Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:45

Nouja, iedereen weet toch wel wanneer een paard een wedstrijd paard is of niet!? Als jij wekelijks 5 dagen met een doel opbouwend hard traint en dat doel is een wedstrijd dan is dat wel duidelijk dan wanneer je niet dagelijks traint, geen doel hebt, niet op wedstrijd gaat en rijd wanneer je zin hebt.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:48

O, maar dan stel je naar mijn mening redelijk in extremen. Best wat ruiters en paarden zullen ergens tussenin zitten. Wat is mijn ruin? Hij loopt niet dagelijks, gaat niet op wedstrijd en we hebben geen doel. Hij is 2 jaar geleden wel Z-geklasseerd (door mij). En de merrie heeft altijd dienst gedaan als fokmerrie. Alleen dit jaar bij uitzondering 5 maanden doorgereden en t/m M2 gestart, maar staat nu weer (drachtig) stil. Valt nauwelijks een wedstrijdpaard te noemen als je het afzet tegen de tijd waarin ze niet of hooguit sporadisch recreatief werd gereden, maar is dus wel op concours geweest.

Een dierenarts van mijn kliniek gaf eens aan dat paarden met een gebrek/bemerking vaak worden verkocht als recreatiepaard, maar dat die paarden vaak beter af waren bij een serieuze ruiter die met regelmaat trainde en zo voor een goede basisconditie en bespiering kon zorgen. Als zo'n paard bij een recreatieruiter terechtkomt die eens in de zoveel tijd een stevige bosrit maakt en verder niet (regelmatig) dressuurmatig rijdt, kan dat juist minder goed aflopen. Maar de ene wedstrijdruiter is de ander niet en zo geldt dat ook voor recreatieruiters. Het onderwerp boeit me wel. Misschien juist omdat ik mezelf ergens in het midden zou plaatsen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wie heeft het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:10

Ik zou ook niet weten wat ik ben.

Paard staat altijd buiten in kudde behalve in de winter ‘s nachts op stal.
Paard wordt ongeveer een 3x per jaar gestart in een oefenwedstrijdje en gaat verder mee met wat random dingen als weekendjes weg, lange wandelingen met de trailer, een crosslesje, springen op verplaatsing,...
Paard wordt wel 5 a 6 maal per week gereden of gelongeerd (2 ruiters) waarvan 1x per week les waarbij we wel echt proberen beter te worden. Als ik rijd, is het echt werken, aanleuning en activiteit en niet zo maar wat losse teugel. Echter wel basisniveau, we kunnen nu ook Weer geen piaffes :P Bij het andere meisje is het iets minder ‘dressuurhouding’ maar toch nog steeds deftig gereden.
Daarnaast komt er 2x per jaar een zadelpasser en Jaarlijks de hele rimram van tandarts, vaccinaties,...

Wat ben ik dan? Een recreatieruiter omdat ik geen officiele wedstrijden start? Of een wedstrijdruiter omdat het paard wel echt zwaar gereden wordt?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:15

Ach ieder mens doet dat waar hij /zij van denkt dat het goed is..... ;)
dat blijft lastig want het leven is niet zwart wit ( er zijn wel meer dan 50 tinten grijs ....).
ik ga het onderzoek zeker lezen! :9

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:19

Popstra schreef:
Nouja, iedereen weet toch wel wanneer een paard een wedstrijd paard is of niet!? Als jij wekelijks 5 dagen met een doel opbouwend hard traint en dat doel is een wedstrijd dan is dat wel duidelijk dan wanneer je niet dagelijks traint, geen doel hebt, niet op wedstrijd gaat en rijd wanneer je zin hebt.


Ik denk dat veel mensen daar ergens tussen in zitten.

Ikzelf trainde 6 dagen per week. Had daarvan 3 dagen privéles. Mijn doel was zo goed mogelijk worden in dressuur en het hoogst haalbare uit mijn paard halen. Ik was daarin zeer fanatiek. Ik had alleen geen behoefte meer aan wedstrijden rijden. Ik zou mijn paarden niet anders trainen of houden als ik dan op dag 7 wel een wedstrijdje zou rijden. Dus dan zou het verschil in mijn geval enkel die wedstrijddag zijn. Misschien zou dat meer stress op leveren?

