Blog
Ik word er zo enorm verdrietig van, zulke waardeloze op vooroordelen gebaseerde uitspraken! En helaas weet ik dat in Nederland deze mentaliteit en de houding ten opzichte van (ex)renpaarden eerder regel dan uitzondering is.
Ik heb er al eens eerder over geschreven, wat nou als een renpaard niet goed genoeg (meer) is, er geen zin meer in heeft, zijn diensten bewezen heeft, you name it.
Helaas loop je dan toch echt tegen ontzettend veel vooroordelen aan en niet te vergeten, oneerlijke handel.
Meeste volbloeden moet je gewoon de nek afsnijden
Ja ja, afgelopen week was het weer zover. Ook wij hebben wel eens renpaarden die na hun carrière als renpaard een nieuw leven verdienen. Zo was ik ook ditmaal onderweg met een leuke grote ruin die binnenkort afscheid mag nemen van de rensport, en waarbij we al willen beginnen met hem kennis te laten maken met wat een eventuele toekomstige ruiter van hem zal verwachten. Nou daar stond ik dan met dit imposante paard in mijn hand. Om een impressie te geven: ruin, 7 jaar oud 1,68 groot, stevig gebouwd en kerngezond.
En om het plaatje compleet te maken, nou deze heer dus:

Uiteindelijk bij het na verzorgen bij de trailer kwamen we in gesprek met de staleigenaar aldaar. Buiten dat hij niet geloofde dat dit paard toch echt een 100% Engels Volbloed was (daar was hij volgens meneer te groot en te goed voor gebouwd
en niet te vergeten te goed gemanierd
) konden deze paarden sowieso niets en kon je ze beter de nek afsnijden.
De beste man maar uit de droom geholpen en vertelt dat hij toch echt wel naar een engels volbloed aan het kijken was die toch ook nog aardig wat gewonnen en verdient heeft
... Na een grondige inspectie kwam hij tot de conclusie dat dit toch eigenlijk wel een heel mooi paard was die er nog puntgaaf uit zag
Overigens bleef hij wel bij zijn mening dat ze voor niet meer geschikt waren dan misschien een recreatief ritje
Stiekem moet ik dan toch weer lachen als ik resultaat lijsten zie van internationale eventing wedstrijden in andere landen, waar soms zelfs halve lijsten bestaan uit volbloeden die ook op de baan gelopen hebben. Zeg ik hiermee dat ze dat allemaal kunnen? Nee, natuurlijk niet! Net zoals bij andere paarden zit er ook tussen volbloeden veel onderscheid.
Toch zijn deze vooroordelen wel erg hardnekkig en is het iets waar wij met de verkoop van deze paarden wel degelijk tegenaan lopen. Iedere week zie ik hierdoor volbloeden op de markt aangeboden worden met fake paspoorten, andere namen etc. En heel eerlijk? Ik kan het de verkopers niet kwalijk nemen ook. Immers het woord volbloed schrikt veel mensen af en het is gewoon een feit dat zodra ze een ander paspoort krijgen ze in een keer veel sneller en voor ongeveer het dubbele!! verkocht worden.
Handel
Afgelopen week weer een prachtig voorbeeld. Ook in Nederland zijn er meerdere handelaren die leuke Engels volbloeden via een transportje naar Nederland halen. Over het algemeen helemaal niets mis met deze dieren overigens. Heb je een eerlijke handelaar dan laten ze het originele paspoort er gewoon bij en zullen op het internet een advertentie plaatsen waarbij het ras/de afstamming achtergehouden wordt. Meestal met de woorden allrounder of hunter of rijpaard. Voor de paarden over het algemeen ook nog eens fijn. De potentiele kopers gaan er blanco in en gaan voor hun idee naar een rijpaard kijken met onbekende afstamming. Het paard heeft hierdoor veel meer kans op gewoon een leuk huisje waar het beoordeelt wordt op zijn kunnen en niet eerst tegen legio vooroordelen moet vechten. Wel is het meer dan eens zo dat deze paarden in een lage prijsklasse vallen. Ook dit brengt weer legio problemen met zich mee, want over het algemeen trekt dit toch de ruiters die wat minder geschikt zijn voor deze paarden, om welke reden dan ook. Ook daarover kan ik een boek schrijven met alle dingen die fout gegaan zijn, fouten die overigens waarschijnlijk met een niet volbloed paard ook gebeurd waren.
Een andere identiteit
Echter heb je vervolgens ook nog het andere kaliber handelaren. Zo ook afgelopen week.. spontaan zie ik een volbloed voorbij komen op ehorses en op Facebook waarvan ik weet dat hij uit Ierland komt. Een handelaarster die wekelijks nieuwe paarden aan bied voor zowel de Nederlandse als Duitse markt. Een 4 jarige mooie grote ruin die waarschijnlijk door de corona crisis vervroegd uit de rensport gehaald is. Op het internet wordt hij nu aangeboden als allround rijpaard die zogenaamd al meegelopen heeft in cross en springparcoursen
. Nou hij is inderdaad getraind om over steeple hindernissen te springen en doet dit ook zeer netjes! Uiteraard is ook zijn naam verandert en waar zijn originele paspoort gebleven is..? Ik vermoed in de prullenbak. Een paar leuke foto's in setje er bij en klaar is kees. Je zult het niet geloven, maar binnen een week was deze heer verkocht voor een bedrag van boven de €7000.En weet je wat het is, ik ben nog blij voor het paard ook. Immers, de nieuwe eigenaren zullen hem nu zien als een leuke jonge ruin waar ze nog alle kanten mee op kunnen zonder beperkt te zijn door vooroordelen. En het rare is als iemand nou zou zeggen ik heb dat bedrag betaalt voor een jong braaf en eerlijk rijpaard, kijkt ook niemand je raar aan
Echter als je een bedrag vraagt wat enkele duizend euro lager ligt voor hetzelfde paard, maar dan met zijn originele volbloed paspoort laten mensen hem spontaan staan.

Wel vraag ik mij af of dit is wat we willen. Zijn wij dan als mens echt zo kortzichtig en laten we onszelf zo meeslepen door vooroordelen? Blijkbaar wel.
Verder hoop ik dat de paarden die wel eerlijk verkocht worden ook gewoon een eerlijke kans gaan krijgen, want ze zijn zo ontzettend leuk die volbloeds! En ondertussen proberen wij ze netjes om te scholen en de juiste eigenaren te vinden waarbij we hopen dat paard en ruiter nog heel lang plezier met elkaar hebben.

. Als je een bomproof paard zoekt, ik heb nooit eerder zo'n bomproof paard gezien als deze. Natuurlijk gewoon laten keuren bij aankoop.
.
ik vind het wel prachtige paarden! ik volg elk jaar de thoroughbred make-over via youtube en instagram, erg leuk om te zien hoe die paarden in zo’n korte tijd volledig omgeschoold worden tot brave rijpaarden. @ahorsiegirl op Instagram doet daar vaak aan mee, je kan op instagram haar progressie bekijken.