Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:46

Carol_Beer schreef:
Kaitlyn schreef:

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.



Ik denk dat jij dan degene bent met een probleem, want als het in de western ook verplicht wordt op wedstrijd kun je erin mee gaan of gewoon geen wedstrijden meer rijden.

We blijven door ontwikkelen in de paardensport, en dit is een ontwikkeling die ik heel goed vind. Gelukkig zie je in de dressuur steeds meer internationale ruiters die de cap verkiezen boven het hoedje. :j


ps, iemand op zn uiterlijk beoordelen is echt laag, maar goed, jij je ding schat :+


Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-10-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm aangepast origineel bericht + zie opmerking

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:55

Ayasha schreef:
Carol_Beer schreef:
Zeker wel, want het verbieden van roken en drinken heeft ook met "oNzE vEilIgHeId" te maken terwijl ik prima zelf kan bepalen welke risocs ik neem, tis mijn lichaam en daar heeft niemand wat over te zeggen toch? Nu snap ik dat je geen hersenschudding wil krijgen, maar neem dan een hoed met ingebouwde cap erin ofzo (hebben ze ook voor western) maar een normale cap is gewoon een yikes

Ga je dan ook hulp weigeren indien je lever naar de kl*ten gaat of je kanker krijgt of wanneer je idd met paard valt omdat ie struikelt en een schedelbreuk op loopt?

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet zeggen dat jij dan geen hulp zou mogen krijgen. Absoluut niet. Wat ik enkel wil duidelijk maken is dat het risico dat jij neemt niet enkel "jouw" last is. Ja het is jouw lichaam en jij mag die keuzes maken. Maar jouw keuzes hebben natuurlijk ook invloed op je gehele omgeving. Als jij valt omdat je paard valt, zoals ik een jaar geleden en een schedelbreuk op loopt waar je cap dat mogelijk had kunnen beperken tot een hersenschudding (even worst case) zoals mijn cap mij beschermd heeft toen ik op de grond klapte met mijn hoofd. (wat je in dat type val niet kan voorkomen, rollen is er niet bij als je paard boven op je ligt.). Dan heeft dat gevolgen voor jou, voor je ouders, voor het verplegend personeel, voor je broers en zussen.

Ik dácht, maar ben niet zeker, dat er overigens ook veiligheidshoedjes bestaan voor de dressuur. Maar ik meen me van een discussie op bokt (die ook over het wel of niet afschaffen van het hoedje ging) te herinneren dat die dingen echt niet uit zagen. Maar pin me daar niet op vast want dat is al een paar jaar geleden inmiddels.


Nou als ik kanker krijg is dat mn eigen schuld, maar mn oma is er oud mee geworden dus zullen wel goeie genen zijn. Als we zo gaan denken kunnen we beter ziekenhuizen sluiten voor mensen die zichzelf verwonden, want " ach, toch hun eigen schuld? " Als iemand zn rug breekt omdat ie geen bodyprotector aan heeft, gaan we m dan ook zn hulp weigeren? :')
Nee, zo werkt het niet in NL mop, iedereen heeft recht op zorg, en daar betalen we ook flinke belastingcenten aan


Kaitlyn schreef:
Ik zeg niks over je uiterlijk, enkel dat zo'n achterlijk snapchat filter ook niet getuigd van stijl en smaak.

:+ :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:58

Ik ben je mop niet. En lees mijn gehele bericht aub. Je mist al dan niet bewust, mijn punt.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:04

Carol_Beer, zou je de denigrerende aansprekingen uit je berichten kunnen laten? Jouw mening is zo ook al mooi.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:09

Zolang we nog sporten in een slipjas en hoge hoed spelen we mensen die paardensport geen sport vinden in de kaart. Welke andere sporter haalt het in zijn hoofd zo'n outfit aan te trekken en dan ook nog te ontkennen dat alleen het paard al het werk doet?

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:10

Ach wat een prachtige discussie dit. Echt ontzettend representatief voor de elite dressuursport die de ‘klasse’ van hoedjes belangrijker vindt dan de veiligheid van de ruiters.

En laten we het niet alleen over de veiligheid van de ruiters hebben, maar vooral ook over de voorbeeldfunctie die zij hebben voor heel paardrijdend Nederland.

Als ik de reacties van sommigen hier lees ben ik maar al te blij dat ik niet in de dressuursport zit en snap ik ook heel goed waarom er een lichte aversie is voor dressuursport.

