‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:05

De tuigpaardrijders, en later de Friezen en hackneyrijders, zijn niet bij de KNHS weggegaan vanwege de hulpmiddelen. In oktober lag er samen met de KNHS een heel plan klaar, waarop vooral handhaving op dierenwelzijn stond, en scholing van juryleden. Want daarmee is het misgegaan, jury's van de KNHS hebben dat in de opzet trekken en de open monden beloond met 1ste plaatsen, waardoor het van kwaad tot erger werd. Een opzet die goed gebruikt wordt heeft dezelfde werking als een martingaal! Alleen is de werking van een martingaal omlaag en van een opzet omhoog.
De reden van de breuk met de tuigpaarden was een wurgconstructie die de KNHS eiste in de statuten, waardoor opheffen of afscheiden van de KNHS niet mogelijk is, de monopolie positie van de KNHS dus (waar ze eerder zeiden dat die wurgconstructie niet hoefde, kwamen ze er op terug toen de statuten aangeleverd werden).
De hackneys en de Friezen zijn nog in gesprek gebleven met de KNHS, dachten ze. Ondertussen bleek de KNHS een eigen vereniging op te richten buiten de verenigingen om voor de aangespannen sport, waardoor er voor de hackney vereniging en de Friezen vereniging geen bestaansrecht meer was binnen de KNHS aangespannen sport, vandaar dat hun uiteindelijk besloten hebben mee te gaan met de tuigpaarden.

De corona heeft voor dit seizoen nogal wat roet in het eten gegooid, onder andere de jury opleiding is niet door kunnen gaan. Maar de besturen van de 3 verenigingen willen verder gaan met de afspraken die in oktober gemaakt zijn, en er voor zorgen dat het welzijn gehandhaafd wordt. Maar niet zoals Dier en Recht het presenteert. Het rapport slaat gewoonweg nergens op. Schrapen en steigeren bij wegrijden zou stress zijn, terwijl dit enthousiasme is.
Iemand haalde al het eerdere onderzoek aan wat in de doofpot gedaan is, paarden in de ring toonden geen stress, hadden zelfs een lagere hartslag als erbuiten! Onderzoek is zelfs kwijt geraakt.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:11

herr_balou schreef:
Shenavallie schreef:
In elke tak van de paardensport heb je de extremen zitten: dressuur, western, springen, aangespannen, etc. Goed dat ze deze extremen willen aanpakken. Zodra je met hulpmiddelen moet werken om iets voor elkaar te krijgen, dan klopt er in mijn ogen al iets niet.

En dat is dus precies dé reden dat ik die petitie heb getekend. Het lukt de paardenmensen (ik kan het geen liefhebbers noemen) maar niet om in een beetje rap tempo de omgang met paarden in de sport te verbeten. Conservatief in zichzelf gekeerd wereldje...


Eens. Ik zie echt niet gebeuren dat er overal een verbod op komt maar het wordt toch weleens heel hard tijd dat er serieuze stappen ondernomen worden voor het welzijn van paarden. Dus als het dan zo misschien eens gaat gebeuren, dan maar zo.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:52

Welzijn hoog in het vaandel hebben is prima. Maar dan moet je wel het onderscheid kunnen maken tussen stress en gretig zijn in het werk. Als je geen verstand van zaken hebt loop je het risico de verkeerde conclusies te trekken en dat is wat er nu gebeurt.

Ja, er gebeuren vreemde dingen en nee, we tuigpaarden gedragen zich niet louter omdat ze stress en pijn zouden hebben. Uitzonderingen daar gelaten.

Je weet pas wat een tuigpaard in het werk doet als je ermee getraind hebt. Ieder is hier van harte welkom om het te beleven. Wel pas volgend jaar want ik ben nu fysiek niet in staat te trainen.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 00:01

Bepaalde praktijken in de tuigpaardensport zouden van mij zeker verboden mogen worden.

Totaal afschaffen van deze tak van de paardensport zou ik wel erg jammer vinden, vind de optredens altijd erg gaaf, zeker als deze prachtige paarden de kans krijgen om zich op natuurlijke wijze te showen en daarin alleen geleid worden door de menner, zoals deze paarden juist erg goed kunnen.

