Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:57

Carol_Beer schreef:
heidy_wilco schreef:
Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?


Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j


Ik heb al enkele andere berichten van je gelezen en zeker in combinatie met deze belachelijke reactie ben ik ben tot de conclusie gekomen dat verdere discussies met je geen zin heeft.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:00

Carol_Beer schreef:
heidy_wilco schreef:
Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?


Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j


Good for You :), maar aangezien stijl en smaak erg persoonlijk zijn kun je jouw stijl/smaak niet dicteren aan anderen. En in dit specifieke geval gaat het om een sportuitrusting, niet om een modeverschijnsel.

xMagnum

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:03

Carol_Beer schreef:
Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j


Dan kijk je er toch lekker niet naar +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41665
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:07

Nou, vind ik een prima ontwikkeling :D. De gemiddelde cap is toch vele malen mooier dan een hoedje.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:08

Ja vroeger hadden we ook geen autogordels achter in de auto en stond ik rechtop tussen mijn ouders in. Airbags bestonden niet. Paarden liepen op blote voeten. En been bescherming? Nee joh. Clubtrui een getapte frontriem en een touwtjes singel. Daar stal je de show mee.

Al deze dingen kun je je nu ook niet meer voorstellen. En zo gaat het ook met het hoedje.

Ik vind het mooi staan hoor, maar ach dingen veranderen en over een paar jaar hoor je er niemand meer over.

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:15

Goede beslissing

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:32

Ik vind het een goede ontwikkeling!
Ook omdat dit ruiters zijn die toch een voorbeeld zijn voor de jeugd, en goed voorbeeld doet goed volgen.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:41

Sclimpre schreef:
Pareltjes schreef:
Jammer, beetje klasse in de ring mag wel. Dan ook maar gewoon een kort rijjasje bij die paddestoel op je kop? Ohnee, beter een bodyprotector!

Klasse moet blijken uit de manier van rijden, de outfit is bijzaak.


Idd klasse blijkt uit de manier van rijden. Het hoedje stond ( vroeger zeker ) exact voor dié klasse. Als je die klasse van rijden had behaald mocht je de cap inwisselen voor een hoedje. Op dat niveau gingen ze er van uit dat je op je paard kon blijven zitten en dat “ paddenstoelen veiligheid “ niet echt meer nodig was.

Ik vind het ook politieke correctheid en veel blabla. Als de prof ruiter nog altijd geen risico analyse kan loslaten op zijn eigen rijkunst en de gehoorzaamheid van zijn paard weet ik het ook niet meer. Laat mensen op dit niveau zelf beslissen en betuttel ze niet als kleine kinderen.

Het oog wil ook wil en die paddestoelen zijn nou niet bepaald charmant...

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:50

Tjsa, snap het wel, maar zou het ook zonde vinden.

Voor veel ruiters is een hoedje mogen dragen toch een grote eer in de ruitersport. Een mijlpaal in je rijcarriere.

Ik vind het er ook stom uit zien, maar puur uit traditie vind ik zo'n hoedje dan toch wel weer leuk.

Laat iemand lekker zelf die keuze maken op dat niveau. Lijkt me dat je je eigen rijvaardigheid en betrouwbaarheid van je paard dan wel in kan schatten.

't is toch zeker mijn eigen hoofd. :')

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:54

DreamGuide schreef:
Tjsa, snap het wel, maar zou het ook zonde vinden.

Voor veel ruiters is een hoedje mogen dragen toch een grote eer in de ruitersport. Een mijlpaal in je rijcarriere.

Ik vind het er ook stom uit zien, maar puur uit traditie vind ik zo'n hoedje dan toch wel weer leuk.

Laat iemand lekker zelf die keuze maken op dat niveau. Lijkt me dat je je eigen rijvaardigheid en betrouwbaarheid van je paard dan wel in kan schatten.

't is toch zeker mijn eigen hoofd. :')

Ja maar jij betaald niet de ziekenhuis kosten uit eigen portemonnee als je hoofdletsel op loopt.

Ik denk dat dit ook een verzekerings kwestie is.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:59

Mensen die thuis verongelukken zonder helm, betalen hun ziekenhuisrekening ook niet.
Maar dat terzijde, vind de cap niet mooi bij de slipjas. Dan ook maar iets moderns daarvoor verzinnen.

Kookaburra

Berichten: 5409
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:05

En dan is er een kuiltje in het zand van de inrijring, struikelt je paard en val je met je hoofd tegen de bakrand... Hallo hersenletsel. Laat staan hoe familie het ervaart als ze een telefoontje krijgen dat ze nú naar ziekenhuis x moeten omdat je met het paard gevallen bent.

Mijn 1 na naarste val gebeurde ook doordat een braaf paard struikelde. Tja, dan kan het paard nog zo betrouwbaar zijn, jij nog zo'n goede ruiter...

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:07

tita schreef:
Beter, voor veiligheid maken we geen onderscheid

De nieuwe slogan van de knhs

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:19

Kookaburra schreef:
En dan is er een kuiltje in het zand van de inrijring, struikelt je paard en val je met je hoofd tegen de bakrand... Hallo hersenletsel. Laat staan hoe familie het ervaart als ze een telefoontje krijgen dat ze nú naar ziekenhuis x moeten omdat je met het paard gevallen bent.

Mijn 1 na naarste val gebeurde ook doordat een braaf paard struikelde. Tja, dan kan het paard nog zo betrouwbaar zijn, jij nog zo'n goede ruiter...


