Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:56

salome schreef:
Doodsimpel, jagen verbieden, weer zo'n wreed middeleeuws vermaak wat zorgt voor dierenleed, half aangeschoten dieren, die langzaam creperen, bah! Als het aan mij lag......


Mijn ding is het ook niet hoor maar jagen of in ieder geval wild vlees is naar mijn idee een stuk diervriendelijker dan alles wat we fokken om te slachten. Dus daar ben ik het niet helemaal mee eens om het af te schaffen.

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:22

cp112 schreef:
salome schreef:
Doodsimpel, jagen verbieden, weer zo'n wreed middeleeuws vermaak wat zorgt voor dierenleed, half aangeschoten dieren, die langzaam creperen, bah! Als het aan mij lag......


Jup laten we het verbieden. Eens zien hoelang het duurt voordat oa zwijnen overal de weg over rennen met alle gevolgen van dien.
Jacht, mits goed uitgevoerd, is niets mis mee.

Het beeld wat jij geeft is totaal niet hoe jacht is! Je hebt er een middeleeuws idee bij, dat is iets heel anders.


Volgens mij rijden wij met onze auto's door het gebied waar de zwijnen wonen en niet andersom. Ik kan me geen boswandeling herinneren waarin ik struikelde over de herten of zwijnen in Nederland; of angst vanwege jagers of al leeggeschoten gebied.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:36

Deze jager zou wat mij betreft zijn wapen en jachtvergunning direct moeten inleveren.
Als je geen goed zicht hebt op je doel mag je nooit en dan ook echt nooit schieten.
Nu is het " maar" een paard maar het had ook een wandelaar of zo kunnen zijn. Daarbij moet je als jager zeker zijn dat je je doel ook echt op de juiste plaats raakt (en het dus in 1 schot doodt).
Het zo genaamde ziek schieten van wild is als goede jager not done

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:43

juliomariner schreef:
Deze jager zou wat mij betreft zijn wapen en jachtvergunning direct moeten inleveren.
Als je geen goed zicht hebt op je doel mag je nooit en dan ook echt nooit schieten.
Nu is het " maar" een paard maar het had ook een wandelaar of zo kunnen zijn. Daarbij moet je als jager zeker zijn dat je je doel ook echt op de juiste plaats raakt (en het dus in 1 schot doodt).
Het zo genaamde ziek schieten van wild is als goede jager not done


De kans is ook groot dat hij wapen & vergunning moet inleveren. Overigens, als zoiets hier gebeurt, dan zal dat ook worden geëist, maar 95% van de jagers zullen dat al op eigen initiatief doen.

Niet meer jagen is geen optie, inderdaad wat CP112 zegt, dan zijn de gevolgen niet te overzien. Nu sta ik al zeer regelmatig vol in de ankers hier voor een familie wilde zwijnen, de reeën eten in de winter met de paarden mee qua hooi, dus komen gewoon de weides in (overigens worden die weinig geschoten). Aantal wilde zwijnen in Fr is verdubbeld in een jaar tijd, van 1 naar 2 miljoen, mede door de lockdown (aanzienlijk minder verkeer, minder onrust), kan me goed voorstellen dat dat in Duitsland ook het geval is en wat ik begrijp is het in Brabant bijvoorbeeld ook pet.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:56

Upgrade1 schreef:
cp112 schreef:


Jup laten we het verbieden. Eens zien hoelang het duurt voordat oa zwijnen overal de weg over rennen met alle gevolgen van dien.
Jacht, mits goed uitgevoerd, is niets mis mee.

Het beeld wat jij geeft is totaal niet hoe jacht is! Je hebt er een middeleeuws idee bij, dat is iets heel anders.


Volgens mij rijden wij met onze auto's door het gebied waar de zwijnen wonen en niet andersom.



Ja en? Daarom moeten we maar de ongelukken op gaan zoeken?

Ik weet niet waar jij woont maar ik moet hier regelmatig opletten voor overstekende reeën, hazen, vossen, bunzings en dassen (die laatste vanmorgen nog).
En nee ik zit niet op de Veluwe of een ander natuur gebied.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:14

Upgrade1 schreef:
Volgens mij rijden wij met onze auto's door het gebied waar de zwijnen wonen en niet andersom.

Dat klopt. ik zou inderdaad totaal verbijsterd zijn als ik een wild zwijn in een auto door onze woonplaats zou zien rijden....

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:15

Upgrade1 schreef:
cp112 schreef:
Jup laten we het verbieden. Eens zien hoelang het duurt voordat oa zwijnen overal de weg over rennen met alle gevolgen van dien.
Jacht, mits goed uitgevoerd, is niets mis mee.

