Olympische Spelen gaan door ... met of zonder COVID-19

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Olympische Spelen gaan door ... met of zonder COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 23:37

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
De arena van de Olympische Spelen Beijing 2008. Foto: TKsteven/Bokt Wiki

De Olympische Spelen van Tokio gaan volgend jaar sowieso door, ook als het coronavirus dan nog steeds rondwaart over de wereld. Dat is de stellige overtuiging van John Coates, vicevoorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en ook hoofd van de coördinatiecommissie voor de Spelen van Tokio. "De Spelen gaan door, met of zonder Covid. Ze zullen op 23 juli volgend jaar starten", zei Coates in een telefonisch interview met het Franse persbureau AFP.

In mei zag de 70-jarige Australiër het nog somber in. Coates zei toen: "We hebben echt een probleem, want er komen sporters uit 206 landen naar de Spelen. We moeten ervan uitgaan dat er tegen die tijd nog geen vaccin is. Of in ieder geval niet genoeg om met de hele wereld te delen."

Nu is Coates heel wat positiever gestemd. "De Japanners zien het als de Spelen van de reconstructie, na de verwoestende tsunami in 2011. Het worden nu ook heel erg de Spelen die het coronavirus hebben verslagen, het licht aan het einde van de tunnel", aldus de Australiër.

Het is nog onduidelijk hoe het mondiale sportevenement eruit komt te zien. De Japanners hopen naast de sporters ook fans te kunnen verwelkomen, maar de kans bestaat ook dat het Spelen zonder publiek worden. Japan stelt strenge eisen aan buitenlanders die het land in willen komen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

daffie1986

Re: Olympische Spelen gaan door ... met of zonder COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:18

Goh, de arrogantie van de rijke mens.

Moeten al die ruiters en amazones zich eigenlijk opnieuw kwalificeren of staat hun huidige kwalificatie?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:36

Als ik die man was had ik nog even één dagje gewacht met z'n uitspraak. Morgen komen de eerste uitslagen binnen van de renners in de Tour, het grootste sportevenement tot nu toe. Een mooie testcase of zoiets kan. Stel dat morgen het halve peloton naar huis moet en de Tour Parijs niet haalt, geldt zijn uitspraak dan nog steeds?
Ik zou het snappen als hij zou zeggen: In de Tour gaat het goed, het werken met bubbels voor atleten gaat goed, en op basis daarvan durven we de Spelen door te laten gaan. Maar daar is het dus nog net een dag te vroeg voor.

En moet zoiets niet in een officieel statement bekend gemaakt worden door de voorzitter zelf, in plaats van in een interview met een persbureau door de vice-voorzitter? Er hangt voor veel mensen nogal wat vanaf. Ik twijfel er dus ook aan of dit wel het officiële standpunt van het IOC is, en niet de persoonlijke overtuiging van deze man. Was het een slip of the tongue? Of verkeerd geïnterpreteerd door de journalist?
Ik vind de titel boven dit artikel ook iets te stellig eerlijk gezegd. Ik zou het tussen quotes zetten.

LBLGypsyCobs

Re: Olympische Spelen gaan door ... met of zonder COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:07

Het F1 en MotoGP circus zijn al weer een poosje onderweg, tot nu toe een enkele besmetting, maar geen grote uitbraken van het virus.

In het wielrennen en veel OS sporten is wat meer contact tussen de spelers dan in het motor en auto racen, maar die teams zijn ook groot en de monteurs werken dicht op elkaar aan de motor en auto.

Sport is wellicht geen eerste levensbehoefte, maar onderschat niet hoeveel mensen voor hun inkomen afhankelijk zijn van sport. Er zijn zoveel belangen ook qua sponsoring.
Sportevenementen zonder publiek zijn een financiële strop, maar blijkbaar nog steeds een betere optie dan alles afgelasten.
Er zal ook gekeken worden naar het feit dat sporters hun hele leven werken voor die OS of een ander belangrijk kampioenschap, maar net als in de zorg zal men gaan voor de optie die het meeste geld oplevert.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie