Bokt community
Vandaag lichten we de Rocky Mountain Horse uit! Dit ras komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, gefokt in de Appalachen. De basis van het ras is een mix van werkpaarden zonder algemeen geldende fokrichting. Maar rond 1890 werd een jonge hengst uit de Rocky Mountains geïntroduceerd. Deze hengst had een mooie vachtkleur en een vlotte telgang. Het moderne ras, en de naam, komt hieruit voort.

Lagonda met de merrie Lin
De meeste paarden van het huidige ras hebben een genealogie die terugvoert naar de paardenfokkerij van Sam Tuttle uit Kentucky. Hij gebruikte de hengst Tobe hiervoor. Hij stond bekend om zijn fijne en makkelijke karakter, sterk beenwerk, heerlijke natuurtolt en zijn prachtige zilverappel kleur. In de jaren 1950 was de populariteit rondom paarden aan het dalen met de komst van o.a. tracktoren en andere machines. Toch bleef Tobe erg gewild en mensen uit het hele land wilden hun merries laten dekken door hem. Tobe heeft tot zijn 44e jaar gedekt en heeft zijn tölt en andere goede kwaliteiten doorgegeven aan zijn vele nakomelingen.

Lagonda in de tölt tijdens de International Gaited Show
Van de vele nakomelingen die Tobe heeft zijn er 5 zonen welke de foundation van het ras vormen. De rasstandaard is volledig gebaseerd op de eigenschappen van deze paarden.
Het karakter is erg belangrijk bij de Rocky Mountain Horse. Het ras staat bekend om zijn rustige en stabiele karakter. De Rocky Mountain Horse is een paard wat niet snel onder de indruk is en vaak makkelijk door iedereen te rijden, jong en oud. Ze leren snel en hebben veel werklust.

Lagonda met dekhengst Risky Business, nergens van onder de indruk
De stokmaat van het ras ligt tussen 147 en 162 centimeter. Als kleur prefereert men veelal een zilverappel vacht. Hierbij is de varieert de vacht, onder invloed van de basiskleur, van zwart naar chocoladebruin. De manen zijn hierbij crèmekleurig. Witte aftekeningen zijn in beperkte mate toegestaan; wit aan de benen mag niet tot boven de knieën reiken.
Bokker Ginam vertelt
Een van de belangrijkste eigenschappen van de Rocky Mountain horse (rmh) is voor mij de betrouwbaarheid. Het zijn ontzettend nuchtere en zekere paarden. Behalve dat zijn ze ook heel veelzijdig. Ik rij met mijn merrie endurance, maar ze vindt springen ook geweldig. Verder hebben we al van alles samen gedaan: working equitation, vakanties in buitenland, vele veilig km buitenrijden verspreid door Nederland, nachtelijke spooktochten voor kinderen, bostochten met beginnende ruiters en kan nog wel even doorgaan
De rmh is een gangenpaard. Ze hebben een natuurlijke aanleg voor de tölt. Dit is een hele fijne vlakke gang die in verschillende snelheden gereden kan worden. Het vergt natuurlijk wel training van zowel paard als ruiter, maar het is een heerlijke gang voor tijdens lange buitenritten. Ook voor mensen met bijvoorbeeld rug- of spierklachten.
Het zijn verder sobere paarden om te houden. De naam Mountain horse geeft dat ook al aan. Van oorsprong werden ze gebruikt in de landbouw en om afstanden op het platteland af te leggen.
De meeste rmh in Nederland zijn tussen de 1.46-1.56 meter hoog. Maar er zijn ook zeker rmh die nog iets groter zijn.
Nadeel aan het ras is de zeldzaamheid in Nederland en Europa. Het ras komt oorspronkelijke uit de VS en er zijn veel kosten aan het importeren en fokken verbonden. Hierdoor zijn het geen goedkope paarden en zijn ze ook lastiger te vinden.
Wat ik verder zelf jammer vind, is dat mensen soms erg gefocust zijn op de bekende zilverappel kleur van de rmh en de rest van de kwaliteiten een beetje vergeten worden. Het zijn hele veelzijdige en ontzettend mensgerichte paarden die eigenschappen mogen wat mij betreft meer naar de voorgrond komen.
Mochten er mensen meer over het ras willen weten, dan zijn er momenteel nog 2 grotere fokkers in Nederland, die beide veel verschillende paarden hebben en veel over het ras kunnen vertellen.
Mijn rmh merrie Ruby. In 2012 in Nederland geboren en sinds 2013 in mijn bezit. Nu drachtig voor 2021 van haar eerste veulen.

Bokker Mrs_Midnight vertelt
De rocky
Mijn ervaring is tot nu toe niet enorm, ik heb mijn Sir Timber nu 1,5 jaar thuis (gekocht als veulen en tot zijn 2de daar in de kudde laten staan) en hij is heel lief, meedenkend maar ook heel gevoelig en dat kan soms een beetje tegenwerken. Hij is nu dus 3,5 en ik ben rustig aan bezig hem te voor te bereiden op het zadelmak maken. We wandelen momenteel lekker veel, en daarin is hij erg rustig, laat zich goed corrigeren wanneer nodig maar durft absoluut wat uit te proberen.
Zalig ras!!!
In de kudde bij zijn fokster heerste zo'n overweldigende rust, de paarden waren onderling en naar mensen toe enorm gentle. Mijn hart is verpand in ieder geval!!!