Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3367
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:42

Carol_Beer schreef:
musiqolog schreef:
Vraagje: Honderd jaar geleden reed spring- en militaryruiter Charles Pahud de Mortanges in een militair parade-uniform met petje. Zonder cap dus. Moeten we dan ook weer gaan springen en eventen zonder cap?


Nou als ie dr af was gevallen en had gebroken was dat toch echt zn eigen schuld geweest, niet die van anderen. Iedereen is zelf veratwoordelijk voor zn vailigheid

Dat vraag ik niet. Jij zegt dat we moeten blijven dressuurrijden zonder cap, "omdat het altijd zo is geweest." Moeten we dan ook weer gaan springen zonder cap, zoals vroeger, ja of nee?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:45

musiqolog schreef:
Dat vraag ik niet. Jij zegt dat we moeten blijven dressuurrijden zonder cap, "omdat het altijd zo is geweest." Moeten we dan ook weer gaan springen zonder cap, zoals vroeger, ja of nee?


Met springen zou ik het persoonlijk wel een cap dragen, je gaat met een hogere snelheid, overal liggen harde houten balken, en er is meer kans op vallen en evenwicht verliezen, tenminste met mn logisch nadenken. Rij zelf western en draag nooit zo'n cap, gaat je hoofd ook lekker van zweten _/-\o_

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:48

Carol_Beer schreef:
Nou als ie dr af was gevallen en had gebroken was dat toch echt zn eigen schuld geweest, niet die van anderen. Iedereen is zelf veratwoordelijk voor zn vailigheid


Veiligheid of valligheid? :') Sorry, moest even.

Maar helaas werkt dat niet helemaal zo. Jij wilt toch graag het ziekenhuis in als er iets gebroken of beschadigd is? Je zadelt andere mensen op met jouw 'eigen schuld', dan moet je ook de schade zelf oplossen.

Ik ben ook geen fan van het ophebben van een cap. Maar wel van het heel houden van mijn hoofd. :D En dus draag ik toch wel een cap. Het is gewoon zo dat je van een paard lullig kan vallen. Is mij gelukkig niet vaak gebeurd, ik heb nog nooit naar het ziekenhuis gemoeten na een val, maar ik neem het risico gewoon niet.

heartlandx

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-10-20
Woonplaats: Oedelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:54

Ik ben persoonlijk ook niet fan van een tok, maar zolang het niet op eigen terrein is doe je gewoon wat er gevraagd wordt. Ieder zijn ding, al vond ik die hoeden wel wat oudbollig :D

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:57

Carol_Beer schreef:
musiqolog schreef:
Dat vraag ik niet. Jij zegt dat we moeten blijven dressuurrijden zonder cap, "omdat het altijd zo is geweest." Moeten we dan ook weer gaan springen zonder cap, zoals vroeger, ja of nee?


Met springen zou ik het persoonlijk wel een cap dragen, je gaat met een hogere snelheid, overal liggen harde houten balken, en er is meer kans op vallen en evenwicht verliezen, tenminste met mn logisch nadenken. Rij zelf western en draag nooit zo'n cap, gaat je hoofd ook lekker van zweten _/-\o_

En dat is natuurlijk veel belangrijker dan het niet oplopen van hersenletsel als je valt :j

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:58

Esperanza schreef:
Carol_Beer schreef:
Nou als ie dr af was gevallen en had gebroken was dat toch echt zn eigen schuld geweest, niet die van anderen. Iedereen is zelf veratwoordelijk voor zn vailigheid


Veiligheid of valligheid? :') Sorry, moest even.

Maar helaas werkt dat niet helemaal zo. Jij wilt toch graag het ziekenhuis in als er iets gebroken of beschadigd is? Je zadelt andere mensen op met jouw 'eigen schuld', dan moet je ook de schade zelf oplossen.

Ik ben ook geen fan van het ophebben van een cap. Maar wel van het heel houden van mijn hoofd. :D En dus draag ik toch wel een cap. Het is gewoon zo dat je van een paard banketstaaf kan vallen. Is mij gelukkig niet vaak gebeurd, ik heb nog nooit naar het ziekenhuis gemoeten na een val, maar ik neem het risico gewoon niet.


