Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lagonda

Berichten: 1749
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 19:51

De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: FEI




Longeren is een onderdeel van de paardensport wat in alle disciplines en op alle niveau’s voorkomt. Zo is het bijvoorbeeld een belangrijke aanvulling op de training van Grand Prix-ruiter Vincent van Gasselt. “Ik longeer heel veel”, geeft hij enthousiast aan. “Hierbij bekijk ik per training en paard wat op dat moment de beste manier is”.

Lees het hele artikel op De Hoefslag

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:11

Absoluut. Je kan zo ontzettend veel bereiken met goed longeren. Ook dingen waar je onder het zadel moeilijker doorheen komt maar ook ter gehoorzaamheid en ter afwisseling. Paarden worden attenter en scherper en gehoorzamer. Je kan ze leren schakelen aan de longe en werken aan de buigingen.
Ik denk dat de helft van mijn trainingen en scholing van de paarden bestonden aan longeren. De ene aan de gogue, de andere aan de touwtjes, de ander aan bijzetteugels en het wisselde per paard hoe hoog of laag ik ze instelde. Dat lag er net aan hoe ze uit zichzelf graag wilden lopen. Bij paarden met veel zelfhouding vond ik de gogue altijd fijn werken en dan deed ik de longe door het bit terug naar de singel. Daar kon ik ze op laten nageven en dan de lijn/hand laten volgen.

Raineri
Berichten: 6548
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:59

Klinkt heel logisch (ook wat jij zegt Suzanne). Ik zou graag willen dat ik het goed kan, zie er absoluut meerwaarde in. Word alleen zo ontzettend duizelig, moet elke zoveel minuten even zitten omdat ik anders omval }:0

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 07:35

Danique_G schreef:
Klinkt heel logisch (ook wat jij zegt Suzanne). Ik zou graag willen dat ik het goed kan, zie er absoluut meerwaarde in. Word alleen zo ontzettend duizelig, moet elke zoveel minuten even zitten omdat ik anders omval }:0


Vaak doen. Dat went! En naar het paard blijven kijken.

capopjekop

Berichten: 31094
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:09

Danique_G schreef:
Klinkt heel logisch (ook wat jij zegt Suzanne). Ik zou graag willen dat ik het goed kan, zie er absoluut meerwaarde in. Word alleen zo ontzettend duizelig, moet elke zoveel minuten even zitten omdat ik anders omval }:0


Neem eens een paar lessen dubbele longe. Dan kun je makkelijk van kant veranderen.

Persoonlijk vind ik dat de fijnste manier van longeren als je de basis even door hebt. Omdat je dan altijd zelf in kan werken of juist mee kan geven

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:08

Grappig, hier doen we juist niet te veel omdat het juist erg belastend is het constant lopen op een volte.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:55

Blussem schreef:
Grappig, hier doen we juist niet te veel omdat het juist erg belastend is het constant lopen op een volte.


Als je goed longeerd ga je juist van de volte af. Zeker met dubbele lijnen kun je veel meer :)

Rubs

Berichten: 583
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:24

Ik ben ervan overtuigd dat goed longeren veel meerwaarde heeft, maar ik ben er jammer genoeg niet goed in, vind het daarom niet leuk, en doe het daarom zelden. Misschien toch maar eens ipv les op mn paard een longeerles nemen...

Def

Berichten: 5482
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:42

Longeren kan enorm veel meerwaarde hebben. Goed les nemen is belangrijk. Daarnaast is het voor veel ruiters echt goed om eens naast hun paard te staan en te kijken hoe het zijn lichaam gebruikt, naast het voelen als je erop zit.
Ik ben anti hulpteugel dus ik longeer aan de enkele of dubbele lijn. En niet vaker dan 1 x per week. Vaker vind ik te belastend voor het paard, tenzij je echt niet op de volte longeert, maar grotere lijnen maakt.

Waikiki

Berichten: 11107
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:44

Ik vind het geweldig, ik train mijn jonge volbloeden veel aan de longeerlijn en ook met drafbalken.

janouk
Blogger

Berichten: 18172
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vincent van Gasselt: 'Goed longeren is niet zo makkelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:48

Longeren aan enkele en dubbele lijn maakt bij ons groot deel uit van de opleiding van een menpaard.
We longeren zonder hulpmiddelen.