd dat er minder te koop komen. Verder tijdens een crisis komt er meer te koop omdat men hen niet meer kan betalen en daarna komt er een tijd dat men het wel kan betalen en paard dus niet verkoopt.

Wil niet zeggen dat ik de paarden de vraagprijs ook altijd waard vind. Als ik een zelfde soort paard zoek als ik kocht in 2008 dan moet ik een paar 1000 euro meer betalen en dat zou ik het wel waard vinden. Alleen zijn er ook een hoop paarden waarbij ik de prijs echt absurd vind.

Maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet de amateur paarden zijn waar over gesproken wordt in dit artikel, die prijs ligt nog vele malen hoger en staan vaak niet eens te koop met een advertentie, maar worden gezien op wedstrijd en dan onderhandeld.