De hals kan er tenslotte ook erg mooi op zonder opzetstuk. :o

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:36

in elke discipline hulpmiddelen verbieden, paarden tonen zoals ze zijn dat is de sport

alle hulpmiddelen uit de verkoop halen en verkoop er van verbieden en strafbaar maken

maar dan komt ook weer de "zwarte handel" op gang

zichtbaar maken van gebruik gemaakt hebben van hulpmiddelen b.v. de slof/bijzetten/het schoenen /oordoppen/

leeftijds grenzen in alle diciplines gaan verhogen om deel te mogen nemen aan de wedstrijdsport van 2 naar 3, onder het zadel van 3 naar 4 per half jaar een klasse hoger starten - dat neemt ook al een deel van de overbelasting het overvragen weg

zou dat helpen??
of is men dan weer zo vindingrijk om wegen te vinden en zo langs alle regels te kunnen laveren

het paard uit de sport!! het is een utopie, het paard - is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding, voor de rijders/amazones/handelstallen/handelaren/maneges ect. maar ook voor de toeleveringsbedrijven/therapeuten e.a.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-20 07:40, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:37

superpony schreef:
NatasjavE schreef:
Gelderse Tuigpaarden bestaat niet. Je hebt het Nederlandse Tuigpaard en je hebt het Gelderse Paard. Beide een aparte fokrichting binnen het KWPN. En daar zit een exterieur en temperament verschil.


En ja ik weet dat ik de zeurkous van bokt op dit vlak ben. Maar ik vind het onderscheid echt belangrijk.
Het zeer temperamentvolle karakter van het Tuigpaard zit namelijk mijn inziens ook een stukje dierenwelzijn in de weg. Ik wil niet dat men denkt dat het gemiddelde Gelderse Paard zo’n heetgebakerd type is. ;)

Overigens denk ik dat we even oud zijn. Ook ik heb de Hoogheid kinderen nog gereden.


Maar dat maakt echt niet uit. Het wezen paard blijft redelijk hetzelfde. Ervaren en kundige mensen weten hoe je het management rond een paard goed voor elkaar hebt, hoe je traint etc. Dat kost alleen soms meer tijd dan wat mensen willen.

Ook bij rijpaarden hoor ik vaak de vooroordelen over bepaalde rassen en bloedlijnen, maar het is ook een smoes van de mens. Door dergelijke dingen de schuld te geven, kan je eigen onkunde mooi goedpraten en als je het maar vaak genoeg blijft herhalen, gaat het grotere publiek het ook geloven en ernaar handelen.

Niet elk paard is voor iedereen geschikt nee. Maar dat gaat in de fokkerij en daarna al vaak mis. Dat wil niet zeggen dat als je mensen eens beter zou opleiden, ze niet meer leren over hoe je echt tot resultaten kan komen met paarden.

En nee, dat is niet met aaien en snoepjes. En ik hang ook geen vage goeroe's aan. Maar wordt wel heel me van de smoesjes en onkunde van de mens die in stand wordt gehouden.

Het is overal ellende en dat moet ook echt aangepakt worden. Maar nu gaat het om alles wat aangespannen is. Het is heel goed dat het opgepakt wordt, alleen niet op deze manier en denk ook niet door deze organisatie.

Maar anno 2020 zouden we toch iets fatsoenlijker met de dieren mogen omgaan. We weten en kunnen zoveel meer dan jaren geleden.


Quote jij het goede bericht? Want ik haak alleen aan op dat er geen Gelderse Tuigpaarden bestaan. Meer niet.
En ja er is een verschil in temperament. Dressuurpaarden en Tuigers worden gefokt op een heet en scherp karakter.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:00

Dressuur- en tuigpaarden lijken qua scherpte inderdaad op elkaar. Ik vind alleen de tuigers in het werk een stuk dapperder. Minder kijkerig op de omgeving. Steeds weer vind ik dat een bijzondere combinatie. Super scherp op de hulpen. Heel veel go en toch gewoon vrachtwagens, auto's met en zonder aanhangers, fietsen etc passeren zonder er echt anders van te worden.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:16

Citaat:
En ja er is een verschil in temperament. Dressuurpaarden en Tuigers worden gefokt op een heet en scherp karakter.

