‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:58

Inney schreef:
romyamb schreef:
tuigsport vind ik überhaupt niet meer van deze tijd.
leuk mennen in de natuur (zonder 'geweld') heb ik geen probleem mee maar de echte tuigsport mag weg van mij.


En dan bedoel je dus alles wat aangespannen rijden im houd?

Ook de reguliere marathon wedstrijden? De vaardigheid, de dressuur?

Zo ja, zal ik graag een onderbouwing horen :D

tuigsport dus de wedstrijden ja.
als jij eens goed rond kijkt op wedstrijden hoeft ik het niet eens te onderbouwen...

het gebruik van de teugels/bit bij vaardigheid, ronduit walgelijk.

maar goed jij vind dat blijkbaar allemaal wel mee vallen en ik niet, dat mag.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:02


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:03

het is de mens met zijn grensoverschrijdende gedrag,

het is nooit goed genoeg, ik wil altijd beter zijn dan, ik sta al jaren aan de top en ik wil daar blijven

daar WIL die bewustwording maar niet doordringen,


ook bij de jury wil dat bewust worden maar niet doordringen, onnatuurlijke /onder dwang tot stand gekomen bewegingen worden nog altijd beloond

parcourbouwers evenzo, hoogte en tijd zo scherp zetten dat wil je winnen........... je vaak over grenzen moet
mits het paard goed aan de hulpen en op het achterbeen is de souplesse heeft voor korte wendingen maar ook kan versnellen daar waar het kan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-20 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:03

Neonlight schreef:
Nu wordt het natuurlijke gedrag van een hackney, tuigpaard of Fries als dieronvriendelijk en mishandeling gezien.


Perfect! We zijn dus met elkaar eens dat een opzet, metalen oordingen, dubbele ijzers en staartlepel niet nodig zijn in de wedstrijdring?

Kunnen we dat gelijk afschaffen. :D

Serieus: ik kan me niet goed voorstellen dat paardenliefhebbers tegen een verbod van dergelijke tierenlantijnen hebben. Het is tijd dat we paarden als levende dieren gaan zien en niet meer als werktuigen. Als we daar niet snel zelf iets aan gaan doen, dan doen andere organisaties het wel voor ons. En terecht.

Kookaburra

Berichten: 5432
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:06

romyamb schreef:
Inney schreef:
En dan bedoel je dus alles wat aangespannen rijden im houd?

Ook de reguliere marathon wedstrijden? De vaardigheid, de dressuur?

Zo ja, zal ik graag een onderbouwing horen :D

tuigsport dus de wedstrijden ja.
als jij eens goed rond kijkt op wedstrijden hoeft ik het niet eens te onderbouwen...

het gebruik van de teugels/bit bij vaardigheid, ronduit walgelijk.

maar goed jij vind dat blijkbaar allemaal wel mee vallen en ik niet, dat mag.

Vaardigheid is de mensport. Niet de tuigsport ;)

Eerder al in het topic genoemd. Vaardigheid is een fijne men-discipline. Maar soms staat de tijd zo scherp dat je niet meer beheerst en 100% vriendelijk kunt rijden. Dat is echt geen onwil van de menner. Maar bij de organisatie van de wedstrijd moet de knop om.
Aan de andere kant, de paarden die ik als groom voor de wagen heb gezien bij vaardigheid waren dol op het spelletje. Oren er op en gaan!

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:16

oke bedankt voor de informatie.

maar als je je inschrijft voor een wedstrijd ben je er toch bewust van dat er tijd bij zit en dus hoogstwaarschijnlijk niet vriendelijk kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:20

romyamb schreef:
oke bedankt voor de informatie.

maar als je je inschrijft voor een wedstrijd ben je er toch bewust van dat er tijd bij zit en dus hoogstwaarschijnlijk niet vriendelijk kan rijden?




ja zeker en dan is het de keuze van de menner/spring-/eventing ruiter hoe te rijden: 1. ik ga om te winnen, 2. ik rij een fair parcours,

3. teken protest aan dat de tijd te scherp is om fair te rijden en dan in veel gevallen wordt de tijd verruimt
4. start niet en teken protest aan bij de organiserende-/overkoepelende organisatie

bij parcoursverkennen en het lezen van de parcourschets weet je al wat je doen moet!!

daar waar u het zelf kunt bepalen (geen druk van sponsoren b.v.) heeft u vier opties
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-20 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:24

romyamb schreef:
oke bedankt voor de informatie.

maar als je je inschrijft voor een wedstrijd ben je er toch bewust van dat er tijd bij zit en dus hoogstwaarschijnlijk niet vriendelijk kan rijden?