Draag gewoon een cap, zo moeilijk is het allemaal niet :)

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:10

Er komt een moment dat ze in de VS net zo fanatiek over helmen met paardrijden worden als met fietsen, en als dat het geval is wordt die helm met Western rijden ook verplicht. Kwestie van tijd en voldoende claims om schadevergoeding in de VS :+

In de VS snappen ze niet dat 'wij' in Europa en zeker in NL geen fietshelmplicht hebben, 'wij' snappen niet dat je in de VS een rit te paard kunt boeken zonder ooit gereden te hebben en geen cap op hoeft, maar dat je geen fiets kunt huren zonder helm.
Ooit komt die fietshelmplicht hier in NL ook nog wel...

musiqolog
Berichten: 3360
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:14

Carol_Beer schreef:
Nou als ik kanker krijg is dat mn eigen schuld, maar mn oma is er oud mee geworden dus zullen wel goeie genen zijn. Als we zo gaan denken kunnen we beter ziekenhuizen sluiten voor mensen die zichzelf verwonden, want " ach, toch hun eigen schuld? " Als iemand zn rug breekt omdat ie geen bodyprotector aan heeft, gaan we m dan ook zn hulp weigeren? :')
Nee, zo werkt het niet in NL mop, iedereen heeft recht op zorg, en daar betalen we ook flinke belastingcenten aan

Zucht... je mist echt, echt het hele punt.

Ayasha zegt juist dat het goed is dat er in Nederland zorg is. En dat we iedereen die het nodig heeft moeten helpen. Maar dat kost wel - zoals je zelf al zegt - klauwen vol geld. Het is daarom bijzonder asociaal als je volstrekt vermijdbare risico's neemt die kunnen leiden tot peperdure medische zorg. Als jij kanker krijgt doordat je je halve leven gerookt hebt, neem je op de afdeling oncologie een plaats in die anders openblijft voor iemand die, gewoon door brute pech, darmkanker krijgt. (Ik geef maar een voorbeeld.) En als jij met hersenletsel op de afdeling neurologie terechtkomt, neem jij daar misschien zorg weg van iemand die, buiten zijn schuld, op de fiets is aangereden.

Dat jij je van persoonlijke aanvallen moet bedienen, pleit niet voor je punt. En het ondersteunt ook je elitaire beroep op stijlgevoel niet.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 15-10-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 16-10-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:15

petraaken schreef:
Zolang de FEI een cap niet verplicht in de dressuur zullen er ruiters met een hoedje rijden zodra ze aan een internationaal concours meedoen. Zelf vind ik het een goede zaak om een cap te verplichten.

Ik dacht dat de die per 1 januari 2021 verplichtten.
Ik vind het jammer van het mooie klassieke beeld maar het lijkt me logisch dat de Knhs hierin de FEI volgt.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:26

Ik zou me niet te druk maken om mensen die stoer zeggen dat ze geen cap willen dragen omdat dat hun vrijheid belemmert en er niet 'cool' (of stijlvol) genoeg uit ziet.

Aan het eind van de dag is het een kwestie van natuurlijke selectie: de mensen die onnodig veel risico's nemen sterven vanzelf uit omdat ze simpelweg niet oud worden.

Anoniem

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:35

Goh een topic over een hoedje en het is weer meerdere pagina's discussie.. Zo typisch Bokt :n

Hoedje is toch niet meer van deze tijd, de caps zijn zoveel mooier geworden. Get over it.. :+

musiqolog
Berichten: 3360
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:38

Billy schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.


Wel even fatsoenlijk en op de bal blijven. Zo wil je zelf ook niet worden behandeld in een discussie.

CharleyT
Berichten: 4009
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:42

musiqolog schreef:
Billy schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.


Wel even fatsoenlijk en op de bal blijven. Zo wil je zelf ook niet worden behandeld in een discussie.


Ach, moet kunnen, Carol beer kaatst de bal, dus kan ze m terug verwachten.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:45

Ik zou er als serieus wedstrijd ruiter echt van balen als we onze hoed zouden moeten ruilen voor een cap. Ik rij dan reining dus met een cowboyhoed en die maakt je outfit wel af.

En of het nu om veiligheid gaat of niet, vind dat nog steeds iemand zijn eigen keus.
Bij ons is met cap showen tot je 18e ook verplicht en dat is prima.

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:46

xx_Irisje schreef:
petraaken schreef:
Zolang de FEI een cap niet verplicht in de dressuur zullen er ruiters met een hoedje rijden zodra ze aan een internationaal concours meedoen. Zelf vind ik het een goede zaak om een cap te verplichten.