Tsja als je aangereden wordt door een auto zijn het ook anderen die de rommel op moeten ruimen, zo werken risicos ook gewoon, en wie zie je nou met een fietshelm op? En met cap op kan je alsnog je nek breken, dus tis deels ook schijnveiligheid (mensen denken, oh met cap ben ik toch wel veilig, dus kan ik nu wel risicos nemen!). Gewoon beetje goed opletten en die cap is niet nodig

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:02

Schijnveiligheid is zo'n flut argument. Ik heb altijd een cap op en het heeft me nog nooit tot risicovoller gedrag aan gezet omdat ik "toch een cap op had". :roll: Als je dan toch zo'n fan bent van eigen verantwoordelijkheid: Dát is zo ongeveer het enige dat je zelf onder controle hebt. Niet meer risico nemen omdat je een cap op hebt.

Ik ben trouwens ook geheel voor fietshelmen. Zeker nu die elektrische fietsen uit zijn die even snel kunnen als de gemiddelde brommer.

Goed opletten is mooi, en dan struikelt de knol en lig je er onder en daar sta je dan met je opletten. Laatste keer dat ik onder het paard terecht kwam was door een stomme schrik actie die ik op geen enkele manier had kunnen voorspellen of voorkomen. Hij viel zelf dus moest ik mee, de breuk in mijn kuitbeen heeft mijn cap niet voorkomen nee. Maar wel de hersenschudding die ik ongetwijfeld er bij gehad zou hebben zonder cap. (als het daar mee gebleven was gezien ik met cap al een paar minuten out geweest ben.)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:04


Kaitlyn

Berichten: 9739
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:08

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-10-20 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Anoniem

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:10

Eindelijk! Hoog tijd dat ook de dressuursport veiligheid serieus gaat nemen *\o/*

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:18

musiqolog schreef:
[ [url=m/t6Qc1A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vraagje: Honderd jaar geleden reed spring- en militaryruiter Charles Pahud de Mortanges in een militair parade-uniform met petje. Zonder cap dus. Moeten we dan ook weer gaan springen en eventen zonder cap?


100 jaar geleden was er nog een cavalerie. Honderduizenden reden zonder cap, met één hand. Niemand die zich druk maakte.....de 2000 jaar daarvoor trouwens ook niet. Maar nu wel want nu zitten we “ hoger “ te paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:22

Pareltjes schreef:
musiqolog schreef:
[ [url=m/t6Qc1A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vraagje: Honderd jaar geleden reed spring- en militaryruiter Charles Pahud de Mortanges in een militair parade-uniform met petje. Zonder cap dus. Moeten we dan ook weer gaan springen en eventen zonder cap?


100 jaar geleden was er nog een cavalerie. Honderduizenden reden zonder cap, met één hand. Niemand die zich druk maakte.....de 2000 jaar daarvoor trouwens ook niet. Maar nu wel want nu zitten we “ hoger “ te paard.

Oorlog te paard ook maar weer terug halen dan? En de dienstplicht ook natuurlijk.
Medische vooruitgang ook maar 100 jaar terug draaien dan gezien het toen allemaal beter was. Toen maakte ook niemand zich druk als je stierf aan iets dat nu simpel op te lossen is.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:23

Kaitlyn schreef:
Carol_Beer schreef:
Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j


Moderatoropmerking:
Dit bericht voldeed niet aan de regels van Bokt.



Carol_Beer schreef:
Nou niet alleen die van mij vriend, er is een reden waarom miljoenen dressuurruiters zo'n hoedje maar al te mooi vinden, dat hoort gewoon bij de stijl en aestetic.
Wat is het volgende? Hoeden bij westernruiters verbieden? Kan toch niet gekker worden..
poedersuiker, hopelijk heb ik ze niet op een idee gebracht.. (als dat gebeurd hebben ze wel n probleem met mij :')

Ik denk dat jij dan degene bent met een probleem, want als het in de western ook verplicht wordt op wedstrijd kun je erin mee gaan of gewoon geen wedstrijden meer rijden.