Dat is heel erg afhankelijk van de parcours bouwer hoe vriendelijk het parcours is. Maar je bent niet verplicht natuurlijk om te gaan racen in een parcours. Je kan ook netjes en beheerst rijden en tijdfouten voor lief nemen. Maar met de meeste paarden die dressuurmatig goed afgericht zijn, kan je over het algemeen een nette vaardigheid rijden

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:28

superpony schreef:
_Penotti schreef:
Nou in stilstand al staan te draven zo ongeveer noemde ik wel heet :D
Die vond het met het inspannen echt moeilijk stil te staan, deed het wel, liep de helper ook zeker niet om, maar stond niet braaf netjes stil.
Nu ken ik die kennis verder ook niet goed in hoe die beleerd heeft betreft stil staan, dus geen idee of het meer opvoeding was of echt karakter.
Onderweg had ze looplust, maar was wel te schakelen. Dat vond ik dan niet perse heet.


Maar dat wordt echt vaak overgeslagen. Het zadelen en in tuigen wordt amper aandacht aan besteed. Ik zie zoveel mensen die amper op hun paard kunnen stappen zonder dat die wegloopt. Ik heb veel gesprongen en daar werden paarden vastgehouden, die draaide rondjes en ze stapten gelijk weg. Interesseerde niemand.


Eens hoor.
Met tuigen te weinig ervaring, maar dat zal vast hetzelfde zijn als met rijden.

Ik vind met rijden normaal op kunnen stappen ook belangrijk.
En een heet paard op concours hoeft van mij niet meteen 5 minuten stil te kunnen staan, maar wel stil en beugel aan kunnen doen. Geen rondjes gedraai, puur gewoonte is dat.
Thuis is het stilstaan, klaar punt.
En met aanleren deed ik dat ook niet met het net opstappen als ze dat spannend vonden, maar tijdens het rijden. Als er wat meer rust is.
Zoals je ook leert hoe een paard aan moet springen in galop, stapte ik na 10 minuten af en weer op.
En in het begin vond ik beugel aan voldoende, maar later is het 5 minuten stil staan.
Dat hoort net zo bij het beleren dan al de andere dingen.
Maar je moet het bij sommige paarden wel oefenen.

Maar ik kan me wel voorstellen, dan zie ik dat filmpje hier, die paarden willen gaan, weten dat ze elk moment mogen gaan. En daar hebben ze echt zin in.
Dan is ook weer dat keurig stilstaan niet gemakkelijk.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:29

Shae schreef:
Neonlight schreef:
Nu wordt het natuurlijke gedrag van een hackney, tuigpaard of Fries als dieronvriendelijk en mishandeling gezien.


Perfect! We zijn dus met elkaar eens dat een opzet, metalen oordingen, dubbele ijzers en staartlepel niet nodig zijn in de wedstrijdring?

Kunnen we dat gelijk afschaffen. :D

Serieus: ik kan me niet goed voorstellen dat paardenliefhebbers tegen een verbod van dergelijke tierenlantijnen hebben. Het is tijd dat we paarden als levende dieren gaan zien en niet meer als werktuigen. Als we daar niet snel zelf iets aan gaan doen, dan doen andere organisaties het wel voor ons. En terecht.


Volgens mij kunnen en mogen die hulpmiddelen ook direct de prullenbak in. Ik zie niet in wat dat met goede rijderij te maken heeft.

Overigens heb ik in de marathonsport ook wel wat onvriendelijke zaken gezien. Wat mij daarbij altijd opvalt is, hoe beter iemand de paarden/ pony's dressuurmatig voor elkaar heeft. Hoe fijner het er uit ziet..maar dat zijn niet altijd de winnaars.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:31

_Penotti schreef:
Nou in stilstand al staan te draven zo ongeveer noemde ik wel heet :D
Die vond het met het inspannen echt moeilijk stil te staan, deed het wel, liep de helper ook zeker niet om, maar stond niet braaf netjes stil.
Nu ken ik die kennis verder ook niet goed in hoe die beleerd heeft betreft stil staan, dus geen idee of het meer opvoeding was of echt karakter.
Onderweg had ze looplust, maar was wel te schakelen. Dat vond ik dan niet perse heet.


