‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:15

Natuurlijk zou je dit al uit jezelf al niet willen doen, helaas denkt zo niet iedereen er over en moeten ze een handje geholpen worden.
Bijvoorbeeld uitsluiten bij een te strakke neusriem is erg gemakkelijk in te voeren.
Pak je die speciale meter daarvoor is het ook geen discussiepunt, wat met veel andere dingen nog wel is.
Maar alles wat al geen discussie hoeft te zijn kun je al invoeren.

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:32

Het is met de hele 'sport' en 'show' wereld maar net wat de jury wil zien. Daar anticiperen de deelnemers op om te kunnen winnen. Heel simpel eigenlijk. Daar moet de verandering vandaan komen. Nu worden de tuigers aangepakt, maar het geldt in feite voor elke tak van de paarden/dierensport.. overal zijn wel misstanden en excessen te vinden, die voornamelijk ten koste gaan van het welzijn van de dieren.

nicole_floor

Berichten: 3290
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:59

troi schreef:
Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!

Nou dit dus. Ik vind nornaal dier en recht een walgelijke organisatie, maar hier hebben ze wel een klein stukje gelijk in.

Mazida
Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:00

Ben geen fan van Dier & Recht, maar hierbij kan ik ze alleen maar gelijk geven. Sowieso snap ik niet wat er mooi aan is paarden zo onnatuurlijk mogelijk te laten lopen :o

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78593
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:05

nicole_floor schreef:
troi schreef:
Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!

Nou dit dus. Ik vind nornaal dier en recht een walgelijke organisatie, maar hier hebben ze wel een klein stukje gelijk in.


Dit is niet waar, zie mijn eerdere post Neonlight @ [VN] ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:20

Kookaburra schreef:
Vaardigheid is de mensport. Niet de tuigsport ;)

Eerder al in het topic genoemd. Vaardigheid is een fijne men-discipline. Maar soms staat de tijd zo scherp dat je niet meer beheerst en 100% vriendelijk kunt rijden. Dat is echt geen onwil van de menner. Maar bij de organisatie van de wedstrijd moet de knop om.
Aan de andere kant, de paarden die ik als groom voor de wagen heb gezien bij vaardigheid waren dol op het spelletje. Oren er op en gaan!


Nou, ik heb mensen zien trainen en zien omgaan met hun paarden en werd daar echt niet vrolijk van. Nog ken ik enkele menners die vaardigheid en dressuur starten en ik vind ze qua omgang en trainen echt niet meer van deze tijd. Ze zien hun paard meer als machine dan een levend wezen waar je mee kan, moet, wil samenwerken.

_Penotti schreef:
Eens hoor.
Met tuigen te weinig ervaring, maar dat zal vast hetzelfde zijn als met rijden.

Ik vind met rijden normaal op kunnen stappen ook belangrijk.
En een heet paard op concours hoeft van mij niet meteen 5 minuten stil te kunnen staan, maar wel stil en beugel aan kunnen doen. Geen rondjes gedraai, puur gewoonte is dat.
Thuis is het stilstaan, klaar punt.
En met aanleren deed ik dat ook niet met het net opstappen als ze dat spannend vonden, maar tijdens het rijden. Als er wat meer rust is.
Zoals je ook leert hoe een paard aan moet springen in galop, stapte ik na 10 minuten af en weer op.
En in het begin vond ik beugel aan voldoende, maar later is het 5 minuten stil staan.
Dat hoort net zo bij het beleren dan al de andere dingen.
Maar je moet het bij sommige paarden wel oefenen.

Maar ik kan me wel voorstellen, dan zie ik dat filmpje hier, die paarden willen gaan, weten dat ze elk moment mogen gaan. En daar hebben ze echt zin in.
Dan is ook weer dat keurig stilstaan niet gemakkelijk.


Maar zelfs als ze mogen gaan, moeten ze wachten.

Ik ging met mijn ene ruin op elk zandpad wel hard. Die voelde je dan al zich klaarmaken voor of aan het begin van zo een pad. Maar hij wachtte tot hij mocht. En soms gingen we niet of kon het niet en dat moest ook kunnen.

Ze weten het echt heel goed. Paarden leren van herhaling en beloning. Als ik continu opstap en gelijk weg race, zullen ze dat ook echt standaard gaan doen. Zelfde als ik met hoeven doen altijd dezelfde volgorde heb en ze alles zelf geven. Mijn man is eigenwijs, doet een andere volgorde en moet erom vragen.