Het beeld wat jij geeft is totaal niet hoe jacht is! Je hebt er een middeleeuws idee bij, dat is iets heel anders.


Volgens mij rijden wij met onze auto's door het gebied waar de zwijnen wonen en niet andersom. Ik kan me geen boswandeling herinneren waarin ik struikelde over de herten of zwijnen in Nederland; of angst vanwege jagers of al leeggeschoten gebied.


Jij vindt dat dieren wel een plek mogen hebben om te wonen en mensen niet?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:39

Kirania schreef:
Niet alleen Duitse jagers... Hier schieten ze er ook regelmatig naast in BE, recht richting weides. Mijn paarden door de draad, oppervlakkige wondes, door de stress had eentje een bloedneus. En dan was het 'ja maar je wist dat we gingen jagen, moet je ze maar ophokken' ja, steek het waar de zon niet schijnt joh.

De laatste keer hier was een dag voor nieuwjaar, dus mijn paarden hebben dubbel van de Knalstress mogen genieten. Ambetant, egoïstisch volkje als je het mij vraagt.


Ze hebben wel gelijk. Zij hebben recht op jagen, jij weet dat ze komen. Dan zorg je toch dat je knollen veilig zijn?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:16

Smoesjes. En het is niet eens een uitzondering.
Als je het verschil niet kunt onderscheiden tussen een paard en een wild zwijn, ben je een waardeloze jager, en mankeert er wat aan je zintuigen. Ze ruiken anders, ze bewegen anders, de vormen zijn anders, zelfs in het donker kun je dat onderscheiden en ze maken andere geluiden. Je hond reageert er ook anders op, mocht je die meehebben.
Vaak hebben jagers ook nog gewoon een visier met nachtvisie...
Het is ook nogal wonderlijk dat je dan hoog genoeg schiet om het paard te doden, daar een wild zwijn een stuk kleiner is.... Denk daar maar eens over na.
Ze willen gewoon wat doden. Stijf van de adrenaline.

Betreffende paarden veilig houden, @Nabster, jagers hebben vergunning om in bepaalde gebieden te komen en daar kunnen je weides gewoon onder vallen. Omheiningen tellen niet voor hen.
Ze komen ook volkomen onaangekondigd, dus hoe wil je je paarden veilig gaan houden? Dag en nacht opsluiten in het jachtseizoen?
Mijn terrein valt ook onder jachtgebied en gelukkig trekken die van mij niks van knallen aan, maar ze gaan wel voor het donker binnen. Maar niet iedereen woont bij zijn wei en kan ze ´snachts binnen doen.

Hier in Portugal wordt ontzettend intensief op wilde zwijnen gejaagd en er lopen hier zelfs ponies in het wild in het noorden, maar er wordt nooit een paard voor een wild zwijn aangezien, hoor.
Wel zijn er die er lol in zien om die wilde ponies neer te knallen. Er zijn nu eenmaal veel gefrustreerde mannen die gaan afreageren op dieren.
Enige vorm van jacht is soms noodzakelijk, zeker betreffende wilde zwijnen populatie, maar iemand die een paard niet van een zwijn kan onderscheiden mag nooit meer een geweer in handen krijgen.

Upgrade1 schreef:
Volgens mij rijden wij met onze auto's door het gebied waar de zwijnen wonen en niet andersom. Ik kan me geen boswandeling herinneren waarin ik struikelde over de herten of zwijnen in Nederland.

Omdát het binnen de perken wordt gehouden.
Wilde zwijnen kunnen echt wel straten onveilig gaan maken en zover wil je het echt niet laten komen.
Wilde zwijnen blijven echt niet braaf in het natuurgebied dat bestemd voor ze is als er teveel van zijn.
En het zijn geen lieve dieren, ze kunnen mensen zwaar verwonden en doden.
Om maar te zwijgen van oogsten volkomen vernietigen en het doden van huidieren tot honden aan toe.
Het is ontzettend belangrijk om de populatie binnen de perken te houden. Omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben en veel jongen krijgen, groeit die heel hard aan elk jaar.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:42

cp112 schreef:
salome schreef:
Doodsimpel, jagen verbieden, weer zo'n wreed middeleeuws vermaak wat zorgt voor dierenleed, half aangeschoten dieren, die langzaam creperen, bah! Als het aan mij lag......


Jup laten we het verbieden. Eens zien hoelang het duurt voordat oa zwijnen overal de weg over rennen met alle gevolgen van dien.
Jacht, mits goed uitgevoerd, is niets mis mee.