Maar dat wordt echt vaak overgeslagen. Het zadelen en in tuigen wordt amper aandacht aan besteed. Ik zie zoveel mensen die amper op hun paard kunnen stappen zonder dat die wegloopt. Ik heb veel gesprongen en daar werden paarden vastgehouden, die draaide rondjes en ze stapten gelijk weg. Interesseerde niemand.


Eens hoor.
Met tuigen te weinig ervaring, maar dat zal vast hetzelfde zijn als met rijden.

Ik vind met rijden normaal op kunnen stappen ook belangrijk.
En een heet paard op concours hoeft van mij niet meteen 5 minuten stil te kunnen staan, maar wel stil en beugel aan kunnen doen. Geen rondjes gedraai, puur gewoonte is dat.
Thuis is het stilstaan, klaar punt.
En met aanleren deed ik dat ook niet met het net opstappen als ze dat spannend vonden, maar tijdens het rijden. Als er wat meer rust is.
Zoals je ook leert hoe een paard aan moet springen in galop, stapte ik na 10 minuten af en weer op.
En in het begin vond ik beugel aan voldoende, maar later is het 5 minuten stil staan.
Dat hoort net zo bij het beleren dan al de andere dingen.
Maar je moet het bij sommige paarden wel oefenen.

Maar ik kan me wel voorstellen, dan zie ik dat filmpje hier, die paarden willen gaan, weten dat ze elk moment mogen gaan. En daar hebben ze echt zin in.
Dan is ook weer dat keurig stilstaan niet gemakkelijk.


Klopt, dit is wat er gefilmd wordt voor het "overrijden" volgens mij.(correct me if i am wrong) De paarden hebben al gelopen, worden opgesteld door de ringmeester en dan mogen de beste voorop nog een paar rondjes gaan. De paarden die weten dat, vaak gaat het overrijden gepaard met gejoel van het publiek. Ik ken weinig paarden die dan rustig stil zouden blijven staan...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:35

Elisa2 schreef:
Volgens mij kunnen en mogen die hulpmiddelen ook direct de prullenbak in. Ik zie niet in wat dat met goede rijderij te maken heeft.

Overigens heb ik in de marathonsport ook wel wat onvriendelijke zaken gezien. Wat mij daarbij altijd opvalt is, hoe beter iemand de paarden/ pony's dressuurmatig voor elkaar heeft. Hoe fijner het er uit ziet..maar dat zijn niet altijd de winnaars.

Ik zeg het met dressuur ook steeds, fair rijden moet een verzwarende factor zijn op de punten.
Dat winnen onmogelijk word als het rijden niet voldoet aan de harmonie zoals ooit wel eens is beschreven.
Maar dat is moeilijk want dan moet een jury verstand krijgen van wat goed is, niet wat er spectaculair uitziet.
Dat lijkt me bij tuigers nog moeilijker.

daarnaast voordat je de ring in gaat neusriem controle met die speciale meter die er bestaat.
Te strak, einde wedstrijd dag.
Gebeurt dit 3 keer, schorsing van 6 maanden.
Wedden dat het zo klaar is met aantrekken van neusriemen. Dit is zo simpel in te voeren, alle disciplines.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:38

Ja joh, met een aantal simpele aanpassingen zou er zoveel winst te behalen zijn.

Neem losrijden mee in de beoordeling, laat paardvriendelijkheid 5x zo zwaar wegen. Neem op de optoming mee en voor ieder onderdeel 2 punten aftrek voor een stang die dwars ligt. Laat ontspanning 5x zo zwaar tellen en durchlassigheid. Volgens mij is dit bij tuigers ook prima te realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:42

weet uit eigen ervaring dat tuigers/hackneys stil kunnen staan, ook tijdens het overrijden, is een kwestie van oefenen en consequent zijn, heeft soms even wat tijd nodig en er zijn paarden die vooral in het begin van hun concourscarrière nog niet snappen dat stil staan er bij hoort die zijn gekomen om te lopen/showen

wij leerden het nut van stilstaan
anders kwam je niet in een 4 cq 8 tal,
toen je nog af moest afstappen voor de inspectie er niet meer opkwam en dat in je punten terug zag
bruidje niet kon instappen als de koets niet stil staat
gasten mee nemen tijdens de ere ronde, paard moet wel stilstaan zodat de gasten in kunnen stappen

het was een stukje discipline voor paard en ruiter/menner/rijder

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:45

janneke584 schreef:
romyamb schreef:
oke bedankt voor de informatie.

maar als je je inschrijft voor een wedstrijd ben je er toch bewust van dat er tijd bij zit en dus hoogstwaarschijnlijk niet vriendelijk kan rijden?