We blijven door ontwikkelen in de paardensport, en dit is een ontwikkeling die ik heel goed vind. Gelukkig zie je in de dressuur steeds meer internationale ruiters die de cap verkiezen boven het hoedje. :j



Het gaat mij niet om de cap (want die kan je in de hoed bouwen) maar de betutteling die men wordt angeleerd, net als dat je nergens meer mag roken en drinken, alles maar veilig moet, niemand kan meer tegen een schrammetje of een griepje, het slaat n beetje door.
Maargoed om ff on topic te blijven, beste remedie zijn veilige hoeden, zodat de stijl blijft, samen met de "veiligheid"! Goeie oplossing of niet? De reden dat k zo reageer is omdat k bang ben dat ze dit naar de western doortrekken, wat juiist een erg stoere vorm van paardrijden is, caps horen daar voor mij niet bij

ps, iemand op zn uiterlijk beoordelen is echt laag, maar goed, jij je ding schat :+

Balenciaga schreef:
Ik dacht het, jij zei het :')
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 17-10-20 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast ivm aangepast origineel bericht

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:23

Esperanza schreef:
Carol_Beer schreef:
Nou als ie dr af was gevallen en had gebroken was dat toch echt zn eigen schuld geweest, niet die van anderen. Iedereen is zelf veratwoordelijk voor zn vailigheid


Veiligheid of valligheid? :') Sorry, moest even.

Maar helaas werkt dat niet helemaal zo. Jij wilt toch graag het ziekenhuis in als er iets gebroken of beschadigd is? Je zadelt andere mensen op met jouw 'eigen schuld', dan moet je ook de schade zelf oplossen.

Ik ben ook geen fan van het ophebben van een cap. Maar wel van het heel houden van mijn hoofd. :D En dus draag ik toch wel een cap. Het is gewoon zo dat je van een paard banketstaaf kan vallen. Is mij gelukkig niet vaak gebeurd, ik heb nog nooit naar het ziekenhuis gemoeten na een val, maar ik neem het risico gewoon niet.



Deze is ook leuk!!

Als jij ziek wordt door je slechte lifestyle, fastfood, kroegbezoek, te weinig beweging hoeft het ziekenhuis jou ook niet te helpen zeker?

Zolang de ziektenkostenverzekering zijn betaald én de belastingen als burger MOET ze vanuit rechtswege geholpen worden. Niemand mag daar aan tornen, ook jij niet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:23

Pareltjes schreef:
musiqolog schreef:
[ [url=m/t6Qc1A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vraagje: Honderd jaar geleden reed spring- en militaryruiter Charles Pahud de Mortanges in een militair parade-uniform met petje. Zonder cap dus. Moeten we dan ook weer gaan springen en eventen zonder cap?


100 jaar geleden was er nog een cavalerie. Honderduizenden reden zonder cap, met één hand. Niemand die zich druk maakte.....de 2000 jaar daarvoor trouwens ook niet. Maar nu wel want nu zitten we “ hoger “ te paard.

En 100 jaar geleden was er ook nog geen penicilline en was het een ziekte als je homoseksueel was. Niet alle verandering is slecht :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:26

Carol_Beer schreef:
Het gaat mij niet om de cap (want die kan je in de hoed bouwen) maar de betutteling die men wordt angeleerd, net als dat je nergens meer mag roken en drinken, alles maar veilig moet, niemand kan meer tegen een schrammetje of een griepje, het slaat n beetje door.
Maargoed om ff on topic te blijven, beste remedie zijn veilige hoeden, zodat de stijl blijft, samen met de "veiligheid"! Goeie oplossing of niet? De reden dat k zo reageer is omdat k bang ben dat ze dit naar de western doortrekken, wat juiist een erg stoere vorm van paardrijden is, caps horen daar voor mij niet bij

ps, iemand op zn uiterlijk beoordelen is echt laag, maar goed, jij je ding schat :+

De enige die door slaat momenteel ben jij. :) Een cap op bij de dressuur heeft toch geen jota te maken met roken en drinken. :? De cap beschermt je tegen hersenletsel, hersenschuddingen en schedelbreuken. Als dat schrammetjes zijn...

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:29

Destination schreef:
Pareltjes schreef:

100 jaar geleden was er nog een cavalerie. Honderduizenden reden zonder cap, met één hand. Niemand die zich druk maakte.....de 2000 jaar daarvoor trouwens ook niet. Maar nu wel want nu zitten we “ hoger “ te paard.