Juist datgene zorgt voor zoveel hang en sluitwerk. Paarden zijn anders niet meer te hanteren.
Beter weer terug met de oude lijnen naar handelbare paarden.


Verder riep er iemand iets over dichtgooien van slachthuizen.
Beetje kort door de bocht.
Handiger om de economie gewoon om zeep te helpen dan is het probleem gelijk over.
Want dan valt er niets meer te slachten.
Ja ik ben een lomperd maar.
Voortschrijdend inzicht komt niet vanzelf.
Maar als men over gaat naar een circulaire economie dan wordt er ook minder geproduceerd.
Maar zolang de halve wereld minimaal 6x per jaar met vakantie moet en elk jaar een nieuwe Apple oid moet hebben.
Heb er nog wel een paar maar dan krijg ik een blok/ban wegens een ernstige vorm van sarcasme.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:16

Neonlight schreef:
De tuigpaardrijders, en later de Friezen en hackneyrijders, zijn niet bij de KNHS weggegaan vanwege de hulpmiddelen. In oktober lag er samen met de KNHS een heel plan klaar, waarop vooral handhaving op dierenwelzijn stond, en scholing van juryleden. Want daarmee is het misgegaan, jury's van de KNHS hebben dat in de opzet trekken en de open monden beloond met 1ste plaatsen, waardoor het van kwaad tot erger werd. Een opzet die goed gebruikt wordt heeft dezelfde werking als een martingaal! Alleen is de werking van een martingaal omlaag en van een opzet omhoog.
De reden van de breuk met de tuigpaarden was een wurgconstructie die de KNHS eiste in de statuten, waardoor opheffen of afscheiden van de KNHS niet mogelijk is, de monopolie positie van de KNHS dus (waar ze eerder zeiden dat die wurgconstructie niet hoefde, kwamen ze er op terug toen de statuten aangeleverd werden).
De hackneys en de Friezen zijn nog in gesprek gebleven met de KNHS, dachten ze. Ondertussen bleek de KNHS een eigen vereniging op te richten buiten de verenigingen om voor de aangespannen sport, waardoor er voor de hackney vereniging en de Friezen vereniging geen bestaansrecht meer was binnen de KNHS aangespannen sport, vandaar dat hun uiteindelijk besloten hebben mee te gaan met de tuigpaarden.

De corona heeft voor dit seizoen nogal wat roet in het eten gegooid, onder andere de jury opleiding is niet door kunnen gaan. Maar de besturen van de 3 verenigingen willen verder gaan met de afspraken die in oktober gemaakt zijn, en er voor zorgen dat het welzijn gehandhaafd wordt. Maar niet zoals Dier en Recht het presenteert. Het rapport slaat gewoonweg nergens op. Schrapen en steigeren bij wegrijden zou stress zijn, terwijl dit enthousiasme is.
Iemand haalde al het eerdere onderzoek aan wat in de doofpot gedaan is, paarden in de ring toonden geen stress, hadden zelfs een lagere hartslag als erbuiten! Onderzoek is zelfs kwijt geraakt.

Met de informatie uit jouw bericht denk ik dat het onderzoek weg is gegooid vanwege niet kloppende methode en daardoor waardeloze uitkomsten.
Ik ben gedragsbioloog, zit nu niet in het vak maar heb voor mijn afstuderen onderzoek gedaan naar stress in paarden tijdens training. Hartslag is geen voorspeller van stress, in momenten van fysieke rust zou je nog hartslagvariatie kunnen gebruiken. Maar met een paard in beweging/arbeid werken beide niet omdat de fysieke "stress" (dus niet in negatieve zin) de drijfveer is achter de verandering van hartslag en hartslagvariatie.
Dat maakt onderzoeken zoals deze zo moeilijk, voor goede resultaten kom je eigenlijk altijd uit op invasievere metingen zoals bloed trekken om cortisol te meten.

