Kaitlyn schreef:troi schreef:Wonderlijk dat je voor een project waarbij survival of the fittest centraal staat, je een kapotte hengst gaat inzetten. Lijkt me niet het ideale basismateriaal...
Ontbijt je altijd met een fles azijn?
Wat een droom voor dit paard! Ervan uitgaande dat hij nog pijnvrij kan rondlopen is dit toch het allermooiste pensioen dat je hem kan geven t.o.v. de bok op springen? Heel erg mooi dier ook.
Doe ik er nog een potje azijn bij Troi Geweldig pensioen, lekker tussen de wolven lopen.
Ik had dit bericht nl al voorbij zien komen op FB in een groep (over wolven in Dld.).
Oa. en voor diegene die Duits kan lezen. https://www.reiterrevue.de/news/nachric ... 28323.html
Cer schreef:ik vraag me af in hoeverre ze die natuurlijke selectie echt hun gang laten gaan, wat zijn de natuurlijke vijanden daar?
Niet aangezien elke hengst merries toegewezen krijgt. Gok ik dus dat er echt wel hekken staan om de groepen uit elkaar te houden. Hoe willen ze anders kunnen aangeven, zonder DNA test, dat een bepaald veulen van een bepaalde hengst is. En de natuurlijke vijand is de wolf, die in Thüringen een aardig probleem aan het worden is.
RianneH schreef:Interessante opzet! Het project loopt al 20 jaar, dus er zullen al een aantal nakomelingen zijn die meedraaien in de sport of recreatie? Ik ben benieuwd hoe die het doen, vooral benieuwd of er betere of juist stabielere paarden gefokt worden dan in het reguliere systeem?
Er is op FB ook een groep van mensen die een nakomeling uit de Thüringeti hebben. Helaas is die wel prive, dus zo info daarover vinden is wat lastig. Maar eerlijk ik kan me niet voorstellen dat die nou zoveel stabieler zijn dan de regulier gefokte paarden. Ook hier wordt de bloedlijn bepaald door welke hengst welke merries krijgt. Het enigste onderscheidt is imo de vrijheid en geen contact met mensen waarin ze de eerste maanden van hun leven opgroeien. (daarna worden ze via veiling verkocht).
En persoonlijk, ik heb een paard wat in de USA in het half wild geboren is, ik vind die niet stabieler dan mijn eigen fok. Zelfs eerder andersom, zij is eerder opgefokt door iets dan het paard wat bij mij geboren is. En met Quarter/Paint in het achterhoofd, wat een cool ras zou moeten zijn, geloof ik dus echt niet dat het in "het wild" geboren zijn nou zoveel coolere paarden geeft. 99% is imo de genen.