Het beeld wat jij geeft is totaal niet hoe jacht is! Je hebt er een middeleeuws idee bij, dat is iets heel anders.


Noh....hier zitten geen zwijnen maar de drijfjacht op fazanten en hazen tussen struikjes door is onnodig en ook niet leuk. De flessen drank gaan kwistig rond, de honden lopen te gillen door de struiken en ik zie het nut er totaal niet van in die dieren zo op te jagen naast een woonwijk notabene. Dat beetje wat nog weet te overleven bij alle wandelaars met honden en langs een drukke verbindingsweg heeft al een moeizaam leven. Mijn paard vond het ernstig bedreigend en uiteraard zijn we omgekeerd. Op fazanten en hazen en ander klein wild mag van mij verboden worden.

Omdat zwijnen geen bedreigingen meer hebben anders dan die enkele wolf en de mens zullen die inderdaad in toom gehouden moeten worden. Net als alles waar een hekje omheen zit anders staat te snakken naar een sprietje gras in de winter en simpelweg doodhongert. De voorbeelden kennen we inmiddels van een paar totaal geflopte gebieden...

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:55

Kuggur schreef:
Hier in het locale slachthuis voorbijgekomen, lam met een schot hagel in zijn achterwerk. Vreemd geval; was vogelschot dat diep zat ( tot op het bot). Dat betekent dat de jager aanzienlijk dicherbij moet zijn geweest dan 50 meter....


Hoe zijn jullie dat te weten gekomen? Heb nul verstand van jagen maar hoe weet je dat het een vogelschot was? Mijn paard heeft hagel in 2 benen en ben toch wel heel benieuwd daar naar...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:59

Zo lang jagen een ‘hobby’ en een ‘sport’ is, is er van noodzakelijk of verstandig of diervriendelijk jagen natuurlijk geen sprake. Dat dit nog bestaat vind ik heel zuur.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:12

poes schreef:
Zo lang jagen een ‘hobby’ en een ‘sport’ is, is er van noodzakelijk of verstandig of diervriendelijk jagen natuurlijk geen sprake. Dat dit nog bestaat vind ik heel zuur.

Dat is omdat je van jagen niet je beroep kunt maken, het levert je geen salaris op. Ga je eens in de jacht verdiepen voor je wat roept. Zoals hier boven al verschillende keren gezegd, het is wel nodig. Wilde zwijnen en vossen moeten binnen de perken gehouden worden. Ik hoop binnenkort ook de wolf.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:29

poes schreef:
Zo lang jagen een ‘hobby’ en een ‘sport’ is, is er van noodzakelijk of verstandig of diervriendelijk jagen natuurlijk geen sprake. Dat dit nog bestaat vind ik heel zuur.


Waarom? Kun jr niet verstandig je sport uitoefenen? Of diervriendelijk je hobby?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:15

Deze hobby niet nee. Dat geloof ik niet.

En waarom zou ik me er niet in verdiept hebben?

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 04:35

poes schreef:
Deze hobby niet nee. Dat geloof ik niet.

En waarom zou ik me er niet in verdiept hebben?


Omdat je dat beweerd ;)

Enne nee, ik jaag niet, is absoluut niet mijn hobby en vind het idee vreselijk maarrrrr snap volledig de noodzakelijkheid en maak gewoon dat ik weg ben als ik jagers zie of hoor. Vind reeën prachtig maar waar ik ze vroeger amper zag daar zie ik ze nu soms niet. Waar ik vroeger zonder nadenken de honden los kon gooien daar kunnen ze nu niet eens meer los (hun jagen graag, is hun hobby maar zijn nogal stuurloos en bruut) of moet ik nu eerst een heel gebied goed bekijken en geluk hebben dat het gewas en sloten laag en kaal zijn dan kunnen ze wel regelmatig los. Los lopen is geen noodzaak overigens maar wel een verrijking die ik ze graag minstens 1x per dag geef.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:09

Er lopen maar weinig jagers die het goed voor hebben met de dieren. Echt ongelooflijk dat mensen dat willen geloven.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:35

Wat een vooeingenomenheid. Kent u jagers persoonlijk?

denisesilver

Berichten: 2895
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:54

Als iedereen die hier klaagt en bang is dat zijn paard de volgende is nou eens even een jager aan z'n jas trekt om te vragen te appen/bellen als ze op jacht gaan in jullie gebied. Daar doen ze niet zomaar moeilijk over. En anders even opzoeken wanneer in jouw gebied wordt gejaagd, staat als het goed is gewoon via je gemeente aangeschreven.