Daarom vind ik dat we niet moeten wachten op wetenschappelijke onderbouwing en eens uit de conservatieve methodes moeten stappen en bedenken hoe we de sport in het algemeen nu kunnen verbeteren met het oog op welzijn.
En dat betekent in mijn ogen weg met zo veel mogelijk dwangmiddelen en onnodige hulpstukken en scherp kijken naar de machocultuur van "een groot sterk dier is alleen te domineren met pijn en angst" en misschien wat hedendaagse nieuwe trainingsinzichten erbij pakken die door die groep worden afgedaan als penny praktijken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:32

Morganlefay schreef:
Citaat:
En ja er is een verschil in temperament. Dressuurpaarden en Tuigers worden gefokt op een heet en scherp karakter.

Juist datgene zorgt voor zoveel hang en sluitwerk. Paarden zijn anders niet meer te hanteren.
Beter weer terug met de oude lijnen naar handelbare paarden.


.


Dat bedoel ik inderdaad.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:40

tuigsport vind ik überhaupt niet meer van deze tijd.
leuk mennen in de natuur (zonder 'geweld') heb ik geen probleem mee maar de echte tuigsport mag weg van mij.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:52

mooney schreef:
Met de informatie uit jouw bericht denk ik dat het onderzoek weg is gegooid vanwege niet kloppende methode en daardoor waardeloze uitkomsten.
Ik ben gedragsbioloog, zit nu niet in het vak maar heb voor mijn afstuderen onderzoek gedaan naar stress in paarden tijdens training. Hartslag is geen voorspeller van stress, in momenten van fysieke rust zou je nog hartslagvariatie kunnen gebruiken. Maar met een paard in beweging/arbeid werken beide niet omdat de fysieke "stress" (dus niet in negatieve zin) de drijfveer is achter de verandering van hartslag en hartslagvariatie.
Dat maakt onderzoeken zoals deze zo moeilijk, voor goede resultaten kom je eigenlijk altijd uit op invasievere metingen zoals bloed trekken om cortisol te meten.

Daarom vind ik dat we niet moeten wachten op wetenschappelijke onderbouwing en eens uit de conservatieve methodes moeten stappen en bedenken hoe we de sport in het algemeen nu kunnen verbeteren met het oog op welzijn.
En dat betekent in mijn ogen weg met zo veel mogelijk dwangmiddelen en onnodige hulpstukken en scherp kijken naar de machocultuur van "een groot sterk dier is alleen te domineren met pijn en angst" en misschien wat hedendaagse nieuwe trainingsinzichten erbij pakken die door die groep worden afgedaan als penny praktijken.


Mee eens, ik vind het bijna schrijnend en tegelijkertijd enorm lachwekkend dat om wetenschappelijk onderzoek gevraagd wordt. Bij mijn weten is er ook geen onderzoek gedaan waarbij ze 1000 ouders gevraagd hebben om hun kind 2 tot 5 maal met het hoofd op de grond te laten vallen om dan inderdaad tot de aannemelijke conclusie te komen dat het voor het welzijn van het kind niet optimaal is om het op het hoofd te laten vallen. Maar in de paardenwereld verschanst men zich wel vaker achter het argument 'er is geen wetenschappelijk bewijs' terwijl de paarden met opengesperde ogen, zwaar ademend en staartzwiepend in de achtergrond voorbij draven.

Schrijnend en lachwekkend...

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:01

Dat tuigers allemaal zo heet zijn....

Ik heb net een paardje gekocht omdat ze zo lekker nuchter en braaf is.
ruim 3/4 hackney bloed met krap 1/4 gelder. Haar volle broer loopt hoog in de tuigpaardrubrieken.
De aanleg voor die houding is er wel, maar het extreme is echt wel aangeleerd en door hulpmiddelen, zonder al die tierelantijnen is het gewoon een paard dat haar benen goed op tilt.