Op diezelfde stal stonden ruiters die regelmatig op wedstrijd gingen maar 3 dagen in de bak reden en 1 keer per week ik het bos. Dat zijn dus de wedstrijdpaarden, maar die hadden dus een veel lichter trainingsprogramma. Ze werden wel op dezelfde manier gehouden als mijn recreatie paarden, dus daarin dan weer geen verschil.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:21

In Zwitserland zien de meeste ruiters zich niet in het grijze gebied hoor. Je vind dan ook niet op iedere hoek een laagdrempelige wedstrijd achter op de wei. Een dressuurwedstrijd op gras is iets wat niet evht bestaat en er zijn altijd meerdere juries ipv 1tje bij C.
Het is hartstikke duur (45 euro voor 1 B proef) en met een koudbloed of draver wordt je behoorlijk weggekeken en meestal kansloos. Ook in de laagste klasses rijden veel instructeurs de paarden van hun klanten, zowel ik training als op wedstrijd.
Als je wedstrijden wil rijden kopen veel mensen een paard in de hogere prijsklasse waar alle knoppen opzitten. Uiteraard niet 100% en sommige regio’s zijn wel wat losser (met springen dan) maar echt totaal niet te vergelijken met NL. Dressuur is sowieso niet populair, het is een springland.
De recreatieruiter gaat ook vaak actiever naar spelletjes ritten bijvoorbeeld. Echt een andere wereld.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:33

Aah, dan zullen de deelnemers beter in twee groepen te verdelen zijn dan hier in NL. Dankjewel voor die toelichting.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:46

Toen ik mijn KWPN merrie verkocht heb ik die als recreatief verkocht omdat ze heel slecht tegen 1-paards weiden kan, die moest echt in een groepje.
Als iemand dan belde met wedstrijd intentie (het was namelijk een goed en mooi paard dat goed was op de röntgen) zei ik altijd expliciet dat ze niet alleen op de wei kan. Meestal kwam er dan een heel verhaal over: ja maar ik wil sport dus ik moet op een sport stal dus daar zijn geen groepen ivm blessure risico (ja we spreken over B/L := ).
Ze wordt inderdaad puur recreatief ingezet nu.
Uiteraard is het niet overal zo zwart-wit maar het is wel de tendens.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:01

Sizzle schreef:
In Zwitserland zien de meeste ruiters zich niet in het grijze gebied hoor. Je vind dan ook niet op iedere hoek een laagdrempelige wedstrijd achter op de wei. Een dressuurwedstrijd op gras is iets wat niet evht bestaat en er zijn altijd meerdere juries ipv 1tje bij C.
Het is hartstikke duur (45 euro voor 1 B proef) en met een koudbloed of draver wordt je behoorlijk weggekeken en meestal kansloos. Ook in de laagste klasses rijden veel instructeurs de paarden van hun klanten, zowel ik training als op wedstrijd.
Als je wedstrijden wil rijden kopen veel mensen een paard in de hogere prijsklasse waar alle knoppen opzitten. Uiteraard niet 100% en sommige regio’s zijn wel wat losser (met springen dan) maar echt totaal niet te vergelijken met NL. Dressuur is sowieso niet populair, het is een springland.
De recreatieruiter gaat ook vaak actiever naar spelletjes ritten bijvoorbeeld. Echt een andere wereld.


Dat verklaard misschien dan ook de rugpijn en lichte kreupelheden.

Apart dat het zo zwart/ wit is..totaal anders dan hier dus.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:34

Nee, de basis zit er altijd wel in hoor omdat er niet veel mensen zelf gaan tobben maar gewoon een kant en klaar paard kopen.
Dat veel paarden onderliggende problemen hebben is al jaren bekent, daar zijn al diverse onderzoeken uit Engeland over gepubliceert.
Als je om he heen kijkt zie je het toch ook overal? Meestal zwakt men het af met: hij loopt niet helemaal in takt..... Dat heet gewoon kreupel.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 15:37

Hm of een weggedrukte rug als gevolg van ruiterfouten en scheefheid wat ook precies de pijnlijke ruggen en vage kreupelheden verklaard.

Dat zie je inderdaad helaas overal...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:08

Elisa2 schreef:
Hm of een weggedrukte rug als gevolg van ruiterfouten en scheefheid wat ook precies de pijnlijke ruggen en vage kreupelheden verklaard.

Dat zie je inderdaad helaas overal...