Dat is heel erg afhankelijk van de parcours bouwer hoe vriendelijk het parcours is. Maar je bent niet verplicht natuurlijk om te gaan racen in een parcours. Je kan ook netjes en beheerst rijden en tijdfouten voor lief nemen. Maar met de meeste paarden die dressuurmatig goed afgericht zijn, kan je over het algemeen een nette vaardigheid rijden


volgens mij is het van oorsprong ook de bedoeling om het netjes en beheerst te doen maar net als met springen, alles moet sneller en na mijn mening gaat dat ten koste van het welzijn bij de paarden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:47

Ja zal vast ook bij tuigers te doen zijn :j
Maar ik geef toe te weinig kennis van mijn kant.
Ik kan zien waarom een paard een go heeft en dan zal ik milder zijn in oordelen dan dier en recht. Zoals een keer een mondje dat open gaat. Maar dat moet niet steeds zijn. En ook geen slaan op het hoofd van de helper.
En die man die bijvoorbeeld die neusriem aansingeld kan ik ook geen goed woord voor opbrengen.
Allemaal heel goed mee te nemen in de beoordeling. En dan veranderd de mentaliteit heel snel als dit punten zou gaan kosten.

ik denk echt als wij nog willen genieten van onze wedstrijdsport, we zelf eens moeten veranderen.
en in veel dingen kan dat gemakkelijk zat.
En voor veel van de ruiters/menners betekend dat niet eens verandering in het rijden. want die doen dat al fijn.
Het is de lompe groep die er moeite mee gaat hebben. Nou jammer dan :D

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:47

Elisa2 schreef:
Ja joh, met een aantal simpele aanpassingen zou er zoveel winst te behalen zijn.

Neem losrijden mee in de beoordeling, laat paardvriendelijkheid 5x zo zwaar wegen. Neem op de optoming mee en voor ieder onderdeel 2 punten aftrek voor een stang die dwars ligt. Laat ontspanning 5x zo zwaar tellen en durchlassigheid. Volgens mij is dit bij tuigers ook prima te realiseren.

dit!
gewoon kijken naar het totaal plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:49

Elisa2 schreef:
Ja joh, met een aantal simpele aanpassingen zou er zoveel winst te behalen zijn.

Neem losrijden mee in de beoordeling, laat paardvriendelijkheid 5x zo zwaar wegen. Neem op de optoming mee en voor ieder onderdeel 2 punten aftrek voor een stang die dwars ligt. Laat ontspanning 5x zo zwaar tellen en durchlassigheid. Volgens mij is dit bij tuigers ook prima te realiseren.



die bewustwording daar schort het nog steeds aan, maar ja wie durft hierin het voortouw te nemen??

natuurlijke aanleg en werklust, dat is wat telt en dat kun je perfectieneren door op de juiste wijze te trainen
evenals bij de humane sporter talent moet je koesteren en de tijd geven om te groeien

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:06

Precies en tijd kost geld en daar zit het hele knelpunt.

Ik vind dat de sportbond hier in het voortouw moet nemen, bekende instructeurs, trainers en ruiters. Laat ze die swicht maken. Of wellicht kunnen we zelf vanuit Bokt iets opzetten waarmee we hopelijk wat kunnen bereiken bij de sportbond.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78593
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:09

Ik ben het helemaal eens met die bewustwording, maar zolang er niets veranderd aan jurering en handhaving zal er weinig bewustwording komen. Mooi voorbeeld, de neusriem. Vorig jaar werd er gecontroleerd, en bij iemand geconstateerd dat ie wat strak zat. Rijder wilde al van de kar af om losser te doen, nee, niet nodig, mocht er mee doorrijden en de volgende keren moest het wel losser. Tja, waar zijn we dan mee bezig? Rijder wordt er wel op geattendeerd maar het wordt toegestaan. Net als de extreem open monden of het misbruik van de opzet.
Overigens zijn niet alle juryleden zo, een enkeling is wel correct, alleen moet die het meestal met 2 oncerrecte juryleden samen doen.