Ik wilde nu juist een makkelijk relaxed paard, omdat ik geen zin meer had in zo'n bloedhete Haflinger zoals ik wel eens gehad heb. Hij is al ruim 8 jaar dood, maar als ik iemand hier in de omgeving moet uitleggen wie ik ben, zeg ik van die hysterische Haf en dan weten ze het gelijk -O-

@ Gini, en als er wel bewijs is, dan zeggen ze vervolgens wij doen dit altijd al zo..........

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:10

romyamb schreef:
tuigsport vind ik überhaupt niet meer van deze tijd.
leuk mennen in de natuur (zonder 'geweld') heb ik geen probleem mee maar de echte tuigsport mag weg van mij.


En dan bedoel je dus alles wat aangespannen rijden im houd?

Ook de reguliere marathon wedstrijden? De vaardigheid, de dressuur?

Zo ja, zal ik graag een onderbouwing horen :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:19

Sommige doen van natuur wel meer dan alleen goed optillen.
Op de springstal waar ik voorheen reed had die man een hackney van de kennis opgevangen die langdurig ziek was. Beestje was ook dragend van een hackney.
Echt dat veulen, zo enorm heffen met die beentjes, zo gaaf om te zien.
Moeders deed het ook niet slecht overigens. En ja die was ook heet, goed te handelen, maar wel heet als ze wist dat ze voor de kar mocht. Ze vond dat prachtig!!

SoshaJarig

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:21

wordt werklust hier niet verward met heet ?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:29

Nou in stilstand al staan te draven zo ongeveer noemde ik wel heet :D
Die vond het met het inspannen echt moeilijk stil te staan, deed het wel, liep de helper ook zeker niet om, maar stond niet braaf netjes stil.
Nu ken ik die kennis verder ook niet goed in hoe die beleerd heeft betreft stil staan, dus geen idee of het meer opvoeding was of echt karakter.
Onderweg had ze looplust, maar was wel te schakelen. Dat vond ik dan niet perse heet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:30

_Penotti schreef:
Sommige doen van natuur wel meer dan alleen goed optillen.
Op de springstal waar ik voorheen reed had die man een hackney van de kennis opgevangen die langdurig ziek was. Beestje was ook dragend van een hackney.
Echt dat veulen, zo enorm heffen met die beentjes, zo gaaf om te zien.
Moeders deed het ook niet slecht overigens. En ja die was ook heet, goed te handelen, maar wel heet als ze wist dat ze voor de kar mocht. Ze vond dat prachtig!!



Klopt hoor
Het “tuigen” doen ze dat voor het grootste deel al van zichzelf. Training zal de beweging wel extremer maken doordat ze aan kracht en uithoudingsvermogen winnen. Maar die beweging zit er van nature er gewoon in.

Afbeelding

Dit is een Alexandro nakomeling die ik gefokt heb uit mijn Gelderse merrie. Hij is hier 2,5 ongetraind en geen ijzers(staat nu bij Theo Timmerman in het span). Hackney’s en Tuigpaarden doen dit nog veel meer van zichzelf.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:34

Onderzoek is wel degelijk belangrijk. Daarmee kan aangetoond worden wat natuurlijk is en wat onnatuurlijk is. Nu wordt het natuurlijke gedrag van een hackney, tuigpaard of Fries als dieronvriendelijk en mishandeling gezien. Zet ik hier het spul in de wei, zie ik de hackneys enkele rondes prachtig door de wei gaan met verheven hoofd, verheven gangen, zoals ze op een wedstrijd lopen. De rijpaarden lopen niet uit zichzelf een springparcours als ik ze buiten zet, of een dressuurproef.
Ook de veulens vertonen dit gedrag, wat gewoon puur natuur is.