Hier is het echt nodig de fazanten en hazen populatie bij te houden. Die eerste zijn levensgevaarlijk als je ineens zo'n grote groep de weg over krijgt, en de tweede vernaggeld de oogst. En wij wonen in het buitengebied tussen de akkers, niet midden in een of ander natuurgebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:58

poes schreef:
Er lopen maar weinig jagers die het goed voor hebben met de dieren. Echt ongelooflijk dat mensen dat willen geloven.

Oh, deze ervaring heb ik helemaal niet.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:02

denisesilver schreef:
Hier is het echt nodig de fazanten en hazen populatie bij te houden. Die eerste zijn levensgevaarlijk als je ineens zo'n grote groep de weg over krijgt, en de tweede vernaggeld de oogst. En wij wonen in het buitengebied tussen de akkers, niet midden in een of ander natuurgebied.

Hoe het bij jullie is weet ik natuurlijk niet. Maar 'de populatie bijhouden' vind ik zo gek klinken als er anderzijds dieren uitgezet worden om ze vervolgens af te schieten.
Als er toch ergens een populatie dreigt uit de hand te lopen, waarom niet op een goed georganiseerde manier bejagen onder toezicht van een boswachter ipv de feestjes die beginnen met een fles jenever?
Het zou de veiligheid zeker ten goede komen.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:07

Sclimpre schreef:
denisesilver schreef:
Hier is het echt nodig de fazanten en hazen populatie bij te houden. Die eerste zijn levensgevaarlijk als je ineens zo'n grote groep de weg over krijgt, en de tweede vernaggeld de oogst. En wij wonen in het buitengebied tussen de akkers, niet midden in een of ander natuurgebied.

Hoe het bij jullie is weet ik natuurlijk niet. Maar 'de populatie bijhouden' vind ik zo gek klinken als er anderzijds dieren uitgezet worden om ze vervolgens af te schieten.
Als er toch ergens een populatie dreigt uit de hand te lopen, waarom niet op een goed georganiseerde manier bejagen onder toezicht van een boswachter ipv de feestjes die beginnen met een fles jenever?
Het zou de veiligheid zeker ten goede komen.

Uitzetten van bijv. Fazanten voor de jacht is verboden

denisesilver

Berichten: 2895
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:25

Sclimpre schreef:
denisesilver schreef:
Hier is het echt nodig de fazanten en hazen populatie bij te houden. Die eerste zijn levensgevaarlijk als je ineens zo'n grote groep de weg over krijgt, en de tweede vernaggeld de oogst. En wij wonen in het buitengebied tussen de akkers, niet midden in een of ander natuurgebied.

Hoe het bij jullie is weet ik natuurlijk niet. Maar 'de populatie bijhouden' vind ik zo gek klinken als er anderzijds dieren uitgezet worden om ze vervolgens af te schieten.
Als er toch ergens een populatie dreigt uit de hand te lopen, waarom niet op een goed georganiseerde manier bejagen onder toezicht van een boswachter ipv de feestjes die beginnen met een fles jenever?
Het zou de veiligheid zeker ten goede komen.

Hier is het georganiseerde jacht door gecertificeerde jagers vanuit de jager vereniging. Ze gaan ook niet op eigen houtje jagen. En het zijn gewoon wilde fazanten die hier rondlopen, niks uitzetten. Maar ik weet ook niet waar jij woont. In Nederland heb je volgens mij geen solo jagers, ik dacht dat alles via de jachtverenigingen moet verlopen?

Die fles jenever pakken ze hier doorgaans pas na het jagen erbij ;)

denisesilver

Berichten: 2895
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:30

_San87_ schreef:
poes schreef:
Er lopen maar weinig jagers die het goed voor hebben met de dieren. Echt ongelooflijk dat mensen dat willen geloven.

Oh, deze ervaring heb ik helemaal niet.

Idem, horror verhalen als half afgeschoten dieren zie ik hier ook helemaal niet gebeuren. Een gebied wordt uitgekamd en als ze een dier zien, heeft de hele groep het in het vizier. Mochten ze het niet raken, gaan ze ook geen rare dingen uithalen om het alsnog te vangen. Dus schieten omdat ze maar iets dood willen is helemaal niet van toepassing. Maar nogmaals dat is in mijn omgeving met de georganiseerde jacht. Solojagers die in hun eentje en dan ook nog 's nachts jagen, vind ik een ander verhaal.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Fataal jachtongeval: Paard voor wild zwijn aangezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:39

s'Nachts jagen in in Nederland helemaal niet toegestaan. (behalve op wilde eend, half uur voor zonsopgang en half uur na zonsondergang
In Nederland is de jacht volgens mij georganiseerd in jachtcombinaties.