Maar er zijn net zoveel paarden die anticiperen op nare dingen en pijn.

Als je wilt dat het publiek het gaat begrijpen, zal je de circus kunstjes van Anky, Gal, Bartels etc ook niet meer als voorbeeld moeten laten zien. Dat vinden mensen nog steeds mooi en knap. Niet voor te stellen als je verstand hebt van paarden, maar dat is wel hoe mensen denken dat het eruit ziet. Dat is wat mensen denken dat we doen.
Of in mijn geval bij western denken ze dat ik met een lasso werp, dingen doe zoals de future guys of koeien vang.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:24

Ja ze moeten wel wachten, maar ik kan me wel voorstellen dat er dan eens een mond opent.
Ik raak daar niet van onder de indruk, dier en recht denk ik wel.

Maar daarom zeg ik ook elders, aansnoeren van neusriemen en klappen tegen het hoofd hoeft weer niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:33

_Penotti schreef:
Ja ze moeten wel wachten, maar ik kan me wel voorstellen dat er dan eens een mond opent.
Ik raak daar niet van onder de indruk, dier en recht denk ik wel.

Maar daarom zeg ik ook elders, aansnoeren van neusriemen en klappen tegen het hoofd hoeft weer niet.


Ja, precies.

Ik rij meestal zonder neusriem, maar het belangrijkste is dat je thuis goed traint. Op wedstrijden zijn dingen vaak anders en hebben de spanningen van de ruiters wel veel effect helaas. Maar ook daar consequent en hetzelfde blijven.
Het is wel dat je denkt dat alle ogen op je gericht zijn en mensen misschien anders handelen.

In de western is al langer controle bij in en uitgang en de losrij bak. Er is altijs bit en spoor controle. Mis je die, dan lig je er sws uit.
Thuis kan je een mouth shutter gebruiken, maar op wedstrijden mag het niet.

Voorheen trainde mensen op meerdaagse wedstrijden 's nachts in de bak en gebeurde weleens wat, maar dat zouden ze ook aanscherpen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:24

Overal is wel eens wat aan de hand, maar ik hoor ook van bestuurders van het KWPN dat het veel moeite kost de tuigpaardenafdeling wat in het gareel te houden. En ook daar heeft het (oa) te maken met het voorstellen van paarden op keuring in relatie tot paardenwelzijn.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:32

Ik denk dat veel tuigpaardmenners toch ook van de oude stempel zijn en dat dat voor een groot gedeelte mee speelt. Vroeger waren dit soort hulpmiddelen, praktijken e.d. heel normaal, tegenwoordig kijken we daar anders naar en dat is alleen maar goed.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:44

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Precies en tijd kost geld en daar zit het hele knelpunt.

Ik vind dat de sportbond hier in het voortouw moet nemen, bekende instructeurs, trainers en ruiters. Laat ze die swicht maken. Of wellicht kunnen we zelf vanuit Bokt iets opzetten waarmee we hopelijk wat kunnen bereiken bij de sportbond.



dan moet je van goede huize en met zeer goede argumenten komen, voor Rien was er al geen werkbaar klimaat, maar ben het zeker met je eens dat de knhs/fnrs het voortouw dienen te nemen

dan zou alleen een andere sportbond enige invloed kunnen hebben als je ook de opleidingen gaat doen en er minder naar de KNHS/FNRS gaan, een eigen media groep die de voorlichting/informatie ect. kan verzorgen zodat er geen invloed is van: wiens brood men eet wiens taal men spreekt


Dat is waar, Rien haalde ook bakzeil...

Hier moet ik eens over na gaan denken, zou sowieso al wat zijn als de jurering anders gaat worden.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:46

_Penotti schreef:
Ja ze moeten wel wachten, maar ik kan me wel voorstellen dat er dan eens een mond opent.
Ik raak daar niet van onder de indruk, dier en recht denk ik wel.

Maar daarom zeg ik ook elders, aansnoeren van neusriemen en klappen tegen het hoofd hoeft weer niet.


Dier en recht ziet niet eens dat er bij de meesten er geen spanning staat op de leidsels en de bitten niet overdwars in de mond liggen. Dat er een keer ingegrepen wordt als er 1 aan de kletter dreigt te gaan vind ik normaal.