Ja maar soms weet je het zelf niet, jaren streed ik tegen mijn scheef zitten en bleek ik een scoliose te hebben( daar kwamen we pas achter toen ik 33 jaar was!). En al jaren reed en ook gewoon goede punten haalde op mijn protocol!

al die dieren wel 3 stuks in die 25 jaar hebben dat opgevangen en toch prima gelopen, dus ja daar heb ik toen zo schuldig over gevoeld. Maar geen enkele zadelfitter had een oplossing en reserve onderdelen van een mens zijn nog niet te bestellen!.Ik stopte met rijden en maar weinig mensen hadden daar begrip voor dat heeft me altijd verbaasd! 8)7
veel opmerkingen als ach ze kunnen wel wat hebben, het ging toch prima of wat een nonsens iedereen is wel iets scheef!

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:44

Ik denk dat goede training en een handige ruiter wel wat kan opvangen wbt scheefheid van de ruiter. Heb je ooit wat gemerkt aan je paarden? dat je tegen dezelfde problemen aanliep bij verschillende paarden?

Ik vind het wel dapper dat je gestopt bent, ik weet natuurlijk niet in hoeverre je je paard wel of niet in de weg zat. Maar het is een beslissing die veel mensen niet zullen maken denk ik.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:52

Het is ook gewoon zo dat niemand perfect is.
Hoeveel paarden lopen met spat of artrose gewoon nog jaren rond? Die komen prima door een keurinkje omdat DA dat soort lichte onregelmatigheden niet eens benoemen. Een prof uit Utrecht gaf eens aan dat als je kreupelheidsonderzoek echt volgens het boekje doet er waarschijnlijk geen enkel manege paard doorheen komt.
Als je mij gaat keuren met een buigproef ben ik waarschijnlijk ook kats kreupel :D
De vraag is meer vanaf wanneer het niet meer OK is.
Ik heb trouwens ook scoliose en zolang ik paarden echt recht over de AC kan rijden denk ik niet dat ik een doodzonde bega om daar mee te rijden. Zo maakt ieder zijn afwegingen.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:03

Staat recht over de AC rijden bij jou gelijk aan rechtrichten?

Ben het met je eens, ook weleens meegemaakt dat paard met artrose aan 2 voorbenen gewoon klinisch ggk werd omdat ie aan allebei de kanten even kort liep en daardoor rad was...
De vraag is inderdaad wanneer iets niet meer oke is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:25

Nee natuurlijk niet :+
Ik wilde niet een heel opstel schrijven. Maar op zich denk ik dat als je een paard in alle gangen recht in het spoor op 2 reugels kan verruimen op de AC lijn je waarschijnlijk niet extreem in de weg zit. Vandaar deze kort door de bocht woordkeuze.
Eveneens met jonge paarden die nog onbedorven zijn. Als je die aan de lange teugel hebt en je rijd op een open stuk dan trekken ze meestal de kant op waar je meer gewicht hebt. Als dat niet gebeurd dan zul je echt niet extreem veel balast in de weg leggen. Perfect is immers niemand, het is domweg gezegd een samenspel tussen elkaars scheefheden en beperkingen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-10-20 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:35

Sizzle schreef:
Nee natuurlijk niet :+
Ik wilde niet een heel opstel schrijven.


:D gelukkig maar

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:36

Ik heb er toch nog een mini klein stukje opstel bijgeschreven :P

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:15

Sizzle schreef:
Nee natuurlijk niet :+
Ik wilde niet een heel opstel schrijven. Maar op zich denk ik dat als je een paard in alle gangen recht in het spoor op 2 reugels kan verruimen op de AC lijn je waarschijnlijk niet extreem in de weg zit. Vandaar deze kort door de bocht woordkeuze.
Eveneens met jonge paarden die nog onbedorven zijn. Als je die aan de lange teugel hebt en je rijd op een open stuk dan trekken ze meestal de kant op waar je meer gewicht hebt. Als dat niet gebeurd dan zul je echt niet extreem veel balast in de weg leggen. Perfect is immers niemand, het is domweg gezegd een samenspel tussen elkaars scheefheden en beperkingen.


Mee eens, en goede training is daarbij het allerbelangrijkste denk ik.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:28

Sizzle schreef:
een samenspel tussen elkaars scheefheden en beperkingen.


