Handige informatie over diergezondheidsverordening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Handige informatie over diergezondheidsverordening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 00:46

KNHS.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Margreet/ Bokt Wiki


Op 21 april 2021 treedt de nieuwe diergezondheidsverordening in werking. Vanaf die datum geldt er een registratieplicht voor paarden op grond van Europese regelgeving. De registratie dient te worden bijgehouden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De KNHS heeft al eerder informatie gepubliceerd over nieuwe diergezondheidsverordening en zal dat zeker de komende periode blijven doen. Op de website van de Sectorraad Paarden zijn ook al diverse links te vinden naar artikelen met informatie over de komende verordening en zijn antwoorden op veel gestelde vragen te vinden.

Kijk hier voor deze informatie.

Goed om te weten: Bij de registratie is het de verantwoordelijkheid van de houder van het paard (exploitant van het paard) dat in een nationale database aangegeven is welk dier het betreft en waar het dier zich bevindt. Het feitelijke registreren mag de houder van het paard ook uitbesteden, bijvoorbeeld aan de stalhouder. Een stalhouder kan dit als service gaan bieden richting zijn klanten.

Op dit moment is het inregelen van de database bij RVO in volle gang. Het ministerie zal binnenkort het communicatietraject inzetten en de Sectorraad Paarden en de dragende organisaties van de sectorraad zullen daarbij betrokken worden.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:41

Betekend dit nu eindelijk dat het verplicht word het dier op naam te hebben... in geval van diefstal of andere narigheden wel handig.

Wel lastig voor de miljon euro horses die meerdere eigenaren hebben

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:33

Horsie84 schreef:
Betekend dit nu eindelijk dat het verplicht word het dier op naam te hebben... in geval van diefstal of andere narigheden wel handig.

Wel lastig voor de miljon euro horses die meerdere eigenaren hebben


Hoe ik het lees nog niet. Eigenaar staat hier buiten.

De houder (exploitant?? Dat zeg je toch niet over een paard!) van het paard en degene waar het paard gestald staan moeten de registratie regelen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:58

Horsie84 schreef:
Betekend dit nu eindelijk dat het verplicht word het dier op naam te hebben... in geval van diefstal of andere narigheden wel handig.

Wel lastig voor de miljon euro horses die meerdere eigenaren hebben


Nou, dat vraag ik me dus ook af. Want er staat dat de informatie op het paspoort o.a. de eigenaar is, maar is dat dan voor paspoorten die al op naam staan, of moet je nu alles op naam laten zetten?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Handige informatie over diergezondheidsverordening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:10

Misschien kunnen ze beter voor zorgen dat die database eerst goed werkt. Want zolang niet werkt wordt aanmelden erg moeilijk.

Ook vraag ik mij af hoe ze willen handhaven. Ondertussen is aardig bekend dat we in een gedoog land leven.