En misschien even voor de duidelijkheid, er zijn binnen de KNHS meerdere disciplines die nogal vaak door elkaar gehaald worden. De aangespannen sport is waar het hier om gaat, zie ook https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... nen-sport/.
De mensport is dressuur, vaardigheid en marathon en is een hele andere discipline, zie ook https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/mennen/. Laten we deze 2 takken niet door elkaar halen, je gaat dressuur en endurance ook niet onder 1 noemer scharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:37

Sosha schreef:
wordt werklust hier niet verward met heet ?



dat is vaak een dilemma, als je het niet op de juiste wijze in kunt schatten

sommige paarden hebben van nature een hoge knie actie en als je daar een goede werklust bij hebt hoef je geen "schoenen" of dubbele ijzers te gebruiken om een goed(e) tuigpaard/hackney te krijgen die het leuk vinden te showen wat ze in huis hebben

maar juist die paarden ( in elke discipline) die net niet genoeg eigen vermogen hebben die krijgen het zwaar te verduren om toch die topper te moeten worden

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:39

MightyMike schreef:
Ben het met Natasja eens. Het maakt in mijn ogen wel uit, een gelderse is echt heel anders in temperament. Een paard blijft dan niet in wezen hetzelfde in mijn ogen. Hier heb ik een tuiger en in het verleden ook een tuiger gehad. Die 1e kwam op mijn pad, koos ik niet zelf uit, maar had absoluut geen leuk karakter. Mijn dierenarts keurde hem goed klinisch, maar op karakter vroeg hij zich af of ik dat wel zou doen :o Dat is hij nu meer dan 20 jaar later nog steeds niet vergeten :D Ik ben toen gaan kijken bij tuigrubrieken met iemand van stal die daar in zat en jeetje, best geschrokken. De tuigers worden gefokt om te showen, en daar komt dan ook een heel ander karakter bij kijken dan een gelders paard. Ze willen graag de furie zien, wat maakt dat ze hun gangen extreem willen showen. Zitten dus een hoop explosieve eikels tussen om het zo maar te zeggen, karakters om u tegen te zeggen, net als mijn 1e tuiger. Gewoonweg een rotkarakter, anders dan het rillerige dat de huidige sportpaarden etc steeds vaker hebben en daardoor ook moeilijker zijn, maar op een andere manier. Dat explosieve karakter wordt bij de tuiger juist opgepakt en doorgefokt. Hier wilde mijn hoefsmid die ik al jaren had, mijn nieuwe tuiger niet doen omdat hij er rotervaringen mee had, kwam hem eerst proef bekappen. Na mijn 1e kan ik dat beamen, die heeft meerdere mensen een schop uitgedeeld, zomaar, was niet te vertrouwen, heb ik en mijn stalbaas heel wat mee meegemaakt. Ik zag dat ze bij de shows vastgehouden en losgelaten worden en op het eind weer opgevangen. Mij werd verteld omdat er anders geen stopknop op zit, dit de manier van doen is op wedstrijden. Ik heb er niets mee, maar toch een tweede tuiger, haha. De 1e was geen succes onder het zadel, deze is van hele andere koek, een super makkelijk, braaf dier, de rust zelve. Hij heeft in de marathonsport gelopen en ook daar eens gekeken, dat vind ik een veel fijnere wereld. Geen echte kenner, maar dat kwam op mij als niet mennen zoveel vriendelijker over met hele andere paarden. De tuigsport hoeft wat mij betreft ook niet, al heb kom je idd in alle takken van sport dier onvriendelijke ruiters/menners/eigenaren tegen helaas en denk idd dat daar veel verbetering in te behalen valt. Overigens lopen ze zeker niet uit zichzelf zo. Beide tuigers hier niet, de 1e was wel heel rastypisch. Ze trainen het zwaaien flink met verzwaringen aan benen etc, daar raak je mij al kwijt.. Voor mij het leven met een tuiger zeker ruiger zoals ze wel eens zeggen, maar dan wel 1 met het juiste karakter, die show appeltjes hoef je hier niet meer mee aan te komen zetten.

Edit; ik blijf wijzigingen aanbrengen, hoop dat ik er geen liefhebbers mee voor het hoofd stoot, mijn ervaringen met de tuigsport en tuigers en wellicht persoonlijk.


Maar dan nog ligt het aan de mens.