En 100 jaar geleden was er ook nog geen penicilline en was het een ziekte als je homoseksueel was. Niet alle verandering is slecht :=


Oh oh.....wat lezen jullie slecht. Jullie zelf trekken deze conclusies, not me. Ik haal het slechts aan om het geheel in het tijdbeeld van toen te zetten.

Maar idd het gaat om de betutteling én het onbegrip waarvoor het hoedje STOND en hoe diezelfde federatie dát ten grabbel heeft gegooid door het ook toe te kennen aan complete beginnelingen. Zodra het hoedje weer staat voor TOP niveau en bekwaamheid is er geen probleem. Het probleem ligt em in de lagere niveaus.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:30

Pareltjes schreef:
Oh oh.....wat lezen jullie slecht. Jullie zelf trekken deze conclusies, not me. Ik haal het slechts aan om het geheel in het tijdbeeld van toen te zetten.

Maar idd het gaat om de betutteling én het onbegrip waarvoor het hoedje STOND en hoe diezelfde federatie dát ten grabbel heeft gegooid door het ook toe te kennen aan complete beginnelingen. Zodra het hoedje weer staat voor TOP niveau en bekwaamheid is er geen probleem. Het probleem ligt em in de lagere niveaus.

Want paarden van een hoger niveau zijn robotten die nooit schrikken?

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:31

Destination schreef:
Pareltjes schreef:
Oh oh.....wat lezen jullie slecht. Jullie zelf trekken deze conclusies, not me. Ik haal het slechts aan om het geheel in het tijdbeeld van toen te zetten.

Maar idd het gaat om de betutteling én het onbegrip waarvoor het hoedje STOND en hoe diezelfde federatie dát ten grabbel heeft gegooid door het ook toe te kennen aan complete beginnelingen. Zodra het hoedje weer staat voor TOP niveau en bekwaamheid is er geen probleem. Het probleem ligt em in de lagere niveaus.

Want paarden van een hoger niveau zijn robotten die nooit schrikken?


Nee, maar een ruiter van dat niveau moet daar mee om kunnen gaan en blijven zitten.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:33

Ayasha schreef:
Carol_Beer schreef:
Het gaat mij niet om de cap (want die kan je in de hoed bouwen) maar de betutteling die men wordt angeleerd, net als dat je nergens meer mag roken en drinken, alles maar veilig moet, niemand kan meer tegen een schrammetje of een griepje, het slaat n beetje door.
Maargoed om ff on topic te blijven, beste remedie zijn veilige hoeden, zodat de stijl blijft, samen met de "veiligheid"! Goeie oplossing of niet? De reden dat k zo reageer is omdat k bang ben dat ze dit naar de western doortrekken, wat juiist een erg stoere vorm van paardrijden is, caps horen daar voor mij niet bij

ps, iemand op zn uiterlijk beoordelen is echt laag, maar goed, jij je ding schat :+

De enige die door slaat momenteel ben jij. :) Een cap op bij de dressuur heeft toch geen jota te maken met roken en drinken. :? De cap beschermt je tegen hersenletsel, hersenschuddingen en schedelbreuken. Als dat schrammetjes zijn...


Zeker wel, want het verbieden van roken en drinken heeft ook met "oNzE vEilIgHeId" te maken terwijl ik prima zelf kan bepalen welke risocs ik neem, tis mijn lichaam en daar heeft niemand wat over te zeggen toch? Nu snap ik dat je geen hersenschudding wil krijgen, maar neem dan een hoed met ingebouwde cap erin ofzo (hebben ze ook voor western) maar een normale cap is gewoon een yikes

Gini
Berichten: 17972
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:34

Wat maakt deze discussie ook eigenlijk uit: als de KNHS dit volgend jaar verplicht, zal je er toch aan moeten als je het spelletje mee wilt spelen. Wil je geen cap op, dan kan je niet meespelen. Wil je überhaupt niet meespelen, kan je in een hoedje rondrijden in je eigen bak. Simpeler dan dat wordt het niet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:36

Pareltjes schreef:
Nee, maar een ruiter van dat niveau moet daar mee om kunnen gaan en blijven zitten.