Het is jammer dat het zo gelopen is, en de sport in een kwaad daglicht komt te staan. Wat niet geheel de schuld is van de beoefenaars, maar vooral ook de officials die de KNHS levert, gebrek aan opleiding, maar ook gebrek aan ondersteuning van de KNHS zelf. De verenigingen zijn er jaren geleden al mee bezig geweest met de KNHS maar vanuit de KNHS is er weinig tot niets mee gedaan, in ieder geval niets zichtbaars. En ook in deze sport zijn er professionals waar presteren en hoge plaatsing belangrijk zijn. Als misbruik en minder dierenwelzijn beloond wordt met hoge klasseringen schromen ze er niet voor om daar wat op in te leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:31

Elisa2 schreef:
Precies en tijd kost geld en daar zit het hele knelpunt.

Ik vind dat de sportbond hier in het voortouw moet nemen, bekende instructeurs, trainers en ruiters. Laat ze die swicht maken. Of wellicht kunnen we zelf vanuit Bokt iets opzetten waarmee we hopelijk wat kunnen bereiken bij de sportbond.



dan moet je van goede huize en met zeer goede argumenten komen, voor Rien was er al geen werkbaar klimaat, maar ben het zeker met je eens dat de knhs/fnrs het voortouw dienen te nemen

dan zou alleen een andere sportbond enige invloed kunnen hebben als je ook de opleidingen gaat doen en er minder naar de KNHS/FNRS gaan, een eigen media groep die de voorlichting/informatie ect. kan verzorgen zodat er geen invloed is van: wiens brood men eet wiens taal men spreekt

voorbeelden twee keer olympisch goud van Salinero en daarna van Valegro, hebben de nederlanders niet doen veranderen in hun wijze van rijden, terwijl de FEI toch duidelijk aangaf wat zij onder de happy atleet verstaat, de duitsers o.a. hebben dat wel opgepakt en zijn - zelfs Isabell- veel paardvriendelijker gaan rijden, waar je nu met genoegen naar kunt kijken

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:45

Neonlight precies dat!! I couldn't agree more.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:55

Vind ik dat de sportorganisaties een grote rol zouden moeten spelen? Ja!

MAAR ik vind ook dat als je echt voor dierwelzijn wilt gaan dat je eerst aan je eigen invloed zou moeten werken. Je hebt geen invloed op wat een ander doet, verandering begint bij jezelf. Zijn de competities niet diervriendelijk te winnen, dan kan je de keuze maken niet te hoeven winnen of ermee te stoppen. Als we moeten gaan wachten tot de grote, zeer conservatieve organisaties het op gaan pakken dan is het algemene verbod op paardensport sneller erdoor dan de paardenwereld hervormd is.
Ik denk dat de grote rol dus bij het individu ligt, ook al zou het eigenlijk beter zijn als het van bovenaf met regelement en boordelingswijzigingen wordt bewerkstelligd.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:55

Niemand zou je moeten vertellen dat je de mond van je paard niet dicht mag snoeren, je hebt zelf ook nog verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:02

mooney schreef:
Vind ik dat de sportorganisaties een grote rol zouden moeten spelen? Ja!

MAAR ik vind ook dat als je echt voor dierwelzijn wilt gaan dat je eerst aan je eigen invloed zou moeten werken. Je hebt geen invloed op wat een ander doet, verandering begint bij jezelf. Zijn de competities niet diervriendelijk te winnen, dan kan je de keuze maken niet te hoeven winnen of ermee te stoppen. Als we moeten gaan wachten tot de grote, zeer conservatieve organisaties het op gaan pakken dan is het algemene verbod op paardensport sneller erdoor dan de paardenwereld hervormd is.
Ik denk dat de grote rol dus bij het individu ligt, ook al zou het eigenlijk beter zijn als het van bovenaf met regelement en boordelingswijzigingen wordt bewerkstelligd.



daar heeft u helemaal gelijk is, en zo blijft het zoals het is, want juryleden gaan niet veranderen, het opleidingskader ook en wie wil niet winnen!! dus doen we noodgedwongen mee totdat ................
D&R het misschien voor elkaar krijgt dat de hele paardensport lam gelegd wordt totdat de regels zodanig - in het voordeel van het paard - zijn aangepast , wisfull thinking