Mensen moeten geen paard kopen op uiterlijk, naam of prestatie. Mensen moeten iets kopen dat ze past. Een ervaren iemand kan met een "pittig" paard misschien prima uit de voeten. Ben je niet zo handig, moet je daar niet eens aan beginnen.

Heel vaak krijgen rassen en bloedlijnen de schuld en dat is niet fair.

Als ik het even naar western vertaal; hengst X presteert onder trainer Y heel goed. Je wil niet weten hoe hij traint, maar oke........Hengst gaat van alles dekken en heeft bekende naam, dus Jan en alleman koopt daar een dekking of nakomeling van. Zelf kunnen ze amper sturen. Of paard doet het niet en dan is het de hengst die niet goed is of te lastig. Of paard komt in training en wordt gepushd en gepushd en redt het dan niet en ligt het aan het paard.

Paarden staan op stal, worden vol gestopt met voer, speciale supplementen en krijgen therapietjes, want dat doe je met die sportpaarden. Ze gaan er compleet aan voorbij dat zo een beest ook zijn ei kwijt moet kunnen. Maar dat vinden ze eng, want paard kost $$$$$$
Ik zie mensen die zelf zo ontzettend bang zijn en met spanning rondlopen. Continu aan die koppen trekken en niks gedaan krijgen. Paarden raken steeds meer gespannen. Soms denk ik zelfs dat mensen het expres doen, omdat ze het leuk vinden om te zeggen dat hun paard zo heet is.........Want er moet altijd wat aan een paard mankeren.

Ik hoor echt bizar weinig mensen zeggen dat hun paarden zo fijn zijn, wel fijn werken, etc etc etc.

Zolang men op prestaties fokt, hou je dat deels in de hand. Als iemand niet met een paard kan omgaan, moet het paard beter naar iemand die dat wel kan. En anders echt een andere manier van trainen pakken.

Mijn merrie kocht ik en haar reputatie kwam al voor haar uit. Ik hebd r moeder, dus ben wel wat gewend. ( en broer, maar die is compleet anders )
Ze was enorm schichtig en super gevoelig. Maar wil heel graag en is echt heel lief. Bij tand controle bleek daar tong door midden gerukt te zijn ooit ergens............Tja, dan snap ik elk gedrag en had ik zelf de mens harder aangepakt. Als je dat ziet, is ze eigenlijk juist veel te lief.

Maar mijn sul, de New Forest ruin en ook beide quarter merries zijn echt niet geschikt voor iedereen. Maar mensen vergissen zich erg als ik ermee rond rij.

Dier en Recht is niet expliciet voor paarden mensen en voor de buiten wereld komt paardensport sowieso al vaak negatief over. Ik snap dus goed dat zze terrein winnen als ze dit willen aanpakken en alleen de negatieve beelden publiceren.

Kom dan met beelden hoe het ook kan. Roep de vriendelijke menners op om wat meer naar buiten te komen met het paardvriendelijk trainen. Pak die oude garde aan, want die zijn echt enorm stug.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:39

SophievdV schreef:
Welzijn hoog in het vaandel hebben is prima. Maar dan moet je wel het onderscheid kunnen maken tussen stress en gretig zijn in het werk. Als je geen verstand van zaken hebt loop je het risico de verkeerde conclusies te trekken en dat is wat er nu gebeurt.

Ja, er gebeuren vreemde dingen en nee, we tuigpaarden gedragen zich niet louter omdat ze stress en pijn zouden hebben. Uitzonderingen daar gelaten.

Je weet pas wat een tuigpaard in het werk doet als je ermee getraind hebt. Ieder is hier van harte welkom om het te beleven. Wel pas volgend jaar want ik ben nu fysiek niet in staat te trainen.


Ja dat denk ik ook, heb ze vroeger veel meegemaakt en ook eens een tijd ohz gereden. Ik weet ook dat ze van nature zo lopen (heerlijk met lichtrijden, 1x zitten 2x staan haha). En voor de wagen veel Go hebben.