De tik op de neus, klappen tegen het hoofd, opzetteugel, en de ene die de hele rit in de mond hangt. Die mogen wel aangepakt worden.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:57

Kendra schreef:
Overal is wel eens wat aan de hand, maar ik hoor ook van bestuurders van het KWPN dat het veel moeite kost de tuigpaardenafdeling wat in het gareel te houden. En ook daar heeft het (oa) te maken met het voorstellen van paarden op keuring in relatie tot paardenwelzijn.


Mensen kunnen zich misdragen omdat er ruimte voor is. Zowel het stamboek als de sport heeft daar mee te maken. Zolang de organisaties niet met de vuist op tafel slaan en veel door de vingers zien blijven rijders, eigenaren en fokkers zich misdragen hier en daar. Want blijkbaar heeft het onvoldoende consequenties.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:34

Ik ben altijd wel bang dat als regels op wedstrijden strenger worden, het thuis er harder toe aan zal gaan.

De menners waar ik als laatst bij op stal stond, doen alles achter gesloten deuren. Dichte binnenbak, eigen stalgebouw waar geen pension paarden staan etc etc.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:34

Dan wordt het dus tijd dat er op wedstrijden anders gejureerd wordt en andere zaken hoger mee genomen worden in de beoordeling. Zaken als paardvriendelijkheid, geen hulpteugels, punten aftrek voor strakke stang etc. Dan moeten mensen thuis wel anders gaan trainen..

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:37

Mazida schreef:
Ben geen fan van Dier & Recht, maar hierbij kan ik ze alleen maar gelijk geven. Sowieso snap ik niet wat er mooi aan is paarden zo onnatuurlijk mogelijk te laten lopen :o


Dat speelt Dier & Recht wel weer heel slim moet ik eerlijk zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:49

maar hoe verhoud zich dat dan m.b.t. de juryleden die ook instructeur zijn, dan moeten ze ook anders gaan lesgeven!!!

wie van de aanwezige juryleden hier op bokt durft dat aan?? een campagne te starten om zo D&R de wind uit de zeilen te halen!!!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:52

MCE schreef:
maar hoe verhoud zich dat dan m.b.t. de juryleden die ook instructeur zijn, dan moeten ze anders gaan lesgeven!!!


Ja dat lijkt me logisch. Sowieso moet je je ogen uit je kop schamen als je mensen leertkm hun paard onvriendelijk te trainen. Tenzij je je daar niet bewust van bent maar dat lijkt me sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:07

SophievdV schreef:
MCE schreef:
maar hoe verhoud zich dat dan m.b.t. de juryleden die ook instructeur zijn, dan moeten ze anders gaan lesgeven!!!


Ja dat lijkt me logisch. Sowieso moet je je ogen uit je kop schamen als je mensen leertkm hun paard onvriendelijk te trainen. Tenzij je je daar niet bewust van bent maar dat lijkt me sterk.


maar wat ik zie - en waarom ik geen wedstrijden meer rij - is iets anders en wel succesvol

het praatje en plaatje klopt gewoon niet, het een zeggen en vinden maaaaaaar in de praktijk is het toch anders helaas,

maar dat is misschien iets voor een ander topic, om dat eens aan de kaak te stellen

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:21

MCE schreef:
maar hoe verhoud zich dat dan m.b.t. de juryleden die ook instructeur zijn, dan moeten ze ook anders gaan lesgeven!!!

wie van de aanwezige juryleden hier op bokt durft dat aan?? een campagne te starten om zo D&R de wind uit de zeilen te halen!!!


Zou een heel goed idee zijn. Het aan D&R overlaten is het meest slechte wat je als paardenliefhebber kunt doen. Probleem alleen is met groepjes zoals D&R dat ze voor hun eigen voortbestaan steeds weer met iets nieuws op de proppen komen.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:23

SophievdV schreef:
MCE schreef:
maar hoe verhoud zich dat dan m.b.t. de juryleden die ook instructeur zijn, dan moeten ze anders gaan lesgeven!!!


Ja dat lijkt me logisch. Sowieso moet je je ogen uit je kop schamen als je mensen leertkm hun paard onvriendelijk te trainen. Tenzij je je daar niet bewust van bent maar dat lijkt me sterk.