Je neemt deel aan een gevaarlijke sport. Indien men bang is voor de consequenties ga sjoelen ofzo. Alles en iedereen moet tegenwoordig in bubbeltjesfolie. Kind mag niet meer van zn pony kukelen of manege wordt aansprakelijk gesteld....We draaien helemaal door. Iedereen wil alles maar zonder de consequenties. Dat gaat nu eenmaal niet. Beginners kopen heethoofden van paarden, paard en ruiter ingepakt in noppenfolie want er zou eens wat gebeuren. Mensen moeten paarden kopen die bij hun niveau passen en de profs moeten we als profs behandelen en niet als kleuters. Deze kennen nl exact de risico’s. Ze hebben meer butsen en deuken opgelopen in hun carrière dan je zou denken. Als zij met hoedje willen rijden, laat ze de keuze.. Waarom moet alles altijd worden afgebroken tot het saaie veilige midden ten behoeve van de grote massa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:24

We draaien absoluut door als de grootste organisatie van een sport een maatregel neemt om veiligheid te promoten en een middel wat de kans op ernstig hersenletsel sterk vermindert verplicht stelt ten koste van de conservatieve ruiters die met hun hoed hun eer kwijt denken te raken. Waar halen ze het gore lef vandaan.

Kookaburra

Berichten: 5409
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:25

Omdat een cap naar mijn mening toch iets anders is dan inwikkelen in bubbeltjesplastic omdat men bang is om een arm te breken. De hersenen zijn ontzettend kwetsbaar. Als je die met een veilige en relatief goedkope maatregel kunt beschermen...

Waarom de grens van (on)veiligheid opzoeken? Want topruiters kennen inderdaad de risico's, waarom nemen ze bewust dit risico? Omdat de dressuurhoed hoort omdat het al jaren zo is? Of omdat dat naar hun mening mooier is? Is het niet beter om dan als organisatie inderdaad de grens te stellen om de mens tegen zichzelf te beschermen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41665
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:26

Bizzybijtje schreef:
We draaien absoluut door als de grootste organisatie van een sport een maatregel neemt om veiligheid te promoten en een middel wat de kans op ernstig hersenletsel sterk vermindert verplicht stelt ten koste van de conservatieve ruiters die met hun hoed hun eer kwijt denken te raken. Waar halen ze het gore lef vandaan.

Ja, echt bizar.

BigOne
Berichten: 38329
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:35

Vroeger mag het dan een mijlpaal zijn geweest , nu stelt het weinig meer voor want er rijden er zoveel mee rond waarvan ik me nog steeds afvraag hoe ze het ooit zover geschopt hebben dat het beter is om dat onderscheid weg te halen. Want dat hoedje staat niet meer in verhouding tot wat er soms getoond word. Gewoon cap op, wel zo veilig.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:39

Eindelijk. Ik vind een hoedje persoonlijk echt vreselijk oubollig staan!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41665
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:43

Het hoedje is idd niet echt mee gegaan met de tijd...

Kookaburra

Berichten: 5409
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:45

_San87_ schreef:
Het hoedje is idd niet echt mee gegaan met de tijd...

Zijn ze er uberhaupt met bling? :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:45

Jetta schreef:
Goede beslissing. Je wilt liever geen hersenletsel oplopen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik heb echt nog nooit een ongeluk gezien in de dressuurring met een hoed op. Thuis trainen ze gewoon met cap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41665
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:49

Kookaburra schreef:
_San87_ schreef:
Het hoedje is idd niet echt mee gegaan met de tijd...

Zijn ze er uberhaupt met bling? :P

Geen flauw idee :)).

Of in een ander kleurtje... Dat je een mooie donkerblauwe jas hebt met zilver kraag en dan een donkerblauw hoedje met zilverkleurige band erom, of zo. Maar ja, dat is weer fashion over safety.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-10-20 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:50

bigone schreef:
Vroeger mag het dan een mijlpaal zijn geweest , nu stelt het weinig meer voor want er rijden er zoveel mee rond waarvan ik me nog steeds afvraag hoe ze het ooit zover geschopt hebben dat het beter is om dat onderscheid weg te halen. Want dat hoedje staat niet meer in verhouding tot wat er soms getoond word. Gewoon cap op, wel zo veilig.



Ja het onderscheid weghalen...langzaam aan gebeurd dat overal. Er wordt een grijze massa gecreerd en dan bedoel ik niet die in je hoofd. Iedereen moet hetzelfde zijn, uniform geen onderscheid. Geen geslacht meer op je paspoort etc.etc.. ja we slaan volledig door.

Over veiligheid valt te discussieren. Over wanneer men tot een hoedje zou mogen over gaan ook. Wellicht dat niveau opkrikken want idd het is om te janken wie er soms mee rond rijdt. Maar daar kan het hoedje niets aan doen. Wel de organisatie die bepaald dat sommige bedroevende ruiters toch deze status hebben kunnen behalen. En het is diezelfde organisatie die nu beweerd dat het hoedje onveilig is. Is het hoedje onveilig? Of het rij niveau soms extreem bedroevend?

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:50

Zolang de FEI een cap niet verplicht in de dressuur zullen er ruiters met een hoedje rijden zodra ze aan een internationaal concours meedoen. Zelf vind ik het een goede zaak om een cap te verplichten.