Neonlight, eens met je maar..ik kende wel springpaarden die uit zichzelf over een hek sprongen om in een groenere wei te kunnen komen. Of dressuurpaarden die uit heetheid gaan piafferen/ passageren zonder dat dat ze aangeleerd is. In feite is het allemaal natuurlijk gedrag maar vinden mensen het mooi om het te trainen en er uit te halen op commando.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:42

MCE schreef:
Sosha schreef:
wordt werklust hier niet verward met heet ?



dat is vaak een dilemma, als je het niet op de juiste wijze in kunt schatten

sommige paarden hebben van nature een hoge knie actie en als je daar een goede werklust bij hebt hoef je geen "schoenen" of dubbele ijzers te gebruiken om een goed(e) tuigpaard/hackney te krijgen die het leuk vinden te showen wat ze in huis hebben

maar juist die paarden ( in elke discipline) die net niet genoeg eigen vermogen hebben die krijgen het zwaar te verduren om toch die topper te moeten worden


Ik denk dat het verschil zit in de training, neem je de tijd om ze rustig beter te maken en goed te laten ontwikkelen. Of moet alles snel en geforceerd. Kan me herinneren dat er een aantal jaar geleden ook een discussie was over dressuurmensen die paarden "in de schoenen" trainden.

Daarnaast denk ik dat de accenten in de sport (alle paardensport) meer zouden moeten komen te liggen op Ontspanning, diervriendelijkheid, tact en dan de rest..ipv alleen spektakel. Forse punten aftrek voor bitmisbruik, strakke stangteugels etc. Dan dwing je mensen thuis ook anders om te moeten gaan met hun paarden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:43

_Penotti schreef:
Nou in stilstand al staan te draven zo ongeveer noemde ik wel heet :D
Die vond het met het inspannen echt moeilijk stil te staan, deed het wel, liep de helper ook zeker niet om, maar stond niet braaf netjes stil.
Nu ken ik die kennis verder ook niet goed in hoe die beleerd heeft betreft stil staan, dus geen idee of het meer opvoeding was of echt karakter.
Onderweg had ze looplust, maar was wel te schakelen. Dat vond ik dan niet perse heet.


Maar dat wordt echt vaak overgeslagen. Het zadelen en in tuigen wordt amper aandacht aan besteed. Ik zie zoveel mensen die amper op hun paard kunnen stappen zonder dat die wegloopt. Ik heb veel gesprongen en daar werden paarden vastgehouden, die draaide rondjes en ze stapten gelijk weg. Interesseerde niemand.

Onze zoon had de shet voor de sulky toen hij te groot werd en die deed dingen die echt niet kunnen tijdens het in tuigen. ( zeg maar even niet wat ) Maar was aangeleerd onder het zadel daarvoor.
Die pony stond muisstil.
Zodra hij zandpad onder zijn voeten had, was hij echt niet te houden. En geloof me............die ging hard, dribbelde etc
Weer terug op stal was het weer stilstaan en knop uit.

Puur de consequentie van mn zoon geweest.

En dan zal iedereen zeggen; ja, maar is maar een shet. Het gaat me om de knop die om kan gaan. De aandacht die je wel of niet besteed aan omgang, opzadelen etc. Er zijn zoveel paarden die presteren, maar in de omgang echt bar weinig geleerd hebben. Leven alleen met correcties aan het hoofd en verder niks.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:45

Neonlight schreef:
Nu wordt het natuurlijke gedrag van een hackney, tuigpaard of Fries als dieronvriendelijk en mishandeling gezien.


Nee, dat klopt niet, toch niet in mijn geval. Dat paarden leuk en lekker opgepept kunnen lopen in de wei, is niet iets wat voor mij bewezen moet worden. :D De foto's die in dit topic geplaatst worden van paardjes in de wei klasseer ik niet onder mishandeling (en ik zie niemand anders dat ook eigenlijk doen). Dat datzelfde leuke en opgepepte loopje echter door middel van verschillende hulpmiddelen nagebootst en zelfs vergroot moet worden, ja, dan is de grens met dieronvriendelijk relatief snel in zicht.