Ik denk dat je juist daar het pijnpunt aanhaalt. Er is juist heel veel leed, waar men zich niet van bewust is. Er zijn echt geen instructeurs en juryleden die kicken op het pesten/pijnigen van een paard. Er zijn wel veel mensen die zo vast zitten in bepaalde methodes dat ze niet kunnen/willen zien dat je daarmee het welzijn van een paard in gedrang brengt.
Deels ook wel hoor, dat zie je in hoe men vaak anders omgaat met eigen dieren en de dieren die ze bijv. voor de handel hebben. Maar veel van het leed gebeurt omdat mensen gewoon niet kunnen of willen erkennen dat er leed is in bepaalde dingen die wij van paarden vragen.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:27

MCE schreef:
daar heeft u helemaal gelijk is, en zo blijft het zoals het is, want juryleden gaan niet veranderen, het opleidingskader ook en wie wil niet winnen!! dus doen we noodgedwongen mee totdat ................
D&R het misschien voor elkaar krijgt dat de hele paardensport lam gelegd wordt totdat de regels zodanig - in het voordeel van het paard - zijn aangepast , wisfull thinking


Denk jij serieus dat ze paardensport willen laten bestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:36

kamsel schreef:
MCE schreef:
daar heeft u helemaal gelijk is, en zo blijft het zoals het is, want juryleden gaan niet veranderen, het opleidingskader ook en wie wil niet winnen!! dus doen we noodgedwongen mee totdat ................
D&R het misschien voor elkaar krijgt dat de hele paardensport lam gelegd wordt totdat de regels zodanig - in het voordeel van het paard - zijn aangepast , wisfull thinking


Denk jij serieus dat ze paardensport willen laten bestaan?



ja hoor dat willen ze best alleen zonder die wantoestanden er om heen

trainen achter gesloten deuren b.v. als je een goed hebt hoef je niets te verbergen, toch!!

van een goede training kun je als kijker veel leren, het goede voorbeeld uitdragen als trainer kan veel bijdragen aan bewustwording

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:45

Nee dier en recht is geen eerlijke club.
Die willen geen paardensport, gewoon geen. Maar begrijpen ook wel dat ze daar geen ingang in vinden.
Die willen ook niet dat mensen paarden houden, zelfs niet op de vriendelijkste manier die je maar kunt bedenken, uiteindelijk willen die dat niemand ooit maar een (huis)dier heeft want die vinden dat we dat alleen maar doen voor onszelf.

Maar zo'n enge club moet je wel de wind uit de zeilen nemen.
Want Piet en Mien die nooit wat met paarden hebben gehad kunnen ze met deze soort filmpjes wel mee trekken in het idee dat paardensport alleen maar leed is.
Dat wij weten dat het gelukkig niet altijd zo is zien die niet.
Wij moeten dus zelf als paarden houder/sporter zorgen dat dit soort misstanden, waar de meesten van ons ook tegenstander van zijn niet meer gebeuren.
Dan heeft een enge club als dier en recht nog maar weinig mensen die ze mee kunnen trekken in hun idiote denkbeelden.
En dan is een sportbond als de KNHS wel een die daar eens flink aan de bak mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:00

_Penotti schreef:
Nee dier en recht is geen eerlijke club.
Die willen geen paardensport, gewoon geen. Maar begrijpen ook wel dat ze daar geen ingang in vinden.
Die willen ook niet dat mensen paarden houden, zelfs niet op de vriendelijkste manier die je maar kunt bedenken, uiteindelijk willen die dat niemand ooit maar een (huis)dier heeft want die vinden dat we dat alleen maar doen voor onszelf.

Maar zo'n enge club moet je wel de wind uit de zeilen nemen.
Want Piet en Mien die nooit wat met paarden hebben gehad kunnen ze met deze soort filmpjes wel mee trekken in het idee dat paardensport alleen maar leed is.
Dat wij weten dat het gelukkig niet altijd zo is zien die niet.
Wij moeten dus zelf als paarden houder/sporter zorgen dat dit soort misstanden, waar de meesten van ons ook tegenstander van zijn niet meer gebeuren.
Dan heeft een enge club als dier en recht nog maar weinig mensen die ze mee kunnen trekken in hun idiote denkbeelden.
En dan is een sportbond als de KNHS wel een die daar eens flink aan de bak mag.




als wij die "wantoestanden" er uit halen zullen ze minder aanleiding hebben

opleidingen gaan veranderen, stage adressen minimaliseren als ze niet in het opleidingspatroon passen meer eenheid in brengen, begin bij de nieuwe generatie anders op te leiden, minder commercieel denkend en doen!!!

juryleden bijscholen met minder goede combinaties zodat ze ervan leren dat lage punten mensen dwingt hun rijstijl te veranderen!!!