Ik dacht dat de die per 1 januari 2021 verplichtten.
Ik vind het jammer van het mooie klassieke beeld maar het lijkt me logisch dat de Knhs hierin de FEI volgt.

Ach kijk dat wist ik nu niet. Goede zaak. Ik stap echt niet meer op een paard zonder cap op mijn hoofd of heel misschien per heel hoge uitzondering en dan moet ik al zeker weten dat het paard geen rodeo sessie zal geven van een weg waaiend blaadje bij wijze van spreken.

Zelf aan den lijve ondervonden dat een cap je hoofd echt kan beschermen. Gloednieuwe cap naar de vaantjes maar mijn hoofd gelukkig niet. Dat was voor mij het kantelput die me deed beseffen hoe snel het verkeerd kan aflopen zelfs met een manege paard die normaal gezien manegelesjes loopt. Gelukkig bij mijn eigen paarden nooit zo gevallen dat mijn cap naar de vaantjes was.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:48

DreamGuide schreef:
Ik zou me niet te druk maken om mensen die stoer zeggen dat ze geen cap willen dragen omdat dat hun vrijheid belemmert en er niet 'cool' (of stijlvol) genoeg uit ziet.

Aan het eind van de dag is het een kwestie van natuurlijke selectie: de mensen die onnodig veel risico's nemen sterven vanzelf uit omdat ze simpelweg niet oud worden.


Natuurlijke selectie? Joh wat een rotte manier om zo te hopen dat iemand zn karma krijgt-
Tis niet dat ik tegen veiligheidsregels ben, alleen mag het alternatief ook rekening houden met stijl, geen cowboyhoed, geen western. Hetzelfde geldt voor dressuur, ook al doe ik daar niet aan, ik zie het zo voor aan dat ze dat gaan doortrekken en dat vind ik echt oprecht jammer, whats next, moeten we veelzeidigheidszadels dragen omdat je die knop in je buik kan krijgen? |(


Billy schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.



Kan ik ook over je onderschrift zeggen maar je weet dondersgoed dat t allebei een grap is, dit zijn flutredenen en echt niet relevant
En ik geniet gewoon van me leven ja, anders kan je net zo goed in je schuilkeldertje zitten met vegan shakes zonder calorien en kankerverwekkende stoffen.. wel met cap op natuurlijk, je zou maar van het trappie afvallen :')

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:51

Billy schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.


Zo..ga je lekker?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41775
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:54

Carol_Beer schreef:
DreamGuide schreef:
Ik zou me niet te druk maken om mensen die stoer zeggen dat ze geen cap willen dragen omdat dat hun vrijheid belemmert en er niet 'cool' (of stijlvol) genoeg uit ziet.

Aan het eind van de dag is het een kwestie van natuurlijke selectie: de mensen die onnodig veel risico's nemen sterven vanzelf uit omdat ze simpelweg niet oud worden.


Natuurlijke selectie? Joh wat een rotte manier om zo te hopen dat iemand zn karma krijgt-
Tis niet dat ik tegen veiligheidsregels ben, alleen mag het alternatief ook rekening houden met stijl, geen cowboyhoed, geen western. Hetzelfde geldt voor dressuur, ook al doe ik daar niet aan, ik zie het zo voor aan dat ze dat gaan doortrekken en dat vind ik echt oprecht jammer, whats next, moeten we veelzeidigheidszadels dragen omdat je die knop in je buik kan krijgen? |(


Ze hoopt niks, ze benoemt een feit.

musiqolog
Berichten: 3360
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:59

petraaken schreef:
Ach kijk dat wist ik nu niet. Goede zaak. Ik stap echt niet meer op een paard zonder cap op mijn hoofd of heel misschien per heel hoge uitzondering en dan moet ik al zeker weten dat het paard geen rodeo sessie zal geven van een weg waaiend blaadje bij wijze van spreken.

Zelf aan den lijve ondervonden dat een cap je hoofd echt kan beschermen. Gloednieuwe cap naar de vaantjes maar mijn hoofd gelukkig niet. Dat was voor mij het kantelput die me deed beseffen hoe snel het verkeerd kan aflopen zelfs met een manege paard die normaal gezien manegelesjes loopt. Gelukkig bij mijn eigen paarden nooit zo gevallen dat mijn cap naar de vaantjes was.

Kijk, dat bedoel ik. Ik zat maandag, zoals gewoonlijk, op dat ene superveilige beginnerspaard dat niemand ooit heeft zien schrikken. Ze waren naast de bak bezig met dekens en plastic zakken (omdat "mijn" paard toch nooit schrikt) en ineens máákt ze me toch een sprongen! "Rodeosessie" was wel het juiste woord ja. Zoiets kan je ook in de hoge dressuur overkomen.

Daar wil je als ruitersportorganisatie niet voor verantwoordelijk zijn. Want te midden van alle discussies over "mag ik dat alsjeblieft zelf uitmaken" vergeten we één ding: het is niet de wetgever die dit verbiedt, het is de organisatie. Die heeft nu eenmaal de plicht om te zorgen voor de veiligheid van haar deelnemers. Als er op een wedstrijd een straaljager overvliegt, het paard slaat op hol en de onbecapte ruiter knalt frontaal tegen de omheining, dan komt meteen de vraag "waarom stellen jullie dat dan niet verplicht?" Die vraag komt er niet als jij in je eigen bak zonder cap van je paard valt.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 15-10-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog
Berichten: 3360
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:06

CharleyT schreef:
musiqolog schreef:
Wel even fatsoenlijk en op de bal blijven. Zo wil je zelf ook niet worden behandeld in een discussie.


Ach, moet kunnen, Carol beer kaatst de bal, dus kan ze m terug verwachten.

Nee. Ten eerste is er een universele gouden regel: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet." Of, om minder als mijn eigen oma te klinken: "Behandel een ander zoals je zelf ook wilt worden behandeld." Dat geldt uiteraard zowel voor Carol als voor Billy.

Verder brengen persoonlijke aanvallen over en weer ons geen stap dichter bij het doel van elke fatsoenlijke discussie: inzicht verwerven. Mensen denken verschillend over de cap, dat mag. Maar je onderbouwt je standpunt niet door de ander uit te schelden. Carol Beer doet dat het hele topic al en wordt daar terecht op aangesproken. Maar dat kan geen reden zijn om hetzelfde terug te doen. Ook jouw standpunt wordt daar niet waarder van.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:10

Oke, het lijkt me niet verstandig om op de man te spelen. Ik werd al gewaarschuwd dat dat op bokt regelmatig gebeurd. Het mooi vinden van een hoedje, of het benoemen dat persoon x geen klasse heeft zijn allemaal meningen.

Het gegeven dat een goedgekeurde paardrijhelm die goed past en juist is vastgemaakt veel meer bescherming biedt bij een val op het hoofd dan een hoed ( zonder goedgekeurde beschermende schaal)... Dat is een feit.
Daarnaast werken we met dieren die onvoorspelbaar kunnen zijn. Al is het maar omdat ze kunnen struikelen.

Dus waarom bewust een risico nemen voor jezelf én een risicovoller voorbeeld geven aan jonge ruiters die ervan dromen om later op de olympische spelen dressuur te rijden?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:20

Wow, wat een pittige discussie :D

Ik vind de klassieke dressuur'look' prachtig, inclusief hoedje en slipjas haha. Dus ik vind het inderdaad een soort van jammer (al is dat niet helemaal het goede woord) dat dit waarschijnlijk gaat verdwijnen. Maar begrijpen doe ik het ook wel, want veiligheid zou toch voorop moeten staan. Ik zou zelf niet zonder cap op durven stappen maar goed ik rij dat niveau ook niet en heb waarschijnlijk een veel te heet paard onder mijn billen voor mijn niveau, dus ik mag daar niet over mee praten *D

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:38

Ik ben wel 40+ ( stttt niet verder vertellen want ik vier al 4r mijn 39ste verjaardag ;-) ) Maar ik vond het vroeger idd super mooi om te zien - ruiters die mochten rijden met hoedje. Dan was je nl supergoed.
Maar: De caps zijn tegenwoordig zo gruwelijk mooi ( was vroegah ook wel anders!) dus prima, spaart de ruiter toch weer geld uit? om maar een positieve draai aan dit geheel te geven?

Ja het had wel wat- maar ik mis ze niet hoor. Sterker nog- ik zie het niet eens of ruiters een hoedje of cap dragen. En ik kan niks mis vinden met het verbeteren van veiligheid.
Ik kan me voorstellen dat mensen even slikken dat ze wellicht hun droom en hun hoedje bij elkaar hebben gereden, en daar nu afscheid van mogen nemen. Maar alles went, ook dit.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:40

Fijn dat ze veiligheid boven 'mooi' of 'gewoon' of 'traditie' zetten. Zo hoort het! :j