Dit vind ik een goeie!

Het geeft aan dat het niet perfect hoeft te zijn ( hoewel we ernaar mogen streven, natuurlijk).
Ik ben wel eens nieuwsgierig of de mensen ( ook alle leeftijden, sporters en niet-sporters) het er zoveel beter afbrengen qua rugpijntjes en lichte kreupelheden. Ikzelf zou alvast de meeste dagen niet door de keuring geraken. Zowel mijn voeding, training en sressniveau kunnen beter. En ik zou meer tijd met vrienden willen doorbrengen ...

Ik vind wel dat men in de fok van alle rassen nog meer prioriteit aan gezondheid moet geven. (In tegenstelling tot mensen kan je fokpaarden wel selecteren }> )
Kwpn doet serieuze pogingen met hun erfelijkheidsonderzoek naar ocd, verervingscijfers over fundament e.a.. Maar het zou nog veel beter moeten.
( sommige stamboeken doen het goed, andere keuren bijna alles goed).
Maar ook de fokkers hebben hierin hun verantwoordelijkheid natuurlijk. Uiteindelijk zijn zij het die beslissen! Vooral in dressuurland zou er meer gebruik moeten gemaakt worden van oude hengsten die bewezen hebben een lange carrière aan te kunnen.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:50

Dat vind ik dan weer tricky, er worden er genoeg kapot gereden wat helemaal niets met de hardheid van de hengst te maken heeft.

Voor de rest ben ik het met je eens wbt gezondheid en prioriteit, ik zie het kwpn als een koploper hier in.

En nee, mij zouden ze allang naar de slager gebracht hebben haha..vind het wel een mooi vergelijk. Geeft gelijk aan dat pijn niet altijd levensbeeindiging hoeft te betekenen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:40

Ik zie het KWPN als koploper in het aanstreven van gezondheid. Maar als ik denk aan een KWPNer dan denk ik gelijk aan: die hebben altijd wat.
Niet perse training gerelateerd, meer door domme zelfdestructieve acties :+
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd als je sportpaarden op een alm loslaat, of je dan zo‘n lemmings idee krijgt.
Maar goed, dat staat hier verder los van.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:42

Domme zelfdestructieve acties hebben met karakter te maken en ook dat is erfelijk.

Niet alle hengsten die voortijdig kapot gaan waren ongezond of zelfdestructief.

Maar omgekeerd vind ik een lange sportcarrière toch wel een indicatie voor gezondheid en een functioneel karakter. Al is het natuurlijk maar een indicatie en geen zekerheid.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:09

Het is zeker een indicatie, ik kijk daarom ook altijd naar veel sport in de lijn. Geeft een indicatie over gezondheid en werkwilligheid.

Tja ik kende ook zulke kwpn'ers en ook gewoon hele coole met fijne karakters, ligt een beetje aan de lijntjes waar ze uit komen +een stukje opvoeding volgens mij.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:23

Ik zou niet weten hoe een opvoeding ervoor moet zorgen dat een paard op tijd remt voor de bochten op de wei :+
Het zal ook inderdaad zeker sterk per lijn verschillen, als je wat cooler bent dan trek je waarschijnlijk minder snel wat kapot..
Bij KWPNers of andere sportgefokte warmbloeden ben ik onbewust bijna overdreven alert dat er nergens haakjes zijn, geen losse elementen op stal zijn, geen touwtjes binnen bereik etc.
Ik merk dat ik daar met de wat minder edele rassen veel minder alert op ben en dat verschil zie je dan ook op stallen die veel meer ingericht zijn op niet sportgefokte paarden. Daar krijg ik gelijk een rolberoertje van en zie al die voorbenen al weer vasthangen in los gaas en regentonnen.
Gewoon teveel domme dingen gezien varierend van je oogkas breken, je ooglid eraf trekken tot je hele been verreken door slidings in de wei en voortanden eruit trekken.
We hadden het er laatst toevallig over op stal toen er weer iemand stond te zuchten dat haar kwpner echt altijd wel wat heeft.
Uiteraard heb ik daar geen wetenschappelijke data van, kan het domweg toeval zijn en ik ben ook gewoon voorstander van het KWPN paard, aangezien het gemiddeld gezien gewoon keigoede paarden zijn (voordat iemand zich aangevallen voelt).

Hoe dan ook fors offtopic :D