En dat is ook altijd het geval? Er valt nooit een dressuurruiter van topniveau (wat is voor jou topniveau) van zijn of haar paard?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:41

Destination schreef:
Pareltjes schreef:
Oh oh.....wat lezen jullie slecht. Jullie zelf trekken deze conclusies, not me. Ik haal het slechts aan om het geheel in het tijdbeeld van toen te zetten.

Maar idd het gaat om de betutteling én het onbegrip waarvoor het hoedje STOND en hoe diezelfde federatie dát ten grabbel heeft gegooid door het ook toe te kennen aan complete beginnelingen. Zodra het hoedje weer staat voor TOP niveau en bekwaamheid is er geen probleem. Het probleem ligt em in de lagere niveaus.

Want paarden van een hoger niveau zijn robotten die nooit schrikken?

Anky, courtney king dye en nog wat GP ruiters kunnen over het tegendeel getuigen vrees ik. Maar dat zijn wellicht ook beginnelingen met veel te hete paarden voor hun kunnen.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:45

Carol_Beer schreef:
CharleyT schreef:
Good for You :), maar aangezien stijl en smaak erg persoonlijk zijn kun je jouw stijl/smaak niet dicteren aan anderen. En in dit specifieke geval gaat het om een sportuitrusting, niet om een modeverschijnsel.



Nou niet alleen die van mij vriend, er is een reden waarom miljoenen dressuurruiters zo'n hoedje maar al te mooi vinden, dat hoort gewoon bij de stijl en aestetic.
Wat is het volgende? Hoeden bij westernruiters verbieden? Kan toch niet gekker worden..
poedersuiker, hopelijk heb ik ze niet op een idee gebracht.. (als dat gebeurd hebben ze wel n probleem met mij :')


Bla Bla bla, wat een gekkigheid. miljoenen dressuurruiters?? Geloof je het zelf. Klinkt wel stoer maar gebaseerd op..........?
Vriendelijk verzoek: ik ben niet je vriend en k..t gebruiken is ook niet chique en maakt ook geen extra indruk. Hou het een beetje leuk hier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:45

Carol_Beer schreef:
Zeker wel, want het verbieden van roken en drinken heeft ook met "oNzE vEilIgHeId" te maken terwijl ik prima zelf kan bepalen welke risocs ik neem, tis mijn lichaam en daar heeft niemand wat over te zeggen toch? Nu snap ik dat je geen hersenschudding wil krijgen, maar neem dan een hoed met ingebouwde cap erin ofzo (hebben ze ook voor western) maar een normale cap is gewoon een yikes

Ga je dan ook hulp weigeren indien je lever naar de kl*ten gaat of je kanker krijgt of wanneer je idd met paard valt omdat ie struikelt en een schedelbreuk op loopt?

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet zeggen dat jij dan geen hulp zou mogen krijgen. Absoluut niet. Wat ik enkel wil duidelijk maken is dat het risico dat jij neemt niet enkel "jouw" last is. Ja het is jouw lichaam en jij mag die keuzes maken. Maar jouw keuzes hebben natuurlijk ook invloed op je gehele omgeving. Als jij valt omdat je paard valt, zoals ik een jaar geleden en een schedelbreuk op loopt waar je cap dat mogelijk had kunnen beperken tot een hersenschudding (even worst case) zoals mijn cap mij beschermd heeft toen ik op de grond klapte met mijn hoofd. (wat je in dat type val niet kan voorkomen, rollen is er niet bij als je paard boven op je ligt.). Dan heeft dat gevolgen voor jou, voor je ouders, voor het verplegend personeel, voor je broers en zussen.

Ik dácht, maar ben niet zeker, dat er overigens ook veiligheidshoedjes bestaan voor de dressuur. Maar ik meen me van een discussie op bokt (die ook over het wel of niet afschaffen van het hoedje ging) te herinneren dat die dingen echt niet uit zagen. Maar pin me daar niet op vast want dat is al een paar jaar geleden inmiddels.

Edit;
https://www.horses.nl/algemeen/helmhoed ... ofdletsel/

Ik vraag me af of er ruiters zijn die daarin geïnvesteerd hebben en indien ja, of deze nu ook verboden zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-10-20 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt